Jump to content

Stiller Tac eller Hansen 700-Clone?


Fxn

Recommended Posts

1 hour ago, Torf said:

Mauser M12 har det samme med bedre sikring.

Mauser M12 har riktig nok samme mulighet for toppmating og magasin, men kommer med plastmagasiner, og har ikke samme "sikring" av magasinet som 85. Bolten til M12 og MK5 er av fattbolt design. Det kan jo hende at det er et lurt konsept? Jeg har lite erfaring med fattbolt i så åpne låsekasser. At M12 har bedre sikring enn Sako 85 er jeg ikke enig i. Sako har jo i tillegg klart å sikre rifla for tennstiftbrudd, som den eneste jeg vet om.

 

@Bell R8 er jo et helt annet dyr..

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Fatbolt er ikke noe problem.

 

Hvis man får tennstempelbrudd på M98 eller M70 Classic hindrer tennstempelet, som stikker ut av støtbunnen, patronen i å komme opp i avfyringsposisjon fordi kloekstraktoren ikke lar patronen komme opp foran tennstempelet. Slik unngår man StenGun-effekt/åpen bolt avfyring. 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Torf said:

M98 eller M70 Classic hindrer tennstempelet

Det er vel greit nok, men poenget er vel at Sako har laget alle praktiske løsninger, bare ikke i en model.

Plukker du egenskaper fra alle vilt og uhemmet må du få Purdey eller H&H til å file sammen greia..

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Torf said:

 

Jeg har skutt mye konkurranse med "brutale" raske ladegrep.

To ganger har jeg fått grad på låsklakken med rifler som har direktekontakt med boltstopperen, Rem700 og Win M70 Post64.

Spesielt M70 ble plutselig utrolig vanskelig å åpne etter skudd. Pipa ble demontert og viste grad i anleggsflata i kassa som resultat av et lite "skall" som hadde blitt borte på låsklakken. Gradene ble polert bort og rifla fungerte normalt igjen men ble ikke lenger utsatt for "brutale" ladegrap. På Win M70 pre64/Classic treffer boltstoppen ringen som holder ekstraktoren på plass. Ingen kontakt mellom låseklakk og botstopp. På STR, Weatherby Mk5, Hq1900, etc har jo boltstoppen et eget spor med anslagsflate for boltstoppen for å unngå noe problem. Og som sagt, på S75 tok de hensyn til det.

 

Alle svakhetene på Sako 75/85 er egentlig løst på Wby Mk5..

   

Hei @Torf

Hva legger du i "brutale" raske ladegrep? 

Jeg tar ofte raske ladegrep med med min  Weatherby Mark V Accumark, men ønsker ikke å fortsette med det, hvis det er skadelig for rifla.

Link to comment
Share on other sites

Når Weatherby nå kommer med rett stokk så skulle man ha kjøpt en.... Den originale "Weatherbyfassongen" er håpløs. Denne leveres hengslet magasinbunn å. Det har jo alle sluttet med og erstatet det med plastikkmagasiner som av og til fungerer. Som jeg skrev i en annen tråd så er det ett eller annet jævelskap med ALLE jaktrifler som er i vanlig salg her på berget. Enten de koster 5 eller 50 tusen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hadde for lenge siden en mkV i 340 wby men den ble solgt. Etter det stod ikke Weatherby på min radar heller, før jeg fikk kjøpt en MkV Weathermark i .300 Win mag for 3500,- på XXL under deres salg i vinter. (sammen med 850 fabrikkskudd)

Var usikker på hvordan jeg ville like monte carlo stokken men må si jeg jeg ikke har så mye å utsette på den.

Når løpet er utskutt, har jeg vurdert ei Proof Research løp i en Manners stokk men får se

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

At Sako 85 har mange feil og mangler som en reindyrket jaktrifle er jeg ikke enig i. Etter mitt syn er det de som er nærmest å lage noe orntlig. Det er to ting som skaper problemer i praksis og det er den meningsløse plasseringen av utstøteren som KAN skape problemer med utkast med noen patroner (spesielt 223rem) og at de lager sin ringmontasje i kun en høyde. Den passer perfekt til 50mm objektiv, men ingen andre størrelser. Den todelte base/ringløsningen er ett vannvittig påfunn.

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Super XX said:

Når Weatherby nå kommer med rett stokk så skulle man ha kjøpt en.... Den originale "Weatherbyfassongen" er håpløs. 

Det samme kan vel sies om patronene de leveres kamret for...   :P Men med std patroner er nok dette et bra oppsett

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...