Jump to content

Stiller Tac eller Hansen 700-Clone?


Fxn

Recommended Posts

Hansen, fordi jeg har to og er kjempefornøyd.

Og fordi jeg støtter opp om norske bedrifter, arbeidsplasser og kompetanse.

 

Hansen gir mer kvalitetsfølelse, men reell funksjon og presisjon er nok temmelig likt. Helt på topp. Men helt ærlig kan jeg ikke fatte hvorfor man skulle ønske å kjøpe et produkt fra USA når man får omtrent samme/ bedre norsk, til ca samme pris.

 

K

  • Like 12
Link to comment
Share on other sites

Med fare for å kuppe tråden (vel, egentlig ikke - det er bare to innlegg her 😉). Jeg tenker på noe av akkurat det samme. Og jeg har kikka mer enn en gang på Rafdal sine nettsider der han har Stiller-bygg. Samme i det siste med nettsidene til Hansen. Har et svakt punkt for rifle nummer to i denne bildekarusellen, en Hansen 702 med McMillan Gamescout stokk. 

Jeg vil altså ha en nådeløst presis rifle, norsk håndtverk, bygd fra bunnen av. I jaktkonfigurasjon, altså ikke noe chassis, ikke stokker som er justerbare i alle mulige himmelretninger, superlange piper eller odde kalibre. Vekten skal være slik at jeg med god samvittighet kan slenge meg med i jegerklassen på jaktfelt.

Dette skal være børsa jeg foretrekker å ta med på jakt, nær sagt uansett. Den skal være snedden, som vi sier her i Norges fineste by. Ha god balanse, ikke for lang til å smyge rundt i hjorteskog med. Men den kan godt ha litt vekt i seg. Det må være såpass at jeg kan dunke stabilt på gonger og blinker på 'litt' hold og at jeg kan skyte 'hele dagen' på banen uten at pipa kan brukes til å grille av en entrecote med. 

Så jeg tenker på en Hansen-låskasse med tilhørende godpipe og avtrekk i en McMillan jaktstokk. Rett og slett la de lage børsa for meg. Kaliberet kommer sannsynligvis til å bli det oppsiktsvekkende vanlige .308win og grunnen til det er at jeg er litt lat. Det er greit å lade til .308win, får alltid tak i god kjøpeammunisjon, pipa vil vare opp mot 8-10 år med min 'skudd-takt'. Hvorfor ikke 6,5x55? Jeg tenker bare det kan føles litt klamt hvis en godt pansret gisse gris eller en stor elg befinner seg i trådkorset. Og jeg skal nok ikke strekke baneskytinga til hold ut over det en .308 kan hanskes med. Hvorfor ikke andre kalibre? Jeg har allerede sagt det, jeg er lat. Og for å være litt kvalm (og småbarnsfar) så har jeg mer penger enn tid. Tid jeg bruker på å lade og dille med 'ukurante' kalibre er tid jeg kunne brukt på skytebanen eller på jakt. 

Så, vad tycks? Er jeg på bærtur og burde kjøpt meg en fabrikkbørse av god kvalitet? Sikkert. Men man lever nå bare en gang og dette tror jeg kunne gitt mer enn litt eierglede. Noen med erfaring med Hansen-byggverk der ute? Er det så bra i forhold til et fabrikkvåpen i det 'øvre' segmentet? 
 

Link to comment
Share on other sites

Ingen erfaring med custom kasser, men jeg "føler" deg, som barna sier.
Har du lyst og mulighet til å få bygd noe fra bunn så tror jeg ikke du finner noe som gir mer eierglede.
Jeg har vært innom tanken mange ganger, men ender ofte opp med flere børser i lavere prisklasse fremfor å satse på den ene. Det er ikke bare dumt, det er på grensen til hjernedødt faktisk.
Gjør ei custombørse til 50k noe ei fabrikkbørse til 15k ikke gjør? Jepp, den gir deg godfølelsen, og den følelsen har ingen pris, mener jeg.
I praktisk bruk så merker du trolig ikke så stor forskjell, men det er ikke poenget her.

Kort Hansen-kasse med karbonpipe på 45-50cm i en eller annen McMillan med edge-fyll hadde ikke vært feil.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, jmosbakk said:

Gjør ei custombørse til 50k noe ei fabrikkbørse til 15k ikke gjør? Jepp, den gir deg godfølelsen, og den følelsen har ingen pris, mener jeg.

Første skritt på reisen mot mulig godfølelse er iallefall tatt. Mail sendt til ingeniør Ragnar Hansen. Så får vi se om jeg kommer med et skikkelig verktøy på banen og på jakt til neste år. Kjenner at jeg har litt trua på dette her! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke annet enn si meg enig i valg av  komponenter :) Hansen har en justerbar Gamescout i Edge fyll, den er ikke helt feil, har en som ikke er justerbar men i std fyll, og den veier ca samme. 

 

Hvis den skal brukes mest på jakt ville jeg kanskje vurdert hengslet underbeslag, og hvis du skal ha magasin, velg ihvertfall utløser som følger avtrekksbøylen så du kan bruke magasin som er flush med stokken.

 

Min, men montasjer er byttet for å få lavere kikkert.

14F825C3-325F-4FC4-9B81-DB52DB78D487.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring med Stiller, men fikk lever en Hansen 702 med 10 moa picatinny i 308 med en McMillan Game warden i 2019. Veldig godt fornøyd med allt. Har laget en ny lettvektsstokk og fått en ny pipe i 308 med kort løp og tynnere profil til reinsjakta. Den går som en stråle. Bytter mellom pipene ved hjelp av løpstvinge og sluttstykkenøkkel levert av Hansen. 
Det at det er norsk er bra, men bare når det er veldig bra saker i tillegg. 
Blir glad når jeg kikker på gjengebeskytterene til begge pipene. De er i praksis ikke synlige før men løsner på dem. Kanskje ikke det er helt avgjørende, men det forteller noe om toleranser.

Lykke til med valget!

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Har en Hansen 704IPR, tykk flutet krieger pipe i 6,5-284. Stokk er mcmillan ADJ A3-5 Edgetech. Bixnandy trykkpunktavtrekk. 

 

Det er vel egentlig ikke så mye å skrive, den er PRESIS og gir skikkelig godfølelse.  

 

Skal bygge meg ett våpen dedikert til fjellrypejakt nå, det blir i ett eller annet 22 kaliber, mest sannsynlig .223. Totalvekt under 3kg og med meget god presisjon. Noen som vet om Hansen har freset ut kasser i titan?

 

 

060EE8C3-043C-409E-8959-3629CC2A3A84.jpeg

0EAF285F-AE79-4725-A5D4-88749383D135.jpeg

B1799B9F-BACD-4E20-9E03-4EBB9CB9DCB2.jpeg

Edited by ladebenken
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

@Greppe - dette høres nøyaktig ut som det jeg tenker på. Hvilke løpslengder og diametre har du? Den eneste tanken som klør litt bak i hodet mitt er om jeg burde gå for en 703-kasse og løp i 6,5x55 og 8x57IS. Men jeg heller litt mot 308win og 702-kasse. Jeg kan ikke se at 6,5x55 gjør noe for meg på skytebanen som en .308win ikke klarer. 8x57IS vil muligens ha litt mer trøkk i enkelte jaktsituasjoner  men jeg liker tanken på noe som bare står i våpenskapet året rundt og er klar til å virke - uansett hvilke planer jeg har når skapdøra åpnes. Skal bestemme meg i dag - og så regner jeg med det blir skrytebilder i tråden utpå seinvinteren en gang 😉

Link to comment
Share on other sites

Til jakt, spesielt på lange turer utenfor allfarvei, foretrekker jeg hengslet underbeslag i magasinet eller fast "ADL" magasin.

Jeg har forsøplet naturen med 3 ladde magasiner.. (Tikka)

Etter jeg mistet det siste brukte jeg gaffatape for å sikre magasinet på en Sako 75 som kan lades fra topp Altså ble denne konvertert til "ADL".

Hvis man skal spare gram er det jo bare tull å dra med seg flere magasiner.

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Umbo

Den lette pipa er 45 cm, med 16,2 mm diameter. Her gav jeg unge Hansen frie tøyler til å finne et slags minste felles multiplum for profil, diameter, vekt og presisjon.

Er forøvrig veldig fornøyd med HS Precision underbeslaget, det funker godt og er diskret med fire skudds magasin. På lettvektsstokken er det kun magasinbrønn med plass til to skudd + ett i kammeret.

 

 

@msteiroIt did happen😃

IMG-1285.jpg

IMG-1289.jpg

IMG-1288.jpg

IMG-1291.jpg

IMG-1290.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 10/16/2020 at 10:14 AM, Torf said:

Til jakt, spesielt på lange turer utenfor allfarvei, foretrekker jeg hengslet underbeslag i magasinet eller fast "ADL" magasin.

 

 

 

Helt enig, til jaktbruk er løse magasiner noe DRITT. Angrer på at jeg ikke valgte hengslet underbeslag på Hansen rifla, de der AICS eller hva de heter... magasinene er noe forbanna dritt. Har EL-tape i forkant av mitt, for at det ikke skal lage rakle lyder.. 

 

Ad bygging av fjellryperifle; Ikke bestemt noe enda, har lyst å dra den helt ut med titan kasse og karbon løp, men vi får se.. Har en Howa mini kasse som kan være aktuell å bygge på også. 

Link to comment
Share on other sites

On 10/16/2020 at 10:14 AM, Torf said:

Etter jeg mistet det siste brukte jeg gaffatape for å sikre magasinet på en Sako 75 som kan lades fra topp

Man kan si mye stygt om Sako 85, men magasinene ramler ikke utilsiktet ut for å si det sånn.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 10/16/2020 at 10:30 AM, msteiro said:

Ville også gått for hengslet underbeslag, også fordi det er så mye diggere å bære enn AICS spesielt.

Har hengslet på min Tikka, men jeg kan enkelt sette i det orignale underbeslaget og dytte i et flush magsin hvis jeg vil. 

 

Sorry for off topic, men kan jeg spørre hvor du fikk ordnet hengslet underbeslag til T3en? Pris? 

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Sitka said:

Hengsla underbeslag er mykje betre enn lause magasin.

Det er jeg ikke enig i. Men det er mye bedre enn mange magasinløsninger. Sako har generelt gode magasiner. Skulle gjerne hatt 85-magasin på min Hansen 702, istf. det latterlige AICS magasinet som er 20cm langt for å ha plass til 10 223-patroner. Det er faktisk over dobbelt så langt som et tiskudds Sakomagasin.

Om du ikke er kjent med Sako 85-magasinene, så kan du lade det mens det står i, eller ta det ut og lade det, og det er helt uten rasling, flush med stokken, og dobbeltsikret mot utilsiktet utløsing.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tenker man rendyrket jaktrifle er det lite som hadde slått en Sako 85 carbonlight om Sako bare hadde klart å frese picatinny på toppen og satt utstøteren på siden slik de gamle hadde. I mitt hode hadde det grusa Custom «Jensen og Hansen». Jeg er ikke fan av remington kopier uansett hvor pent laget de måtte være. Pen maskinering fikser ikke på konstruksjonsfeil. Hadde nå bare de «fulle finnene» kunne tatt seg sammen 🙄

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Bly said:

Tenker man rendyrket jaktrifle er det lite som hadde slått en Sako 85 carbonlight om Sako bare hadde klart å frese picatinny på toppen og satt utstøteren på siden slik de gamle hadde. I mitt hode hadde det grusa Custom «Jensen og Hansen». Jeg er ikke fan av remington kopier uansett hvor pent laget de måtte være. Pen maskinering fikser ikke på konstruksjonsfeil. Hadde nå bare de «fulle finnene» kunne tatt seg sammen 🙄

Er ikkje det du beskriv basically ein Sako 75 med carbonstokk? Minus picantiny sjølvsagt, men eg forstår ikkje heilt ka du skal med det på ei reindyrka jaktrifle?

Link to comment
Share on other sites

Sako 75 har «push feed og plunger». Det hadde også funka, men er ikke bombesikkert mot dobbeltmating. Sako 75 har heller ikke samme magasinløsning som 85, men det er kanskje mulig å bruke deler fra 85 på en 75. Ikke vet jeg? 75 har også noen korka løsninger, selv om mange regner den som bedre enn 85.

 

Om det er et mål å ha en kikkertmontering som man er helt sikker på sitter fast, så er det bare picatinny som gjelder, i hvert fall om man skal ha et utvalg av ringer å velge i. Jeg har sett så mange kikkerter som detter av jaktrifler, skifter treffpunkt og generelt går til helvete at jeg har mista troen på noe annet enn picatinny. Og det er jo et poeng at du kan stole på montasjen, spesielt til jakt..

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Bly said:

 rendyrket jaktrifle er det lite som hadde slått en Sako 85 carbonlight 

Det ER lite som slår en Sako 85. Men den koster jo det samme også. Sakosporene funker (nesten) like fint som picatinny...

Jeg har jo både Hansen, Nilsen og Jensen omtrent, med alt dilldal en kan tenke seg - på jakt - Sako 85... Men klart, er det sånn ren skytejakt - så er det - faktisk en Sako som blir med da også, en TRG22.

Finnene kan være så fulle de vil, lage rifler kan de, vi må nesten bare håpe de ikke blir edru...

 

K

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, M67 said:

Sakosporene funker (nesten) like fint som picatinny...

Du om det! Jeg synes det er noe møl fra helvete. Jeg har opplevd kikkert som detter av pga. kompensator (montasjen tåler ikke vibrasjon/«omvendt rekyl»). De todelte dingsene suger og enkeltringene havner for langt bak. Ikke er de gode til å returnere til «null» ved av og på. De er unødvendig tung i forhold til styrke, og de følger heller ikke senterlinja siden det er et svalehalespor. De todelte er jo også ofte for høy, men det må de jo være for å fungere med den utstøterløsningen. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg solgte min Sako Carbonlight tril fordel for Hansenbørsa, nevnt over. Sakoen gav meg aldri godfølelsen. Ja, magasinet er flush og det kan ikke falle ut utilsiktet, men det kan gi dobbeltmating. Sleit med presisjonen på Sakoen i Cal 308. Eneste som gikk greit (sub MOA) for meg var 123gr Scenar. Hadde picatinny på Sakoen av samme årsak som @Blynevner og for å kunne bytte kikkert med de andre børsene.

Nå som Hansen er slanket for villrein og hjortejakt ser jeg meg ikke tilbake. Det tar 10-15 minutter å bytte pipe og stokk.

Magasinet til HS-Precision skal man rote bra mye for å miste da man må løse det ut inne i avtrekkerbøylen. Jeg bruker en omgang med elektrotape rundt magasinet om jeg er redd for at det skal rasle. Lettvektstokken har kun toppmating for å spare noen gram. Mulig R700 er en gammeldags konstruksjon, men jeg har ikke savnet noe fra Sakoen ennå, i særdeleshet ikke prsisjonen. En børsemaker jeg snakket med, (ikke Hansen), sa at kombinasjonen tynn pipe og fluting kan ha en negativ virkning på presisjonen. Den misnste unøyaktighet i flutingen kan føre til endring av treffpunkt når temperatuen endres.
 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Greppe said:

En børsemaker jeg snakket med, (ikke Hansen), sa at kombinasjonen tynn pipe og fluting kan ha en negativ virkning på presisjonen. Den misnste unøyaktighet i flutingen kan føre til endring av treffpunkt når temperatuen endres.

Det gjelder ikke bare for fluting. En tynn pipe som er skjevt boret har samme problemet. Om man kan, ville jeg testa rifla før jeg la penger på bordet. Det er alltid noen stinkere i en produksjon.

Link to comment
Share on other sites

Sako 85 er den verste drittbørsa jeg har hatt.

Fikk en med lavere bro bak enn foran slik at ved sentrert kikkert med OptiLock pekte løpet ned i myra. -25moa.

Rekylopptaketpoå 85 er en spøk, mye dårligere enn på 75, og krever egentlig en remingtonring mellom løp og kasse. Av en eller annen grunn er dette nå noe man få kjøpt ferdig på nettet..

På 85 har de, i forhold til 75, også innspart å senke ned anslagspunktet på låsklakken som treffer boltstopperen slik at man unngår grad på sluttstykket som "graverer" kassa i annelggsflaten.

Hvis man skal tømme våpen på 85, og tar ut magasinet først, faller patronen fra kammeret ned gjennom magasinbunnen og ned i snøen.. Ukontrollert tømming.

Veldig ofte får man funkfeil pga tomhylse som spretter ned i mekanismen igjen etter å ha truffet kikkerten. Dette gjelder både 75 og 85. Dette har de løst på S20 med fjærbelastet utdrager.

Støpejernsejektoren er ikke polert og lager stygg grad på sluttstykket ved mye skyting. På to rifler jeg har hatt har denne graden vært så, dyp og skjev ved hodet, at ejektoren ikke har sklidd opp i sporet slik at hylsa ikke har blitt kastet ut.  

 

8)

 

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, Torf said:

Sako 85 er den verste drittbørsa jeg har hatt.

 

 

8)

 

Jeg synes den er helt grei, og har ikke oppdaget noen av problemene du nevner. Men jeg skal studere den nå i kveld. Først skal jeg imidlertid flå to rådyr ;)

IMG_4766.jpeg.5322c85f4142cd9bcb73d3cdf93a50c3.jpeg

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Torf said:

Fikk en med lavere bro bak enn foran slik at ved sentrert kikkert med OptiLock pekte løpet ned i myra. -25moa.

😧 Har de helt slutta med kvalitetskontroll? Er du sikker på at det ikke er tullemontasjene som kuket det til? Eller skjevt løp?

 

2 hours ago, Torf said:

Rekylopptaketpoå 85 er en spøk, mye dårligere enn på 75,

Helt enig, men remington rekylklakk er ikke løsningen.

 

2 hours ago, Torf said:

På 85 har de, i forhold til 75, også innspart å senke ned anslagspunktet på låsklakken som treffer boltstopperen slik at man unngår grad på sluttstykket som "graverer" kassa i annelggsflaten.

Ikke helt sikker på at jeg forstår hva du sier?

 

2 hours ago, Torf said:

Hvis man skal tømme våpen på 85, og tar ut magasinet først, faller patronen fra kammeret ned gjennom magasinbunnen og ned i snøen.. Ukontrollert tømming.

Det du beskriver synes jeg er en fordel. Da får man skuddet rett ned i hånda om man tar i mot. 
 

2 hours ago, Torf said:

Veldig ofte får man funkfeil pga tomhylse som spretter ned i mekanismen igjen etter å ha truffet kikkerten. Dette gjelder både 75 og 85. Dette har de løst på S20 med fjærbelastet utdrager.

Du mener vel egentlig utstøter? 

2 hours ago, Torf said:

Støpejernsejektoren er ikke polert og lager stygg grad på sluttstykket ved mye skyting. På to rifler jeg har hatt har denne graden vært så, dyp og skjev ved hodet, at ejektoren ikke har sklidd opp i sporet slik at hylsa ikke har blitt kastet ut.  

Hvis vi snakker om utstøteren så er det for meg en gåte hvorfor de har plassert den der de har. Den er rota til alt som kuker til konstruksjonen. 
 

1 hour ago, msteiro said:

Viser litt av det @Torfmente med utkastet 

Virker ikke A7 heller nå? Den skal jo ha fjærbelastet utstøter. Samme som S20.
 


 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker ikke i farten om det er 75 eller 85 som den på A7 er hentet fra, men på amerikanske forum, hvor A7 er mer vanlig, er det flere som har hatt samme problem virker det som. 

 

Egentlig utrolig synd, for hvis det ikke hadde vært en case (pun intended) hadde jeg stemt frem A7 som desidert beste kjøpet. Koster idag det samme som en T3. Men muligheten for krøll med oppfølgingsskudd irriterte meg grenseløst, selv om picatinny potensielt kunne løst problemet ved å lede hylsen ut.

 

Problemet var veldig lett repeterbart. Dette skjedde også på jakt en gang etter en elg var påskutt. Men jeg skyter med 308win, så trengte kun 1 skudd ;) 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bly said:

😧 Har de helt slutta med kvalitetskontroll? Er du sikker på at det ikke er tullemontasjene som kuket det til? Eller skjevt løp?

 

Du mener vel egentlig utstøter? 

Hvis vi snakker om utstøteren så er det for meg en gåte hvorfor de har plassert den der de har. Den er rota til alt som kuker til konstruksjonen. 
 

 


 

 

 

 

 

 

 

Ikke skjevt løp. Etter googling fant jeg ut at noen australiere, som hadde lavere bro bak, fikk ny rifle på garanti. Legger man en rettholdt på flaten på framre bro er det en liten glippe på bakre.

https://sakocollectors.com/forum/threads/misaligned-scope-mount-dovetails-on-new-sako-85-finnlights.8491/

 

 

Mente utstøter.

 

Når det gjelder nedsenket anleggsflate for boltstopper sees det tydelig ved å se på låsklakkene ved å sammenligne en 75 og 85 bolt.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Torf said:

Når det gjelder nedsenket anleggsflate for boltstopper sees det tydelig ved å se på låsklakkene ved å sammenligne en 75 og 85 bolt.

Nå har jeg ikke en 75 bolt å studere. Mener du at den øverste låseklakken har et annet nivå enn de 2 andre?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg også hatt en 85 light i noen år. Det eneste jeg har å sammenligne med ift reell skyting er en Brno 602(tror jeg?) Og en Vixen, men ellers er jeg borti ganske mange våpen. Uansett; 85'en i 308 setter tre skudd på lappen, men det er vanskelig å skyte så bra med en lett børse, ihvertfall for meg. Problemet med tomhylser har jeg hørt om mange ganger, men aldri opplevd. På banen er det snarere et problem for sidemannen, han havner fort i et messingregn hvis jeg blir for ivrig😄

 

Rekylklakken har folk prøvd å overbevise meg om er et problem i årevis, men jeg er nok både dum og tungnem, for jeg klarer ikke å se noen problemer med den.

 

Stokken liker jeg ikke. Dvs, jeg liker at den er lett, men det er vel kanskje også det eneste. Det verste er at den gir gjenklang og ekko etter hvert skudd. Det er noe dritt, det skal jeg være enig i.

 

Jeg skjøt mer med brno'en, og jeg skjøt også bedre. Den er lettere å skyte ok med. Men avtrekket er ræva og den har mateproblemer, samt sikkert en del annet jeg har glemt.

 

Vixen er en fin børse. Jeg kan ikke klage på noe der.

 

På den annen side ble jeg skikkelig skuffet da jeg testet en 404 med alukasse. Presisjonen var topp. Enkelt å skyte veldig godt med. Likevel ville jeg aldri hatt en. Vi er heldigvis forskjellige. 

 

Hadde jeg vært i markedet for en lett elgvelter i 308 i dag, hadde jeg nok bladd opp for en barrett fieldcraft. Nå er det helt sikkert mange på diverse forum som har funnet problemer med den også, men jeg vet at den hadde fungert veldig bra for meg. Det holder.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Torf said:

Nei, den ene låsklakken, som treffer boltstopper på 75, har et lite parti som ligger litt "lavere" akkurat der boltstopperen treffer.

Skjønner! Men er det en problemstilling med 85? Man skulle jo tro at bolten var laget av mye hardere materiale enn boltstopperen?

 

@morpho79Jeg har et elsk/hat forhold til Sako! Det er ikke umulig å få en 85 til å virke. 308 er kanskje en av de enkleste patronene for låsekassa å håndtere i kombinasjon med et moderat sikte som står litt for høyt montert.

 

Men jeg kan bare ikke fatte å begripe hvorfor Sako ikke kan lage en "jaktrifle" som er 100%. På et tidspunkt i evolusjonen av jaktriflene har de laget alt som skal til for å få et perfekt resultat. De klarer bare aldri å kombinere alle funksjonene i en og samme rifle. Det er litt derfor jeg tror finnene må være permanent full 🙄. Det er nesten så jeg har lyst å skrive de en "sinna#@" mail... 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er faktisk litt interessert i Ultimatum De Facto kassen.

De har laget en T3 "kopi" som bruker Remington avtrekk, så potensielt er den noe forbedret. Uten alle "feilene" til Sakoene. Prisen for låskasse, Triggertech avtrekk og IBI pipe ferdig til Norge er ca 12 000 NOK, det er ikke ille pris i det hele tatt.  

 

https://www.ultimatumprecision.ca/collections/barreled-actions/products/defacto-barreled-action-w-triggertech-trigger-pre-sale-50-deposit

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, msteiro said:

De har laget en T3 "kopi" som bruker Remington avtrekk, så potensielt er den noe forbedret. Uten alle "feilene" til Sakoene.

Det høres mer ut som en TRG enn T3? Er den skikkelig laga så må det vel være en suksess til "langhold/PRS" rifler.

 

 

Sako 75/85 er vel en av få boltrifler (om den eneste?) som har toppmating og magasin i kombinasjon. Det gjør dem unik til jaktbruk.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bly said:

Skjønner! Men er det en problemstilling med 85? Man skulle jo tro at bolten var laget av mye hardere materiale enn boltstopperen?

 

 

 

Jeg har skutt mye konkurranse med "brutale" raske ladegrep.

To ganger har jeg fått grad på låsklakken med rifler som har direktekontakt med boltstopperen, Rem700 og Win M70 Post64.

Spesielt M70 ble plutselig utrolig vanskelig å åpne etter skudd. Pipa ble demontert og viste grad i anleggsflata i kassa som resultat av et lite "skall" som hadde blitt borte på låsklakken. Gradene ble polert bort og rifla fungerte normalt igjen men ble ikke lenger utsatt for "brutale" ladegrap. På Win M70 pre64/Classic treffer boltstoppen ringen som holder ekstraktoren på plass. Ingen kontakt mellom låseklakk og botstopp. På STR, Weatherby Mk5, Hq1900, etc har jo boltstoppen et eget spor med anslagsflate for boltstoppen for å unngå noe problem. Og som sagt, på S75 tok de hensyn til det.

 

Alle svakhetene på Sako 75/85 er egentlig løst på Wby Mk5..

   

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Bly said:

Det høres mer ut som en TRG enn T3? Er den skikkelig laga så må det vel være en suksess til "langhold/PRS" rifler.

 

 

Sako 75/85 er vel en av få boltrifler (om den eneste?) som har toppmating og magasin i kombinasjon. Det gjør dem unik til jaktbruk.

 

Mauser M12 har det samme med bedre sikring.

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Bly said:

Det høres mer ut som en TRG enn T3? Er den skikkelig laga så må det vel være en suksess til "langhold/PRS" rifler.

Ja, men T3 fotavtrykk.

En sånn, dreie pipen til ønsket profil og en PSE eller Wildcat stokk så har man custom uten for mye jobb og penger.

 

Sånn helt satt på spissen; man har en pipe til 6000-7000, et avtrekk til 2500-3000, skinne til 1000. Da ender man opp med en custom låskasse til 2-3000 kr...

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bly said:

Skjønner! Men er det en problemstilling med 85? Man skulle jo tro at bolten var laget av mye hardere materiale enn boltstopperen?

 

@morpho79Jeg har et elsk/hat forhold til Sako! Det er ikke umulig å få en 85 til å virke. 308 er kanskje en av de enkleste patronene for låsekassa å håndtere i kombinasjon med et moderat sikte som står litt for høyt montert.

 

Men jeg kan bare ikke fatte å begripe hvorfor Sako ikke kan lage en "jaktrifle" som er 100%. På et tidspunkt i evolusjonen av jaktriflene har de laget alt som skal til for å få et perfekt resultat. De klarer bare aldri å kombinere alle funksjonene i en og samme rifle. Det er litt derfor jeg tror finnene må være permanent full 🙄. Det er nesten så jeg har lyst å skrive de en "sinna#@" mail... 

Ja det er jeg egentlig helt enig i. 

 

Jeg har en 1,5-6x42 på min, tidligere hadde jeg en 2,5-10x50, på lave optilockmontasjer hvor basene er frest ned, lurer på om det var 6mm? Kikkerten med 50mm objektiv kunne ikke ha vært lavere. Fortsatt for høy ift kolben, og det er jo rart at man lager våpen uten faste sikter hvor man ikke kan bruke kikkert uten alskens remedier, men det gjelder ikke bare sako, men uansett, jeg har aldri opplevd problemer med utkast ila 12-1500 skudd. Ikke en eneste gang.

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Bly said:

Sako 75/85 er vel en av få boltrifler (om den eneste?) som har toppmating og magasin i kombinasjon. Det gjør dem unik til jaktbruk.

 

31 minutes ago, Torf said:

 

Mauser M12 har det samme med bedre sikring.

 

Og R8. 

Link to comment
Share on other sites

Trenger vel ikke søke så mange poster her på forumet før du finner en relativt utfyllende tråd (eller flere) om det problemet der nei... (selv om det finnes noen i disse trådene som hardnakket nekter for at dette er et problem, da de ikke har erfart det selv) 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Bell said:

Trenger vel ikke søke så mange poster her på forumet før du finner en relativt utfyllende tråd (eller flere) om det problemet der nei... (selv om det finnes noen i disse trådene som hardnakket nekter for at dette er et problem, da de ikke har erfart det selv) 

Hehe, har man ikke opplevd det, så er det vel knapt et problem... Men det er et problem på flere rifler, uten at jeg husker hvilke, så hender det fra tid til annen, litt avhengig av hvordan kikkerten er montert. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...