Jump to content

Star baikal 12/70 o/u - stålhagl?


skogsgutten

Recommended Posts

Jeg har en gammel star baikal fra 2008 cal. 12 o/u. Den er kun brukt i fjellet som bruks-hagle og bare skutt med Eley alphamax 36g. Børsa har den inngraverte rose-merkinga som forteller at den tåler høyt trykk, men jeg er skeptisk siden dette er russisk kvalitet. 

 

Er det noen her på forumet som har erfaring med denne type børse og stål-hagl? Hvillken choke? Og hvor mye ladning, 24 gr? 

 

Takk på forhånd! 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har egentlig ikke greie på dette, men siden jeg akkurat har inngått avtale om kjøp av en Baikal MP-94, har jeg søkt litt på russiske nettsider. 

Det var ikke så lett å finne ut noe, men på et våpenforum fant jeg følgende;

"В соответствии со штампом испытательной станции ствол испытан на заводе давлением в 90 МПа и в Финляндии 1300 бар, о чем свидетельствует штамп в виде головы льва и буквы "Е", выбитый рядом со знаком Удмуртской ГИС. Другими словами, для "Тайги" подходят обычные дробовые патроны и патроны "Магнум" ".

Dette er et kombivåpen med hagledel i 12/76 og av nyere dato enn de med IZH-modellnavn. I teksten over står det at det i en finsk trykktest, ble våpenet testet til 1300 bar og dermed skal tåle Magnum-patroner. Dette er merket med en løve og bokstaven "E". 

Jeg garanterer ikke for opplysningene over, men det ser ut til at om den har en løve med en E, er den testet for høyere trykk og bør da sannsynligvis takle stål. Om noen har mer detaljert kunnskap, så del gjerne.

Okris

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...