Jump to content

Hvilke børsemerker og modeller anbefales?


Jompi

Recommended Posts

Skal kjøpe jakt-rifle til bruk på småvilt og storvilt.

Er 15 år så får ikke jaktet storvilt før neste år, men tenker å jakte litt småvilt i år. Så etter å ha forhørt meg litt er det flere som anbefaler å kjøpe 6,5 kaliber. Dette er jo som regel brukt på småvilt, men har fått høre at det ikke gjør noe å jakte litt elg med det og. Hvertfall i starten.

 

Så er det noen som vil anbefale et børse merke eller en spesiell modell til dette?

Link to comment
Share on other sites

Med kommende blyforbud hadde jeg ikke valgt 6,5x55 i dag. 308 win er et trygt valg som kanbrukes til alt :D Merke? Tikka T3 er vel den mest solgte modellen de siste år i landet så den er et trygt valg.

 

Edit: Jo, også velkommen hit :)

Edited by Mas-36
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil også anbefale deg å se på gamle ærverdige .30-06, en patron som dessverre har kommet litt i bakgrunnen av .308Win de senere åra. Derfor kan du gjøre gode kjøp i bruktmarkedet. Den har mange tilhengere her inne, og er etter min oppfatning den mest allsidige "normalpatronen" til all storviltjakt og like anvendelig til småvilt som .308. Med demper er det heller ikke noe problem å håndtere rekylen, selv fra en lett jaktrifle. Og så er det en veldig enkel patron å lade selv, om du etter hvert skulle falle for fristelsen. For øvrig er Browning et ganske så trygt merkevalg, tidlige A-boltmodeller er stødige saker. Se gjerne også etter Winchester og Remington på bruktmarkedet. 

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Mas-36 said:

Med kommende blyforbud hadde jeg ikke valgt 6,5x55 i dag. 308 win er et trygt valg som kanbrukes til alt :D Merke? Tikka T3 er vel den mest solgte modellen de siste år i landet så den er et trygt valg.

 

Jeg har jo anbefalt flere det samme.

 

Likevel kjøpte jeg ny jaktrifle for et par uker siden - i 6.5x55. Foreløpig mater jeg den med 130gr Berger VLD og jakter rådyr. Planen er å gå over til 100gr Barnes TTSX når jeg får tid til å teste den ladninga.

Jeg er jo også snobb, og kjøpte en Sako 85 Finnlight - så lenge og hardt på T3, men klarte ikke å kjøpe den. Men T3 Lite er ei utmerket rifle. Det samme er Mauser M12.

 

Trådstarter er ung, og kanskje ikke noen "gjennomtrent" skytter, og det vil være en god ide å skyte en hel del for trening. Her er "Rekruttammunisjon" i 6.5x55 nesten unikt, i og med at en får toppkvalitets "redusert" (så en slipper å bli alt for skuddredd)ammunisjon for ikke alt for mye penger.

Så mitt tips vil være en T3 eller en M12 i 6.5x55. Og 1000 stk Norma Rekrutt.

 

Jeg tror jeg regner meg selv som en nokså erfaren og godt trent skytter - jeg trener normalt flere ganger i uka - men må si at når jeg endte opp med å skyte 30-40 skudd på rappen med Finnlighten for å teste diverse, og skyte grundig inn i flere stillinger, så var det både nok - og jeg var sjeleglad jeg ikke kjøpte den andre de hadde inne, i 30-06. Nei jeg gidder ikke trekke en demper gjennom kratt og ur, selv om jeg har dempere på de fleste riflene mine.

 

Forøvrig er jeg overbevist om at det kommer et blyforbud. Men jeg like overbevist om at de kommer til å endre reglene for anslagsenergi slik at 6.5x55 fortsatt blir tillatt, det blir for mye bråk ellers.

 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, M67 said:

 Men jeg like overbevist om at de kommer til å endre reglene for anslagsenergi slik at 6.5x55 fortsatt blir tillatt, det blir for mye bråk ellers.

Jeg tror du har rett, selv om jeg heller ville sett på dette som en super annledning for mange tusen å kjøpe seg nye rifler uten at pilitiet kan nekte de det da et våpen de har plutselig ikke kan brukes til tiltenkt bruk ;)

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Ellingskapteinen said:

 men eg vil berre nemne at det jamleg dukkar opp Tikka og Sako av eldre modellar på Finn til serdeles overkommelige prisar. 

Joda, problemet er når noe ryker på de. Deler finnes ikke lenger og må lages noe som fort kan bli dyrt. Men til selv gammel Remington og Winchester fortsatt lages og deler er ikke noe probem å få tak i. T3en er "ny" og lages fortsatt så der er heller ikke deler noe problem. Men nei det er ikek ofte noe går i stykker på et våpen, men jammen er det surt å ha kjøpt en gammel sliter til 4-5 tusen og etter 6 måneder ryker en del som ikke er laget de siste 20 år?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Mas-36 said:

Joda, problemet er når noe ryker på de. Deler finnes ikke lenger og må lages noe som fort kan bli dyrt. Men til selv gammel Remington og Winchester fortsatt lages og deler er ikke noe probem å få tak i. T3en er "ny" og lages fortsatt så der er heller ikke deler noe problem. Men nei det er ikek ofte noe går i stykker på et våpen, men jammen er det surt å ha kjøpt en gammel sliter til 4-5 tusen og etter 6 måneder ryker en del som ikke er laget de siste 20 år?

 

Det er ikke noe problem med deler til gamle kurante våpen.

Man bare kjøper et billig tilsvarende fra brukthylla i en butikk og slakter det for alle registreringsfrie deler.

Det har jeg gjort med Tikka 55, S&W N-ramme revilvere, Hq1900 rifler, etc.

En billig Tikka 55 komplett koster mye mindre enn sluttstykket til en Blaser R8..

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

 

 

Forøvrig er jeg overbevist om at det kommer et blyforbud. Men jeg like overbevist om at de kommer til å endre reglene for anslagsenergi slik at 6.5x55 fortsatt blir tillatt, det blir for mye bråk ellers.

 

 

 

K

 

Nja, en skal ikke undervurdere våpenbransjens mulighet tl å tjene mer penger.

Det var en massiv støtte fra bransjen til myndighetene for å innføre det gamle anslagsenergikravet, som gjorde at Krag ble forbudt til storviltjakt, med påfølgende rekordsalg av nye jaktrifler.

Denne endringen var mye mer omfattende enn hvis 6,5x55 skulle falle utenfor idag. Tipper 50% av jaktriflene som ble brukt på 50-60tallet var Krag. Jeg tror ikke våpenbransjen kommer til å anbefale 130gr homogene blyfrie kuler til elgjakt i en høringsrunde.. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Torf said:

 

Denne endringen var mye mer omfattende enn hvis 6,5x55 skulle falle utenfor idag.

 

Forskjellen i "ytelse" var enda større. Det er mye lettere å argumentere for å ta KJ ut av bruk enn å argumentere for at at 120gr TTSX ikke dreper en elg humant nok.

 

2 hours ago, Torf said:

 

Tipper 50% av jaktriflene som ble brukt på 50-60tallet var Krag.

 

Det er godt mulig, men husk at det bare var en brøkdel av jegerene det er i dag.

 

2 hours ago, Torf said:

 

Jeg tror ikke våpenbransjen kommer til å anbefale 130gr homogene blyfrie kuler til elgjakt i en høringsrunde.. 

Det kan du nok ha rett i.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Sitka said:

Kva med mauser m18 då, såg på den og tykte ho såg grei ut, eller litt lengre ned i lommeboka, schultz og Larsen. 
Har sjølv ikkje sett på den men har høyrd at avtrekket er svært bra.

Trykkpunkt.

Tja

Schultz & Larsen fåes både med trykkpunkt og direkte jaktavtrekk. Jeg har direkte på min, men har også trykkpunktsavtrekk liggende. Det er ei forholdsvis tung rifle siden det er ei systemrifle med omtrent samme system som Sauer. Alt i stål og silkeglatt boltgang, utmerket presisjon, samt supert avtrekk som sagt.

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Torf said:

Jeg tror ikke våpenbransjen kommer til å anbefale 130gr homogene blyfrie kuler til elgjakt i en høringsrunde.. 

Nei, du har forsåvidt rett, det er foreslått 123grain som minste tillatte kulevekt. 

 

Hvem bruker egentlig homogene kuler lenger?🤔

Nå fins det faktisk et stort utvalg kobberkuler med plastspiss Som TTSX, Naturalis, GMX, Ecostrike, E-TIP)

 

6,5x55 vil nok bestå også etter 2023 og i overskuelig framtid 😉

Edited by hjortefot.com
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Torf said:

Og hva kaller du Swift Scirocco? Mantletloddetblyplastspiss? 8)

Tror de fleste vet hva som menes med blyfri homogen jaktkule.

Scirocco er en bondet plastspisskule.

 

 

Problemet er at folk etter hvert som de leser bladet JAKT tror at homogen = blyfri

Det blir en feil og upresis benevnelse. 

 

Homogen betyr ensartet(laget av ett eneste materiale), som f.eks luftgeværkuler/støpte pistolkuler/kobberkuler med hulspiss/solids 

 

En kule av kobber, av og til belagt med nikkel og med plastspiss er ikke ensartet (homogen)

 

Mulig jeg spikker fliser, men det er jo snart tid for å fyre i ovnen.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, hjortefot.com said:

Nei, du har forsåvidt rett, det er foreslått 123grain som minste tillatte kulevekt. 

 

 

Hvorfor akkurat 123 gr? 

 

Hadde man lagt seg på 120gr, så hadde man fått med de beste kobberkulene...TTSX, GMX og E-TIP.  

 

Nå har jeg brukt litt 6,5 130gr TSX på vilt i utlandet, og det er definitivt ikke mitt førstevalg. Effekten er merkbart bedre med en 129gr Interbond. På store dyr er det alt for mye baksing før de dauer.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, hjortefot.com said:

Scirocco er en bondet plastspisskule.

 

 

Problemet er at folk etter hvert som de leser bladet JAKT tror at homogen = blyfri

Det blir en feil og upresis benevnelse. 

 

Homogen betyr ensartet(laget av ett eneste materiale), som f.eks luftgeværkuler/støpte pistolkuler/kobberkuler med hulspiss/solids 

 

En kule av kobber, av og til belagt med nikkel og med plastspiss er ikke ensartet (homogen)

 

Mulig jeg spikker fliser, men det er jo snart tid for å fyre i ovnen.

 

 

Men før du begynner å spikke på andres fliser kan du jo begynne med å korrigere i nettbutikken din, hvor dere f.eks kaller Ecostrike en monolittisk spiss.

 

Den er vel med rette ikke monolittisk/homogen siden den ikke bare er kobber, men har plastspiss, om vi skal følge ditt argument... 🤔.

 

Det viktigste er vel uansett å gjøre seg forstått, vil faktisk tro det er flere lesere som automatisk skjønner hva det snakkes om når man kaller det homogene kuler. Definisjon/meningsinnholdet i et ord er dynamisk og relativt til bruk. 

Edited by Bell
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Mas-36 said:

Siden vi er OT for lengst må jeg bare si det er utrolig moro å høre folk si i våpenbutikken de skal ha en boks med "spisser" 🤣🤪

Det har jeg heldigvis aldri hørt de to stedene jeg har jobbet, men det er utrolig mange som spør etter kuler når de skal ha patroner, da sier jeg bare at vi ikke har kuler, men bare hele patroner.

Link to comment
Share on other sites

 

9 hours ago, Jompen said:

6.5x55 dreper elg som bare det. Det handler om skuddplassering og kulevalg. 

Ja, den gjør det, og i grannelandet i øst har vel denne patronen stått for flere elgfall enn de andre til sammen? Jeg tror vi skal begynne å puste med magen og senke skuldrene mht. anslagsenergi, monolittiske/kobberkuler og lovligheten av fortsatt å kunne benytte 6,5x55 til elgjakt om (når?) et blyforbud kommer.

Link to comment
Share on other sites

On 10/8/2020 at 9:14 AM, Sølvrev said:

Ja, den gjør det, og i grannelandet i øst har vel denne patronen stått for flere elgfall enn de andre til sammen? Jeg tror vi skal begynne å puste med magen og senke skuldrene mht. anslagsenergi, monolittiske/kobberkuler og lovligheten av fortsatt å kunne benytte 6,5x55 til elgjakt om (når?) et blyforbud kommer.

En venn av meg som har gått svært mange ettersøk fikk en gang servert argumentet om 6,5 og flest elgfall. 

Svaret hans var at det har vært skadeskutt flere elger med 6,5 enn med noe annet kaliber.

 

Elg er et stort dyr og det er uomtvistelig at grovere og tyngre kuler er mer effektive. Da er det underlig at vi på et forum for jegere og skyttere ikke klarer å innse at 6,5 er marginalt for store elger. Særlig om vi også skal bruke lette homogene kuler som har dårligere ekspansjon og lager mindre skader i dyret. Dyret dør ikke før det har fått tilstrekkelig skade på vitale områder og da bør vi som ansvarsbevisste jegere bruke kuler som påfører dyret slike skader hver gang.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Var innom en våpenbutikk for litt siden og kikket på en brukt kombi med 222 rem i riflepipa. Selgeren lurte på hva jeg skulle jakte. Så jeg sa om jeg får mulighet skal jeg skyte rådyr. Da var svaret åh nei den patronen er alt for marginal til det bruket. Burde kjøpe 6,5x55 da den kunne også brukes på elg. DA startet jeg en diskusjon i butikken som fikk noen andre kunder til å humre litt ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Mas-36 said:

Selgeren lurte på hva jeg skulle jakte. Så jeg sa om jeg får mulighet skal jeg skyte rådyr. Da var svaret åh nei den patronen er alt for marginal til det bruket.

Han hadde vel rett i den forstand at de lette kulene i .222 Rem. er marginelle for rådyr på samme måte som 6,5x55 er til elg.

Begge fult "brukbare", om alt er optimalt, men som vi vet er det ikke alltid slik.

 

Jan Åkerman,..svensk jeger som hadde "nedlagt" over tusen elg, kallte 6,5x55 for "sorgebarnet" mht kaliber for elg. 

Link to comment
Share on other sites

Nå er vi skikkelig OT i forhold til spørsmålet fra "Trådstarter" (der svaret alltid blir Tikka T3!), men OK:

 

Vi har to "kalibergrupper" til riflejakt, "smått" og "stort" storvilt. Den siste gruppa har et merkelig skille på projektilvekt: Under 9 gram er ubrukelig, fy-fy og forbudt, 9 - 9,99 gram er brukbart, men må ha strenge energikrav, mens fra 10 gram og opp klarer man seg med mindre enerig?!?

 

Jeg har, opptil mange ganger før her inne, argumentert for at vi burde hatt 3 grupper for riflejaktammo: Ei "mellomgruppe", der patroner som 243 Win (og 30-30, uten krampaktig ladning) er minimum. Slike duger jo på vilt som tilsvarer voksne reinsimler, og elg- og hjortekalver, i resten av verden.

 

Problemet er jo at da blir 6,5 x 55 plassert i denne gruppa, og ikke tillatt (eller hvert fall ikke anbefalt) til voksen elg, og kanskje heller ikke til 1 1/2 års elg, og store hjorte- og reinsbukker.

 

Joda, jeg jakter elg med 6,5 x 55 sjøl, men vi har jo (for det meste) småvokst elg her ute i Zanzibarland - !

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvilket riflekaliber som er best på småviltjakt- og senere kanskje på elgjakt, er etter mitt skjønn vanskeligere å gi noen klokkeklart svar på. Her kommer flere vurderinger i spill – ikke minst type terreng du skal jakte i og hvorvidt du har en annen rifle til å bruke på trening. Dersom du må bruke samme rifla på trening bør du velge 6.5x55 (billig rekrutt ammunisjon). Om jeg primært skulle jaktet hare, rådyr, toppfugl og ender m.m og kun fikk lov til å eie en rifle, så tror jeg nok mitt valg ville falt på 6.5x55. Alternativet er .308. Da har du en rimelig snill rekyl, masse kraft og tilgang til rimelig ammunisjon. Som nybegynnerrifle ville jeg sett på Tikka T3, Ruger American eller Sauer 100 Classic XT (gjerne fint brukt; få en med erfaring til å hjelpe deg). Jeg har i det jeg har skrevet prøvd å sette meg inn i situasjonen til en 15 åring uten feit lommebok. Mange 15 åringer har feitere lommebok enn undertegnede kan det synes, så om du er i den kategorien (pappa betaler uansett pris) ville jeg gått for en Sauer systemrifle (da kan du bygge ut med flere kaliber etter behov senere). Et råd som sikkert flere er uenig i er å ikke begynne med elgjakt før du har lagt ned noen rådyr og annet småvilt. Personlig jakter jeg ikke elg, men hjort og rådyr for elg har blitt i overkant for mye regler og kav. Du bør også få deg ei hagle etter hvert og hagler er ikke så kostbare i forhold til rifle (mange gode bruktkjøp blant annet).

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Per-S said:

Svaret hans var at det har vært skadeskutt flere elger med 6,5 enn med noe annet kaliber.

Hvis de aller fleste jakter med 6,5x55, er det vel naturlig at de fleste skadeskytinger også blir utført med 6,5x55, men skjer der pga 6,5x55’ens egenskaper, eller pga dårlig skyting? 
På vårt jaktlag, er det imidlertid en tydeligere sammenheng mellom hvem som holder i rifla (gjerne de to samme personene hver gang) og skadeskyting når det skjer. Tror vi har en som skyter med 6,5 og han har vel aldri skadeskutt noe..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Cruiser said:

Hvis de aller fleste jakter med 6,5x55, er det vel naturlig at de fleste skadeskytinger også blir utført med 6,5x55

Helt klart, men poenget er at det ikke er et kvalitetsstempel at 6,5 har blitt brukt mest. Med de definisjonene for skadeskyting som er foreslått (fluktstrekning) tror jeg en statistikk over kaliber og kulevekt vil vise at mange dyr med gode skudd fra 6,5 vil bli definert som skadeskyting selv om dyret ligger dødt etter utras.

Vi er godt utenfor trådstarters spørsmål, men jeg vil anbefale en brukt 30-06 som våpen. De er ofte billige, treningsammunisjon koster omtrent det samme som 6,5x55 og det finnes kulevekter fra 110 gr til 220 gr. Da har man en fleksibilitet som få andre patroner kan vise til.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja, vi er enige om at det finnes (mye) bedre elgpatroner enn 6,5x55, særlig til de største individene. Jeg bruker også .30-06 til de tyngste jobbene. Men mitt poeng lenger oppe i tråden var at med den store utbredelsen 6,5x55 har (i Sverige er det vel nærmest for nasjonal-kaliber å regne) er det gode muligheter for at det i tilfelle blyforbud kan bli gjort unntak eller laget overgangsordninger som gjør at man fortsatt kan benytte slike våpen til storviltjakt. Og vi er enige om at et godt plassert skudd fra 6,5x55 er bedre enn et dårlig treff fra grovere skyts, samt at Stokkes modell for skadeskyting ikke må brukes absolutt? For øvrig mener jeg at uansett hva man velger til elgjakta hører ei 6,5x55-rifle hjemme i et hvert møblert våpenskap!

Link to comment
Share on other sites

30-06 er et fantastisk jaktkaliber, men det er vanskelig å finne ferdigrulla treningsskudd til under 10 kr smellen, 6,5x55 er noe billigere, men helt klart billigst er 308 win, dette er riktig nok med skudd for de som krever "jaktpresisjon". Match ammo er riktig nok mye billigere i 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Sølvrev said:

 Og vi er enige om at et godt plassert skudd fra 6,5x55 er bedre enn et dårlig treff fra grovere skyts, samt at Stokkes modell for skadeskyting ikke må brukes absolutt?

Helt enig. Men er et dårlig plassert skudd fra en større patron bedre enn et dårlig skudd fra en 6,5x55? DET er MYE viktigere tenker jeg da? Er skuddet perfekt spiller det ingen rolle, det er når skuddet ikke er det at jeg tror en større patroner er bedre?

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Mas-36 said:

Men er et dårlig plassert skudd fra en større patron bedre enn et dårlig skudd fra en 6,5x55? DET er MYE viktigere tenker jeg da

Det er dette som er det viktigste argumentet for tyngre og grovere kuler, på rene sideskudd gjennom begge lunger dør dyret raskt med alle kuler som ekspanderer godt. Med litt feil vinkel på dyret eller et marginalt treff vil en grovere og tyngre kule gjøre mye mer skade og dyret vil legge seg tidligere. Med tunge kuler blir det også oftest et godt utgangshull med mye blod. Det gjør det lettere å spore et dyr som går et stykke. Litt grovere skyts er derfor en god forsikring og kan ofte spare jegerne for et tidkrevende ettersøk.

Jeg anbefaler 30-06 fordi den håndterer de tyngste og lengste kulene best, og den kan alltid lades til høyere hastighet enn .308.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Jompen said:

   -   Alternativet er .308. Da har du en rimelig snill rekyl,   -

 

Javel, nei?

 

HVIS det skulle være noen forskjell i rekyl mellom (fabrikkladet) 308 W og 30-06, skal man ha veldig fintunet skulder for å merke den.

 

Fra fabrikk lades ofte disse to patronene med samme projektil, og til samme hastighet, (bl.a. pga. et høyere definert maxtrykk i 308 W). Har man da samme type våpen, blir også rekylen lik. Hvis man ikke er ute etter et lett våpen, med kort låskasse (Tikka T3 har samme låskasselengde for disse), er det ikke noen grunn til å velge 308 W framfor 30-06 (nå må da vel lagrene med "gratis treningsammo" fra AG-3-tida snart være tomme?). Og med 30-06 har man mye større muligheter, hvis (når!) man lader sjøl.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Jegermeistern said:

 

Javel, nei?

 

HVIS det skulle være noen forskjell i rekyl mellom (fabrikkladet) 308 W og 30-06, skal man ha veldig fintunet skulder for å merke den.

 

Fra fabrikk lades ofte disse to patronene med samme projektil, og til samme hastighet, (bl.a. pga. et høyere definert maxtrykk i 308 W). Har man da samme type våpen, blir også rekylen lik. Hvis man ikke er ute etter et lett våpen, med kort låskasse (Tikka T3 har samme låskasselengde for disse), er det ikke noen grunn til å velge 308 W framfor 30-06 (nå må da vel lagrene med "gratis treningsammo" fra AG-3-tida snart være tomme?). Og med 30-06 har man mye større muligheter, hvis (når!) man lader sjøl.

Tror rekylforskjellen ofte sammenlignes liggende med gamle lave rifler med dårlige kolbekapper i 30-06 og moderne rette og "høye" stokker med bra kolbekapper i 308 win. Det er rett og slett stokkene som sammenlignes og det er lett merkbart. Nå får du ferdigrulla treningskudd i 308 win til under 6kr, 30-06 finner man sjelden til under 10kr, merker man ikke den forskjellen trener man ikke nok.

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Dodraugen said:

Nå får du ferdigrulla treningskudd i 308 win til under 6kr, 30-06 finner man sjelden til under 10kr, merker man ikke den forskjellen trener man ikke nok.

 

Njaaa  -  ?  Første søk på "treningsammo 308 Win  30-06" ga 500-pakninger til kr. 7,00 i begge kalibre (riktignok også samme pakninger, til kr. 11,- pr smell, men med "kr. 6,99" som overskrift ?!?).

 

https://www.skittjakt.no/ammunisjon/rifle/treningsammunisjon

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Jegermeistern said:

 

Njaaa  -  ?  Første søk på "treningsammo 308 Win  30-06" ga 500-pakninger til kr. 7,00 i begge kalibre (riktignok også samme pakninger, til kr. 11,- pr smell, men med "kr. 6,99" som overskrift ?!?).

 

https://www.skittjakt.no/ammunisjon/rifle/treningsammunisjon

Som sagt, man finner det sjeldent. Kampanjepris er noen jeg definerer som sjeldent. De har har 308 win til under 6kr som fast pris på jaktdepotet i flere år nå

 

Link to comment
Share on other sites

893_1236395725.jpg

 

Har akkurat håndtert en Sako S20 Precision i 308 hos Intersport Bogstadveien i Oslo. Dette er rifla i annonsen på finn.

Den var rett og slett veldig fin. Eneste ulempen var at skjeftematerialet var glatt. Jeg hadde satt på griptape.

 

Precision skjeftet var slankere enn jeg trodde så det er ingen grunn til å gå for jaktskjeftet med "ubrukelig" moteriktig tommelhull og smalt forskjefte. Med en Ase Utra SL5I på tuppen av 50cm løpet er balansen veldig god for de fleste.

 

Sluttstykket hadde vandring tilpasset kort 308 i den lange kassa. Flott!

 

Magasinet virket mye mer solid enn T3-magasinene.

 

Integrert picrail for kikkertmontasje er skuddsikkert og eliminerer alle usikkerheter om montasjer.

 

Kalibervalg er jo greit. Den lages ikke i 6,5x55.

Edited by Torf
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg har nesten en helt lik hjemme; Winchester M70 SPR.

 

950_1108897544.jpg

 

Fra FN ( min har ikke flutet pipe og ny type avtrekk. Rifla skyter bra)

 

The FN SPR™ A3G has been selected by the FBI as one of their tactical precision rifles. The A3G offers Controlled Round Feed, blade ejection, the original Model 70-type two-lever trigger and a three-position safety. Chambered in 308 Win., the A3G features a cold hammer-forged MIL-SPEC fluted barrel with hard-chromed bore and is held to +/- .001” headspace to produce and maintain a sub-half minute-of-angle (sub-½ MOA) accuracy standard at 100 yards, making it ideal for long-range target shooting and competition. The forged steel action is hand-bedded with Marine-Tex® epoxy into a fully adjustable McMillan™ A3 fiberglass tactical stock that is equipped with multiple steel sling studs.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...