Jump to content

30-30Win, 357Mag og 44Mag


Sakoen75

Recommended Posts

357 Mag er marginalt.

 

44 Mag har nok kraft, men 30-30 win er den eneste riflepatronen av disse 3 utvalgte og har overlegent punch. Mye høyere hastighet og nesten dobbelt så mye energi på 100m i forhold til 44 mag.

Denne har ekstern hammer og kan spennes opp når du får dyret i siktet:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=193366124


Jeg hadde valgt en 1873 winchester i 357 Mag UTEN optikk - just for fun :-)

Link to comment
Share on other sites

Det er mye snadder der ute, men hva gjør vi dersom det blir blyforbud i jaktkuler? Jeg har ikke studert .44Rem.Mag., men lurer på om den kan få litt trøbbel med energikravet i blyfritt alternativ? .357 kan vi glemme, 30-30WCF vil nok klare seg. Om vi får jakte med samme kuler som i dag de neste 10 - 20 årene blir spennende å se, vi får håpe på det beste...

Link to comment
Share on other sites

.30-30 Win. i en Win 94 eller Marlin er begge ypperlige valg for jakt etter rådyr i skog der skuddhold sjelden overstiger 100m. - Skulle tro at også en 240 grain kule i 44 Rem.Mag. leverer med "bravur", som svenskene sier. 

 

Hvorfor jeg svarer er likevel at du unlater 45/70 der du "går å fantaserer" 😇

I den har du et annet potensiale om du senere vil bruke din bøylekarabin på større vilt,..og det vil du.

Som et "utpräglad" rådyrvåpen er den ypperlig med 300 grain HP ladet til behaglige ca 600 m/s. Du graderer opp til 350 -405 grains kuler når du også vil bruke den på Hjort og Elg.

 

45/70 er en patron som er lett å bli glad i, lett å lade for,..og du slipper lete etter påskutte dyr.

 

Link to comment
Share on other sites

Ja er klar over 45/70, har to 375H&H så 45/70 er sikkert like bra til hjort og elg. Skulle sikkert eid to tre bøylerepeter. En i revolver patron for gøy en 30-30 til småviltjakt og en kraftigere til hjort og elg. Koker sikkert ut i ingenting. 45/70 blir i den grove enden av skalaen, noe likt 308/30-06 med butte kuler hadde vært praktisk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har vurdert alle tre kalibrene, 357 mag kan bli litt marginalt til rådyr, og 30-30 blir litt "dyr" å trene med, så jeg valgte 44mag.. Jeg syns den er helt topp.  Lyddemper er uansett ikke aktuelt på en sånn rifle. Om du velger 30-30 eller 44mag så plystrer nok kulene gjennom rådyret uansett.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, MikiN1486 said:

 @KimisSant. Men hvis det nye forslaget til kulevekter og anslagsenergi går igjennom så kan du bruke 30-30 til større vilt å .

 

Fabrikkladningen er målt med 24" løp........

 

Hvilke kuler og ladninger har du tenkt å klare det med?

 

140gr hornady monoflex må over 805ms for å klare kravet ifølge PCB. Dvs man må heve farten med over 50ms i forhold til fabrikk men med kortere løp.

160gr FTX må over 745ms

160gr FTX M.E. må over 730ms

 

Sisnevnte er vel den som kanskje har en liten mulighet med noen sprengladninger

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MikiN1486 said:

 @KimisSant. Men hvis det nye forslaget til kulevekter og anslagsenergi går igjennom så kan du bruke 30-30 til større vilt å .

 

Kanskje det, men nå spurte jo trådstarter om rådyr.

 

I USA har vel 30-30 vært det kalibere som har tatt mest hjort, så den tar nok hjorten her i Norge også vil jeg tro, men foreløpig er det ikke lov.

 

Grunnen til at jeg ikke valgte 357 mag og jakte rådyr med var fordi da slipper jeg diskusjoner med et evt. oppsyn ute i skogen, men det er meg. Viser jeg frem at jeg har ei rifle i 44 mag så vet "alle" at kaliberet holder kravet om anslagsenergi på rådyr. 

 

Jeg tenker litt sånn om 30-30 også med det nye foreslåtte kravet på hjort og elg, da gidder iallefall ikke jeg noe diskusjoner ute i skauen. Siden det ikke er mulig å kjøpe ammo som holder kravet, så gidder jeg ikke å ta den diskusjonen om det skulle komme og hvordan skal jeg kunne vise at den holder kravet ute i skogen? Er det ladetabellen til VV jeg skal vise frem? Neeeei, jeg vil iallefall ha det sånn at ting er godkjent med litt margin, så jeg kan gå ut på post og ikke snakke med oppsynet mer en nødvendig :)

 

  

Edited by Kimis
Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, Cardinal said:

 

Fabrikkladningen er målt med 24" løp........

 

Hvilke kuler og ladninger har du tenkt å klare det med?

 

140gr hornady monoflex må over 805ms for å klare kravet ifølge PCB. Dvs man må heve farten med over 50ms i forhold til fabrikk men med kortere løp.

160gr FTX må over 745ms

160gr FTX M.E. må over 730ms

 

Sisnevnte er vel den som kanskje har en liten mulighet med noen sprengladninger

Er det ikke sånn at så lenge det står xxx på pakken så er det godt nok?

 

Det er forslag nå ute til høring for kunne bruke lette "miljø" kuler og senke kravene til anslags energi

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Sakoen75 said:

Er det ikke sånn at så lenge det står xxx på pakken så er det godt nok?

 

Det er forslag nå ute til høring for kunne bruke lette "miljø" kuler og senke kravene til anslags energi

 Jo det stemmer, så FTX kulene vil da ha det samme kravet som idag.

Det er monoflex kula som blir omfattet av det nye forslaget,. Dersom det Cardinal skriver er riktig, så ville ikke tenkt alt for mye på å skyte verken hjort eller elg i Norge med det kaliberet :)

 

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Sakoen75 said:

Er det ikke sånn at så lenge det står xxx på pakken så er det godt nok?

 

Det er forslag nå ute til høring for kunne bruke lette "miljø" kuler og senke kravene til anslags energi

 

MD skriver:

Quote

§ 16 første ledd skal lyde:
Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe og ved felling av ulv og bjørn
skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil. I tillegg må følgende krav være
oppfylt:

 a)  Minste tillatte kaliber er 6,5 (.264’’/6,71 mm).  
b)  Minste tillatte kulevekt er 9 gram (138,9 grain) for kuler med mantel og blykjerne, og 7,8
gram (120 grain) for blyfrie kuler.
c)  Minste tillatte anslagsenergi på 100 meter (E 100 ) er 2200 joule.

 

Fra høringsnotatet

 

Quote

Det er ved ettermontering av lyddemper vanlig å kappe rifleløpet noe
for å gi våpenet bedre balanse. Et kortere løp vil gi noe lavere utgangshastighet som igjen vil gi
lavere anslagsenergi. Dette vil i enkelte tilfeller kunne føre til at anslagsenergien ikke blir høy
nok til å fylle kravene i forskriften. Jegeren vil alltid ha et selvstendig ansvar for å sette seg inn i
hvilken betydning slik modifisering av våpenet vil ha for den praktiske bruken, og hvilke
begrensninger dette gir.

 

Så den nye forskriften sier at følgende krav må være oppfylt og sammen med notatet kan de se ut som de legger opp til at den faktiske rifle med faktisk ammunisjon må klare kravet.

Men hvordan de vil håndheve dette er en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

For den som måtte ha sans for flisespikkeri:

 

Quote

Det er ved ettermontering av lyddemper vanlig å kappe rifleløpet noe
for å gi våpenet bedre balanse. -   -   -   - 

Jegeren vil alltid ha et selvstendig ansvar for å sette seg inn i
hvilken betydning slik modifisering av våpenet vil ha for den praktiske bruken, og hvilke begrensninger dette gir.

 

Hvis man tolker dette "antitetisk", kan man komme til den konklusjon at "jegerens selvstendige ansvar" BARE gjelder når man har modifisert våpenet (i forhold til det som er "vanlig modell"?). Så dersom en riflemodell i 6.5x55 leveres med 40 cm pipe, og en bestemt demper, har ikke jegeren som bruker dette oppsettet, gjort noen "modifisering", og kan fritt jakte med fabrikkammo, som holder kravet i fabrikkens 76-cm-piper?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...