Jump to content

Napping


storjegern

Recommended Posts

Har hatt litt problemer med avtrekket når jeg skyter, merker ikke dette på skiva (skyter jevnt godt på skytebanen) men de få gangen jeg får klikk rører siktebilde seg litt i det jeg trekker av, det er kun noen cm men fremdeles irriterende da siktebilde ikke rører seg når jeg tørrtrener. Kan det være fordi jeg er litt for hard på avtrekket, eller at jeg er så avslappet at jeg skvetter litt idet jeg trekker av med skarpt (underbevisstheten som får meg til å rykke litt til når det skytes med skarpt?)  Er ikke redd for å skyte å tenker ikke på det når jeg sikter. 

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat samme problem. Kan stå på stua og sikte på nøkkelhølet på garasjedøra med lang arm og trekke av uten bevegelse i det hele tatt. Men på bane blir det napping og vingling. Det Wintel sa om å få en kompis til å fylle magasinet er faktisk en øyeåpner. Du vil ikke tro hvor mye du hater trynet på kompisen din etter et par klikk. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skutt rundt 1500 skudd med 22lr siden i vår å ca 400 med jaktrifla, + tørrtrening hjemme uten at dette problemet har blitt borte. Skyter godt både liggende og sittende på kasse på dfs skiva. Å har lite slengere. Det lille rykket drar kanskje trådkorset ut i 9er/god 8er. Dette skjer alle gangene jeg får klikk så regner med det skjer hele tiden. Det jeg ikke skjønner er hvordan jeg kan få tette samlinger selvom dette skjer... Er ikke et problem mtp treffpunkt men er mer på psyken,veldig frustrerende... Avtrekksvekt er 1kg. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, storjegern said:

(underbevisstheten som får meg til å rykke litt til når det skytes med skarpt?)  Er ikke redd for å skyte å tenker ikke på det når jeg sikter. 

Du er enkelt og greit skuddredd. Ikke bevisst, men skuddreddhet er veldig vanlig i større eller mindre grad. Å innse det er første punkt for å bli kvitt det.
Tren mer tørt, tren mer 22LR og tren med klikkpatroner innblandet i ammunisjonen.

 

1 hour ago, Super XX said:

Kulen har forlatt løpet når rykket kommer. Gjør akkurat det samme selv på ustødige stillinger. 

Nei, men du rekker ikke å bevege rifla så mye om skuddreddheten er mild, Problemet er at kroppen reagerer på vissheten om at smellet kommer, ikke på smellet.

 

Om du ser munningsflammen, eller kulesporet er en god test. Ingen reagerer raskt nok til å lukke øynene ETTER at det smeller og FØR munningsflammen, eller den lille skyen som følger kula.

Skyter du uten demper, og ikke ser munningsflammen, så lukker du øynene før det smeller, dvs før, eller idet du trekker av. Skyter du med demper ser du en grå "strek" fra bunnen av svarten og inn i midten, eller en "grå ball" som nesten dekker svarten et øyeblikk.

 

Fokus på gode avtrekk, og trening som over, så kommer det seg. En annen feil her, som ikke er skuddreddhet, er at kroppen fyrer pekefingeren på "midt i", og napper av. Dette er det selvsagt også grader av, og fokus på presse presse, og drite i om en er midt i, men bare presse i vingleområdet, er måten.

 

Tieren er stor, og tar du et perfekt avtrekk mens du vingler inni den, så treffer du den. Men om du holder helt stille midt i, og drar for hardt i avtrekkeren/ napper, ja da treffer du den ikke, for du flytter rifla.

Amatørkuren er jo superlett avtrekk, så du kan nappe uten å flytte rifla... Men det hjelper ikke mot skuddreddhet.

 

 

K

 

K

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Funderte mye på dette tidligere. All skytetrening jeg bedriver er med tanke på jakt. Dvs jeg fokuserer kun på "stående lang arm" eller skyting med en eller annen form for støtte/anlegg. Aldri knestående eller sittende uten støtte. Da jeg aldri har funnet disse stillingene hensiktsmessige. Setter jeg meg ned kan jeg sette på en tofot å skyte godt😊 De gangene det har blitt klikk på stående nappes det mot venstre. Har satt max avstand for sånn skyting mot vilt til 70m og det er kun mot storvilt det egentlig er aktuelt. Jeg har aldri greid å se en tendens til at gjennomsnittelig treffpunkt går mot venstre og samlingene er gode nok til storviltjakt. Jeg tror det dreier seg om "midt i" napping som M67 beskriver. "Nå ser det bra ut" så jeg trykker "på". Eller "nå er jeg på vei inn i midte" så jeg klipper og skaper ett napp. Skulle nok gjort et forsøk på å trene det bort, men så lenge skytingen er "god nok" til formålet har det ikke blitt prioritert. 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Super XX said:

 "Nå ser det bra ut" så jeg trykker "på". Eller "nå er jeg på vei inn i midte" så jeg klipper og skaper ett napp. Skulle nok gjort et forsøk på å trene det bort, men så lenge skytingen er "god nok" til formålet har det ikke blitt prioritert. 

Ja, dette er klassisk "jaktstående" - og du skyter godt nok - prøver du å presse i vingelområdet vil du skyte dårligere en lang stund, men det er mulig å bli bedre med den metoden enn med "napp/klipp" metoden.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Matt Burkett skrev i en serie artikler om «Flinch» som det vi grovt kan si er napp/skytterfeil. Han påpekte at forskjellen mellom å møte en forventet rekyl (for å få kontroll over våpenet) og «flinch»- som er ubevisste muskeltreninger som reaksjon på en forventet avfyring, kun er brøkdeler av et sekund.

 

Rekylkontroll ved å bevisst møte forventet rekyl kan være nødvendig for å raskere få kontroll over våpenet, «flinch» ødelegger kontrollen over våpenet før avfyringen finner sted.

 

AG3 skyttere som har frest ut noen automatbyger forstår betydningen av rekylkontrollen, som beskrevet over...

 

Om du «flincher» eller har en innøvd rekylkontroll er ikke godt å si...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...