Jump to content

Valg av harehund


Reders

Recommended Posts

Hei alle sammen,

 

Min første post her!
Har lest mye på forumet her, men tenkte det var på tide med en bruker nå.

 

Jeg har i dag en Engelsk Setter som virkelig har blitt en god fuglehund.

 

I mange år var jeg støkkjeger på hare og fugl.

 

Familien leker nå med tanken på en hund til.

Kunne en harehund vært noe? Jeg liker å praktisere ulike jaktformer, selvom det har blitt mest fugl de siste åra (lagt ned mye arbeid i settern!)

 

Jeg har ingen erfaringer med harehunder, bortsett fra å treffe på noen på jakt. Virkelig flotte hunder, det å høre losen er opplevelse!

Aller helst kunne jeg tenkt meg en norsk rase.

Men, hvordan er disse hundene å ha i hus?

Har de et ulikt gemytt, eller er de ganske like, bortsett fra eksteriør?
 

Setteren min har et meget behagelig forhold til det å være hjemme. Da er det ingen forventninger om noe, kun ro.

Disse bjeffer jo heller ikke særlig mye. Er litt nervøs for å bli "han med harebikkje i nabolaget..."

 

Er det noen som kan komme med sine erfaringer når det gjelder; Hygen, Dunker og Halden?


Slik det ser ut nå, utgår kortbentrasene, da jeg gjerne ønsker å bruke bikkja til å holde følge med setteren på ski og kløving feks.

Ser ikke helt poenget med Sveitserne, da de nordiske rasene er gode nok vil jeg tro.

Hamilton & Finsk er flotte, men når man har så fine raser fra Norge, ønsker jeg helst å velge en av disse.

 

Ser frem til å sparre med dere, rundt dette :)

//Reders

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Min forrige hund var en dunker og jeg kjenner rundt 6-7 stk som har en eller flere. Det er en meget behagelig hund å ha i hus. Den jeg hadde var glad i og sove når den var inne og gjorde aldri store greier ut av seg. Min var veldig rolig rundt barn og andre dyr som katter og høner. Kan anbefales. Det finnes garantert noen i denne rasen som ikke passer til min beskrivelse, men jeg kjenner ikke til de. 
 

Når vi var ute på tunet var det aldri lyd fra han. Men han varslet da det kom en hund for å spise høner. (Veldig glad for det) 

 

jeg brukte den både på hare og rev, funket veldig bra på begge, men ikke utpreget rovdyrskarp. 

Link to comment
Share on other sites

On 10/5/2020 at 12:47 PM, Reders said:

Hei alle sammen,

 

Min første post her!
Har lest mye på forumet her, men tenkte det var på tide med en bruker nå.

 

Jeg har i dag en Engelsk Setter som virkelig har blitt en god fuglehund.

 

I mange år var jeg støkkjeger på hare og fugl.

 

Familien leker nå med tanken på en hund til.

Kunne en harehund vært noe? Jeg liker å praktisere ulike jaktformer, selvom det har blitt mest fugl de siste åra (lagt ned mye arbeid i settern!)

 

Jeg har ingen erfaringer med harehunder, bortsett fra å treffe på noen på jakt. Virkelig flotte hunder, det å høre losen er opplevelse!

Aller helst kunne jeg tenkt meg en norsk rase.

Men, hvordan er disse hundene å ha i hus?

Har de et ulikt gemytt, eller er de ganske like, bortsett fra eksteriør?
 

Setteren min har et meget behagelig forhold til det å være hjemme. Da er det ingen forventninger om noe, kun ro.

Disse bjeffer jo heller ikke særlig mye. Er litt nervøs for å bli "han med harebikkje i nabolaget..."

 

Er det noen som kan komme med sine erfaringer når det gjelder; Hygen, Dunker og Halden?


Slik det ser ut nå, utgår kortbentrasene, da jeg gjerne ønsker å bruke bikkja til å holde følge med setteren på ski og kløving feks.

Ser ikke helt poenget med Sveitserne, da de nordiske rasene er gode nok vil jeg tro.

Hamilton & Finsk er flotte, men når man har så fine raser fra Norge, ønsker jeg helst å velge en av disse.

 

Ser frem til å sparre med dere, rundt dette :)

//Reders

 

Har ikke hatt harehund selv, men har vært med på jakt sammen med mange av forskjellige raser opp gjennom årene, og alltid hatt harehunder i nærmiljøet. De norske rasene er alle trygge og gode hunder etter mitt syn. Mest smak og behag som gjelder hvem man velger der tror jeg. Spør avlsrådet i klubbene, så er du sikrere på å få hund fra gode linjer og anbefalte parringer uansett rase. Uansett er harehund noe av det mest tidkrevende å få til om man ønsker en god hund - og det er antall timer løs i skogen og harebestand som teller mest uansett. Og tålmodighet. Men fantastisk moro å oppleve en god harehund i losarbeid er det, blir nok en når en nærmer seg pensjonsalderen. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...