Jump to content

Max kruttmengde 357 og 44 mag


Elmer K

Recommended Posts

Bare en liten refleksjon på en gråværsdag ....

 

Har i alle år brukt 158 grn  rundnesede kuler til 357 mag med 16,5 N110 krutt som maxladninger.

I ladetabellen til Vhitavuori så inngår ikke  Frontierkuler, heller ikke Rainier sine RN som ville vært omtrent tilsvarende. Det nærmeste jeg kommer i tabellen er HP / XP sine  158 grn med max 16,3 N110 krutt. Hullspissmassen må man anta vektmessig er plassert i rumpa på kula.

Jeg beregner da at mine rundnesede har fordelt mer vekt på framsiden kontra bakerst av krymperille slik at kula til Frontier går mindre dypt og gir ditto redusert trykk enn HP sin.

 

Noe av det samme ser jeg ved 44 mag max ladningene mine. Der er heller ikke Frontier eller Rainierkule medtatt i VV sin tabell. Jeg bruker og har brukt i alle år  22,5 grn N 110 til en 245 grn Frontier RN. (Før brukte jeg tilsynelatende til kulegrossisten med øvre fettrand som krymperille - trolig gikk  kula litt dypere ned den gang både i 357 og 44 enn dagens Frontier.)

Og det nærmeste jeg der finner i VV tabell må være Hornady sin 240 grn JTC-SIL. Den er også mer butt i front enn Frontier sin og vektfordelingen / kulas masse ned i hylsa vil dermed antatt bli noenlunde likt i forhold som hos overnevnte 357.

 

Noen som har noen innvendinger ang trykk?

Har noen ladedata  for Frontier sine  kuler i 357 og 44 mag kombinert med 110  krutt?

 

Ser at disse ladningene gir faktor høyt over faktorkrav (190 og 275) slik at dette (selvfølgelig ikke anbefalte ...) er kun  til rekreasjons / treningskyting. Jeg vet ikke, men faktorkravet til magnum 1 så holder det vel omtrent med  en 38 spes + P?

 

Vedr. 357. Ser forøvrig at i ta bellen skriver de kun small pistol til primers , og ikke small pistol magnum.

Der burde kanskje vært magnum primers  okke som til magnum ladninger i 357?

 

Det oppgis løpslengde i tabellene.

Min 357 er en snub med 2,5 " løp - 44 mag'en har 4 " løp.  Løpslengden må kun ha påvirkning for hastighet og faktor - og ikke trykk i hylse.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bare en liten korrigering av meg sjøl.

Kulegrossisten sine kuler i 158 og 240 grn hadde bare èn fettrand - de hadde egen krymperille.

Den satt ganske høyt oppe slik at den stakk i hvert fall 2 mm lenger ned i hylsa og ga ditto høyere trykk enn dagens Frontier.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...