Jump to content

Basset Fauve VS Strihåret Dachs


Kaleki

Recommended Posts

Ser etter og skaffe meg hund i nærmest fremtid, og til nå kommet til konklusjonen at det enten må bli Fauve eller en Dachs. Jeg er hovedsakelig hjortejeger, med noen få forsøk på fugl og rådyr i ny og ne. Jeg jakter i et relativt tøft terreng, hvor vi pleier og bruke en Dachs. Hvis dachsen får god los så tar den av gårde i god fart, men har erfaring med at den kan ta seg veldig ut på bare 1-2 loser gående på 20-30min. Muligens det er på kanten til for røft terreng? 

 

Både min far, og min morfar har hatt dachs til denne type jakt. Så det er sterke meninger der om hvilken hund av de to som er best. Jeg derimot er ikke så sikker enda. Liker veldig godt gemyttet til dachsen, hvor familiemedlem og ikke mins familiefar står HØYT på liste over ting som betyr noe. At dem er skikkelig knyttet til familie, og ligger gjerne med deg i sofaen. Har ingen erfaring med Fauve, og hadde ikke hørt om rasen før jeg leste om den her inne på forumet. Hvordan er denne som familiemedlem? Kan det knyttes likheter til dachsen? 

Når det kommer til aktivitetsnivået så lurer jeg også på hvor mye mosjon og hvor aktive Fauve'en er. Jeg tenker at det blir 2-3 turer i skog i uka. Forhåpentligvis uten band, når dressuren sitter. Har så langt hatt erfaringer med dachser som får los, og nekter og komme inn igjen for hunden selv er lei. Hvordan er dette hos Fauve? 

Håper dere her inne kan hjelpe meg litt med dette :)

Link to comment
Share on other sites

Følger denne. Har vel kokt ned til disse to hos meg også. Blir nok mest rådyr i tildels ulendt terreng . Mulighet for jakt når det er noe snø teller også. Gemytt er mye individ(linje)betinget , men har fått inntrykk av at basset generelt er vel så grei som «familiehund» og noe mindre strid. 

Link to comment
Share on other sites

Vi jakter med begge raser. Fordelen med dachs er at det går sakte i drevet og dyrene gjerne ikke blir så hardt støkket. Blir ofte turing på rådyrjakt. Det skal forøvrig ikke mye snø til før dachs´en ikke fungerer. Fauv´en holder høyere fart og får selvfølgelig mer fart på dyra, noe som på rådyrjakt ofte betyr at dyret forsvinner ut av drevet for vår del. Fauv´en fungerer bedre i snø og i brattere terreng. Vanskelig å si så mye om gemytt, virker som det er større forskjeller på individer, enn forskjell på rasene.

Link to comment
Share on other sites

Fauven min jager relativt raskt og henger på lenge. Snø og bratt terreng er ingen hindring. Pga farten så har dyrene en tendens til å dra ut i uttaket men det blir ofte turing etterhvert (hos naboen eller naboens nabo eller...). Dummeste bikkja jeg har hatt, lite personlighet men grei familiehund. Jaktmessig så er den litt som en Drever.

Link to comment
Share on other sites

Har også jaktet med begge, og hatt dachs (strihårs-tispe) selv. Synes ikke rådyr turer dårligere for basset FdB. Dachsen er en morsom, men ganske karakterfast og bestemt hund. Hvem som er smartest av de to er nok mest individavhengig. Hadde valgt FdB om jeg skulle ha hund igjen.

Jeg tror ikke mosjonsbehovet mellom de nevnte rasene er så veldig forskjellig heller. En drivende jakthund bør være i topp kondisjon. Har du mulighet for å sykle med hunden i bånd (fortrinnsvis på skogs- eller grusveier) og la den bestemme tempoet selv, er det fin-fin trening året rundt.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, jjrckd said:

Fauven min jager relativt raskt og henger på lenge. Snø og bratt terreng er ingen hindring. Pga farten så har dyrene en tendens til å dra ut i uttaket men det blir ofte turing etterhvert (hos naboen eller naboens nabo eller...). Dummeste bikkja jeg har hatt, lite personlighet men grei familiehund. Jaktmessig så er den litt som en Drever.

Har nøyaktig samme erfaring. En Fauve kan være nokså "mye hund", og den kan sette vel mye fart på dyrene. Greit nok om du har et stort terreng, men i små sørlandsterreng, så har det meste en tendens til å foregå på naboterrenget. "bli känd med din grannkommun" som det stod på bilen til en "drever-svenske".

 

1 hour ago, Cruiser said:

Vi jakter med begge raser. Fordelen med dachs er at det går sakte i drevet og dyrene gjerne ikke blir så hardt støkket. Blir ofte turing på rådyrjakt. Det skal forøvrig ikke mye snø til før dachs´en ikke fungerer. Fauv´en holder høyere fart og får selvfølgelig mer fart på dyra, noe som på rådyrjakt ofte betyr at dyret forsvinner ut av drevet for vår del. Fauv´en fungerer bedre i snø og i brattere terreng. Vanskelig å si så mye om gemytt, virker som det er større forskjeller på individer, enn forskjell på rasene.

Dachsen sliter fort i stygt terreng, og med bekker når de går store om høsten. Ellers har jeg mer trua på en liten dachs til rådyrjakt, min erfaring (her med andre sine hunder) er at drevene blir mindre, utvikler seg saktere, men likevel slipper en å vente til langt utover kvelden før  første drev (to terreng bortenfor) er over...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode tilbakemeldinger!

Jeg jakter hovedsakelig i en dal ca. 3km lang og 1km bred. Etter det jeg leser her så tror jeg Fauve kan sette litt for stor fart på dyra i min situasjon. 

 

2 hours ago, Sølvrev said:

En drivende jakthund bør være i topp kondisjon. Har du mulighet for å sykle med hunden i bånd (fortrinnsvis på skogs- eller grusveier) og la den bestemme tempoet selv, er det fin-fin trening året rundt.

Ja, det var dårlig kondisjon på hunden sin del som var unnskyldningen for at dachsen var kjørt etter 2 relativt korte loser. Dachsen vi brukte da, går for det meste i band når de går tur pga tendensen til og ikke ville komme på innkalling dersom det er godlukter i bakken, og som regel forlenger turen 2-3 timer. Det er jo et uttrykk som sier "Kommer når du roper, men ikke straks. For født til slave er ingen Dachs." 😅 

Vil jo si at Dachsen har en karaktestikk som jeg liker godt, den er bare så jæ*** sta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...