Jump to content

Trygt å spise rått villtkjøtt?


EdvardB

Recommended Posts

Hei

Når det kommer til mat-aspektet ved jakta, er det vel godt kjennt at råvillt ikke smaker godt (kan skrive under på dette selv), og at disse må stekes tilstrekkelig for ikke å få i seg trinkiner og slikt. Men hvordan er det med rått kjøtt fra planteetende villt? Er det trygt å spise rått kjøtt fra feks. rådyr? 

Edvard B

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, EdvardB said:

Hei

Når det kommer til mat-aspektet ved jakta, er det vel godt kjennt at råvillt ikke smaker godt (kan skrive under på dette selv), og at disse må stekes tilstrekkelig for ikke å få i seg trinkiner og slikt. Men hvordan er det med rått kjøtt fra planteetende villt? Er det trygt å spise rått kjøtt fra feks. rådyr? 

Edvard B

Det avhenger vel for en stor del av rensligheten under slakting, oppbevaring, og slike ting. Rå indrefilet smaker iallefall godt, om det er trygt vet jeg ikke, men jeg lever ennå. Det er mulig det som med fallskjermhopping (og mange andre ting) det går fint, helt til det ikke går fint...

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Svaret er ja, såfremt man har et godt hygiene og kjøleregime, noe som i praksis kan by på utfordringer når man ikke kan avlive og slakte/ skjære ned på et sted med kontrollerte hygieneforhold. Skal man bruke kjøtt til tartar, beef jerky eller liker burgeren medium bør man ha et strengt regime på hele prossessen fra utvomming fram til bruk. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiser en del rått viltkjøtt i form av gravet hjort og rådyr, samt hjemmelaget spekepølse. Dette kjøttet har som regel hatt et opphold i fryseren før videreforedling. Lager også kjøttdeig og steker alltid viltburgeren medium.  For øyeblikket henger et velvoksent elghjerte til speking i garasjen. Jeg har aldri opplevd noen problemer, men jeg er nøye på hygienen og hvilke deler av dyret som brukes på denne måten. Tartar er ikke min greie.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, EdvardB said:

det vel godt kjennt at råvillt ikke smaker godt (kan skrive under på dette selv), og at disse må stekes tilstrekkelig for ikke å få i seg trinkiner og slikt.

Med råvilt mener du da rådyr? I så fall er mitt inntrykk at rådyr smaker fortreffelig. Og plantespisere, som rådyr, får ikke trikiner. Det er åtseletere som kan ha trikiner. Så om slaktehygiene er god, som nevnt av andre i tråden, vil det gå bra. God appetitt :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, znopi said:

Med råvilt mener du da rådyr? I så fall er mitt inntrykk at rådyr smaker fortreffelig. Og plantespisere, som rådyr, får ikke trikiner. Det er åtseletere som kan ha trikiner. Så om slaktehygiene er god, som nevnt av andre i tråden, vil det gå bra. God appetitt :thumbup:

Jeg tror han mener rovvilt. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, M67 said:

automatikk i at det blir sendt trikinprøver av alt som er skutt

I Sverige?  Der jeg har jaktet har dette vært litt forskjellig. Jakt organisert og tilrettelagt for gjestejegere har nok i de fleste tilfeller en slik løsning. Men der en leier terreng for villsvinjakt må en nok ordne det selv. Det har i alle fall vært normalen der jeg har leid terreng.

Link to comment
Share on other sites

Spiser rått viltkjøtt hele tiden. Tar alltid et par smakebiter ved slakting og når jeg kverner kjøtt. Smaker alltid til kjøttdeigen når jeg lager burgere og pølser. Samme med «røra» til leverposteien. Biff tartar serveres rett som det er til forrett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...