Jump to content

Hylseseparasjon


AsgeirK

Recommended Posts

En på jaktlaget var å skulle skyte inn kikkerten sin, og på skudd nr 10 separerte hylsa seg og kastet gass og møkk rett i ansiktet hans, hvor farlig er det å få dette på øynene?

 

Han var ikke så gira på tur til legen sa han 🙄

 

Skøyt med 10+ år gammel lapua mega fabrikk ladd i 3006.

Børsa er en Churchill highlander (howa 1500?)

 

Burde vell hive resten av patronene og kjøpe nytt ? :)

Link to comment
Share on other sites

Den eneste gangen jeg har opplevd hylsehavari, var faktisk også med fabrikkladd Lapua mega .30-06, 200grs. Minst 20 år gammel, noe uklar lagringshistorikk. Blåst i trynet, hull i hylsekroppen i nærheten av trykkringen. Ved patronobduksjon fant jeg degenerasjon av kruttet i flere patroner, hvitlig belegg inni hylsene. Gufne saker.

 

Kulene kan evt trekkes, og gjenbrukes. Men ikke bruk den ammunisjonen som den er!

 

Hvis han ser normalt, og ikke har dritvondt i øynene og ikke uttalt «ruskfølelse» er det neppe noe legen kan gjøre. 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, spindrift said:

Den eneste gangen jeg har opplevd hylsehavari, var faktisk også med fabrikkladd Lapua mega .30-06, 200grs. Minst 20 år gammel, noe uklar lagringshistorikk. Blåst i trynet, hull i hylsekroppen i nærheten av trykkringen. Ved patronobduksjon fant jeg degenerasjon av kruttet i flere patroner, hvitlig belegg inni hylsene. Gufne saker.

 

Kulene kan evt trekkes, og gjenbrukes. Men ikke bruk den ammunisjonen som den er!

 

Hvis han ser normalt, og ikke har dritvondt i øynene og ikke uttalt «ruskfølelse» er det neppe noe legen kan gjøre. 

Hadde vist bare 5-6 skudd igjenn så pælmer di :)

Link to comment
Share on other sites

  • Olesøn changed the title to Hylseseparasjon

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...