Jump to content

Hvor tidlig kan man bruke jakthunden?


Kaleki

Recommended Posts

Vurderer og skaffe meg strihåret dachshund, enten nå til jul eller til sommeren. Lurer på om noen her inne har erfaringer og kunnskap om hvor tidlig jeg kan bruke den på hjortejakt i relativt tøft terreng. Tenker hvis jeg skaffer meg hund nå til jul, vil den være rundt 8-9 måneder om jeg tar den med på jakt. Skaffer jeg hund om sommeren så er den en selvfølge at jeg vil vente til neste år igjen.

 

Når dette er sagt så har vi en hund nummer 2 som vil bli brukt som hoved hund uansett. Men lurer på om det hadde vært mulig og gitt den sjansen en dag eller to. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville tatt med en 8-9mnd hund på skauen, men ikke forventa noe (om du ikke har planer om å bli godkjent ettersøksekvipasje med den da ville jeg blitt ferdig med det først). Gått ut aleine og tatt med meg ett godt sitteunderlag og latt hunden jobbe og utforska selv. Noen hunder er klare på den alderen og andre ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hunden må være 9 mnd før du kan ta sporprøve. Absolutt lurt å ta dette før den brukes som løs på drevet halsende hund. I forhold til dette er optimalt å få valpen i hus ved juletider, eller litt før, dersom den skal slippes 1. høsten.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Opplever det som vanskelig å få bikkja fokusert nok på noe så "kjedelig" som storfeblod da den har fått opplevd toppen av lykke; å jage et rådyr inn på fall for far. Bikkja mi sporet blod godt nok til premiering ved 8 mnd alder. Slapp på vilt før han var 9 mnd og etter det var det håpløst å gå blodspor. Ferskspor derimot........👍

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Kaleki said:

Ser det var en annen som også anbefalte og ta sporprøve før man prøver dem på jakt. Hva er grunnen? :)

Jeg har skrevet noe om dette i en annen tråd for en tid tilbake. Mitt problem var at dachsen hadde fått for vane å halse på ferskt viltspor (godt losmål er for øvrig en prisverdig egenskap!), men det falt ikke helt i god jord hos dommeren da bikkja begynte å bjeffe i lina under ferskspor-delen av sporprøven..... Vi klarte oss med et nødskrik, men det slo meg i etterkant at sporprøven hadde gått mye enklere om vi ikke hadde hatt noen rådyrloser høsten før. Jeg gjorde nok også en tabbe med å la hunden begynne å jage fra 7 måneders alder. Tispa ble rimelig heit allerede første sesong, og deretter å lære hunden til å komme på innkalling under los var bare å glemme. Jeg har tilbrakt utallige timer på stolsekken med å vente på en dachs som ikke ville legge av. Tren innkalling først hvis det er viktig for deg, og når dette sitter 100% kan du la hunden begynne å jage.

Edited by Sølvrev
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Sølvrev said:

Jeg har tilbrakt utallige timer på stolsekken med å vente på en dachs som ikke ville legge av. Tren innkalling først hvis det er viktig for deg, og når dette sitter 100% kan du la hunden begynne å jage.

Det høres ut som det identiske problemet min far har med hans dachs. Får ta dette virkelig i betraktning. Vanskelig og vite når innkallingen faktisk sitter 100%, før man har fått dyret på ferskspor også. Regner med at dachsen i "ung alder", altså 1-3 år, vil være litt utmattende når det kommer til dette uansett. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...