Jump to content

Size opp 6,5x57JRS til 8x57JRS


jjrckd

Recommended Posts

Har vært så heldige å få en del 6,5x57JRS hylser som jeg hadde tenkt å size opp til 8x57JRS. Er noe usikker på prosessen men hadde tenkt å gjøre følgende: Size opp halsen til 8mm - Gløde - Lade opp med litt n110+semulegryn+lim - Skyteforme --> Ferdig. Vil dette være god medisin eller burde jeggjøre noe annerledes?

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, M67 said:

JRS?

 

6,5-versjonen heter ganske enkelt "6,5x57 R" (R for rand-patron).

 

8-millimeteren dukket opp før forrige århundreskifte som "8 mm I", I for Infanterie, med boringsdiameter 7,8 mm, og riflingsdiameter 8,07 mm. Den tilhørende randversjonen ble IR.

 

Senere (før 1. verdenskrig?) gikk tyskerne over til "S"-kaliberet, boring 7,89 mm, og rifling 8,20 mm (dypere rifler enn f.eks. 308 W/30-06/6,5 x55). Den ble da hetende "IS", og randversjonen "IRS" (en krusedull-I ble tolket som "J", og brukes fortsatt av mangew produsenter).

 

Jeg har ikke ladet noen av disse patronene, men i følge "Cartridges of the World" (så-som-så pålitelig?), er 6,5-versjonen en vanlig, nedstrypt versjon av 8-mm-patronen. Jeg ville ikke gjort annet enn å åpne halsen, gjerne i flere trinn, hvis man har 7-mm og 7,62-mm diesett som egner seg for jobben.

Link to comment
Share on other sites

7x57R har ikke samme basishylse som 6,5x57R / 8x57JRS. 

Jeg har presset massevis av 8x57JRS hylser om til 6,5x57R uten problem. Kan ikke se for meg at det skal by på særlig dramatikk å gjøre det motsatt vei. Etter første avfyring er det omtrent bare bunnstemplingen som ikke stemmer. 

Link to comment
Share on other sites

 

3 hours ago, M67 said:

JRS? ;)

 

K

 

 

Regnet med at den ville komme. Har valgt å bruke samme benevnelse som blandt annet Norma, RWS, Sellier & Bellot, Brenneke, Geco, Fiocchi og Hornady. Mulig disse ikke vet hva patronen EGENTLIG heter;)

 

Men ja, for 6,5x57 så er jo benevnelsen selfvfølgelig "R", ikke "JRS".

Edited by jjrckd
kommafeil
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Jegermeistern said:

Jeg har ikke ladet noen av disse patronene, men i følge "Cartridges of the World" (så-som-så pålitelig?), er 6,5-versjonen en vanlig, nedstrypt versjon av 8-mm-patronen. Jeg ville ikke gjort annet enn å åpne halsen, gjerne i flere trinn, hvis man har 7-mm og 7,62-mm diesett som egner seg for jobben.

Har ikke studert hylsene nøye og er i sjøen nå så har de ikke foran meg men mener å huske at hylseskråningen er noe forskjellig derav ideen om å skyteforme.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Mas-36 said:

Det finnes vel kammerskjemaer på nettet?

 

Her er CIP-dataene for 6,5 x 57 R:

 

https://bobp.cip-bobp.org/uploads/tdcc/tab-ii/tabiical-de-page15.pdf

 

8x57 IRS kom ikke opp, verken som CIP-spesifikasjon eller (naturlig nok) som SAAMI-data. 8x57 IS finnes derimot. Der er lengde til skulderen større (46,20 mot 44,5 mm), men det er vel for at hylsevolumet skal være omtrent det samme (IS må ha plass til "randa").

 

https://no.wikipedia.org/wiki/8×57_mm

 

8x57 og dens viderverdigheter har vi diskutert før her inne:

 

https://www.kammeret.no/topic/86280-navnet-skjemmer-ingen-8x57is-js-792x57-8mm-mauser/

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, M67 said:

En ting er J for I, men at 6.5x57R plutselig hadde blitt "Infanterie Spitzgeschoss" så jeg bare ikke for meg. Hvordan skal du få presisjon i børsa når du ikke kan skrive patronens navn presist ;)

 

K


Det var derfor jeg nå ønsker å satse på 8x57🤣

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...