Jump to content

Sako L 691 Magnum ( Sako AV - V=5? ) kikertmontasjer


Tomas

Recommended Posts

På børsa jeg kjøpte sitter Sako optilock med en egen base, samt ring som er skrudd på denne med løs plastring inne i. Denne kombinasjonen blir for høy for min kikert med 42 mm fremre linse. Ser at det også finnes Sako optilock hvor basen er integrert i ringen ( D.v.s. uten egen base ). Finnes disse til denne gamle Sakoen? Kunne tenkt meg et oppsett med kikert, og et med Aimpoint, hvordan løser jeg dette elegant? Hakemontsje hadde vært flott, men dyrt. Forslag til andre løsninger mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Hei, 

 

Jeg kjører Leupold QR-systemet på min Sako A3 (lang kasse..). Strålende fornøyd med det og merker minimal/ingen treffpunktforandring når jeg bytter. Aimpointen har jeg montert på en skinne som passer qr-basene, det fungerer også veldig fint. Qr-skinne

Link to comment
Share on other sites

Så først nå at du også skulle ha på aimpoint. Da er muligens det enkleste picatinny og QR-ringer, hvor elegant det blir er jo en annen sak :) Om det står Sako på dette er det jo ikke akkurat billig heller. Ringmontasjene burde passe på lang kasse også, det er vel helst andre veien det eventuelt hadde blitt problemer, tror jeg. 

 

For å forklare fresingen av baser litt bedre; de er frest i forkant tilsvarende ringfotens bredde slik at rinngen med fot ikke bare kommer lavere, men får en kant å hvile på i bakkant. Om jeg hadde laget montasjer med baser og løs ring for salg hadde jeg nok laget de omtrent slik mine ble til slutt,, men jeg tror likevel jeg kommer til å kjøpe ringmontasjer eller et eller annet lavtbyggende skinnesytem neste gang.

 

Sako lager noe tacticool rails jeg ikke vet noe om, og de har også en skinne til de nye S20-børsene som jeg ikke har sett, men på bilder ser det da ut som de har mange muligheter. Ellers lager vel både EAW og MAK det meste man kan komme til å trenge.

Link to comment
Share on other sites

On 10/1/2020 at 12:35 AM, Tomas said:

Sako optilock hvor basen er integrert i ringen ( D.v.s. uten egen base ). Finnes disse til denne gamle Sakoen?

Jeg mener slike passer på alle Sako som har koniske freste spor i låsekassa. Har ditt gevær slike koniske spor?
 

Om du kaller den nederste delen i en slik todelt optilock for base, blir det fort misforståelser. I mitt vokabular er base den delen man permanent skrur fast i låsekassa, hvor man videre fester ringene. F.eks leupold QR-baser, som nevnt i tråden. 

Edited by amatør
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...