Tomas Posted September 30, 2020 Share Posted September 30, 2020 På børsa jeg kjøpte sitter Sako optilock med en egen base, samt ring som er skrudd på denne med løs plastring inne i. Denne kombinasjonen blir for høy for min kikert med 42 mm fremre linse. Ser at det også finnes Sako optilock hvor basen er integrert i ringen ( D.v.s. uten egen base ). Finnes disse til denne gamle Sakoen? Kunne tenkt meg et oppsett med kikert, og et med Aimpoint, hvordan løser jeg dette elegant? Hakemontsje hadde vært flott, men dyrt. Forslag til andre løsninger mottas med takk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
follo Posted October 1, 2020 Share Posted October 1, 2020 Hei, Jeg kjører Leupold QR-systemet på min Sako A3 (lang kasse..). Strålende fornøyd med det og merker minimal/ingen treffpunktforandring når jeg bytter. Aimpointen har jeg montert på en skinne som passer qr-basene, det fungerer også veldig fint. Qr-skinne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morpho79 Posted October 1, 2020 Share Posted October 1, 2020 Jeg fikk frest ned halvparten av basene på min 85, men det var ifbm noe annet arbeid. Men det er en løsning, og etter min mening kan det bare gjøre ting bedre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Posted October 1, 2020 Author Share Posted October 1, 2020 Tja, flere løsninger her. Takker morpho Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morpho79 Posted October 2, 2020 Share Posted October 2, 2020 Så først nå at du også skulle ha på aimpoint. Da er muligens det enkleste picatinny og QR-ringer, hvor elegant det blir er jo en annen sak Om det står Sako på dette er det jo ikke akkurat billig heller. Ringmontasjene burde passe på lang kasse også, det er vel helst andre veien det eventuelt hadde blitt problemer, tror jeg. For å forklare fresingen av baser litt bedre; de er frest i forkant tilsvarende ringfotens bredde slik at rinngen med fot ikke bare kommer lavere, men får en kant å hvile på i bakkant. Om jeg hadde laget montasjer med baser og løs ring for salg hadde jeg nok laget de omtrent slik mine ble til slutt,, men jeg tror likevel jeg kommer til å kjøpe ringmontasjer eller et eller annet lavtbyggende skinnesytem neste gang. Sako lager noe tacticool rails jeg ikke vet noe om, og de har også en skinne til de nye S20-børsene som jeg ikke har sett, men på bilder ser det da ut som de har mange muligheter. Ellers lager vel både EAW og MAK det meste man kan komme til å trenge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Posted October 2, 2020 Author Share Posted October 2, 2020 Har kikket litt etter EAW og Recknagel, men får nok se litt videre. Jeg hadde nok håpet å finne en ring hvor basen var en integrert del av ringen. Har aldri vært noe for delte løsninger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morpho79 Posted October 2, 2020 Share Posted October 2, 2020 Sako eller Talley ringmontasjer for picatinny blir vel muligen kanskje både det enkleste og ryddigste da? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted October 3, 2020 Share Posted October 3, 2020 On 10/2/2020 at 9:53 AM, morpho79 said: Da er muligens det enkleste picatinny og QR-ringer Høres ut som en dårlig løsning.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted October 3, 2020 Share Posted October 3, 2020 (edited) On 10/1/2020 at 12:35 AM, Tomas said: Sako optilock hvor basen er integrert i ringen ( D.v.s. uten egen base ). Finnes disse til denne gamle Sakoen? Jeg mener slike passer på alle Sako som har koniske freste spor i låsekassa. Har ditt gevær slike koniske spor? Om du kaller den nederste delen i en slik todelt optilock for base, blir det fort misforståelser. I mitt vokabular er base den delen man permanent skrur fast i låsekassa, hvor man videre fester ringene. F.eks leupold QR-baser, som nevnt i tråden. Edited October 3, 2020 by amatør Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
follo Posted October 4, 2020 Share Posted October 4, 2020 Det her fungerer topp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted October 4, 2020 Share Posted October 4, 2020 Ja, det er letter å sette en slik skinne i QR-baser, enn å sette QR-ringer på en picatinny-skinne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morpho79 Posted October 4, 2020 Share Posted October 4, 2020 Det finnes da qr-ringmontasje for picatinny...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted October 4, 2020 Share Posted October 4, 2020 (edited) Nei, de heter QRW https://www.jaktfall.no/produkt/optikk/ringer-montasjer-og-baser/leupold-mounts/qrw-mounting-systems-1/qrw-1-low-rings Edited October 4, 2020 by amatør Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toby Posted October 4, 2020 Share Posted October 4, 2020 Er ikke det bare å bruke Sako ringmounts, enten nye eller gamle? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted October 4, 2020 Share Posted October 4, 2020 Jo, eller Optilock som de heter. Optilock har kuleformede plastinnlegg, og de ble nok funnet på, da de forsto at de koniske sporene til Saka, ikke var så lurt allikevel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts