Jump to content

Ultimate verktøyet på budget?


PRS

Recommended Posts

Er på utkikk etter nytt kikkertsikte som jeg kan bruke til både jakt og PRS. " Ingen proff, skyter opp mot 600m, der jeg kun har meg selv å konkurere med"

Hadde man hatt fritt budgett så hadde man vel kjøpt en Kahles 525 eller noe, men om jeg ikke skal bli aldeles slått i hjel av kona så får man vel holde seg på 15 og ned XD. I Forhold til den prisklassa så har jeg kommet frem til ett alternativ som jeg tror passer meg bra, men nå har ikke jeg prøvd alt som finnes, så om noen har erfaring med dette siktet hadde det jo vært supert å høre litt + og -. 

Evt om dere andre sitter med følelsen om at jeg heller burde se på andre typer, merker osv i den prisklassen så kom med det :) 

#Mitt forslag -->Vortex Strike Eagle 5-25*56 FFP

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, PRS said:

 

#Mitt forslag -->Vortex Strike Eagle 5-25*56 FFP

Jeg har prøvd den, og kommer til å kjøpe den når den kommer tilbake på lager. Har bare skutt med den i «normalt» dagslys og synes den virker veldig bra, mekanisk, retikkel (EBR-7C) og grei optisk. Kan godt være den blir melkeglass i motlys, men den skal bruke på .22lr PRS traineren min og bør holde til det. 
 

Til jakt vet jeg ikke, min form for jakt krever mindre forstørrelse, den er litt tung og vet heller ikke om den er brukende i skumring, så personlig foretrekker jeg andre typer kikkerter til det bruket.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Biltema said:

@M67 Har man kunnskap blir man tagget "sorry" :)

 

Cry once. Men må man så må man - jeg har dessverre ikke sett i en Strike Eagle. Men hører en del godt om dem. Jeg ble svært positivt overrasket av modellen under, Diamondback, og solgte den uten videre for nesten like mye - så jeg tror ikke det er noen stor risiko å kjøpe en Strike Eagle. Husk mil-mil.

 

K

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Elgjaeger said:

Jeg har prøvd den, og kommer til å kjøpe den når den kommer tilbake på lager. Har bare skutt med den i «normalt» dagslys og synes den virker veldig bra, mekanisk, retikkel (EBR-7C) og grei optisk. Kan godt være den blir melkeglass i motlys, men den skal bruke på .22lr PRS traineren min og bør holde til det. 
 

Til jakt vet jeg ikke, min form for jakt krever mindre forstørrelse, den er litt tung og vet heller ikke om den er brukende i skumring, så personlig foretrekker jeg andre typer kikkerter til det bruket.

Trenger man 25`* forstørrelse på jakt så skyter man nok på for lange hold... Når du skriver at den kanskje blir "melkeglass i motlys" hva mener du her :)

20 hours ago, RunarE said:

Har du sjekka Tract Optics? 

TORIC 34mm FFP 4.5-30X56 MRAD ELR virker som man får en del for pengene. 

Men skal ikke påstå meg ha mye erfaring innom temaet.

Ikke bekjent med hverken merke eller sikte, men skal lese meg opp!

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Sitka said:

Ja men ein må la brukarane svara i det tempo dei vil, ellers blir dei heilt utpest og går muligeins i hi.

Sier meg litt enig her. Kjenner ikke noen av partene men, greit slippe presset om å MÅ svare :) 

19 hours ago, M67 said:

Cry once. Men må man så må man - jeg har dessverre ikke sett i en Strike Eagle. Men hører en del godt om dem. Jeg ble svært positivt overrasket av modellen under, Diamondback, og solgte den uten videre for nesten like mye - så jeg tror ikke det er noen stor risiko å kjøpe en Strike Eagle. Husk mil-mil.

 

K

Måtte nesten se på tidligere poster osv når folk går ut å tagger deg fremfor å svare selv. Virker jo som at du har prøv en god del og sitter på relevant erfaring, så da er det jo fristende å spørre hvilken kikkert du hadde valgt til mitt bruk? Helst i rundt nenvt pris, men kom gjerne med forslaget uansett! "Bedre å høre på de med erfaring, enn å høre på selgere".  

-jakt 

- Amatør prs 

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, PRS said:

 Når du skriver at den kanskje blir "melkeglass i motlys" hva mener du her :)

Betyr bare at jeg ikke har prøvd den med lav sol rett mot skytter. Erfaringen min tilsier at mange billige kikkerter sliter med det. Prøvde en billig Leupold I motsol en gang, det ble sånn melkeglass opplevelse...

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, PRS said:

Sier meg litt enig her. Kjenner ikke noen av partene men, greit slippe presset om å MÅ svare :) 

Måtte nesten se på tidligere poster osv når folk går ut å tagger deg fremfor å svare selv. Virker jo som at du har prøv en god del og sitter på relevant erfaring, så da er det jo fristende å spørre hvilken kikkert du hadde valgt til mitt bruk? Helst i rundt nenvt pris, men kom gjerne med forslaget uansett! "Bedre å høre på de med erfaring, enn å høre på selgere".  

-jakt 

- Amatør prs 


Det står Schmidt und Bender-kikkerter på de riflene jeg bruker til jakt, bortsett fra en Leupold 2-7x33 jeg hastekjøpte her om dagen fordi jeg var lei av å slepe på stjernekikkertene. Den skal ut igjen når jeg finner en europeisk lettvektskikkert - blir tullat av retiklet bla.
I PRS bruker jeg en Delta Stryker HD II 4.5-30x56 eller en SuB 5-20x50. Eller en March 5-40x56. Jeg hadde en Vortex Tactical Diamondback en stund som treningskikkert, men siden jeg ikke har tid eller gidder å trene så solgte jeg den... Akkurat nå trener jeg med en Crimson Trace som jeg har fått låne til test av Oslo Skytesenter. Har litt dårlig samvittighet der, for den støver ned - tror jeg må ta en runde i morra faktisk.
Min erfaring omkring LH-kikkerter er at du får det du betaler for, kikkerter i 20 000-klassen er ca like bra, og kikkerter i 30 000 klassen... samme i 10k. Eneste grove unntaket jeg har sett var en ZCO, som var (hold deg fast) en gedigen skuffelse. Jeg skulle spotte med den, men bytta tilbake til Strykeren... til halve prisen. Men så fikk jeg kloa i en March High Master, den måtte de tvinge fra meg (han som eide den skulle skyte...) Jeg kjenner folk jeg tror på som har, og sier ZCO er topp, så jeg tror det må ha vært noe med akkurat den kikkerten, ikke vet jeg.
En annen erfaring er kjøp det du har lyst på med en gang. alt annet blir som regel både tregere og dyrere, og man blir mindre fornøyd underveis.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...