Jump to content

Pistol til finfelt, dedikert target eller?


m00se

Recommended Posts

Ser etter en .22lr pistol til finfelt. Det går liksom i to klasser. De dedikerte target modellene som Ruger MarkIV, S&W SW22, Browning Buckmark osv. og de andre som er mer "vanlig" pistol kamret i .22.

 

Jeg har skutt en del med SW22 og liker den godt, men jeg syns liksom en PPK i .22 hadde vært moro. Det sagt, så ser det ut som mange av disse ".22-kopiene" er laget på lisens av merker som Umarex, og det får meg til å tvile litt på kvaliteten.

 

Er det best å bare kjøpe en ordentlig finpistol, som skyter skikkelig bra?

Link to comment
Share on other sites

Kjøp matchpistol viss du har råd. Viss du ikkje har råd kjøper du Ruger/SW/Browning. Viss du ikkje har råd til det heller brukar du klubbvåpen.

 

Vil og anbefale å kjøpe brukt. Følger du med på finn dukkar det stadig opp eldre GSP til nokre få tusenlappar. Alderen til tross, desse er mange klassar over Ruger/Buckmark-segmentet og varer til du går i grava. Evt. kan du legge i nokre tusenlappar til og kjøpe brukt matchpistol av nyare dato.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, m00se said:

...De dedikerte target modellene som Ruger MarkIV, S&W SW22, Browning Buckmark osv. og de andre som er mer "vanlig" pistol kamret i .22...

 

Er dette en påstand?

 

Jeg vil jo hevde at dette ikke er noen dedikerte target pistoler, faktisk ikke target pistoler i det hele tatt.

 

Se heller innspill til tråden.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ingen av de er dårlige våpen, mener vi har klubbrekorder satt med buckmark klubbvåpen, dog i noen svært kapable hender.

For de aller fleste vil dog en skikkelig rørtang hjelpe godt på ens prestasjon, og jeg personlig liker og trenger den hjelpen jeg kan få.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg ikke har råd til annet gikk jeg for denne. En Beretta 87 target med Rink-grep på. Denne går overraskende bra, og mer enn godt nok for min helt moderate aktivitet. Avtrekket er SAO og kunne sågar vært bedre, men det kan gjøres noe med. 

Når/hvis økonomien tillater det blir det matchvåpen type Feinwerkbau AW 93 på meg, men klarer meg fint med 87 enn så lenge og kan anbefales.

DSC_0025.JPG

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, hipshot said:

 

Er dette en påstand?

 

Jeg vil jo hevde at dette ikke er noen dedikerte target pistoler, faktisk ikke target pistoler i det hele tatt.

 

Jeg mente i motsetning til .22-kloner. Ser mange .22 versjoner av grove Walther pistoler f.eks.

 

Takk for innspill, da er det rørtang som gjelder da? 😄

Link to comment
Share on other sites

Ja er du ambisiøs?

 

Du behøver ingen rørtang.

 

Jeg hadde lenge en Colt Woodsman med tynt 4’’ løp og faste sikter. Med den reiste jeg land og strand og deltok på stevner. Du kan jo tenke deg hvordan det er å skyte 10sek standard med en sånn pistol. Men det var steikandes gøy. Så gikk det som det går (kanskje med deg også?) - poeng noiaen tok over. Og det ble rørtang. Men mere moro? Neppe.

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, m00se said:

Takk for innspill, da er det rørtang som gjelder da?

Ja, det er anatomisk skjefte som gjelder hvis poeng har betydning. Hvorfor har alle i toppskiktet på store mesterskap matchpistoler om det ikke var fordi det gir bedre resultat. Om det er mer moro? Ja, hvis en synes gode resultat er moro.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alternativ til rørtang: (anbefaler fortsatt rørtang men hvis allergien er sterk..)

 

Hammerli 208 i nystand til 7K. Forskjellen på denne og Buckmark er som forskjellen på en Rolex og en Timex. H208 har vel fortsatt verdensrekorden i standard med 584 satt i 1983.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=193063259 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Henger meg på her da jeg lurer på mye av det samme. Skyter mest felt, og har skutt OK med klubbvåpen (buck mark). Har ikke lyst på anatomisk, men ser jo at anbefalingen er entydig i den retning.  

 

Jeg vurderer X-esse IPSC. Den er 6 tommer, har vanlig grep, men kan oppdateres med det nye (delvis?) anatomiske skjeftet. X-esse Expert sf

 

Kan det være en vei å gå når målet er å klare å fylle felt-runde en gang i femtiden.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, G4RM said:

Har ikke lyst på anatomisk, men ser jo at anbefalingen er entydig i den retning.

 

Kan ikkje komme på ein einaste rasjonell grunn til å *ikkje* ha anatomisk grep på ein .22-pistol til NSF-skyting, felt inkludert. Er vel ingen enkeltfaktor som har større betydning for "skytbarheita" til eit slikt våpen enn grepet, tett etterfulgt av avtrekket.

Link to comment
Share on other sites

For all del, eg veit at mange liker X-esse og skyter bra med den. Om den funkar for den enkelte veit ein først når ein har skutt med den. Sjølv syns eg den er altfor lett, har "feil" balanse, elendig grep, er stygg og gir eit generelt kjipt inntrykk.

 

At rekorden i hurtig SPESIAL er satt med amputert X-esse er vel ikkje uventa med tanke på alternativa. Men 586 er uansett eit ekstremt bra resultat då.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel lettere/raskere å bli god med et "godt" våpen enn med et "dårlig" våpen...?

 

Jo bedre verktøyet er, jo lettere når man målet. 

 

Selv om en Pardini var helt feil for meg, så fant jeg en annen matchpistol som er helt perfekt for meg(2 bom på sist NM, og det var kun fordi jeg selv ikke hadde satt magasinet godt nok inn... 🙄)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...