Jump to content

Overtrykk i riflekammer


Knark

Recommended Posts

Hadde en ubehagelig opplevelse meg jakt rifla mi.

Har for 4-5 år siden ladet en lot med skudd i 30-06. Det har ikke vært tegn til overladning i denne ladningen.

så skjøt jeg på jakt nå med en av patronen og hadde noe sykt overtrykk hylse sprakk og tenhetten er skviset utover i hullet bak.

har bare 30 skudd igjen i loten min. Og bestemte meg for å slå ut alle spissene og skjekke ladningen. Aller har samme ladning men fant en del fukt i 3 patroner. Kan fukt være en årsak til at man får overtrykk? 

B7F8C793-6660-46E9-8698-D17B6FA0531A.jpeg

03F9008E-DCAE-4984-BCBD-51BEC21FD2F8.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Huff, så guffent!

Det ser ut til at du har hatt en hylseseparasjon. Det er ikke nødvendigvis tegn på overtrykk, men «overpressing». Dvs, at hylseskulder er satt for langt tilbake. Det er ikke uvanlig at standard helpressedier setter skulderen for langt tilbake, hvis man skrur dien til fullkontakt med hylseholder. Hvis du har ladeboken, sjekk kapittelet om innstilling av dier, der er et godt tips til hvordan man gjør tilpasset pressing.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Men vist det er overpressing så skulle vel ikke tennhetta blitt flatere en et normalt skudd? Trodde trykke lurte seg ut i fronten da og at ikke låskassa klarer å holde tett når den ikke har hylse som «pakning».
 

Det som er rart er at alle skuddene jeg har skutt med den ladningen har det ikke vært noen serlig flat tennhette. Bilde viser ikke så bra at den er flat og tynt ut. Ser være ut i virkeligheten. Jeg har stilt inn dien etter bibelen ja. 
 

Trykket var så ille at jeg blåste ut bunne på magasinet. Det er et 200 magasin med sprø plast, men likevel. 

Link to comment
Share on other sites

Når hylsa revner og bunnen knapt holder seg på plass så trykker den godt bakover ja. Normalt kleber hylsa godt i kammerveggene og om du har steingamle hylser, feil pressa hylser eller lignende så kan det være forklaringen. 

Mye patronspill, stiften treffer hetta og skyver patronen godt fremover i det det går av. Hylsa kleber, bunnen revner og klasker bak i sluttstykket. 

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg begynner å kjøpe forklaringa di. Det kan jo ha vært noe feil på den ene hylsa på lengde. Hylsene er ca 5 år. Og skutt en gang før. Er bare så rart at jeg aldri har sett noe tegn til det før. 
 

Tror det blir sjekk av innpress på die og nye hylser.
 

Takker for gode svar.

Link to comment
Share on other sites

Denne hylsa er ladet med medium-ladning i 260Rem, Den ble presset til bunns fordi jeg ikke klarte vente på rifla og sjekket kammeret først. Har heldigvis en rifle der sånt ikke gir større konsekvenser enn unormal slitasje på tennstift/kanal etc. Noen rifler gir vel endel blåst i ansiktet om dette skjer? 

113065253_314234309939149_8634121457025830613_n.jpg

113149812_1248910565458263_7400007611532006865_n.jpg

Edited by pererik
skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Du har ikke hatt overtrykk, du har presset for mye, eller for mange ganger, eller det har sneket seg inn ei hylse som er presset for mange ganger. Eventuelt har våpenet for mye patronspill (headspace).

 

Dersom du med "spisser" mener kuler eller prosjektiler så heter det det. "Spisser" er en super måte å fortelle at du ikke aner hva du snakker om ;) Forresten kan jo kuler faktisk ha spisser....

 

Gjenta 100ggr, Kuler, Kuler, kuler, kuler, kuler...

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Sitka said:

Hylsene hos meg som er pressa for mange gonger brukar gi seg i halsen.

Da presser du hylsekroppen riktig, da sprekker de ca aldri bak. Men i noen våpen er kammerhalsen så rom at de sprekker i halsen etterhvert. Det kan også skyldes at presser halsen for mye ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...