Jump to content

S&W Model 41


Rawlins

Recommended Posts

I 2012 kjøpte jeg en brukt M41, 1979model. Den fungerte greit men var kresen på ammo. Det ble mye klikk, dvs, den slo bare et svakt merke i hylsa uten at skuddet gikk. Men det var så lite funksjonsfeil at den fungerte greit på bane. Men etterhvert ble det plagsomt å ikke kunne fullføre en 60skudds serie uten klikk eller trøbbel så jeg handlet Wolff recoil calibration pack hos Brownells for å teste litt. Kjøpte og nytt magasin. De siste 3 åra har jeg brukt den lite men har begynt å skyte litt med den igjen. Eksprimenterte litt med forskjellige rekylfjærer og forskjelilg ammo, hardeste rekylfjæra og Fiocchi har fungert greit. Med det mener jeg et par feil på 60 skudd. Før jeg byttet fjær opplevde jeg at den ikke matet skikkelig. Den kasta ut tomhylsa men fikk ikke med seg patron inn i kammeret. Men som sagt, med hardeste fjæra fungerte den ok. Men idag begynte det å trøble skikkelig igjen. Nå kaster den ikke ut tomhylse, den blir enten stuck i løpet eller ligger på tvers så sleiden stopper. Kan dette være ekstraktor? Eller er det for hard rekylfjær? Kan nevne at det eneste jeg har gjort siden forrige tur på banen er en rengjøring. Jeg begynner jo å bli litt lei hele greia og vurdere å skrote den da den sikkert er vanskelig å selge når den ikke fungerer skikkelig. Noen her som har god greie på disse?

Link to comment
Share on other sites

Er neppe umulig å få den til å gå. Prøv å pusse kammeret grundig, og hold med fast grep. Min har en tendens til å fuske hvis skytteren er slapp i klypa. Jeg bruker den svakeste rekylfjæra i min, i kombinasjon med CCI standard. I tillegg har jeg skiftet til Volquartsen utdrager. 

Edited by glockoman
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, glockoman said:

Er neppe umulig å få den til å gå. Prøv å pusse kammeret grundig, og hold med fast grep. Min har en tendens til å fuske hvis skytteren er slapp i klypa. Jeg bruker den svakeste rekylfjæra i min, i kombinasjon med CCI standard. I tillegg har jeg skiftet til Volquartsen utdrager. 

Jeg hadde tenkt å bestille utdrager fra Volquartsen men de produserer de vist ikke lenger. Jeg fant et par tråder ang samme problem som jeg har. Et av tipsene var å sjekke om patrona gikk lett inn/ut av kammeret når man slapp ned nedi. Det var litt motstand hos meg så det ble en grunding puss. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også hatt problemer med min, som jeg mener er produsert i 1973. Den veksler ikke i det hele tatt med CCI standard, selv ikke med den svakeste fjæra i Wolff-settet, og heller ikke selv om jeg kapper av den noen runder.

 

Men med Magtech, Blazer, American Eagle og flere andre veksler den helt fint uansett hva slags rekylfjær jeg setter i, derfor kjører jeg med ny fabrikkfjær og stort sett Magtech. Disse patronene har vel alle litt mer futt enn CCI std, men ikke mye.

 

Jeg har dermed også inntrykk av at disse pistolene kan være ganske sære og kresne på ammo, ettersom alle andre jeg vet om som har en slik kjører den helt problemfritt med CCI std. Prøv et par andre typer ammo og se om det løser problemene.

 

Når det gjelder svakt anslag i patronen høres det ut som et annet problem enn veksling/mating. Det kan skyldes tennstift som går tregt, eller tennstift som er utslitt. Sjekk også om det er hakk i kanten over kammeret som følge av tørravtrekk, det kan gi trøbbel både med mating/utkast og svakt anslag.

Edited by fleskebacon
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Da har jeg bytta og utdrager og testa. Og det hjalp jo. Litt. Men fortsatt er det mye klikk. Testa litt idag og veldig ofte klikk på det 5skuddet når jeg lada magasinet med 5 skudd. Magasinet er nesten helt nytt. Føler jeg har prøvd det meste men den er kanskje bare utslitt? Uansett, tror jeg gir opp hele pistolen og finner meg noe annet. Får man solgt en M41 fra 1979 som ikke funger som den skal eller er det bare å skrote?

Edited by Rawlins
Link to comment
Share on other sites

I en tidligere tråd har jeg fortalt om mine erfaringer med M41 og jeg gjentar: M41 er en møkkapistol.

 

På slutten av 70-tallet jobbet jeg med våpen hos S&W-importøren Gresvig. Den gangen solgte vi mye av alle modeller.

Imidlertid; jeg vil våge å påstå at det var like mange reklamasjoner på M41 som på alle andre Smith'er tilsammen.

 

Selv om vi var importør, og jeg jobbet i det største utsalget, ville vi helst ikke selge denne modellen pga reklamasjonene.

I den prisklassen pushet vi heller HiStandard Supermatic/Victor eller FN150 som er feilfrie i sammenlikning.

 

Jeg har sett M41 fra den gangen uten rifler i løpet, med rifler i halve løpet. Funkfeil var den vanligste reklamasjonsårsaken. 

Den eneste som fikk ordentlig sving på M41 (NM-gull i standard hvis jeg ikke husker feil) var børsemakeren vår og han var utdannet hos S&W.

Han fiklet på denne pistolen kontinuerlig og skjøt den på trass.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, hipshot said:

 

Max 2k.

Grunnen for mitt spørsmål var at jeg har en strøken Browning practice 150 liggende ute på finn for en venn, med

Finn nr.

189418827

 

Denne vurderte jeg å tilby deg ,men 2 blir 1/2 av det jeg skulle tilby den for. 
Om du ser muligheten for å strekke deg til 4 skal du få den for det.

Edited by NM149
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, NM149 said:

Grunnen for mitt spørsmål var at jeg har en strøken Browning practice 150 liggende ute på finn for en venn, med

Finn nr.

189418827

 

Denne vurderte jeg å tilby deg ,men 2 blir 1/2 av det jeg skulle tilby den for. 
Om du ser muligheten for å strekke deg til 4 skal du få den for det.

Hehe, den så jeg på og som en mulig erstatning for M41 min. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, NM149 said:

Grunnen for mitt spørsmål var at jeg har en strøken Browning practice 150 liggende ute på finn for en venn, med

Finn nr.

189418827

 

Denne vurderte jeg å tilby deg ,men 2 blir 1/2 av det jeg skulle tilby den for. 
Om du ser muligheten for å strekke deg til 4 skal du få den for det.

 

Jeg sier tusen takk for tilbudet og pistolen ser virkelig flott ut.

 

Men jeg er på budsjett og må dessverre takke nei.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sikler på en brukt Model 41 som første 22lr. Skal brukes til bane og finfelt skyting. 

Ser at det er veldig blandet erfaring med funksjon på denne, er det noen her som klarer å få en M-41 til å funger prikkfritt?

 

Ser i noen andre forum at dette er en bra "oppskrift" for å holde liv i gamle .22:

http://www.bullseyepistol.com/malfunction.htm

 

Har ikke lyst på anatomisk skjefte, og da ser det ut til at M41 er noe av det mest presise man kan få tak i så håper det er noen (mange) som kan bekrefte at dette er et bra våpen

Edited by G4RM
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei!

 

Har oppdaget noen skader på min nyervervede S&W Model 41, samtidig sliter jeg med at den regelmessig ikke mater inn nye skudd i fra magasinet, usikker på om det er relatert til skadene.
Noen som har vært borti lignende skader før, og evt. årsak til dette?

B6A20007-7DCF-4398-AB24-8FE3CE47C2B0.jpeg

957B3733-F14F-4181-B052-B9864BD08747.jpeg

1089CA04-EB66-4BC0-A6A1-F34EA4F17A27.jpeg

64D20BE5-AFD8-4710-A658-97D4804BE900.jpeg

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, glockoman said:

Hva slags ammo har du prøvd?

Jeg har prøvd Top Shot, SK Biathlon Sport og SK Pistol Match Special.

Det vil helt sikkert være en god ide å plukke pistolen fra hverandre i små biter, tennstempel, fjær osv. og sjekke for urenheter og gi den en skikkelig puss.

Edited by TFOS
Link to comment
Share on other sites

On 1/19/2021 at 11:16 PM, Nils Søvik said:

Tviler veldig på att dette kommer av bruk, ser ut som noen har prøvd med vold og makt  for å demontere/montere den eller noe sånt. Ta den med til en børsemaker å få den sjekket og fikset. 


Ja, teorien er ikke usannsynlig, ser ut som om den har blitt slått eller hamret på.

 

Link to comment
Share on other sites

On 1/21/2021 at 12:36 AM, TFOS said:

Jeg har prøvd Top Shot, SK Biathlon Sport og SK Pistol Match Special.

Det vil helt sikkert være en god ide å plukke pistolen fra hverandre i små biter, tennstempel, fjær osv. og sjekke for urenheter og gi den en skikkelig puss.

Top Shot funket ikke noe særlig i min heller. I tillegg la den igjen mye klin i kammeret så jeg måtte rense grundig etterpå. Av ammo har jeg stort sett brukt CCI standard, men har også testet noen serier Eley pistol plus Det ser ut til å funke i min. SK Pistol Match Spesial har jeg ikke prøvd, men det er vel i samme gata. Vil anbefale en grundig puss, og olje inn så alt glir lett.

Edited by glockoman
Link to comment
Share on other sites

Ser at våpenet ditt har hatt nærkontakt med Top Shot. Jeg hadde tilsvarende problemer med en ny Ruger MK IV for et års tid siden. Fant etter hvert ut at disse Top Shot-ene var utstyrt med så mye kulefett at det la seg igjen som en seig film foran i magasinet. Det var så mye fett på disse at det lå som dråper under kula. Å gå over til andre fabrikat hjalp ikke da fettet lå igjen i magasinet. Medisinen var å rengjøre magasinet skikkelig, og først og fremst der kula har kontakt. Problemene ble større i kulde.

For å bli kvitt de 2000 Top Shot-ene jeg kjøpte på tilbud hos XXL har jeg skutt de i en revolver. Der fungerer det slik at etter en 35-40 skudd begynner det å bli en kraftanstrengelse å få ut tomhylsene, så jeg må rense tønna etter hver skyting.

For å rettferdiggjøre Top Shot så kjenner jeg flere som er fornøyd, så mulig jeg har kommet borti en dårlig batch.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...