Jump to content

30 kaliber kule?


Biltema

Recommended Posts

Hei.

Nå som de fleste sitter på jakthyttene og ikke har annet en jakt og elg i hode, passer det jo fint å spørre hva folk har å anbefale av dagens kuleutvalg.

Blir å kjøpe løp i 30-06/300wm for å hamere punch enn min 6,5 når hold blir litt lengre :) Tenker ei kule på 200 gr en plass, men har ikke hatt 30 kaliber før og skulle gjerne hatt en liten pekepinn på hva som funker og hva som ikke er like opptimalt.  

Det jeg ser eter er:

1) En kule med gode flygeegenskaper 

2) En kule med litt vekt "tilstrekkelig kraft ved treff"

3) Ei kule som jeg kan bruke i segmentet 50m -300m uten å oppleve "varmitt" effekt på korte hold. 

 

 

På forhånd, takk for tips! 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

150gr TTSX i 308Win ;)

 

K

Så når jeg endelig har fått argumentert med meg selv til å gå for 30-06, så skal du komme å sette tvil i meg... :P  

Brukt 6,5*55 med 155gr "lapua mega" i en god del år. Mulig det er jeg som undervurderer kaliberet. Har liksom opparbeida meg en idee om at 6,5 og 308w er gode kalibere på elg fra 0-200m, men at de begynner å bli krampeaktige på 200-300m i forhold til  tilstrekkelig fart -ekspasnjon. Blir vel ikke store forskjellen på 150 grs- e tip i 308 w og 6,5*55 155grs lapua mega?

 

Link to comment
Share on other sites

Norma Oryx 180 grs er min favoritt i .30-06. Den ekspanderer lett, men holder svært godt sammen i vanlig .30-06-hastighet. Jeg får restvekt godt over 95% med utgangshastighet rundt 780 m/s, selv etter treff i grove bein. Kula gir vanligvis også svært god presisjon i de fleste våpen. Men spesielt gode flyge-egenskaper har den ikke.

 

Edit: Bondstrike har mye høyere BC, men ut fra de testene jeg har sett noe lavere restvekt.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Oryx fungerer godt, men stusser litt på at du skal ha ei kule som gjør jobben på en elg på hold over 200 m. Det fleste jeg kjenner som er kapable til å skyte elg på det holdet, trenger ikke å spørre her om hvilken kule de velger. Skal du opp i de avstandene vil vel ei 200 grs kule være en begrensende faktor med 30.06.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hjemmelader?
Woodleigh PP i 180 grs for 30-06, samme i 200 grs for 300 WM.
Rådet er basert på egne erfaringer på rådyr, hjort, dåhjort, villsvin og elg i 30-06, og min jaktpartners erfaring på tilsvarende vilt i 300 H&H Mag.
Kanskje ikke den beste "langdistansekula" på grunn av formen, men snakker vi super jaktkule i de andre sammenhenger er denne i toppskiktet.
Drt finns naturligvis masse andre som gjør jobben, men jeg har endt opp med denne kula etter å brukt den i 375 H&H, 35 Whelen, 338 WM, 30-06 og 308 Win. på alt fra små muntjack og steenbok, til grov elg, zebra og kudu.
 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 9/29/2020 at 12:13 PM, bardp said:

Ja 180gr Oryx i 30 06 fungerer meget bra. Men skal du nå først kjøpe nytt ville jeg ha vurdert 8x57 da får du blyfrie kuler på 180gr. Lapula naturalis har virkelig imponert meg i 8x57.

Skulle ikke skutt vilt på 300m med naturalis i 8x57. Ekspansjonen blir nok tvilsom. Med det sagt skulle jeg ikke skutt vilt på over 200m punktum. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...