Jump to content

7 mm Remington magnum kontra 7 mm Weatherby magnum


Tomas

Recommended Posts

Er i ferd med å kjøpe en Sako i 7 mm Remington magnum, leser at Wetherby sin utgave nok er bedre designet patron med en noe lengre hals. D.v.s den gir rom for å sette tyngre/lengre kuler lengre ut. Skal jeg om det er mulig kamre den om, blir nok nytt løp uansett.  Ser at ladeboken utgave 7 oppgir 160 grains kuler som maks til Remington og Weatherby sine utgaver. Når jeg går inn på Wikipedia så oppgir de at løpslengde bør være minimum 61 cm, men gjerne 66 - 68 cm om jeg ikke husker feil. Børsa som er levert fra Sako har 60 cm løp, helt utrolig når en ser hva Wikipedia anbefaler for Remington. I følge Wikipedia så vil hastighetene man oppnår med såpass korte løp som 61 ligge på samme nivå som 270 Winchester. Er deres data gamle, og ikke tar hensyn til nyere kruttyper?

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Tomas said:

helt utrolig når en ser hva Wikipedia anbefaler for Remington. 

Mer utrolig om noen tar det som står på Wikipedia for god fisk iom enhver tulling med nett-tilgang kan skrive eller redigere wikipediaartikler uten noen som helst form for faktasjekk. Sier ikke at det er feil det du har lest deg til der da jeg ikke har kjennskap til kaliberet, men det er utrolig mye feilinformasjon på Wikipedia. 

Link to comment
Share on other sites

Tror nok dette er skrevet av en Weatherby-fan.

Man får kanskje mer fart ut av den i wby, men det er en seriøst ukurrant patron hvis du ikke lader selv.

7RM er mye mer tilgjengelig mtp tilgang på ammunisjon.

 

Angående pipelengde, så er det vel omtrent ingen som har piper opp i 70 cm området, og Sako vet hva de gjør.

Ville ikke tenkt på det, mer fart i lengre pipe gir også mer fart i kort pipe, og 60cm pipe er helt normalt for en jaktrifle.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Tomas said:

Er i ferd med å kjøpe en Sako i 7 mm Remington magnum, leser at Wetherby sin utgave nok er bedre designet patron med en noe lengre hals. D.v.s den gir rom for å sette tyngre/lengre kuler lengre ut. Skal jeg om det er mulig kamre den om, blir nok nytt løp uansett.  Ser at ladeboken utgave 7 oppgir 160 grains kuler som maks til Remington og Weatherby sine utgaver. Når jeg går inn på Wikipedia så oppgir de at løpslengde bør være minimum 61 cm, men gjerne 66 - 68 cm om jeg ikke husker feil. Børsa som er levert fra Sako har 60 cm løp, helt utrolig når en ser hva Wikipedia anbefaler for Remington. I følge Wikipedia så vil hastighetene man oppnår med såpass korte løp som 61 ligge på samme nivå som 270 Winchester. Er deres data gamle, og ikke tar hensyn til nyere kruttyper?

Idag fins 180 og 190gr kuler, om de kan brukes i kaliberet bestemmes av riflestigningen. Knapt noen rifler i disse kalibrene følger "standard", så du har det du ha, i ditt løp.

Selvsagt bør løpet være så langt som mulig, men prøv å gå på jakt med 70cm pipe (og demper...)

Og som det sies over, RM får en faktisk kjøpt - Wby. tja... Men å andra sidan, Weatherby hylser - er svært mye bedre enn Remington hylser, og dette er nok noe du ender med å lade.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Weatherby Mk5 i wby mag kalibre ble stort sett levert med 26 tommers løp, 66 cm. Husker da jeg kjøpte Mk5 i 300Wby at den kom i 26 tommer mens samme utgave i .300 Win kom med 24 tommer. Sikkert for at han Roy skulle kunne skryte av at Weatherby er overlegen mhp fart....Jeg har beholdt denne uten demper siden den hadde blitt veldig lang, heller ikke lyst å kappe.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert mange her med erfaring fra 7mm.Rem.Mag. derimot færre med 7mm.Wby.

Jeg er stort sett enig med @msteiroog @M67, skulle jeg valgt mellom disse to så ville det blitt 7mm.Rem.Mag. av hensyn til tilgjengelighet. Det er også en større publisering av ladedata til 7mm. RM. Jeg har selv jaktet med 7mm.RM. siden 1995. Som M67 skriver så er det mye kulevekter over 160 grain. På elg har jeg stort sett gått for kuler fra 160 - 175 grain. Egentlig foretrekker jeg 175 grain i litt moderate hastigheter, jeg får sjelden hold over 80 meter i tett skogsterreng. Jeg trenger ikke så flat kulebane, en trenger ikke å putte kula inn i dyret i 850-900 m/s. med 7mm. En jeg kjenner skjøt en en fjellgeit i et land langt øst ett sted, 500 - 600 på meters hold. Dette er noe helt annet hvor man trenger flat bane og mye fart for å nå frem. Jeg tror ikke det er noen praktisk forskjell mellom 7mm.RM eller Wby. som bør vektlegges. 

 

Jeg tok et bilde fra egen samling:

Fra venstre: 7mm.RM med #1: 175 grain Speer Grand Slam #2: 175 grn. Speer Deepcurl (utgått). #3: Swift 175 grn. 

#4: 175 grn.Rem.Corelock.  #5: 170 grn. Lapua Mega (utgått). 

 

Dette er tyngre kuler jeg har prøvd. Jeg hadde i førsten 24" løp, etter løpsbytte fikk jeg 26". Pipa var utslitt etter ca.3500 skudd. 

7mm.RM - 7mm.Wby..JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Takker for flotte svar fra Dere alle. Så noe jeg har tenkt å spørre børsemaker i Vestfossen om. Dette da jeg tar for gitt at det annonserte blyforbudet nok kommer i løpet av noen år. Si at man legger seg på 175 grain kuler som nok er fornuftig, da vi ikke trenger på noe vis den hastigheten som kaliberet er kapabel til ( NB! børsa ble bare handlet da den var særs rimelig, og av et greit fabrikat ). Hvilken stigning bør man ha med homogenkuler, d.v.s. lengre kuler krever vel en annen stigning?

 

Link to comment
Share on other sites

https://www.vihtavuori.com/reloading-data/rifle-reloading/?cartridge=74

Nja..Jeg har faktisk aldri prøvd homgene kuler i 7mm.RM. Disse kulene foretrekker ofte litt fart siden kulevalget noen ganger blir lettere. Lapua har en Naturalis i 160 grain. (se link). Som sagt i mitt tilfelle med hold som regel langt under 100 meter klarer jeg meg fint med tyngre kuler i moderat fart for 7mm.RM. Min filosofi er et så lenge jeg samler skuddgruppene innenfor tieren på 100 meter så holder det for mitt bruk. Skulle jeg drevet med langhold ville jeg tenkt annerledes. Jeg har skutt vilt med 160 grain kule med omtrent 900m/s. ved treff, det blir blodslått kjøtt. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Tomas said:

Dette da jeg tar for gitt at det annonserte blyforbudet nok kommer i løpet av noen år.

Dersom blyforbudet kommer vil 7mm.Rem.Mag. eller 7mm.Wby.mag. klare seg godt. Likevel tenker jeg på at elgjakt med fordel kan bruke tyngre kuler enn det vi får i en blyfri 7mm. Når jeg skiftet løp på min 7mm.Rem.Mag. var jeg på nippen til å søke om kaliberbytte på samme rifla. Det er en smal sak for en børsemaker å bare sette inn et annet kaliber som passer magasinlengde - støtbunn. Det jeg seriøst var fristet til var .338 Win.Mag. Blir det blyforbud til jakt er jeg fristet til å bare gå over til .338 som blir lett å skaffe hylser til. 300 Blaser Magnum har ikke belte på hylsa, men likevel passende til rifla ellers. Litt mer begrenset hvem som lager hylser til Blaser, den jeg har er laget av Norma. Det finnes også mange andre alternativer til kaliberendring med små inngrep. Det nermer seg nytt pipeskifte på min 7mm.R.M. Blyforbud kan også nærme seg raskt i samme takt. Spørs om jeg ikke skifter løp og kaliber når børsa går til børsemakeren. .....?

DSC03966.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, M67 said:

Tyngre homogene enn 168 har jeg ikke hørt om, tror ikke det er i vanlig salg

Har ikke jeg sett heller, den tyngste som markedsføres her i landet nå er vel Barnes LRX i 168 grain. Tyngre enn dette må ligne mye på en blyant som vil stikke langt ned i hylsa. Hodgdon oppgir ladedata for Barnes TTSX 160 grain i amerikansk krutt, riktig nok for 7mm.Wby.Mag. Blyfritt alternativ for min del i 7mm.Rem.Mag. så hadde jeg gått enkelt for Lapua Naturalis 160 grain og brukt oppgitte tabeller med VihtaVuori. Nå tenker jeg på elgjakt.

 

Edit, blyfritt:

Her må en uansett prøve seg frem til en kule med diverse egenvekter til man finner en som samler tilfredsstillende og går stabilt. Kommer kravet om blyfritt så har man ikke noe valg enn å få børsa med ammo til å fungere, om mulig finne en riflestigning (eventuelt pipeskift) som passer. For noen kan nok dette bli en påkostet vei å gå. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...