Jump to content

Ingen klikk igjen på kikkert


Vortexvipet

Recommended Posts

Har en eldre Mauser med en Vortex Viper HS-T 4-16x44. Mrad

 

Veldig fornøyd med både rifle og kikkert men når jeg har den skyti inn på 100 meter så har jeg skrudd ca 120 knepp opp for og få senter og har bare 30 knepp opp igjen.. Altså den er skrudd nesten maks opp på 100 meter. 

 

 

Noen som har noen tips til hvorfor det er sånn eller hvordan jeg kan få tilbake klikka på kikkerten? Kan en 20moa skinne hjelpe?

Børsemaker har tatt seg av montering 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kikkerten er trolig montert pekende litt mye oppover, men det kan være flere grunner. Er det picatinny du har? Hvis skinnen har tilt kan det være at den er montert bak frem (da kan den kanskje snus). En annen forklaring kan være høydeforskjell på ringene bak og fremme (da kan de bytte plass). En tredje kan være at ting bare er montert forkjært. Har du bilder?

 

Med flat montasje (0 mrad tilt) skal man vel i utgangspunktet ligge littegrann over midten av klikkområdet på 100 m, iallfall om våpen og kikkert er produsert og montert sånn noenlunde i vater. Kanskje 10-15 klikk er vanlig? Noen andre får skyte inn. 

 

Vet du hvor mange klikk du ligger over midten av kikkertens klikkområde når du er innskutt på 100 m?

Edited by Midt-I
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Elgjaeger said:

Enig, denne kikkerten har vel 21mrad (210 klikk) total høydejustering så være feil montering.
 

20MOA er ca 5.8 mrad, så du får 58 knepp ekstra dersom du setter på skinne med denne tilt.

Ja stemmer. 210 klikk er det nok. forferdelig irriterende når 180 av dem er "borte" 
30 moa skinne gir ca 80-90 klikk da? 
Jeg sa det til børsemakeren at noe må være feil, men han hadde ikke noe fornuftig å komme med annet en å montere 20moa picatinny skinne.
Bør nok prøve en annen børsemaker. 

Uansett takk for svar! 🙂

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Vortexvipet said:

Ja stemmer. 210 klikk er det nok. forferdelig irriterende når 180 av dem er "borte" 
30 moa skinne gir ca 80-90 klikk da? 
Jeg sa det til børsemakeren at noe må være feil, men han hadde ikke noe fornuftig å komme med annet en å montere 20moa picatinny skinne.
Bør nok prøve en annen børsemaker. 

Uansett takk for svar! 🙂

Ja, 30MOA blir ca 87 knepp. Dersom montasjen var rett i forhold til løp burde du nok hatt 80-100 knepp opp ved innskyting på 100m.
 

210 knepp er fra bunn til topp

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Silkesvarten said:

Det er jo ein G33/40 (small ring ?) Dersom basane er for M98 kan jo det vera ei feikilda.

Det kan det hende det er. Forsto det som at låskassa var bygd om til m98 så trudde det var det, hehe. 

Arvet denna børsa så veit egentlig ikke så mye om den for å være ærlig😊 Bør jeg bytte baser til G33/40 ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Fant du ut av det? Tror ikke det er vits å bytte om på fremre og bakre base, for begge er jo picatinny, så de er sikkert like høye. Hadde jo vært interessant å tatt av kikkerten og legge vater på fremre base, for å se hvor mye lavere den bakre er..

 

Tror ikke det er bare bare å "bygge om" låskassen til m98. :P

 

Hvis ting er tydelig skjevt (som det kan se ut som) kan du klage til børsemaker som utførte arbeidet. Om det ikke bærer frem, og børsen funker til det den skal, så er det vel surt men kanskje greit nok.. Men ville ikke brukt så mye penger på å fikse noe mer med mindre børsen har affeksjonsverdi, da blir det fort billigere å kjøpe ny børse. :)

Link to comment
Share on other sites

Det der ser temmelig skjevt ut, men bildet kan bedra. I så fall et skikkelig kladdsmedarbeid. Vedkommende bør selvsagt bør selvsagt få noen slag med kald øse på pungen 😎 for så å rette opp i jobben som er gjort. 

En tanke som slo meg for å kompensere for skjevheten dersom børsis ikke gjør rett for seg, KAN være å bruke Optilock baser for Picatinny og bruke ulikt høye ringer. I disse vil skjevhetene utliknes med plastfôringene så det ikke blir ekstra belastning på mellomøret. Om det finnes ringer med passende høyde til at det matcher med høydeforskjellen foran kan ikke jeg svare på, men kanskje. 

Edited by Jeger'n
Justerte tekst så det skulle bli litt enklere å forstå meningen.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...