Jump to content

Et helvete på hjortejakt


358 Win

Recommended Posts

Er et helvete i skogen på sørlandet om dagen. Og det helvete heter hjortelusflue. 

Så mitt spørsmål er om det finnes noe middel som gjør at de svina ikke setter seg. Har et middel , kjøpt i Alaska som funker 100% mot mygg og knott men viser ingen effekt på hjortelusflue.  

Etter en dag i skogen kryper de frem fra innsiden av klærne og det etter å ha fjernet hundrevis i løpet av dagen . En hjort vi skjøt i dag var mulen helt dekket etter et par timer og lysken var et syn som kunne skremme styggen på flatmark . Må være forferdelig å være hjort

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, 358 Win said:

Så mitt spørsmål er om det finnes noe middel som gjør at de svina ikke setter seg.

Nei, dessverre, insektmidler funker dårlig. Men du kan bruke myggnett/netting-kamo og hindre at de kommer inn i håret - da er de skikkelig vanskelige å fjerne! Kan også hjelpe å bruke hansker og teipe ermene på jaktdressen til disse. Men hjortelusflua finner alltid noen åpninger.... Hvor på Sørlandet er dette? Jeg har bare opplevd dette insektet lenger øst i landet. 

 

Edit: FHIs publikasjon om hjortelusflue for spesielt interesserte.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Nedre del av Setesdalen, Evje, Hornnes og Iveland f.eks.
Det er helt sykt noen steder, de summer og tar fart og flyr rett i ansiktet på deg - og så kryper de rundt og klør. Og det er jo ikke til å få livet av dem heller. Jeg ble angrepet av dem da jeg skulle vomme ut en bukk her om dagen, og jeg ble så stressa at jeg skar helt feil. Og da jeg flådde den ble jeg helt full av jævelskapen.
Jeg har brukt allverdens insektsmidler på post, og de fleste holder mygg og knott greit unna - men jeg har ikke sett noen ennå som holder hjortelusfluene unna.
De skal visstnok gi seg etter de første frostnettene, så de er bare å vente.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bekrefte at hjortelusflua etablerer seg i Telemark og Aust-Agder

Hjortelusfluene har nok kommet for å bli på Sørlandet, i områdene mellom grensen til Telemark og Aust-Agder (Vegårsheiområdene) kommer de sterkere for hvert år. Jeg oppdaget min første for ca.5 år siden. Nå tidlig i høst har jeg fått flere på meg, men ikke så ille som andre her nevner. Jaktlaget mitt starter elgjakten seint i oktober, heldigvis. Jeg håper det ikke blir så ille med fluekrabaten, er vi heldige får vi en frostnatt eller to. Når det gjelder skogflott har vi hatt mye av dette også, jeg skjøt et rådyr en gang som var stappfull av svineriet. Hjortelusflua er et helvete for viltet, i Østfold for noen år siden skjøt de en elg som hadde mistet det meste av pelsen i en kald tid i møte. 

 

Fant et bilde på PCen  fra mitt viltkamera, ku med kalv som var friske og fine, men deres slektninger vil nok slite mer med denne parasitten fremover.

Elg 3.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Det er noe skikkelig svineri! Men jeg tror det er lite som hjelper. Mener å ha lest et sted at den reagerer på bevegelse og ikke "lukt" som en god del andre innsekter. Den tror alt som rører seg i skogen er et eller annet hjortedyr..... Kjenner jeg kunne trengt en eller to frostnetter nå.

Link to comment
Share on other sites

Vaquero: ikke bare Telemark og Aust Agder.  Jeg jakter utenfor Kristiansand, og plukka av i alle fall 50 stk forleden dag. Kanskje hjortelusflua vet at det har vært fylkessammenslåing slik at det nå er ett Agder? 😏

jeg bodde i Oslo for 12 år siden og jaktet i Østfold. Det var enda verre der... Men det tar seg opp her også. Ett dyr jeg skjøt i fjor høst var så full av svineriet at da det ble kaldt tøt de frem. Jeg forsøker å få av frakken før dyret blir kaldt av den grunn. Også på grunn av flått (skaubjønn).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg jakter storvilt i Søndre Land kommune. I liene ned mot Randsfjorden, (Vestsiden), er det mye Hjortelusflue! 

Ikke uvanlig å plukke av seg 30-50 på en drev, uavhengig om en sitter stille på post eller går.

 

Vestover oppe på "åsen" er det nesten ingen. Dette er bare en kilometer unna i samme terreng.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...