Jump to content

Pulk til transport av vilt, noen erfaring m slede fra Biltema?


chmeland

Recommended Posts

Erfaringer med en men ikke å dra dyr eller i å dra for hånd. Jeg har brukt den store til å dra inn sekker og våpen til hytta bak en snøskuter.

Har bare gode erfaringer. Må selvfølgelig ta det litt rolig og bruke hodet når man kjører.

 

men skal man trekke hjort og elg  må du allefall lage noe annet enn koblingsstanga  til Biltema.

Du må nok forsterke med feks en 2x4 på tvers innvendig osv soom du fester tauet i. Antar du er flere som skal dra? Uansett så føler jeg kanskje de ikke er tingen til en elg på 200 kg+.

Ett par rådyr hadde passet bedre

Link to comment
Share on other sites

Har Canadapulken. Genial. Får ikke fullrost den nok. Anbefaler denne investeringen.

Etter 4-5 sesonger på elgjakt, har den vist seg å være det optimale hjelpemiddelet til å dra fram vilt med håndkraft. Må legge til at vi stort sett drar vilt ned til vei.

Link to comment
Share on other sites

Den Biltema sin er nokså mye mer pinglete enn en type canadapulk i alle fall. Hatt en slik til hyttefrakt osv, og fungerer jo greit nok til det. Biltema draget er skikkelig jalla når man hekter det bak scooter i alle fall. Går i stykker straks du legger litt last i sleden.

 

Kjøpt meg en HSX X-Sled. Med drag(fin å bruke til å styre sleden) og en Honda vinsj går det greit om enn ikke fort å få ut elgen der man ikke får lov å bruke ATV. Trakk ut en ku og kalv(samtidig) med den i småkupert terreng med noen ganske bratte bakker med den løsningen nå i høst. 

Link to comment
Share on other sites

@vuxHar du trukket ut mange dyr med HSX pulken? Vi brukte en helt ny pulk på jakt i år. La igjen mengder med grønn plast på alt av steiner den ble trukket over. Etter å ha kjørt ut 4 dyr (elg), ble det hull i pulken. Kjøreturene var på 300 meter til 1 km i normalt skogsterreng på Østlandet. Ikke fornøyd med denne. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg bar/dro/rodde ut en elg sist uke, partiene i skogsterreng med Biltema-pulk og håndmakt. Den fungerte greit med lår på 38 kg, men jeg ville ikke hatt et helt slakt oppi, til det er den rett og slett for kort. 

 

Før har vi dratt i sekker sydd av kraftig presenning. Fordelen med pulk er at den glir over hull og dumper, ihvertfall om man surrer lasten litt så den ikke ruller ut. 

Edited by boble
Link to comment
Share on other sites

@CruiserHmm, min er ikke grønn, den er svart som canadapulken, men har samme festinger/drag som den HSX pulken så er kanskje en canadapulk jeg har kjøpt da. Beklager feil info i så fall. Vi har trekt ut fem dyr med den så langt. Litt riper blir det riktignok under når man trekker over stein osv. Lengste trekk er på 6.5 km(liten kalv), de andre mellom 800m og 1.5km

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...