Jump to content

Work Sharp noe tess?


Vaquero

Recommended Posts

Jeg er ingen guru på knivsliping:

Jeg har kjøpt meg denne for å få litt penere sliping på enkelte av knivene mine. Det er flere Youtubefilmer som viser hvordan, men jeg får det ikke overbevisende godt til. 

Enkelte jaktkniver jeg har fra Helle sliper jeg med div. bryner med godt resultat, pent er det ikke, kniver er jo verktøy som skal slites ved bruk. 

Er det andre her som erfaring med dette slipesettet fra "Work Sharp" ?

Knivsliper.JPG

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Vaquero said:

Jeg har kjøpt meg denne for å få litt penere sliping på enkelte av knivene mine.

 

Om du med penere mener glattere, finere egg uten riper, så handler det kanskje om at de diamantplatene som følger med sliper litt for grovt?  Det finnes et upgrade kit til den saken der, hvor du bl.a. får med en "Ekstra-fin diamant plate (800)", men den er jo ikke så mye finere enn den "fine" som følger med (600).

Link to comment
Share on other sites

Jeg er generelt veldig fornøyd med WorkSharp. Har den originale beltesliperen som gir sylskarpe kniver med konveks egg, men viktig å passe på da det går svært mye stål her hvis man ikke er forsiktig.

 

Har også guided field sharpener som er noenlunde tilsvarende din, men håndholdt og mindre. Denne gir også skummelt skarpe egger som går fra smørkniv sløv til barberskarp på bare noen minutter. Den du viser til står på toppen av ønskelista, men kommer nok som mdm sier å bestille upgrade kit i tillegg for å få litt finere egg før jeg begynner på den keramiske staven. 

 

Hvis du skal sette eggene opp til en av de forhåndsbestemte vinklene på systemet er det viktig å bruke nok tid på den grove til at du får endret eggen til den vinkelen du sliper, eventuelt så kan du slipe på frihånd siden du allerede får gode resultater på bryne og dermed kan gjøre samme jobben, bare litt fortere med diamant :)

'

Har også pocket sharpener fra WorkSharp når jeg bare full fart skal freshe opp eggen i felt.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...