Jump to content

IR-laser pekt mot hytte.


Eiterbeiter

Recommended Posts

Hei, jeg lagde meg et lite ir-kamera ved å fjerne ir-filteret fra et billig kamera fra kina. 

Jeg brukte dette kameratet sammen med en ir lommelykt da jeg så en prikk følge lyset og også bevegde seg utenom lyset fra lommelykten.

Jeg har en video av dette. Det jeg tenkte er at prikken bevegde seg veldig flytende, lite trolig holdt i en hånd tenkte jeg.

Hvor vanlig er det å bruke IR-laser og nattoptikk blant dere jegere. Personen som hadde laseren ville tydeligvis at jeg skulle se den. Det lyset fra lommelykten er på 940nm så det kunne ikke blitt sett uten nattoptikk. Jeg liker ikke helt tanken på en rifle med nattkikkert og ir-laser som peker i min retning. 

 

Hva tenker dere om dette. Jeg kan legge ut en video hvis noen vil se. Send meg gjerne en privat melding om du har noen tanker om dette.

 

Nå er vel det første man lærer angående våpen at du sikter ikke på noe du ikke skal skyte. Og ladd eller uladd aldri mot mennesker.

 

Setter pris på tilbakemeldinger.

Prikk på besøk.png

Link to comment
Share on other sites

Tja. Hvis den IR-Laseren sitter på ei rifle så og det skjer igjen så tar jeg en prat de. Det er forskjell på å ha en ir lommelykt og en liten GoPro-kopi fra kina uten ir-filter for å se etter dyr på egen tomt  og å sikte på noen meter unna mennesker på deres tomt med ei rifle med nattkikkert og ir-laser. Så at vi var i samme ærend må jeg si meg uenig i.

Link to comment
Share on other sites

Og jeg er ikke engstelig, det er stor forskjell på å sikte med en uladd rifle for å teste ut optikk og fyre av skudd. Men du er ikke så jævla lur hvis du driver å sikter mot folk og de har det på flere videoer. Jeg tipper politiet ikke tar det så seriøst heller, men det kan jo være greit at de har det i loggen hvis andre skulle oppleve det samme. Får sette opp en svær ir-lampe som lyser i den retningen

Link to comment
Share on other sites

Det er svært uvanlig med IR-lasere på rifler vil jeg si. Men svært mange har avstandsmålere. En ting du kanskje kan sjekke, er formen på prikken. Lysflekken til LRFer er som regel rektangulære, og så og si alltid >1-1.5mrad.

Er den slik, så er det en måler, er det en liten prikk er det en målanviser/sikteprikk, kanskje...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Av alle tenkelige scenarioer så tenker jeg at en våpenmontert IR er det minst sannsynlige. Det er 2 grunner til dette. 1) IR fastmontert på våpen er veldig uvanlig i Norge. 2) I den grad det faktisk skulle ha vært en IR som er montert på et våpen så er sjansen for at eieren er ute i ulovlig ærend relativt høy og ettersom han utvilsomt kan se din IR så er det lite lurt av han og gjøre seg selv til kjenne slik TS beskriver.

 

En refleksjon fra si en refleks eller et speil som er i bevegelse vil bevege seg selv om lyskilden står stille. Kanske er det en LR? Eller en håndholdt nattkikkert? Et annet IR kamera? Kanskje har du svin på skogen og det er beredsskapstroppen som ligger i buskene?

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Ja om det er beredskapstroppen er de i så fall bokstavelig talt på bærtur. Faktisk så kan jeg si at jeg ikke har noen svin på skogen som ville fortjent slik oppmerksomhet. Morsomt forslag likevel. Det er ikke mye folk på denne siden av dalen 😄. Får i så fall by dem på kaffe og litt varme hvis de er tilbake på plukkepost. Jeg lastet opp en gif, men ser nå at det ble lagt inn som stillbilde. 

 

Litt mer forklaring, jeg står med ryggen til andre siden til dalen og lyser opp mot skogen som er helt ubebygd siden det er tjukk skog og bratt lang langt opp. Laseren kommer altså fra andre siden av dalen, ikke den hvor jeg lyser oppover. Jeg har ryggen til og kameraet er lite, men jeg kan nok om foto til å skille mellom en refleksjon og en prikk som har høyere lysstyrke en min lyskilde. Det finnes plenty av program man kan finne ut slikt med, enkelt sagt, du skrur ned lysstyrken i en video så blir det lett å skille. Man kan også skille fargetoner. 

 

Her er en link til gif-filen: https://gfycat.com/infantileimmenseiraniangroundjay

 

Den er i lav kvalitet (klikk på HD for litt bedre), men det er temmelig lett å se at det ikke er fra lykten. Jeg har lengre videoer og prøvde selvfølgelig å filme mot andre siden av dalen, men kameraet har ikke sjans til å vise hvor eventuelt kilden var. Det blir maskert av andre lys, men hvorfor ta sjansen på å peke den laseren på meg når jeg står å filmer i den retningen. Kanskje med litt jobbing med videoen så kan jeg finne filtrere ut alle andre farger, men jeg tviler på at personen ønsker å bli identifisert.

 

Når det gjelder folk som er ute med night-vision og, hvis i uærlig ærend, så ville det vært merkelig å la seg gjøre til kjenne. Hva skulle han gjort da. Skutt meg hvis jeg sto i veien for hans m.o.? 😄 Jeg tipper diskresjon hadde vært prioritert hvis noe slikt foregikk. Jeg har en ir lykt fra kina. Den kan i beste fall lyse opp 30-40m, så hadde det vært meg som hadde vært på uærlig hadde jeg ikke brydd meg om en fyr med ei lommelykt og et lite kamera som lyste i motsatt retning. 

 

Jeg lener i retning av at det er nysgjerrige bygdefolk som liker å vite alt som skjer rundt seg, om de så må sitte med, det som mest sannsynlig er en nattkikkert/avstandsmåler kombo, og spionere på andre. 

 

En ting stusser jeg på. Den er veldig flytende og det er null risting på prikken. Ganske vanskelig å holde en slik stødig nok på over 400m avstand.

 

 

Edited by Eiterbeiter
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Eiterbeiter said:

Ja. For det kan umulig være noe annet som faktisk lar seg forklare. Har du hørt om Occam's razor?

 

Jepp, Hanlons også ;)

 

Men jeg er enig i at det er pussig. Jeg har lekt en hel del med laser og nattoptikk, og det der ser bare ikke ut som en laser fra 400m unna. Hvor stor vurderer du prikken til å være?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...