Jump to content

KABA Spezial


RandomPhotographer88

Recommended Posts

Hei!

 

Ny her på Kammeret, så ikke sikker om jeg er på helt korrekt avdeling her inne men jeg prøver.

 

Har en "Pistolet Automatique Kaba Spezial"  i 6.35 kal.

 

Denne er basert på FN1906 og produsert av Fransisco Arizmendi.

 

Jeg aner ikke produksjonsår, og vet ikke hvordan jeg skal finne ut av det heller.

Jeg har kun merke/modell og serienummer.

 

Noen som kan bistå?

 

Mvh

Espen

 

 

Edited by RandomPhotographer88
Feilstavelse
Link to comment
Share on other sites

Hei Espen, 

 

Spania hadde et avslappet forhold til patent rettigheter og det var over 50 små firmaer som produserte/kopierte håndvåpen tidlig på 1900-tallet.

Flere av disse fabrikkene var små og hadde bare en håndfull ansatte, så det er ganske uoversiktlig. Pistolene hadde ofte fantasifulle navn som "Royal", "Express", "Destroyer", "Kaba" osv.

 

Siden din pistol er produsert av "Fransisco Arizmendi" må den være laget en gang fra 1914 til 1936. 

 

"Arizmendi y Goenaga, founded in Eibar in 1886, began producing Velo-Dog revolvers in the 1890s. Automatic pistols were developed early in the present century, eventually producing a varied product-line. Operations were reorganised as Francisco Arizmendi in 1914, under which title most of the pistols were made before trading ceased in 1936."

 

Det var mange av de små våpen produsentene som mistet tillatelsen til å produsere våpen etter den spanske revolusjonen i 1936. 

 

 

M.v.h.

Tor

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...