Jump to content

Såpe som hylsesmøring?


Brasen

Recommended Posts

Det hastet litt med å få helpresset noen hysler, og jeg var tom for hylsesmøring. Hva skulle jeg bruke ?

 

Har tidligere brukt Lee sin hvite smørning. Den er vannløselig såvidt jeg kan forstå, og lar seg i alle fall greit vaske av. 

 

Jeg kunne jo i prinsippet brukt hva som helst, fra vaselin til våpenolje, meierismør eller olivenolje. Men tanken var at smørningen lett skulle la seg vaske av. Ville derfor ikke bruke noe fett eller olje som ikke er vannløselig.

 

Derfor falt valget nettopp på såpe, og i dette tilfellet på grønnsåpe. Kunne sikkert brukt zalo eller annen såpe også..

 

Erfaringen etter å helpressa 200 stk hylser i en fart: Ingen som satte seg fast i dia eller antydning til dette. Kjapt å børste hylsehalsen innvendig med børsten fuktet i litt grønnsåpe. Og kjapt å smøre en og en hylsekropp med fingrene dyppet i litt grønnsåpe - og helt trygt mot huden. Brukte bare et ørlite tynt lag på hylsekroppen og holdt fingrene på den andra hånda tørre rundt hylsehalsen og skulder. Pressa de mens hylsa var lett fuktig av grønnsåpen. Hylsene ble rene og pene etter en runde i trommelvaskeren etterpå.

 

Tenkte jeg bare skulle dele erfaringen - vet ikke om såpe som hylsesmørning er vanlig praksis - men det funka i alle fall - kjapt og billig. 🤑

-Er det noen betenkeligheter her? Vel, jeg tenker kanskje på om grønnsåpen inneholder noe vann, så jeg vil passe på så ikke dia ruster.

-Andre forslag? 🤠

Edited by Brasen
påhitt
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Vil bare si takk for at du tar en for laget, når du sitter der med hjerte i halsen og mørke tanker om favorittdia som ryker, mens du med klam og bestemt hånd, sannsynligvis full av angst og bekymring drar ladespaken tilbake 😅

Jeg har vært der selv, og kan opplyse om at tynn våpenolje ikke fungerte for meg🤕

Link to comment
Share on other sites

Husker fra hine hårde at en kompis hadde fått tips om å putte Zalo i en brødpose og riste hylsene i posen. Smøreeffekten var muligens(?) ok, men diene rustet noe grusomt etterpå. Mitt enkle tips er å smøre skikkelig med midler som er laget for formålet. Ta den tida og innsatsen som trengs for å fjerne smøringen etterpå. Det sparer deg for potensielt mye trøbbel. En runde i trommel gjør hylsene både tørre og blanke. I mindre kvanta er det helt ok å tørke av dem manuelt med en våt mikrofiberklut. Er det mange hylser og du har god tid kan de røres rundt i ei bøtte med varmt vann og litt såpe. Tørkes på et lunt sted noen døgn.

Jeg foretrekker smøring basert på lanolin, ullfett. F.eks. Lee på tube. Dillon på spray er favoritten. Har også laget min egen med Lee tube blandet ut i isopropanol. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...