Jump to content

Hvor mange mål må du ha i din kommune for å få kvote på hjortevilt?


gribben

Recommended Posts

Kommer en slags meningsytring før jeg kommer frem til det du spør om.

 

All den tid en har lovfestet retta avskytning på elg, hjort og rein er min mening at "minsteareal" for disse artene er misforstått, utdatert og selvmotsigende. Det man sier med lovfestet retta avskytning er at kvoter minimum skal oppdeles (for elg) i kalv, voksen hann og voksen hunn (der voksen er 1.5 år eller eldre). Samtidig sier man med minsteareal at man kan få kvote på 1 dyr så lenge man har areal over minsteareal. 

 

I tillegg er det mulighet for (og en del som tar i bruk denne muligheten) for kommuner å ta med innmark i definisjonen av tellende areal (som igjen er arealet som henvises til i lokal forskrift om minsteareal). Det vil i praksis si at et gårdsbruk i "Sone 1" i min kommune med 1000 daa byggåker og ingenting annet, kan kreve å bli godkjent som eget vald og få tildeling på 1 elg i kornåkeren. Og det er ikke at jeg ikke unner grunneiere å utnytte sine ressurser, men hvis en skal ha en effektiv og rasjonell forvaltning av hjorteviltstammene bør en definitivt ha større enheter og samarbeid over større områder. 

 

Som sagt, i min kommune er det vedtatt minsteareal for elg oppdelt i to ulike "soner", 1000 daa for sone 1 og 4000 for sone 2. Dette er da "bygdene" vs "fjelltoppene". I min del av kommunen har vi derimot felling av opp mot 180 elg på 150.000 daa totalareal, hvorav ca 100.000 daa tellende. Dvs 1 elg pr 555 daa tellende areal. Men jeg mener da altså at minstearealet burde vært for 3 x fellinger. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...