Jump to content

Hjelp med kulevalg, elg 308. Ttsx 168 eller gmx 165


Guest

Recommended Posts

Jeg skal på, elgjakt og har med meg nytt gevær/kaliber.

Jeg har med meg 165 gmx og 168 ttsx.

gmx klokker inn på 820+

ttsx klokker inn på 800+

Treffpunktet ligger bare en cm høyere/100m på ttsx, så det er greit å veksle mellom. 
Med disse hastighetene, hvilken egner seg best til elg? 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Guest changed the title to Hjelp med kulevalg, elg 308. Ttsx 168 eller gmx 165

150 grains TTSX ekspanderer lettere en TSX, samt at kobberkulene trenger mest mulig fart. Så med 150 grains får du høyere fart. Spesielt i 308 er det lite å gå på, 3006 gir mer fart, men en trenger en lengre låskasse. Så ja jeg anbefaler også 150 grains kule både i 308 og 3006.

Link to comment
Share on other sites

TTSX og max skuddavstand 200m bør gå. Da skal du ha grei ekspansjon. Barnes sier vel minimumshastighet rundt 610 m/s for ekspansjon, men ville ikke satset på å gå så langt ned. Bruker TTSX selv med samme utgangshastighet, dog i et litt grovere kaliber, og har satt max avstand slik at jeg skal ha over 650 m/s anslagshastighet.  Kulene jeg har funnet igjen har vært fullt ekspandert, men lengste skuddavstand så langt har vært 150m. Basert på resultatene er jeg komfortabel opp til 200m. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...