Jump to content

Hvor mange våpen ?


Biltema

Recommended Posts

Here we go again!

Jeg og sammboren kom til å tenke på en ting..

Hver og en kan jo i teorien inneha 7 våpen, men blir dette noen gang påvirket? Vi satt jo her en mandagskveld og kom i snakk om våpen. Er det sånn at vi kan ha 7 våpen hver, enn begrenser loverket til antall våpen i ett hjem. Sikkert litt dumt spørsmål, men når man er gift dukker det jo alltid opp mange rare spørsmål ;) hehe 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Ei tohi varjata said:

Hvor får du 7 våpen fra..?

Hei! Er dette antallet min far har kort på, så ble litt overaska når vi googla og så det stod 6. Ville slå to fluer i en smekk og se om noen reagerte på det :) "kanskje internett hadde feil". 

Eller er det sånn at man kan  ha  6 lange og 1 kort osv? 

 

Link to comment
Share on other sites

Du har en "våpengarderobe" på 6 våpen til jakt. Denne kan ved spesielle behov utvides, men hvorvidt det blir gjort i praksis er jeg ikke rette personen til å svare på. Utover de 6 kan du erverve en drøss gjennom diverse forbund.
Det var en eller annen som forsøkte å summere opp hva det reelle antallet våpen man kan ha til sportsskyting og jakt, forutsatt at man har godt med penger til kontigenter i alle forbund med grener som kvalifiserer til erverv. Jeg husker ikke nøyaktig, men var det i overkant av 50 han kom frem til?
EDIT: Dette inkluderte høyst sannsynlig reservevåpen også, så da et krav til aktivitet med.

Edited by vass
Link to comment
Share on other sites

Ts:

Antall våpen har endret seg med åra også. Du skriver ikke alderen på din far, men om han er i samme gruppe som min "70" og innehar flere haglevåpen så kan nok dette være grunnen til at han har 7 våpen i skapet. Gamlingen min tikker nemlig inn med 7 våpen uten noe form for medlemskap og div. Grunnen til dette er denne regelen

Enkelt- og dobbeltløpete hagler (men ikke magasinhagler, det vil si halvautomatiske hagler eller pumpehagler) ervervet før 1. oktober 1990 er ikke omfattet av registreringsplikten. Det er derfor tillatt å eie et uregistrert enkelt- eller dobbeltløpet haglgevær som man har ervervet før 1. oktober 1990.

 

Link to comment
Share on other sites

Det er heller ikke umulig å sitte med 7 jaktvåpen, uten ar det er uregistrerte hagler, fra før "garderoben" trådde i kraft. Hadde en før den tid klart å dokumentere behov, så kan en ha en drøss med våpen. Det kan en for så vidt etterpå også, men det har nok blitt vanskeligere.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det flere som har dokumentert behov og har mer enn seks jaktvåpen da. Det er ikke en mytisk hendelse som aldri har vært observert. Jeg har åtte, fordi den ene er til salgs og en annen er delebørse som snart skal skrotes. Det er nesten som om dialog, respekt, folkeskikk og sunn fornuft fra min side fører til samme type oppførsel på våpenkontoret.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...