Jump to content

Lønner hjemmelading seg med dagens priser?


gribben

Recommended Posts

Gribben, så hyggelig at du fikk en god start!

Min spådom er at det vil være uproblematisk for deg å reprodusere de gode resultatene med en (nesten hvilken som helst) matchkule og vihta- eller skytterlagskrutt. 

 

Når det gjelder N15, står data for noen utvalgte kuler/kalibre på boksen. Gå inn på Norma sine nettdata, og sammenlign med data for MRP og tilsvarende kule/kaliberkombinasjon. Da får du en grov peiling på forholdet mellom din lot N15, og MRP. Går du for skytterlagskrutt, er det lurt å bunkre litt rikelig av samme lot’en.

 

Ellers er f.es N160 et brillefint krutt til 30-06. 

Lykke til videre!

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bardp said:

Det kruttet jeg har brukt mest av til 30 06 er nå NC96M da dette kruttet flyter mye bedre i kruttmålet og funker glimrende til 180 gr kuler.

Absolutt sant, både dette og det forrige innlegget ditt. Men en ting jeg ikke forstår? Selv om det er 30-06, så skjønner jeg ikke hvorfor folk vil plage seg selv med 180-190gr kuler?

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, bardp said:

Det kruttet jeg har brukt mest av til 30 06 er nå NC96M da dette kruttet flyter mye bedre i kruttmålet og funker glimrende til 180 gr kuler.

NC96M fungerer glimrende med TTSX 150 grain også, skal du se. Det er kruttet jeg bruker til TSX 150 grain. Imidlertid går jeg over til TTSX i 3006. Jeg bruker N160 til 180 grains Oryx, når jeg brukte den kula. Imidlertid funker 150 gr TSX/TTSX så bra til det jeg skyter på. At jeg tror ikke at jeg bytter tilbake.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Litt tilfeldig at jeg endte opp med 195 grains denne gang, skulle egentlig hatt 150 grains. Bestilte over telefon så ble en mix up i bestillingen. 

Men må ærlig si at jeg ikke merker så vanvittig stor forskjell i rekyl fra 195 til 150 grains. Er det andre fordeler med lettere kuler? 

Link to comment
Share on other sites

@gribben

Det hele koker ned til hva kulen skal brukes til, og hvilken kule det gjelder. Barnes TSX/TTSX er en blyfri kobberkule til jakt. Den trenger en større fart for å ekspandere som den skal, og å trenge gjennom større dyr. I 3006 som har mindre kruttvolum en magnum patroner er jo 150 gr TSX/TTSX et godt valg da en får utnyttet kruttvolumet til en akseptabel fart. Når det gjelder blykuler til jakt, er det ikke en selvfølge at lette kuler er løsningen. A-Frame er jo relativt harde, så der er jo det jo en mulighet for suksess.


Til trening bruker eg kuler rundt 165-168 grains kuler i 3006, eller 147 grains. Dersom det dukker opp noen rimelige kuler.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ang priser på hjemmeladd ammo til rifle. Jeg har god kontroll på for eksempel 6,5x55, 308w og 3006. 


For eksempel kal 6,5X55:

Konkurransepatron ca kr 10-11,- pr stk (dette er jo egentlig toppkvalitet presisjonsmessig)

Tilsvarende kule koster ca kr 3,15, krutt til patronen ca kr 1,85 (650,- pr kg, ca 350 patroner pr kg) tennhette ca kr 0,45. Da koster hjemmeladd kr 5,45. Dvs nesten halv pris.

 

Jaktpatron i samme kaliber koster for eksempel  oryx nesten 50,- 

Tilsvarende kule koster ca 11,-  krutt til patronen ca kr 1,85 (650,- pr kg, ca 350 patroner pr kg) tennhette ca kr 0,45. Da koster hjemmeladd kr 13,30. Dvs 1/3 pris.

(ingen av disse prisene er "på salg", alle er vanlig pris)

 

Kaliber 308 og 3006 får omtrent samme regnestykket, der er kulene mellom 50 øre og 1 krone dyrere, samtidig som matchpatroner koster mye mer enn 10,- om du skal ha skikkelig kvalitet. Så det er nok like mye å spare der. 

 

Om du sammenligner s&b eller anna billigpatroner som for eksempel norma trainer eller golden target i 308w og 3006 så sammenligner du epler og bananer, da får man GGG kuler i 30 kaliber for ned mot 2,- pr stk om du kjøper litt mengder.   

 

Edited by høggern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...