Jump to content

Lønner hjemmelading seg med dagens priser?


gribben

Recommended Posts

Har over en lengre tid lest meg opp på priser og selve ladingen, hovedsakelig av 30-06 og 9 mm som jeg skyter mest av. 

 

Jeg pleier alltid å kjøpe inn en større mengde patroner når det er gode tilbud. 

Kjøpte f.eks S&B 30-06 til 5,79 kr pr smell for to år siden, på black friday i fjor kjøpte jeg American eagle til 6,5 kr. 

Ser også at de selger Norma trainer til 7,5 kr på jakt og friluft nå. Regner med at det også i år er mulig å gjøre noen gode kupp på black friday. 

 

9mm solgte de for et par uker siden for 1,65 kr på xxl. Riktignok maxxtech(som i følge gutta i klubben ikke er noe særlig), men for meg som er rimelig fersk med pistol kan være greit å trene med. 

 

 

Skjønner og er enig i at man ikke kun lader for billigere patroner, men med dagens priser er det noe særlig å spare på å lade selv rent økonomisk? Eller er det bedre å vente på black friday og satse på at det igjen i år er mulig å gjøre noen kupp på patroner. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader kun for billige patroner. Må vel ut med 9-ish for 6.5x55 DL Bane, og kan lade dem for 4.50-5. Sparer 20 000,- i året på det. S&B og sånt er ikke relevante alternativer til den skytinga jeg driver med.
Samme i 308Win og 223Rem, men der er volumet mindre - men prisdifferansen desto større.

 

9mm tror jeg ikke du klarer å lade hverken bedre eller billigere enn "kjøpings".

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nei, det er ikke verdens beste patroner jeg har fått tak i til den prisen  men har fått skutt mye til en relativt billig penge. Og jeg trenger ikke kjøpe tomhylser til 30.06 den dagen jeg begynner å lade selv. 

 

Kommer nok til å kjøpe ett sett når det kommer noe bra enten på finn eller tilbud utover høsten. 

 

Btw @mk67 hvordan er det å skyte prs med 30.06? Tenker å slenge meg med når OALH starter med treninger igjen til våren, men har foreløpig kun 30.06 som kan egne seg. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, gribben said:

Btw @mk67 hvordan er det å skyte prs med 30.06? Tenker å slenge meg med når OALH starter med treninger igjen til våren, men har foreløpig kun 30.06 som kan egne seg. 

Kjenner ikke så mye til PRS men den er nå i alle fall utmerket til langhold med 200 gr kuler.

 

Jeg har i år ladet 8000 skudd i 6,5x55 de koster meg ca Kr 3,- pr stykk når jeg kjøper ladekomponentene gjennom skytterlaget. Da sparer jeg Kr 7,50 pr skudd og det blir jo hele 60.000,-

I tillegg har jeg ladet en del 30 06 og 8x57 så at det er en del å spare er det ikke tvil om.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, gribben said:

Btw @mk67 hvordan er det å skyte prs med 30.06? Tenker å slenge meg med når OALH starter med treninger igjen til våren, men har foreløpig kun 30.06 som kan egne seg. 

Jeg har aldri skutt PRS med 30-06, men prøvd en gang med 308,og ser jo flere som skyter med 308. Blir det fryktelig langt, eller skal gå fryktelig fort, så er det jo en liten ulempe. Og det er nok ikke det jeg ville valgt om jeg hadde tenkt å vinne. Men for å prøve PRS kan du bruke nøyaktig hva som helst.

 

 

39 minutes ago, nhd said:

Nå koster de 10,69. Så ja, det er mye å spare.  6BR koster 18,79 og XC en krone mer, så her er det enda mer å spare.

Auauau... Men nå gikk jo kulene opp også, så differansen er jo ca lik.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, bardp said:

Kjenner ikke så mye til PRS men den er nå i alle fall utmerket til langhold med 200 gr kuler.

Skal du skyte PRS med .30 så anbefaler jeg 155gr kuler, vet det brukes en del 175 også. 200gr blir tungvint både i form av krum kulebane og unødvendig mye rekyl. Med 155 har du i praksis ikke særlig forskjell til 6mm - skytterene, bortsett fra rekylen.

 

6 minutes ago, bardp said:

Jeg har i år ladet 8000 skudd i 6,5x55 de koster meg ca Kr 3,- pr stykk når jeg kjøper ladekomponentene gjennom skytterlaget. Da sparer jeg Kr 7,50 pr skudd og det blir jo hele 60.000,-

I tillegg har jeg ladet en del 30 06 og 8x57 så at det er en del å spare er det ikke tvil om.

Det var mye rabatt ja. Bare kulene koster jo 3,- til vanlig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, M67 said:

Det var mye rabatt ja. Bare kulene koster jo 3,- til vanlig.

Kan hende det er noe prisstigning men sist jeg kjøpte her før sommeren betalte jeg følgende:

Kule Sierra HPBT 8g kr 1,36

Krutt NC96M 360 pr kg.

Tennhetter RWS 40 øre pr stk.

Så laget subsidierer ganske bra til aktive DFS skyttere.

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, bardp said:

Kan hende det er noe prisstigning men sist jeg kjøpte her før sommeren betalte jeg følgende:

Kule Sierra HPBT 8g kr 1,36

Krutt NC96M 360 pr kg.

Tennhetter RWS 40 øre pr stk.

Så laget subsidierer ganske bra til aktive DFS skyttere.

 

Det er gode priser ja, mildt sagt.

https://www.norma.as/sierra-bullets/111366/sierra-matchking-kule-bulk-sierra-matchking-kuler-500pk

 

https://www.norma.as/rws/881011/rws-tennhetter-large-rifle-magnum-5333-rws-tennhetter-large-rifle-magnum

 

K

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Sølvrev said:

Er du konkurranseskytter og brenner av store volum i året er svaret et klart JA.

Er du jeger som for uten jakt driver litt koseskyting en gang i blant er svaret NEI.

Har du skaffet deg våpen i litt sære kaliber hvor ammunisjon koster skjorta, TJA.

 

Er vel sistnevnte grunnen til at jeg vurderer. .44mag/spl spesielt, men også .45ACP

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, M67 said:

Jeg har aldri skutt PRS med 30-06, men prøvd en gang med 308,og ser jo flere som skyter med 308. Blir det fryktelig langt, eller skal gå fryktelig fort, så er det jo en liten ulempe. Og det er nok ikke det jeg ville valgt om jeg hadde tenkt å vinne. Men for å prøve PRS kan du bruke nøyaktig hva som helst.

 

 

Auauau... Men nå gikk jo kulene opp også, så differansen er jo ca lik.

 

K

 

 

 

Ok, takk for info! 

 

Er kun i "opplesningsfasen" på PRS og selvlading foreløpig. Har vel egentlig konkludert med at jeg selvlading er noe jeg bør starte med. 

PRS har jeg jo som sagt ikke prøvd foreløpig så kjører på med 30.06 hvertfall i starten. 

 

Skulle det falle i smak har jeg systemvåpen så har mulighet til å skifte løp til følgende løp:

22-250                 308 win

243 win                30.06

25.06                    6,5-284

6,5×55                  7mm-08

270 win                8X57 JS

7×64

Link to comment
Share on other sites

Hjemmelading er vel ikke noe man primært begynner med for å spare penger, men fordi det er gøy og lærerikt. Det gir også endel flere fasetter til hobbyen vår, enten det er ren skyting eller jakt.

Jeg har i alle fall ikke spart et øre. Heller tvert imot... Jeg får derimot skutt endel mer med samme budsjett. Spesielt med litt ukurante/store kaliber...

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Ratel said:

Hjemmelading er vel ikke noe man primært begynner med for å spare penger, men fordi det er gøy og lærerikt. Det gir også endel flere fasetter til hobbyen vår, enten det er ren skyting eller jakt.

Jeg har i alle fall ikke spart et øre. Heller tvert imot... Jeg får derimot skutt endel mer med samme budsjett. Spesielt med litt ukurante/store kaliber...

 

 

Er det jeg har fått innrykk av også så langt.

 

Er det noen som har forslag til aktuelle sett også? Ser at mange anbefaler å lære på enstasjonspresser, men kjenner jeg meg selv rett kommer jeg til å ville oppdragere til progressiv presse i løpet av alt for kort tid. Så kanskje like greit å kjøpe det med en gang? I stedet for å kjøpe to ganger... 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, gribben said:

Så kanskje like greit å kjøpe det med en gang? I stedet for å kjøpe to ganger... 

Jeg startet med Dillon 550 og er fornøyd med det. Liker best å kjøre det i to omganger. En med halspressing og isetting av tennhette, og en med kruttfylling og kuleisetting.  Men når det er travelt, kjører jeg alt i en omgang.

 

Ja, jeg sparer mye penger på det. Med ca 3000 - 6,5 og 1200 6mm blir besparelsen stor.

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, gribben said:

 

 

Er det jeg har fått innrykk av også så langt.

 

Er det noen som har forslag til aktuelle sett også? Ser at mange anbefaler å lære på enstasjonspresser, men kjenner jeg meg selv rett kommer jeg til å ville oppdragere til progressiv presse i løpet av alt for kort tid. Så kanskje like greit å kjøpe det med en gang? I stedet for å kjøpe to ganger... 

Det stopper ikke der heller...

En enstasjonspresse vil du ikke slippe unna uansett mener jeg. Kjøp et begynnersett, så får du med mye av det du trenger. Hvilket du velger er mest smak og behag. LEE er billig og gjør jobben, men du vil aldri sitte med en følelse av at dette er kvalitet eller solide greier... Det meste annet er i støpejern og gir mer glede i jobben. Du vil ikke sitte med noe ubrukelig uansett vil jeg påstå.

Ikke noe feil med å kjøpe en progressiv etter kort tid, men ikke kjøp før... Du lærer mye i begynnelsen som hjelper deg å velge riktig utstyr, og gleden er mye større når du har kjøpt akkurat det du ville ha i stedet for det som en av oss her mener er best.

Link to comment
Share on other sites

Skal vi se nå da. .223en, nei ikke så lenge det går an å få tak på brukbar ammo til formålet til under 4 kr stykket. .308en, tja iaf om en skal ha premiumammo.  Samme med 6,5x 55en, iaf om en skal skyte mye også. 6,5x 47en, her drar det til seg når en sparer godt over 10 kr skuddet. 8x57en med premium jaktkuler, her snakker vi om kanskje 30-40 kr skuddet. 7x65R, litt det samme, mulig mer. .300 Mag, ho- ho, femtilapp pr smell, minst, iaf med premiumkuler. .trefemogsøttien, her er hvert skudd ren inntekt!

(Med alle forbehold om at jeg ikke er oppdatert på ammopriser til enhver tid)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mengdeladet 6.5x55 og 308Win i mange år (>20) jevnt økende fra et par 1000 i året, til over 6.

En 650 er kjekk, men før du trenger 4-5000 like skudd er den litt bortkasta. 
Med plass, pris, justering, rengjøring, omstilling - jeg tror du må opp i MINST et par 1000 i året før du bruker mindre tid med en progressiv, i sum.

Det er også mye mer lettvint, og mindre frustrerende å gjøre unna nybegynnertabbene i liten skala.

 

 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Lading lønner seg spesielt for oss som lader kalibre som ikke lar seg skaffe over disk, som .32 S&W, .38 S&W, .44 Russian og 44-40  8-)

Og selv om det blir en del skudd i året, og jeg etter hvert begynner å få en del erfaring, så kunne jeg ikke tenkt meg å bytte ut enstasjons-pressa med noe mer innviklet. Liker å ha full kontroll på hvert steg i prosessen.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, gribben said:

Ser ut til at enstasjon's er veien å gå.

 

Ser flere anbefaler Lee classic turret. Mulig jeg går for den.

https://www.hjemmelading.no/products/lee-classic-turret-4-stasjoners-ladepresse2

 

Har en tendens til å bli revet med når det kommer til ekstrautstyr. Noe jeg absolutt bør styre unna i starten? 

Ja f.eks. Lee Classic Turret ;)

 

K

  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Dette settet kan du lett selge på Finn når du en gang ønsker å oppgradere - liten fare for at du sliter det ut. Enig med @Nagant 762 og @Ratel: jeg liker å ha full kontroll på hvert trinn, særlig når jeg lader opp mot maks. I tillegg liker jeg å lade min egen ammunisjon. Enstasjonspressa fra RCBS fungerer greit for mitt behov på rundt 300 patroner i året (5,6x52R, 6,5x55 og .30-06).

 

Edit: Om det lønner seg? 5,6x52R er et litt småsært kaliber med dårlig utvalg av ferdigrulla. Jaktammo til de to andre utgjør ikke noen store volum, og det er rimelig treningsammo. Men som sagt, jeg liker å lade!

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, gribben said:

Nesten så det frister å kjøpe et løp i "ugunstig" kaliber(kostbart) bare for å spare mest mulig 🤑

Har sett på det RCBS settet Sølvrev. Ikke dumt det tror jeg. 

Anbefaler 7mm WSM. Da får du ikke kjøpt (ordentlige) hylser heller.

 

 

K

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg ladet mine første patroner for 30 år siden. Den gang kjøpte jeg en solid RCBS presse kruttmål disett og vekt. Alt dette er fremdeles i bruk og like bra som da jeg kjøpte det. Mengde ladingen tar jeg i dag på en 650 presse men for å lade noen testskudd og til å trekke ut kuler er enstasjonspressa suveren.

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, bardp said:

Jeg ladet mine første patroner for 30 år siden. Den gang kjøpte jeg en solid RCBS presse kruttmål disett og vekt. Alt dette er fremdeles i bruk og like bra som da jeg kjøpte det. Mengde ladingen tar jeg i dag på en 650 presse men for å lade noen testskudd og til å trekke ut kuler er enstasjonspressa suveren.

Akkurat samme. Jeg bytta ut et Lee-sett (Lee i dag er nok bedre enn Lee 1985) med et RCBS-sett ca 1990, tror de kalte det "Master Reloading Kit" - det har de ennå, med noen få forbedringer.

Som @bardp blir mengdeladinga idag ( i 6.5x55) tatt på en 650XL, men 308 og 223 (>1-2000 i året) og jaktammo, 6XC (500-1000-ish), 7WSM, og 8x57 blir tatt på den gamle RockChuckeren. Den har nok ladet en del skudd oppigjennom... Men den er like fin, kruttmålet er knust og tapet, og tennhetteisetteren er vel i praksis utslitt. 

Som sagt tidligere, start med ei enkeltstasjonspresse ca. av det slaget som RCBS sin, en Forster CoAx om du er full av penger (den er smud, men det blir ikke bedre ammo) og kjøp en 650/750 når du skal ha >100-200 skudd i uka, eller blir lei av å sitte ved ladebenken.

 

Dette RCBS-settet, og Hornadys tilsvarende er gode alternativer når en skal begynne med lading. En trenger ikke stort mer. Kanskje et av det største "problemene" innen hjemmelading er alt dillet folk tror de trenger - og alle forhastede konklusjonene de drar uten egentlig grunnlag da. Eksperimentering med COL i 0.1mm inkrementer i ei gammel M70 jaktrifle, og så tilfeldigvis skyte en av 3-skuddseriene i ett hull - DER! var godladninga som gir BR-presisjon, eller trykkestimering utseende av hylsene og bruddstykker fra ladeboka i bakhodet...

Lading er enkelt, og når jeg ser tilbake så har jeg lært veldig mye - for så å lære at det enten var feil, eller langt fra så enkelt. Men om man gjør det enkelt, så er det enkelt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, M67 said:

...Lading er enkelt, og når jeg ser tilbake så har jeg lært veldig mye - for så å lære at det enten var feil, eller langt fra så enkelt. Men om man gjør det enkelt, så er det enkelt.

 

K

 

Jojo, men man skal også gjøre sine egne erfaringer, og lære av de feilene man gjør selv - da kan man etterhvert si at lading er lett. Og utstyr er jo noe man også skaffer seg, og finner ut at noe av det trenger man ikke likevel.

pt har jeg tre presser på ladebenken. Jeg hadde seks, men fant ut at jeg klarer meg med de tre. De tre jeg har er heller ikke de jeg startet med, så utskiftning etterhvert som behovet endrer seg og nye produkter kommer på markedet vil nok finne sted antar jeg. 

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, hipshot said:

 

Jojo, men man skal også gjøre sine egne erfaringer, og lære av de feilene man gjør selv - da kan man etterhvert si at lading er lett. Og utstyr er jo noe man også skaffer seg, og finner ut at noe av det trenger man ikke likevel.

pt har jeg tre presser på ladebenken. Jeg hadde seks, men fant ut at jeg klarer meg med de tre. De tre jeg har er heller ikke de jeg startet med, så utskiftning etterhvert som behovet endrer seg og nye produkter kommer på markedet vil nok finne sted antar jeg. 

 

Utvilsomt, men det jeg vil fram til er at veldig mange overtenker. (veldig) Mange begynnere, og noen få som har holdt på ei stund. Nesten ingen som skyter mye...

 

K

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, M67 said:

Utvilsomt, men det jeg vil fram til er at veldig mange overtenker. (veldig) Mange begynnere, og noen få som har holdt på ei stund. Nesten ingen som skyter mye...

 

K

 

Faller ofte i den fellen der ja. Prøver å lære meg alt om alt før jeg kommer skikkelig i gang. Tenker jeg bare bestiller et enkelt sett, lader en del og oppgraderer etter behov! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gribben.

Jeg tror ikke du blir fornøyd med en Lee Turretpresse.

Jeg har en sprett ny liggende, kjøpt for 3 uker siden for 1400. Den kan du få billig.

 

Den kjøpte jeg for 9 mm lading med ditto nye dier.

Hylsa kanter i sizedie altfor lett. Den er megatungvin med å måtte fjerne den ferdigladede patronen for hånd. Og hele prosessen er for treig.

Lee Auto Breeze (heter den vel) er hakket bedre vil jeg anta, men den har det til felles med Turreten at du må niple hetta inn. Det går med blandede resultater - like fort som det funker så stopper hetta å gå inn i hetteisettern. Men med Auto Breeezen så slipper man absolutt å gjøre at manuelt, tross alt.

 

Glem det med materiale, det er ikke der Lee har svakheter, jeg har en Lee Pro 1000 som jeg har ladet flere hundre tusen skudd med, hovedsaklig revolverammo - hva angår slitasje så holder den definitivt mål fremdeles.

 

Kjøp ei progressiv presse først som sist, det har ingen hensikt å kjøpe ei presse 2 ganger.

 

Muligens syns de fleste ei Dillon fra type 650 og oppover er i dyreste laget. Også jeg. Jeg ville, tross Lee Pro 1000 sine svakheter med hetterenna, gått for ei ny Pro 1000. For den liker ikke rusk i hetteisetterrenna.

Lader man revolver (og rifle) så fungerer pressa og hetteisetter 100 %.

 

Til revolver bruker i hvert fall jeg Federal hetter. De glir lettere nedover i hetterenna, den renna som forsyner pressa med hette. De er helt glatte i overflaten, jeg har den følelsen og erfaringen at f.eks Magtechetta som er ruglete - lettere tar og holder på partikler i renna. På en måte.

Muligens kan Ginexhettene fungere bedre, de er trolig glatte, jeg handler hos Landrø, de forhandler de fleste hettene.

 

Det må nevnes at jeg har ladet opptil 100 skudd i 9 mm med ruglete Magtec ( som egentlig er fine hetter) uten problemer. En må bare passe på å sette kula i hylsa før patronen (og hylseholderplaten) kommer til klikkpunktet. Det er hovedtrikset.

 

Landrø selger Magtec 115 grn fabrikk for kr. 2,12. Det er rimelig for oss som ikke tilhører eliten :), og ypperlig for trening.

APS har greie på sakene ser det ut til og han sier Magtecen kanskje ikke er av de som gir best samling, bare så det er sagt.

 

Jeg har følgende priser å fremlegge, du får legge sammen selv

 

Priser Landrø nå:

 

Jeg lader 9 mm for                              ca 37 øre krutt

Kule 9mm 124 grn, Frontier Matc           1,11          (115 grn koster 0,99)

Tennhette Federal                                  0,68           (Best egnet til revolver gr. pris)

                 Magtec                                  0,40

                 Sellier                                     0,48

                 Ginex Small pistol magnum  0,37            ( De har ikke Ginex vanlig small pistol på lager enda, den ligger på 0,34)

 

Valget er ditt, som du ser er det lite å spare, så lenge ferdigammoen ligger på 2,12 er det ikke verd bryet egentlig.

Det ser ut til at du får tid til å tenke deg om iom Lee sine presser er for det meste utsolgt, jeg aner ikke hvordan ståa er hos andre presser.

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Finnes lite på lager rundt om for tiden; men vurderer dette settet:  https://www.jaktogfriluft.no/hornady-iron-press-kit-wauto-prime _ Hornady Iron Press Kit W/Auto Prime

 

 

Eller: https://www.jaktogfriluft.no/hornady-auto-progressive-press-ap-loader - Hornady Auto Progressive Press Ap Loader

 

 

Fordelen med første er jo at man får med en del ekstra snacks i samme pakke... 

Link to comment
Share on other sites

Endte opp med dette:  https://www.jaktogfriluft.no/hornady-iron-press-kit-wauto-prime _ Hornady Iron Press Kit W/Auto Prime

 

Ser det er stor forskjell i pris på både krutt og kuler; er det noen som har tips til billige, men bra helmantel kuler til trening? Og tilhørende krutt? 

 

Denne hornady kula går for 3,03 kr nå. 

https://www.jaktogfriluft.no/hornady-fmj-rifle-bullets-30-cal-308-150-gr-fmj-bt

 

 

Ellers kan jeg få GGG til 2 kr ved kjøp av 500 kuler. 

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=0&prodid=17301

 

Kom gjerne med forslag til både krutt og kuler 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Her kommer en oppdatering etter første batch med hjemmeladde patroner: 

 

 

Endte opp med 195 grains Hornady ELD match med MRP krutt. Ladet fra 53,6 til 57,5 med 0,3 grains intervaller. 

Gikk bortimot helt likt uansett hvilken kruttmengde jeg brukte. Ekstremt mye bedre presisjon enn jeg noen gang har fått til med ferdigammo. 

 

Snapchat-924962339.jpg

 

 

 

Motiverende å få til såpass presisjon, nå må jeg bare finne en billigere kombo av kuler og krutt som går tilsvarende :) 

Edited by gribben
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, gribben said:

Motiverende å få til såpass presisjon, nå må jeg bare finne en billigere kombo av kuler og krutt som går tilsvarende

Ja, slikt er svært motiverende. Men tror du ikke det er en god grunn til at noe koster litt mer og noe annet koster litt mindre?

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, nhd said:

Ja, slikt er svært motiverende. Men tror du ikke det er en god grunn til at noe koster litt mer og noe annet koster litt mindre?

Til benchrest så vil en vel merke forskjell på kuler til 6 og 3 kroner. Men til "vanlig bruk" så tviler jeg. Se på Jaktdepotets priser på Nosler kuler i .30.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jo, ser den! Men håper også det kan være mulig å få til tilsvarende god presisjon med rimeligere krutt. Får jeg til samme presisjon med Vihtavuori vil jeg omtrent halvere prisen på krutt. 

Kulene kjøpte jeg på tilbud til 3,20 kr så mengde MRP er faktisk dyrere enn kula i patronene jeg lagde nå. 

 

 

Uansett morsomt å prøve litt forskjellig. Nesten synd jeg fant en såpass god kombo på første forsøkt. 

Edited by gribben
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...