Jump to content

Jegere, skyttere og vådeskudd


Cruiser

Recommended Posts

@tg1 samtlige vådeskudd (2-3 stykk) jeg har vært vitne til, har skjedd under tøm våpen, kontroller i forsvaret. 
alle gangene med AG-3, hvor ladd magaisn ble satt tilbake i våpen, før nedspenning. Skuddet gikk av under "avtrekk i sikker retning", skjønt sikker og sikker....det første gikk av i vakta på Heggelia leir under vaktbytte. Og gikk over E6, og smalt inn i veggen på befalskaserna tvers over veien. 

Avløsningsfører hadde da stokket om på rekkefølgen på ordrene - Magasin ut (tomt magasin) - Tøm våpen, kontroller Ladearm ble satt i bakre stilling og man kontrollerte visuelt og med fingeren at kammer var tomt. , slipp ned ladearm - avtrekk i sikker retning - magasin inn (skarpt).

Istedet ble følgende ordre gitt av en trøtt avløsningsfører og en trøtt vaktsoldat som bare fulgte ordrene på autopilot: Magasin ut - Tøm våpen, kontroller - Magsin inn (skarpt) - Ladearm fram - avtrekk i sikker retning - PANG!

Det samme skjedde i Libanon flere ganger men da som følge av at litt for sikkerhetsbevist befal i de øvre skikt, beordret at "tøm våpen, kontroller skulle utføres hver gnag man gikk inn eller ut av en bygning i leir (vi satte våpenet fra oss i geværstativ ved inngangsdøra og putta magasinet i lomma). Det førte til at det smalt i hytt og gevær da trøtte soldater satte magasinet inn i feil rekkefølge. 

Personlig dreit jeg i dette, med mindre våpenet hadde vært utenfor min kontroll. Jeg dro rett og slett alldri ladegrep utenfor skytebanen. Og satte aldri fra meg våpenet med magasin i utenfor messa. Det var det tryggeste, fant vi ut :-D. Vi gikk med skarpt magasin i våpenet selv i leir. Men da vi rett og lsett sluttet å fikle med våpen a la tøm våpen kontroller i hytt og gevær, opphørte også vådeskuddene, og roen og freden senket seg atter over posisjonen 4-2HQ.

Den dag i dag er jeg aldri så våken  under våpenbruk som når jeg skal tømme et jaktvåpen jeg vet er ladd. Jeg er vekldig bevist på dette, og siden jeg har en sykdom som gir meg fatigue, . Under siste jakttur f.eks tømte jeg hagla en km før jeg kom til bilen, fordi jeg var så sliten og sløv at jeg ikke ville gå med et ladd våpen den siste biten til bilen, fordi det er da jeg gjør feil. Jeg hadde gått litt lengre enn planlagt den dagen....

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Utenom den obligatoriske luftgevær skytingen som guttunge så startet jeg med 22lr og så Krag i DFS rundt ca 1983.

I 1990 trakk jeg i uniform.

Jeg skyter i dag absolutt alle forbund som fins i Norge, skyter i jobb og jakter.

Jeg har vært vitne til flere vådeskudd enn jeg kan telle på fingrer, tær og tenner.

De fleste ganger har det gått greit fordi vådeskuddene har kommet i forbindelse med sjekk av våpen og som @Tjukkasnevner så har ting blitt gjort i feil rekkefølge.

Andre ganger har vådeskudd skjedd i forbindelse med feil håndtering av ladd våpen, og jeg har dessverre mer enn en gang opplevd at personell har blitt truffet av vådeskudd (da definerer jeg også en idiotisk håndgranatulykke som vådeskudd). Både i inn- og utland. Heldigvis ingen dødsfall.

Men jeg har enda flere ganger opplevd vådeskudd på skytebane. "Verst" er NSF pistol. Bare å se i benker, bord, gulv og tak på alle landets pistolbaner. Og oppholdsrom!!

DFS noe veldig få ganger og samme med DSSN dynamisk.

Eneste sted jeg ikke kan huske å ha opplevd vådeskudd er i forbindelse med jakt - bank i bordet!

 

Og jeg skal ikke være skinnhellig og sette meg selv på en pidestall. Jeg har også hatt vådeskudd. Kun 1, men allikevel. Som ivrig og sprek befalsskoleelev kom jeg inn på standplass under infanterieløpet, ladet våpen, og når jeg skulle inne skyteposisjon var jeg sliten og ukonsentrert, og med fingeren på avtrekkeren og våpenet avsikret 1/2 sekund før det skulle så gikk et skudd rett opp i himmelen. Skuddet ble ikke oppdaget av skyteleder da det var en konstant strøm av nye skyttere inn og ut på standplass, og eneste jeg fikk var en tørr kommentar om at det var merkelig at jeg hadde en bom når de andre 19 skuddene satt så bra.

Men jeg lærte av det håper og tror jeg.

 

Det heter seg vel at det finnes bare to typer skyttere: de som har hatt vådeskudd og de som komme til å få det 😉

Edited by Bartemannen
Skrivefeil
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg  måtte tenke godt nå, og gå langt tilbake i minneboken. Har jeg opplevd vådeskudd? Egne eller andres ? Jeg regner ikke pistol med her. For da jeg begynte i Sola pistolklubb på 80 tallet og skulle skyte finpistol programmet, ble vi oppmuntret til å være litt "djerv" i avtrekket. Dvs at vi gikk inn i avtrekk før vi hadde ett siktebilde mot blinken. Da begynner man å komprimere pekefingerputen under avtrekkeren allerede mens man hold pistolen 40 grader mot parketten. Det kunne gå noen 22 kuler i parketten før dette ble mestret. Jeg fikk bare en  "det var gutten sin" bemerkning fra trener når dette skjedde. 

 

Men idiot skudd, og idiot adferd med stort skadepotensial har jeg opplevd. Her er en av dem: Jeg ble truffet i låret av det som viste seg å være en steinsplint, men som jeg der og da trodde var en rikosjett, etter ett idiot skudd avfyrt av en kamerat av meg. Vi hadde vært på jakt sammen, og var på vei tilbake til bua vår i kveldingen. Vi hadde ikke sett hjort eller rådyr, som vi jaktet på. Min kamerat hadde en irriterende uvane den gangen med av og til slippe av gårde ett skudd, når han kjedet seg, eller fikk ett slikt innfall. Det irriterte fordi det gjorde vondt i ørene hvis jeg var nær nok, og uforberedt . Så også denne gangen. Han gikk en meter foran meg på min venstre side, det hadde begynt å skumre , og jeg såg at han plutselig løftet riflen til skulderen. Automatisk snur jeg meg litt vekk, og løfter hendene mot ørene. Så smeller det, og jeg kjenner ett slag i innsiden av låret og en svie. Automatisk går jo hånden ned og klemmer over det vonde, og jeg er litt redd for å kikke under hånden. Hvis det var ett hull og blod, rett over lår pulsåren, kunne slikt fort være siste reis. Det var ikke blod, men vondt og jeg så steinsplinten ligge der. Jeg var rasende. Han hadde fått det for seg å sende ett skudd i torven og ikke sett steinen mellom stråene i skumringen. Han var veldig spak og stille resten av kvelden, og jeg lot det ligge. Vi jakter sammen fortsatt 20 år etter, og er gode venner. Men dette med i rive av skudd når han kjedet seg, sluttet han brått med da.

Edited by Robinson
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bartemannen said:

Men jeg har enda flere ganger opplevd vådeskudd på skytebane. "Verst" er NSF pistol. Bare å se i benker, bord, gulv og tak på alle landets pistolbaner. Og oppholdsrom!!

 

 

Her må man nesten definere hva vådeskudd er.

Et skudd i benken trenger absolutt ikke å måtte anses som et vådeskudd.

 

Link to comment
Share on other sites

Betydningen av våde er også noe forskjellig ut fra tid og sammenheng. Det kan beskrive skade forårsaket uten overlegg eller forsett, eller en uheldig hendelse.

Nærmeste definisjon på vådeskudd ser ut til å være utilsiktet avfyring.

Begrepet blir brukt uansett om skuddet påfører skade eller har potensiale til å gjøre det, eller ikke.

Slik sett kan en si at det er aksept for vådeskudd i gitte settinger ifm konkurranseskyting.

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, erikraude said:

Å peke på folk er ikke innafor uansett,

 

Du får informere forsvaret da. For vi pekte AG'en mot hverandre hele tiden i førstegangstjenesten i hvert fall. På kommando fra befalet. Enten rifla var tom eller fullt av rødfis. Var vel en som fikk et rødfis skudd i ryggen på 2 meters avstand også på rekrutten, men det fikk helt fint.

 

7 hours ago, Tjukkas said:

Avløsningsfører hadde da stokket om på rekkefølgen på ordrene - Magasin ut (tomt magasin) - Tøm våpen, kontroller Ladearm ble satt i bakre stilling og man kontrollerte visuelt og med fingeren at kammer var tomt. , slipp ned ladearm - avtrekk i sikker retning - magasin inn (skarpt).

Istedet ble følgende ordre gitt av en trøtt avløsningsfører og en trøtt vaktsoldat som bare fulgte ordrene på autopilot: Magasin ut - Tøm våpen, kontroller - Magsin inn (skarpt) - Ladearm fram - avtrekk i sikker retning - PANG!

 

Hvorfor i det hele tatt sette inn magasinet igjen? Dette er vel akkurat slik flere av vådeskuddene i politiet har oppstått, og er jo ett opplegg som er nødt til å føre til vådeskudd når folk setter i magasin og tar tørravtrekk i feil rekkefølge.

Edited by Ørnulf
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Ørnulf said:

 

Du får informere forsvaret da. For vi pekte AG'en mot hverandre hele tiden i førstegangstjenesten i hvert fall. På kommando fra befalet. Enten rifla var tom eller fullt av rødfis. Var vel en som fikk et rødfis skudd i ryggen på 2 meters avstand også på rekrutten, men det fikk helt fint.

 

 

Hvorfor i det hele tatt sette inn magasinet igjen? Dette er vel akkurat slik flere av vådeskuddene i politiet har oppstått, og er jo ett opplegg som er nødt til å føre til vådeskudd når folk setter i magasin og tar tørravtrekk i feil rekkefølge.

Folk har dødd av rødfis i Norge.

 

Ref. AG3 slik at GRU'en (grunnutrustningen) bestod av 5 magasiner og 4 magasintasker. 4 av magasinene gikk i magasintaskene og det siste skulle alltid være i våpenet.

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Bartemannen said:

Folk har dødd av rødfis i Norge.

 

Ja, men på et par meters avstand mot ryggen på en jakke kjente han visst bare lufttrykket i ryggen, og ikke noe mer.

 

Men jeg husker senere i tjenesten så var det et befal som skulle demonstrere hvor farlig rødfis var når vi var på skytebanen en gang ved å fyre av en mot treramma til en blinkholder. Men problemet var at vi var på banen for å trene på vakt ting og hadde derfor bare med MP5. Og 9mm rødfisen gjorde ikke mye annet enn å lage et svart merke med ubrennt krutt på trepinnene selv om han fyrte av flere ganger mot de med veldig kort avstand. Han hadde sett det demonstrert tidligere med en AG3 tydligvis, og da brakk plankene i ramma rett av.

 

  

39 minutes ago, Bartemannen said:

Ref. AG3 slik at GRU'en (grunnutrustningen) bestod av 5 magasiner og 4 magasintasker. 4 av magasinene gikk i magasintaskene og det siste skulle alltid være i våpenet.

 

Det er uansett rimelig korttenkt å legge opp til at man skal sette tilbake et skarpe magasin i våpenet etter man har tømt det. Det finnes veldig lite rasjonell bak å gå med "halvladd" våpen også.

Edited by Ørnulf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Forsvaret trener på litt andre situasjoner enn Ola Nordmann på DFS banen eller Per Olsen på jakt. Man trener på situasjoner som kan være livsfarlig og våpenet er et av soldatens viktigste våpen.

Å sette i et skarpt magasin i våpenet etter at det er spent ned er ufarlig, og det gjøres ofte. I mange oppdrag er halvladd våpen vanlig. Våpenet er spent ned og har et magasin med skarpt i. Et kjapt ladegrep på 1/4 sekund og våpenet er klart for bruk.
Noen ganger må også man operere med ladd og sikret våpen.

Skal man begynne å rote i magasintasken og lade opp våpen når det smeller rundt hodet på deg så er det større sjans for at noen av dine ligger igjen på bakken uten å ha rukket å returnere ild. 

Slike situasjoner kan være farlig, og det er derfor man trener, trener, trener, trener, trener. Og så repeterer igjen 100 og 1000 ganger til. Slik at sånt sitter i ryggmargen.

Men feil skjer. Som nevnt ovenfor har jeg opplevd mer enn ett vådeskudd og også skader.

Men når styrker er ute på skarpe operasjoner så må man være så godt trent man kan på å være en gruppe "venn"-styrker sammen på noen ganger små og trange flater og alle har skarpladde våpen.  Kanskje i et trangt kjøretøy.

Ikke en drømmesituasjon, men slik er krig.

Forsvarets prosedyrer og rutiner for våpen, håndtering og bruk er ting er basert på erfaring gjennom mange, mange år. Og jeg tror ikke folk på Kammeret som er uenige på noe som helst kan påvirke Forsvaret til å endre sine rutiner.

"Train as you fight, fight as you train".

 

Dette gjelder ikke for jakt. Men nå tar vi i god, gammel Kammer-ånd av fra topic'et om jegere og våpeskudd, og jeg ser jeg selv bidrar til det 😅

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Ørnulf said:

 

Hvorfor i det hele tatt sette inn magasinet igjen? Dette er vel akkurat slik flere av vådeskuddene i politiet har oppstått, og er jo ett opplegg som er nødt til å føre til vådeskudd når folk setter i magasin og tar tørravtrekk i feil rekkefølge.


Fordi vi vi stod vakt med skarp ammunisjon med ordre om skyte inntrengere som ikke adlød ordre fra vakten , og det ble også gjort. Så magasin skulle være i våpen. Hvorfor det ble ansett nødvendig får du spørre forsvarsjefen i 1989 om.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Ørnulf said:

 

 

Det er uansett rimelig korttenkt å legge opp til at man skal sette tilbake et skarpe magasin i våpenet etter man har tømt det. Det finnes veldig lite rasjonell bak å gå med "halvladd" våpen også.


Prosedyren var der for å forsikre oss om at kammeret i våpenet var tomt og våpenet nedspent før et skarpt magasin ble satt inn under det som var et skarpt oppdrag, hvor vi hadde vakt flere perioder gjennom døgnet. Og dermed flere gnager hadde stått vakt eller patruljert med skarpe skudd i våpenet, hvor vi under visse forutsetninger
vi selv måtte avgjøre om var tilstede, kunne måtte skyte mennesker. 

Samtidig var vi 18 år, og ikke alle var helt modne i hodet enda , og kunne ha funnet på å ta ladegrep på en lite spennende vaktrunde, enten for å få litt spenning, eller man var mørkeredd..d der ute alene i polarnatta... jeg var ikke så dum, men vådeskudd forekom på vakt....

Link to comment
Share on other sites

For å igjen forklare Cooper sine enkle regler. Det står ikke noe om å peke mot mennesker, men mot noe du ikke er villig til å ødelegge. Fiende og "Fiende" (herunder øvelse, med rødfis) er teknisk sett noe man er villig til å ødelegge (sistnevnte er under relativt kontrollerte forhold).

 

Å ha tomt kammer men skarpladd magasin er ganske vanlig i de fleste typer tjeneste.

Link to comment
Share on other sites

https://www.dagbladet.no/video/centimeter-fra-doden/NNmcQY0W

 

Sikkert flere her inne som har sett dette klippet. Dette kunne gått riktig ille, når vi er inne på våpen med mye rekyl er det greit å være bevisst på at utrente kan være uforberedt  på hva som skjer. Folk kan også skade seg på grove rifler og en brutal smell fra kikkerten eller en nådeløs smell fra kolben mot skulder. Det er hyggelig å la folk prøve, men eieren av våpen har også en plikt til å vise varsomhet. 

Link to comment
Share on other sites

Personer som aldri har tatt i ett våpen er det en risiko å bare gi ett våpen for å la dem prøve seg. Spesielt ett halvauto  våpen der en ny patron ligger i kammeret  med en gang ett skudd har gått av. Nå var jo dette en revolver, så jeg hadde kanskje selv trodd at dette hadde vært trygt. Tydeligvis ikke. Når jeg slipper til noen noviser, er det jo alltid med den eneste 22 riflen jeg har, og det er en 10/22. Så jeg gjør det samme med dem alle. En stk patron i toppen av magasinet pr. gang til jeg har tillit til dem. Jeg har sett for ofte at de snur seg med ett smil etter at skuddet har gått av, og lar løpet følge med hodet. Med finger på avtrekkeren.  Samme hva jeg har sagt i forkant til dem. Noviser må passes på.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bare helt ferske noviser som kan finne på å holde fingeren inne på avtrekkeren på automatvåpen. Var i min ungdom i forsvaret (ikke norske) i en contact i det nordlige Namibia hvor alle 12 mann automatisk presset pipen på sine R5/R4 rifler ut av gunporten i siden av vogna (en Casspir) og fyrte løs på full auto idet det ble ropt «contact!». I bilene ble det brukt 50 skk magasiner, mens de fleste på patruljer til fots foretrakk 35 skudds magasiner (trackere i hot pursuit helt i front foretrakk fortsatt 50 skudds magasinene….). Idet vogna kjørte seg fast i et warthog hull var det 2 mann som datt bakover og fikk dratt pipene helt inn i vogna i et splitt sekund mens de fortsatt fyrte løs på full auto. Uten nølen rettet de seg opp og presset pipa ut av gunnporten igjen mens de fortsatt holdt fingeren inne på avtrekkeren. Det var ganske hot (i flere betydninger) inne i vogna da det skjedde, men med all den adrenalin som er i blodet i slike situasjoner var det ikke mange som registrerte det akkurat da det skjedde. De fleste var mer opptatt av det som foregikk på utsiden. Da status ble gjort opp etterpå kunne man se spor etter kulene i veggen på innsiden av vogna, polstringen, deler av utstyret og 4 mann var lettere skadet. Heldigvis ingen livstruende, og det mest alvorlige var et forholdsvis rent kulehull (rikosjett) igjennom låret på en sidemann – heldigvis uten å treffe verken bein eller pulsåre. Selv har jeg et lite arr på magen fra en av rikosjettene, men magen er i dag blitt sååå svær og arret er sååå lite at det ikke er kult engang…

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vådeskudd er nok det verste, men uerfarne folk kan også skade seg under en test. En skytter fortalte meg en gang at en dame fikk et kutt i pannen når revolveren rekylerte opp og bakover, et langt løp stoppet stygt i pannen hennes. Etter min mening og sikkert andre her så har ikke slike magnumvåpen noe i hendene på folk som ikke har forutsetninger. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal holde skytekurs for 10 stk utenlandske studenter på torsdag. Med grundig gjennomgang av sikkerhetsregler i forkant, assistenter med på bana, og lagt opp slik at en og en skyter, så tenker jeg det skal gå bra. Og vi begynner med .22 uansett. (Så får vi se hvor mange som er med hele veien opp til .378)

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Vaquero said:

Vådeskudd er nok det verste, men uerfarne folk kan også skade seg under en test. En skytter fortalte meg en gang at en dame fikk et kutt i pannen når revolveren rekylerte opp og bakover, et langt løp stoppet stygt i pannen hennes. Etter min mening og sikkert andre her så har ikke slike magnumvåpen noe i hendene på folk som ikke har forutsetninger. 


Er nok en del som har fått noe alt for svært i nevene med følgeordene: Her gutten min/snuppa mi, skal du få prøve deg på et våpen for mannfolk, hø hø hø...

Sjøl ble jeg VEELDIG overasket da jeg fikk prøve en revolver.... .357 Colt et eller anna, som omtrent vred seg ut av nevene mine. Jeg var relativt våpenvant,,,, med forsvarets våpen, hagler etc. Men revolver hadde jeg aldri avfyrt. Mansskiten vred seg omtrent ut av nevene mine det var med nød å neppe at ikke hele driten gikk rett i gulvet...slapp med skrekken, og var litt flau, og det ble bare et skudd...
Og det var under sikkerhetskurset, og det var instruktøren som heiv det der i hendene våre. Mulig hab ville imponere frøkena vi hadde med oss....


 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...