Jump to content

Jegere, skyttere og vådeskudd

Recommended Posts

I det jeg plukker opp et våpen, om jeg så la det ifra meg for å gå og  hente kaffekoppen, tar ALLTID ut magasin og sjekker at det er tomt. Ryggmargsrefleks!

Har en gammel kamerat som har tatt opp igjen skyting etter 15års pause, første  han gjorde når han skulle "se nærmere" på mine våpen på banen var akkurat det samme.

Det viser bare at terping og rutine hjelper!

Jeg tok jegerprøven for 2 år siden og jeg ble veldig overrasket over hvor lite man lærte om våpensikkerhet. 

Følte at teoridelen hadde mest fokus på dyrearter og lite om våpen.

Vi tilbrakte 1 dag på skytebanen. Skulle skyte 30 skudd på lerdue, men tror ikke vi rakk mer enn halvparten.

På riflebanen skøyt vi bare noen få skudd. Så vidt jeg husker var det 5 liggende og 5 sittende... pluss noen få ladegrep med klikkpatroner.

Hadde en veldig kort gjennomgang først, men det var dårlige greier.

Er aktiv pistolskytter og har erfaring fra forsvaret, så jeg er våpenvandt... men det var personer i kurset som ikke hadde tatt i et våpen før.

I forsvaret ble vi drillet med våpensikkerhet igjen og igjen, mens her var det nærmest null. 

Lærte ingenting om feilsituasjon, igenting om våpensikkerhet på skytebanen og ingenting om hvordan kikkertsikte fungerte.

Man skal være forsiktig med hva man ønsker seg. Obligatorisk opplæring kan selvsagt ikke skade, men våpeninnehav er allerede omgitt med (mer eller mindre fornuftige) pålegg og restriksjoner. Skal man ønske seg flere bør det være rimelig forhold mellom ressursbruk, kostnader og byråkrati ift hva en med rimelighet kan anta å oppnå. Hvor mange færre vådeskuddsulykker som skyldes uheldig våpenhåndtering kan en regne med om det innføres krav til opplæring? Om dette skulle være en engangsforeteelse, hvor lenge sitter effekten?

Nå har vi jo allerede en ordning som tvinger flertallet av riflejegere på skytebanen minst to ganger pr år, og det er i alle fall slik på de skytebaner jeg er med på å drifte, at det gis klare føringer for håndtering, og at slumsete våpenhåndtering ikke går upåaktet hen, så noe opplæring finnes det allerede, selv om det ikke er lovpålagt.

• Like 3
  • Thanks 1

Kansje kunne man ta tak i problemet med å arrangere egen skytekvelder for førstegangsjegere, nye skyttere etc. Hvor man kan gejnnomgå litt våpenmessig HMS uten surking fra Mausergubbene...

Kunne da byttet ut ene kvelden med hunderaser mot en ekstra tur på skytebanen med fokus på sikker våpenhåntering.

Om en skal ha jakthund må en jo uansett sette seg inn i det før en kan bruke den til jakt (vi hadde en hel kveld med div hunder)

• Like 2

Enig! 

Det var håpløst mye fokus på hunderaser. Sikkert nok fokus på fugler også. Våpensikkerhet burde få betydelig større plass i pensum. Vertfall den følelsen jeg satt igjen med på kurset jeg var. 

Helt enig at en ekstra dag på skytebanen hadde vært fint.

Jeg følte også at den ene dagen jeg var på skytebanen, gikk jeg stort sett rundt og ventet.

Kunne med fordel hatt færre deltagere per dag på banen, og/eller flere instruktører.

Edited by Virre
3 hours ago, AsgeirK said:

Om en skal ha jakthund må en jo uansett sette seg inn i det før en kan bruke den til jakt (vi hadde en hel kveld med div hunder)

Gjelder vel for våpen også. Ikke alt som som er lovlig på alt, for å snu på flisa. 

Egenstudie, og genuin interesse hjelper en del, før man skylder på opplæringen. 

10 minutes ago, Ruger #1 said:

Gjelder vel for våpen også. Ikke alt som som er lovlig på alt, for å snu på flisa. 

Egenstudie, og genuin interesse hjelper en del, før man skylder på opplæringen. 

Det er mindre risiko for andre om man velger feil hunderase, eller skyter feil dyr, enn om man ikke kan en dritt om våpenhåndtering/sikkerhet. Satt på spissen. 

• Like 2

Man kunne kuttet ut ganske mye om artslærebiten, da slik det er nå, så kjenner 9 av 10 av nyutdannede jegere igjen en elg (de vil også være sikre på at det er en elgokse om den har horn) og ikke så mye mer. Mange må faktisk lese seg opp før de går på jakt etter bestemte arter, som er helt greit, for sånt kan man lære seg fra ei bok.

Våpenhåndtering er en av de tingene som man ikke kan lese seg opp til, men må faktisk ha praktisk øvelse. De gangene jeg holder jegerprøvekurs, vies det en hel kveld (pluss 2 ganger på skytebanen) til våpensikkerhet og ikke det vanlige pisset om hvilke kaliber som er best å bruke på katter.

Kurse kan komprimeres ned til følgende kvelder:

1: Introduksjon (ja, utrolig nok går det alltid en kveld til kun å ordne praktiske ting som bøker og betaling) og samme kveld kan man ta historie bak jakt, etikken og alt det der.

2: Våpenhåndtering og sikkerhet. Også en introduksjon av forskjellige patroner og bruken av de enkelte.

3: Fellefangst og lovverk rundt dette. Praktiske øvelser for å vise hvor farlig disse egentlig er (samme tankegangen på våpen, dette er ting som ikke kan læres fra ei bok).

4: Artslære. Kutt ut de fredede dyrene og skal sånt nevnes, er det kun pga at de kan forveksles med noe som kan jaktes på. Lær dem at før de går på jakt, bør de først ta turen ut uten våpen for å lære å kjenne igjen dyrene (spesielt fuglene). Innprent at jaktglede ikke alltid betyr å løsne skudd.

5: Førstehjelp.

6: Lover, forskrifter og regler. Her læres også det at for hundejakt, så må de selv gjøre seg kjent med hva de kan bruke og ikke av bikkjer.

7: Skytekveld #1 - Riflebane. Før skyting, praktiske øvelser mtp sikkerheten.

8: Skytekveld #2 - Haglebane. Før skyting, praktiske øvelser mtp sikkerheten.

Eksamen må jo også lages etter det pensumet der, men 1/3 eller halvparten omhandler sikkerhet.

• Like 4