Jump to content

Jegere, skyttere og vådeskudd


Cruiser

Recommended Posts

Jeg syntes vi bør tåle en tråd som omhandler temaet i tittelen. I Norge blir i snitt en jeger drept av en annen jeger hvert andre år.
På småviltjaktens første jaktdag i år, skjøt to jegere hverandre. En av de ligger på sykehus meg 40 hagl i kroppen.

Som banemannskap en dag i uken på løvenskioldbanen, har jeg i år observert og loggført 23 vådeskudd Det mest graverende var en jeger som skjøt 10 meter til siden for personell iført gule vester som gjorde nødvendig vedlikehold på elgbanen. Hensikten med tråden bør være å øke bevissthet rundt uønskede hendelser og hvorfor de skjer. En effekt av dette kan forhåpentligvis være å tilegne seg mentalt kapasitet som gjør en i stand til å gjenkjenne tilsvarende situasjoner, og handle riktig når man står i de selv.

2C5EC13A-3C1A-46FA-AECD-FB771E625923.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@vavloårsakssammenhengen er i de fleste tilfeller at skytter plasserer finger på avtrekker før siktene er på målet. Type: "oj, det smalt det gitt". Flere skudd ble avfyrt rett etter ladegrep, før hodet var senket ned til siktet og noen ganger før våpen var rettet mot skivene.  @kjella Jeg tenker vådeskudd er et skudd som blir avfyrt ukontrollert, uavhengig av om sikkerhetsmerket er oppe eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

De siste 20-25 årene er det dessverre mange som ikke har avtjent verneplikten, og derfor ikke har hatt grundig våpenopplæring og sikkerhetsgjennomgang når det gjelder avtrekker, lading og sikring av våpen. På jegerkurset er det opplæring av dobbeltbekkasiner og lite våpensikkerhet. 

 

Edited by Vapenskjold
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Vapenskjold Nå begynner det å bli mange år siden jeg tok jegerprøven, men når jeg tenker på det, var det forsvinnende lite av pensum som omhandlet våpen og sikker betjening av disse. Hvorfor er det sånn? Når det er sagt, var det klart flertall av menn på 50+ som avfyrte vådeskudd på banen i år. Enkelte mister vel troen på at de kan gjøre noe galt når de får noen år på baken.. En annen observasjon jeg har tenkt en del rundt, er det økende antallet jegere som har investert i termisk sikte. Vi vet jo alle at det har gått galt flere ganger allerede, og jeg blir ikke beroliget av å høre praten om at "denne blir fin å ha på hjortejakta" osv..

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å si, men i tidligere tider ble den mannlige delen av befolkningen opplært på våpensikkerhet i førstegangstjenesten, og av far i huset som tok med sønnen(e) på jakt. Mulig jegerprøveteorien bygger på dette, slik at pensum går ut ifra at våpensikkerheten er ivaretatt av samfunnet/foreldre/forsvaret. 

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Olesøn said:

Er fortsatt sikker på at 99% av disse problemene løses ved å kreve 200 treningsskudd og riflejaktprøve med 15cm treffsone på reinsfiguren. "Riflejakt" som i all jakt med rifle krever samme prøve. To forsøk pr sesong. 

Jeg tenker mange hadde skutt bedre, både på banen og i jaktsituasjoner. Hva det gjør med sikkerhetsperspektivet til den enkelte i den praktiske utførelsen av jakten er jeg mer tvilende til. Tipper ivrige småviltjegere fortsatt skyter på hverandre med hagle og luringer med termisk ser "skytbart" vilt mellom trærne.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Cruiser said:

Jeg tenker mange hadde skutt bedre, både på banen og i jaktsituasjoner. Hva det gjør med sikkerhetsperspektivet til den enkelte i den praktiske utførelsen av jakten er jeg mer tvilende til. Tipper ivrige småviltjegere fortsatt skyter på hverandre med hagle og luringer med termisk ser "skytbart" vilt mellom trærne.

Enig. Det som eventuelt kunne bedret sikkerheten er om vi på skytebanene ikke hadde egne "enklere" sikkerhetsregler for jegere, men gjennomførte sikkerhetsreglene slik de er, og faktisk påtalte, og eventuelt reagerte på brudd.

I dag er det slik at folk bare ser rart på meg når jeg spør om de kan la være å peke på meg med mauseren sin...

 

Hadde hele arrangørkorpset på storviltprøver kjørt nulltoleranse, så hadde sikkerheten blitt bedre, både på banen og i felt

 

K

 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, M67 said:

Enig. Det som eventuelt kunne bedret sikkerheten er om vi på skytebanene ikke hadde egne "enklere" sikkerhetsregler for jegere, men gjennomførte sikkerhetsreglene slik de er, og faktisk påtalte, og eventuelt reagerte på brudd.

I dag er det slik at folk bare ser rart på meg når jeg spør om de kan la være å peke på meg med mauseren sin...

 

Hadde hele arrangørkorpset på storviltprøver kjørt nulltoleranse, så hadde sikkerheten blitt bedre, både på banen og i felt

 

K

 

Er det bare folk med Mausere som peker på deg?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Cruiser said:

Når det er sagt, var det klart flertall av menn på 50+ som avfyrte vådeskudd på banen i år. Enkelte mister vel troen på at de kan gjøre noe galt når de får noen år på baken

 

Siden jeg er i 50 åra, og i målgruppen ;) er jeg inrerresert i hvordan din forskning på ditt lille univers på Løwenskioldbanen skal ha noe relevans ellers i landet, hvor folk er oppvokst med våpen. Ikke blant folk som må golfe, sykle, birken osv.. Ikke lett å holde rede på våpen, skiver, og sikkerhet da 😉

Link to comment
Share on other sites

Nei..., det er en vinkling jeg ikke har tenkt på. Jeg har lest om jaktulykker fint fordelt over hele landet, men det er jo selvfølgelig mulig at det skyldes tilreisende bærumsfolk.. antageligvis er det forklaringen! Bortsett fra han fra Buskerud som skjøt den svenske joggeren da.., men han kommer sikkert opprinnelig fra Bærum han også.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, kjella said:

Er det bare folk med Mausere som peker på deg?

Svært nær. Men våpentypen er fremdeles overrepresentert, så det er nok både statistisk forventet, og en overforenkling fra min side. Men jeg har ennå ikke blitt pekt med en 200STR, en TRG22 eller omtrent noe som helst langholds- selv om 98% min skytebanetid er mellom 200STRer og langholdsrifler. Jaktskytinga sneier jeg innom en sjelden gang, og likevel ser jeg mer av underkjent våpenhåndtering der enn ellers tilsammen. Så jegere - ja...

 

9 hours ago, Ruger #1 said:

At han var østlending holder for meg ;)¬¬😎

Er selv skyteleder, og ser at de  -50 er marginalt flinkere, enn de 50+ ang. sikkerhet 😏

Du kan dele det inn greit, trenden er omtrent slik.

< 25 uproblematisk

25-45 vet hvordan det skal være, men glipper pga manglende rutine

45-55 denne gruppa er litt delt, noen er "über nazi" omtrent som jeg, siden de har sett alt for mye skje, og andre er mer "det går så fint att"

> 55 "sånn gjorde vi det i 1973 så bare hold kjeft"

 

Men det store skillet er nok under / over 25-ish. De under der er generelt veldig flinke. OM de har fått instruksjon - og om de får, så følger de den. Det er litt på grunn av dette at jeg synes det er dumt at jegerprøveopplæringen gir så totalt faen i dette.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke mene så mye om sikker våpenhåndtering kontra alder da jeg med mine 74 år er inhabil ifølge oversteående statistikker :)
Men jeg kan til en viss grad være enig ut fra det jeg har sett og opplevd på diverse skytebaner.

Etter min erfaring ser en de fleste brudd på vanlig våpensikkerhet under trening og oppskyting til jaktprøven.
Da dukker det opp enkelte som kun håndterer våpen i henhold til de obligatoriske skudda, og som kun skyter under jakta og utover det ikke har særlig interesse av våpen og skyting.  Med disse kan det skje rare ting både med våpen og ikke minst sikte.....
På jaktfelt i NJFF regi er det mere kustus med pekevinkler, lad våpen, tøm våpen, sluttstykke bak  osv før skivene kontrolleres.
Her er det også overvekt av yngre skyttere som nok er vesentlig mere interessert i våpen og skyting enn en del eldre jegere.

På pistolbanen (NSF) er det stort sett bra kultur, de aller aller fleste agerer i henhold til skyteleder.
Det jeg har sett og reagerer hardt på er at enkelte overivrige begynner å plukke på våpen før alle er tilbake bak standplass etter at skivene er kontroller og lappet.
Når det gjelder DSSN er det rett hjem om en ikke følgere sikkerhetsreglene til punkt og prikke.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, seawolf said:


Da dukker det opp enkelte som kun håndterer våpen i henhold til de obligatoriske skudda, og som kun skyter under jakta og utover det ikke har særlig interesse av våpen og skyting.  Med disse kan det skje rare ting både med våpen og ikke minst sikte.....
På jaktfelt i NJFF regi er det mere kustus med pekevinkler, lad våpen, tøm våpen, sluttstykke bak  osv før skivene kontrolleres.

Det kan være  - men jaktfelt er uten tvil den konkurransegrenen med minst kontroll på dette. Det går ennå gjetord om et PRS-stevne for flere år siden, der det kom en haug jaktfeltskyttere...

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Det skjer nok mye rart der ute i jegerstanden:

Jeg var på storfugljakt en gang i 1986 hvor vi hadde med oss en kompis som ikke var helt disiplinert. Vi gikk på linje og vedkommende synder gikk med børsa pekende i vår retning, fingeren var alltid på avtrekkeren. Vi ga ham tilsnakk stadig uten resultat, vi andre holdt oss unna vedkommende til slutt. Vi skulle møtes ved et tjern for å tenne bål og spise niste, vi andre nådde tjernet først, så kom sistemann mens jeg sanket ved. Jeg bøyde meg ned for å plukke kvister mens vedkommende dukket opp og skulle brekke hagla. Det smalt, jeg var to meter unna haglsuppa. Vi sa lite der og da, vedkommende gikk resten av jakta med børsa på skuldrene, pipa pekte opp. Han ble så skremt at han sluttet helt å jakte. For oss andre var han ikke et savn. Ellers har jeg opplevd to tilfeller på elgjakt hvor skudd er avfyrt uten hensikt, disse jegerne er heller ikke et savn i laget. Felles for disse tre hendelsene var fra folk med lite omgang med våpen. 

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg fersk uteksaminert fra jegerkurset, og selv om det ble noe amputert pga koronasituasjonen så var det ikke kjemisk fritt for prat om våpen og sikkerhet. Faktisk var det nok så bra som man kan forvente da han som stod for den praten er svært lidenskapelig opptatt av jakt og våpen. Likevel burde det vært mer og bedre, samt mer håndtering av våpen enn en serie på leirduebanen og 15 skudd med gammel salong med optikk som var utdatert 15 år før jeg var født. Skytingen med 22 var tvers gjennom papirblinkene, uten bakstopp over en tursti og man hørte en og annen rikosjett i terrenget bak.. Ikke helt innafor i mitt hode, men nå er jo jeg en sånn type som kan finne på å tenke på sikkerheten en gang i blant..

 

Har selv hatt mye folk som har fått være med meg å skyte, de får alle en grunneggende innføring i sikkerhet og det viktigste jeg sier er at "våpenet er alltid ladd, selv om du vet at det ikke er det, og vi peker ikke ladde våpen mot andre".
Når folk som aldri har så mye som sett et ekte våpen før klarer å oppføre seg skikkelig og gjennomføre skytingen på en trygg måte så sliter jeg med å forstå hvorfor det finnes jegere og skyttere der ute som ikke får det til.
Nå er det sikkert 15 år siden jeg var på riflebanen og skjøt med standplassleder tilstede, så jeg har ikke grunnlag for å uttale meg om hvordan de håndterer slike situasjoner, men i mitt hode bør de slå hardt ned på sikkerhetsbrudd. Alle er uheldige, så man skal vel ikke kastes på dør første gang noe skjer med mindre det er svært alvorlig, men skulle det gjenta seg burde man heller få komme igjen når man har lært seg det grunnleggende.. 

Link to comment
Share on other sites

Dagens undervisningsplan for jegerprøven har totalt 12 timer som berører våpen, ammunisjon og sikkerhet (samling 2, 3 og 4)  hvor 6 timer er praktisk skyting med rifle og hagle på bane. Jeg skal ikke påstå at alle instruktører tar dette like grundig, men alle kandidater får opplæring i sikker våpenhåndtering både i jaktsituasjoner og på skytebanen. Nå er det jo ikke alltid opplæring har den ønskede (langtids)effekt, vi kan jo bare studere enkelte sjåfører blant både den yngre og eldre garde. 

image.png.ee01e7282b9027afd4507d96b8da6d5a.png

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Sitter i hodet dette, listen på 10-12-15 sikkerhetsregler, hver gjerne flere setninger er feil måte å lære folk noe som helst på, det måte enkelt! 

 

1-alle våpen er lade, alltid

2-rett ikke våpenet mot noe du ikke er villig til å ødelegge

3-hold fingeren unna avtrekkeren til du skal skyte

4-vit hva som er bak målet

 

 

 

Den eneste (jeg vet) som har pekt rett på meg, flere ganger, med våpen har 30+år som veldig aktiv pistolskytter, instruktør, RO i 2 forbund.

Hjalp ikke mye med kurs og aktivitet. Ikke så resten av klubben på det som et problem at den mannlige cowboy-Laila holdt på (altså var det null kultur for å ta opp sikkerhet og problemer) så jeg ga faen og fant en annen gren.

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

1-alle våpen er lade, alltid

2-rett ikke våpenet mot noe du ikke er villig til å ødelegge

Jeg har alltid stussa litt på punkt én og to her. Åssen får man våpna med seg hjem fra jakt med de forutsetningene? Bilen min vil jeg jo ikke ødelegge. Eller huset mitt. Eller våpenskapskapet.

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Sitter i hodet dette, listen på 10-12-15 sikkerhetsregler, hver gjerne flere setninger er feil måte å lære folk noe som helst på, det måte enkelt! 

Her er du på et stort problem etter min mening. Jeg fant denne på nett:

sikkerhetsplakat.jpg

 

Den vi har på banen telte jeg 17 punkter på.. Når 4 er nok og dekker alt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dette er et tema som er verdt å snakke om; ikke bare politiet vådeskyter hertillands. Og det er selvsagt beklagelig. 

 

Men for å fortsette i øvrighetas sjargong tror jeg man må dele vådeskuddene i to kategorier; uaktsomme og forsettelige. De uaktsomme ser vi på banen med folk som 'skal bare' og mangler rutine - og så smeller det. Måten å få bukt med det er trening, trening og trening. Og man kan unngå å omgås idioter. 

 

De som skremmer meg mer er de forsettelige, når blodrusen tar en i skogen og man ser elg som egentlig er en busk eller tiur som er en ryggsekk. Jeg tror helst det er der folk stryker med, og jeg har egentlig ikke noe godt råd mot det heller. 

Link to comment
Share on other sites

En av grunnene til at jeg ikke gidder å gå på storviltjakt, er at de siste 5 årene jeg deltok, ble jeg skutt etter 3 ganger. Indirekte, men det knastet godt i tretoppene over meg når idiotene fikk sett elg.

Det nytter heller ikke å lage en tråd her inne om emnet, da stort sett samtlige som frekventerer dette forumet faktisk har grunnleggende interesse for våpen (og der følger også sikkerheten med). De som nærmest blir mordere i løpet av året, er jegerne som kun fokuserer på jakt og rifla er kun et nødvendig onde. Dette ser du også på når de endelig leverer våpenet inn til reparasjon fordi noe ikke virker. Aldri pusses det og når de ikke engang har interesse for å bevare verktøyet, så er ikke veien lang til at de har ingen interesse av sikkerhet heller.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Rausheim said:

Det nytter heller ikke å lage en tråd her inne om emnet, da stort sett samtlige som frekventerer dette forumet faktisk har grunnleggende interesse for våpen (og der følger også sikkerheten med). De som nærmest blir mordere i løpet av året, er jegerne som kun fokuserer på jakt og rifla er kun et nødvendig onde. 

Er ikke så sikker på at dette stemmer. Jeg vet ikke, men har en sterk mistanke om at eieren av rifla på bildet under er godt kjent med dette forum.

En av de to småviltjegerne som skjøt hverandre i år er også medlem..

yUSb7A9F1cDtO-HBwkF7IA6fQQD_jI9fBLDdmIcLkkEQ.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vel, i det tilfellet brukte vedkommende et sikte som absolutt ikke er egnet til jakt (selv om man kan se på videoen at det er et tobeint vesen han skyter mot). At man ikke vet hva man skyter mot, er jo brudd på det mest grunnleggende man lærer om jakta, vit hva du skyter på.

De småviltjegerne du prater om, er vel kun medlem her pga jaktinteresse? Du har jo medlemmer her som kun er interessert i kniver osv, så alt er mulig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 9/20/2020 at 9:38 PM, boble said:

De som skremmer meg mer er de forsettelige, når blodrusen tar en i skogen og man ser elg som egentlig er en busk eller tiur som er en ryggsekk. Jeg tror helst det er der folk stryker med, og jeg har egentlig ikke noe godt råd mot det heller. 

 

Dette er et meget komplisert saksfelt. Vi "ser" ikke som en kikkert, vi "ser" ved at hjernen bearbeider en serie elektriske signaler fra netthinna. Når vi venter, eller ønsker, å se et fellbart vilt, sørger hjernen for at vi "ser" akkurat det. Jeg skrev litt om det i en tidligere tråd:

 

https://www.kammeret.no/topic/80539-skjøt-jaktkameraten-forsvarer-krever-full-frifinnelse/?do=findComment&comment=1210165

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi hadde en her om dagen som ikke visste at kikkertsiktet hans hadde zoom. En av kontrollørene skulle teste rifla - siden han ikke traff en ting, da vedkommende vred opp zoomen ble fyren voldsomt skeptisk, han ble oppriktig redd for at kikkerten ble skrudd i stykker...

Stor var forundringen da han fikk se at forstørrelsen forandra seg. Det var en Zeiss 1.5-6, som stod på 1.5.

 

K

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
5 minutes ago, vavlo said:

Mot uvett hjelper nok ingen krav til opplæring.

Uvett? Jeg tviler på at konkurranseskyttere er så mye smartere enn jegere, men at våpenbruken er mye bedre og tryggere er tydelig å se på en tur innom banen - så jeg har tro på opplæring ja. Du kan evt se på ulykkesstatistikken i trafikken med økende opplæringskrav, både for bil og motorsykkel. og jeg tror ikke dagens bilførere er smartere enn 70-tallets heller.

 

K

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, vavlo said:

Som en generell betraktning ja, men til tross for det ser en at det av og til svikter katasofalt. Vanskelig å lære folk dømmekraft. 

Nettopp. Derfor må man lære dem rutiner. Det er faktisk veldig enkelt, men det må gjøres. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Folk som er aktive skyttere er jo vant til å følge et relativt strengt regelverk som skal ivareta sikkerheten deres. Og har fått gode rutiner jobbet inn pga av det. 
Jegere som trener mye på bane har nok mye av de samme rutinene. Og kan hende de som er organisert i jaktlag (eller håper jeg litt my her?)

Også har du "jegerne' hvis eneste opplæring er at de har tatt jegerprøven....og børsa står i skapet til de tvinges på banen av stortviltprøven. 
Kan det være en ide før man går i gang med treningskudd på bane f.eks, at skyteleder bruker 3 minutter på å gjennomgå sikkerhetsreglene på banen? 
Vet det blir kjedelig for de som kan det, men det er jo åpenbart at det finnes folk der ute som trenger det.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tjukkas said:

Kan det være en ide før man går i gang med treningskudd på bane f.eks, at skyteleder bruker 3 minutter på å gjennomgå sikkerhetsreglene på banen? 
Vet det blir kjedelig for de som kan det,   -  

 

Dette er noe som bl.a. @M67 og undertegnede har skrevet opptil mange ganger her inne. Sikkerhetsregler for skytevåpen, og grunnleggende førstehjelp, er muligens kjedelig for de av oss som (kanskje) kan det, men er likevel noe som aldri kan gjentas for ofte.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Tjukkas said:

Folk som er aktive skyttere er jo vant til å følge et relativt strengt regelverk som skal ivareta sikkerheten deres. Og har fått gode rutiner jobbet inn pga av det. 
Jegere som trener mye på bane har nok mye av de samme rutinene. Og kan hende de som er organisert i jaktlag (eller håper jeg litt my her?)

Også har du "jegerne' hvis eneste opplæring er at de har tatt jegerprøven....og børsa står i skapet til de tvinges på banen av stortviltprøven. 
Kan det være en ide før man går i gang med treningskudd på bane f.eks, at skyteleder bruker 3 minutter på å gjennomgå sikkerhetsreglene på banen? 
Vet det blir kjedelig for de som kan det, men det er jo åpenbart at det finnes folk der ute som trenger det.

 

Folk kommer jo sigende en og en, og alle blir sure om en eller annen jypling (alle under ca 50, og uten HV mauser i nevene, holdt vannrett, er jyplinger) skal begynne å avbryte skytinga for å fortelle noe annet enn jaktskrøner

 

Det er en god ide - men litt vanskelig å gjennomføre på en elektronikkbane uten ildavbrudd. På ungdomstrening gjennomfører jeg det 100% - men også der til himling med øynene fra enkelte eldre skyttere (med Sauer holdt vannrett...)

 

De fleste (jeg kjenner ikke alle, så vet ikke) konkurransegrenene har et strukturert opplegg for sikkerhet, trening, drilling, på noe ala de 4 reglene alle kjenner. 


I jegeropplæringen er det nærmest overlatt til sunn fornuft, selvsagt blir sikkerhetsregler gjennomgått, men i alt for liten grad, og den egentlige læringen, gjennomføring, drilling, med våpen på banen, er helt utelatt. Og før det skjer noe med det, så vil vi fortsette å se en rekke jaktrelaterte vådeskudd hvert år.

 

 

 

K

Edited by M67
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...