Jump to content

Patron gikk av da den falt på bakken


pewpewlife

Recommended Posts

Jeg dro i sleiden på pistolen og patronen som var i kammeret spratt ut. Da den traff bakken sa det pang! Hylsa revna på midten og en bit av hylsa gikk halvveis gjennom buksebeinet og ga meg et lite stikk i leggen. Så ikke hvor kula ble av.

 

Så lenge man har vernebriller på så er vel dette ufarlig fordi kule/hylse får lav hastighet.

 

Men har noen opplevd dette før? Er det bare uflaks med hvordan patronen landet, eller også en uvanlig myk tennhette?

 

Får lære meg å fange patronen i lufta slik proffene gjør. 😀

 

Patronen var en Blazer 9mm 124 gr FMJ.

hylse1.png

hylse2.png

  • Confused 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, pewpewlife said:

Er det bare uflaks med hvordan patronen landet, eller også en uvanlig myk tennhette?

Må være en kombinasjon av nevnte faktorer, eller en feil med hetta? Etter å ha "desarmert" noe gammel krigsammunisjon (9 mm pistol og 7,92 rifle) etter min avdøde far og onkel ville jeg ikke trodd dette var mulig. Spente patronene fast i en liten skrustikke (med åpningen ned, og vernebriller, selvsagt!) etter å ha fjernet kule og krutt, og ble overrasket over hvor mye som måtte til for å sette av hetta. Nyttet ikke med lette slag nei, her måtte en kort, avrundet spiker plasseres i senter for at et hammerslag skulle resultere i smell.... 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Vi har hatt det på skytebanene våre, flere ganger faktisk (har mye skarpe kanter småstein/betongbiter osv på gulv)

Kan også skje når den treffer utstøter (mye styggere utfall) 

Når det skjer i forbindelse med at den treffer noe skarpt på bakken er det stortsett ufarlig, da det er hylsebunn som flyr avgårde, kula blir igjen. Vi har jo briller osv som beskyttelse alltid. Vekten av patronen og at den faller ned er mer enn nok, når den treffer noe spisst. 

Link to comment
Share on other sites

Liten anekdote, i barndommen så hadde jeg og et par kompiser stor morro av å pakke gamle tomhylser med kruttlapper og en form for lunte og tenne på. Det sa jo som regel bang og hylsen fløy noen meter. En gang så smalt det ikke når lunta brant. Jeg plukket den opp og kastet den mot en murvegg, type grovpuss. Da smalt det, og hylsa kom rett i retur, og traff meg i kinnet ca 5 cm under øyet, tok med seg en liten bit, og fortsatte videre. Hvordan det gikk seg til aner jeg ikke, om det var tennhetta, eller bare sjokket som fikk fart på noen glør vet jeg ikke, og hadde det ikke vært for arret i kinnet i mange år etterpå så hadde jeg vel egentlig avskrevet det som falskt minne 😄 

Link to comment
Share on other sites

Da jeg var sån ca 10-11 år knabba jeg og en kompis litt .22lr ammo av faren hans. Dette var i Longyearbyen påæ Svalbard. 
Vi vnat et bor i noenlunde samme diameter som patronen, boret et hull i en stokk, stakk patronen in, og slo på med hammer til den gikk av....og ble ferska....
Jada de smalt det og....både fra patronen og fattern....

:-D

 

Edited by Tjukkas
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk vel i åttende klasse, tror jeg, og likte å smelte ned bly i sløyden og støpe figurer. Så fikk jeg tak i et par esker med .22, brakk ut kulene og brant opp kruttet. Etter å ha smeltet ned kulene, tenkte jeg at jeg også kunne smelte ned hylsene. La dem i smeltedigelen, kjørte på med propan og oksygen og håpet det ville bli varmt nok. Læreren sto med båndsaga da fyrverkeriet i smeltedigelen satte i gang, og ble ikke helt blid. Det tok en stund før jeg fikk lov å smelte og støpe igjen.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Vi hadde en hendelse i min klubb hvor en patron gikk av. Jeg var ikke til stede når det smalt, men episoden ble et tema lenge etter. Det var en tomhylse som traff hetten til en patron som sto i esken med hetten opp. Hvordan en tomhylse kunne ha så mye energi at den kunne sette av en hette er nesten for usannsynlig til at det skulle være mulig. Alle komponenter med noe uforbrent krutt ble funnet, tilstedeværende skyttere fant ingen annen konklusjon. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...