Jump to content

Restaureringsprosjekt av Mauser k98


Dangle

Recommended Posts

Hei!

Har nå et prosjekt jeg har vurdert å gjøre i et år nå. Kjøpte en helt ny produsert k98 stokk for et år siden av typen minelli, men når jeg innså hvor mye jeg manglet og hvor mye ressurser som må puttes inn i dette. Var jeg ikke sikker på om jeg skulle fortsette. Før jeg kom fram til nå nylig at jeg skal fullføre prosjektet. Tenkte lage en post med dette som går ut på bruke en gammel k98 fra tidsrommet 1936-1943. Når Tyskland sin stålproduksjon fortsatt var på topp og sette den sammen i sin originale tilstand med en helt ny nydelig stokk og blånere/restorere metallet som installeres på stokken. I skrivene stund venter jeg på en 1940 modell som skal brukes når alt det formelle er i boks. Det er en norwegian capture/Hv mauser i 3006. Da jeg desverre ikke har klart å finne en i original kaliberet til salgs.

Har aldri gjort dette og vært en del utfordringer. Å få tak i metallet til stokken i god tilstand har vist seg å være et vanskelig puslespill som koster skjorten. Har også funnet ut at jeg må bedde stokken med såkalte "stock ferrules" som er noe jeg holder på å sette meg inn i. Kommer til å legge ut flere poster med oppdateringer etterhvert. 

Oppdatering 1:


- Startet prosjektet med en ny produsert aftermarket valnøt Minelli spa stokk. Som har fått 2 strøk med liberon finishing oil. Den skal få minst et strøk til når den er helt ferdig tørket. Har også liberon black bison voks som vurderes å brukes etterpå. 

-  Front band og midband med originale merker og i perfekt tilstand er klar til installering. 

- Ny produsert kvalitets reim klar til installasjon.


Neste oppgave blir å få tak i resten av metallet som skal installeres på stokken. Dette er da deler jeg er interessert i å kjøpe om noen som leser posten vil bidra til prosjektet.

Legger ved første bildene.


IMG_0818.JPG.c839ce0d7e377cad8045c983ac89d28c.JPG

 

 

IMG_0825.JPG.6f9bc8f8f5f87b5a0320f579298f3519.JPG

 


 

 

Bildene viser desverre ikke hvor flott denne stokken faktisk er. Har fått 2 strøk med liberon finishing oil og holder på å tørke før neste strøk. Skal prøve få bedre bilde ved neste oppdatering.

Neste blir vente på det formelle med den delen som regnes som våpen er ordnet, gjøre stokken ferdig, få tak i resten av stokkdelene som mangler /blånere og installere. Skal gjenge sikre med blå loctite stokken sin rekyl lug og "take down discene" som foresten er 25mm på denne stokken. Har vært vanskelig å få tak i 25mm diskene da de var på de tidligere modellene. 

 


 

Edited by Ei tohi varjata
språkvask av overskrift..
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Oppdatering 2: Klart og få tak i det meste av deler som manglet til stokken. Så nå begynner den og ta form. 

- Cleaning rod + cleaning rod nut er installert.
 
- Fikk tak i en veldig gammel kolbekappe jeg antar har sittet på en gew98 som passet perfekt da disse ble også brukt på tidlige k98 modeller.

- 25mm diskene er installert men ikke låst enda. Skal feste noe gummi på dem på innsiden der de har kontakt med stokken så de ikke kan ruste når de er låst fast i stokken. 

-Rekyl luggen er satt på, men pga jeg mangler rett verktøy er den ikke skrudd hardt nok til. 

- Bayonet feste er installert. Et lite tips til andre som skal gjøre dette. Hullene på bayonet festet er i forskjellig størrelse slik at låsepinnen kun kan installeres fra en side. 


Noen få ting gjenstår.

1.Skru rekyl luggen godt nok til. Mangler det spesial verktøyet som brukes for dette.
 
2.Pillar bedde bakre låskasse skruehull for å beskytte stokken mot rekylen og samtidig få best mulig presisjon ut av stokken. 

3. Når alle delene er montert og "passer" skal de delene som fortsatt mangler blånering få dette.

 

IMG_0888.JPG

IMG_0889.JPG

IMG_0890.JPG

IMG_0891.JPG

IMG_0892.JPG

IMG_0893.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • Ei tohi varjata changed the title to Restaureringsprosjekt av Mauser k98

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...