Jump to content

Hvilken GPS?


frankhovin

Recommended Posts

Ok, dumt spørsmål kanskje, men men. Jeg tror jeg trenger en ny GPS. Pr. nå har jeg en Garmin - husker ikke modellen - av typen med stor touchskjerm, som jeg er vannvittig lite fornøyd med. Selv etter å ha byttet den to ganger opplever jeg den som ustabil og treg. Én gang slo den seg av helt av seg selv, og når jeg slo den på igjen var startpunktet byttet ut med der jeg var da. Skikkelig morsomt i ukjent terreng.

 

Det jeg lurer på er om det bør være en ren GPS eller en med hundepeiler? Det er jo kjekt å kunne koble seg til hunden(e) når man jakter med hundefolk. Men når jeg leser om f.eks. Garmin Astro 320, så omtales den jo utelukkende som hundepeiler. Er det ikke også en fullverdig GPS som kan brukes uten hund?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde 320 før, men har det siste året brukt Alpha 100. Begge disse gir deg fullverdig GPS men gir deg i tillegg mulighet til å koble til de fleste Garmin hundepeilere. Dersom du velger Alpha100 og jaktlaget du er med på bruker Astro 320, kan du bare sette den i "320-modus" (forutsetter at det brukes DC50 eller T5 halsbånd). Det har fungert knirkefritt for min del.

Virker som de fleste 320 er tilnærmet "evighetsmaskiner" med normalt bruk. Så lenge de blir matet med batterier, så fungerer de bare. Men det er en utgått modell, og derfor holder de seg høyt i pris på bruktmarkedet. Personlig vil jeg derfor anbefale Alpha100. Litt dyrere, men større skjerm (touch), mulighet for å "spore" og sende meldinger til andre Alpha100 enheter. 

Jeg har også linket Alpha100'en til WeHunt-appen (via Garmin klokka). Da kan jeg som hundefører også dele posisjon på meg og hunden med alle på jaktlaget som ikke har Garmin-peiler. 👍

Dersom du er jeger kan jeg vel nesten garantere at du en dag kommer til å angre dersom du kjøper GPS uten hundepeiler. Selv om det som sagt er muligheter til å dele posisjon fra Garmin til Android/IOS også.

Alpha50 har jeg ingen erfaringer med så den kan jeg dessverre ikke uttale meg om. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Astro 320 og Alpha 50, de er veldig like i bruk og funksjonalitet. Har også jaktet med Alpha 100 som jeg hadde div trøbbel med. Mistet kontakt med bikkja lenge før de som bruker alpha 50, markør som løper løpsk på touchskjerm, oppladbart batteri som ikke taklet kulde spes bra. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...