Jump to content

Problemer med rifle / Kjøpt privat - Hva gjør jeg?


Devilspecter

Recommended Posts

Hei!

 

Skal prøve å ikke gjøre dette her altfor langt, men:

Aldri hatt rifle før , men jeg kjøpte for ikke så lenge siden en Marlin Papoose 70 PSS takedown for småviltjakt (er en halvauto).

Tok den med på banen og det var en del problemer med at den ikke skøyt nøyaktig, mener også at ei kule kilte seg fast en gang. Standplasslederen prøvde også uten at han traff ordentlig med den og han mente det var problemer med den og anbefalte at jeg fikk en børsemaker til å se på den. Det var 30cm differanse på skuddene på 50m

Jeg tok den med til en børsemaker og han kom med noen råd om at jeg må dreie pipa ordentlig på plass, takedown modeller er et ordentlig herk visstnok (skulle ønske jeg visste det før jeg kjøpte den).

Så uansett, jeg tok den fra hverandre og renset den etter råd fra dem på banen. Var fullt av sand og dritt inni den.

Etter dette så dro jeg på banen igjen og da funket ikke avtrekket i det hele tatt. Det datt også av 2/4 aluminiumsfester til magasinholderen på våpenet som jeg klarte å få med meg. Vi så litt på den sammen på banen og de mente at dette var noe "billigdritt" i måten den var konstruert på. Vi fant også ut at det var en løs fjær inni der og at det var en større fjær som stod i spenn som man ikke fikk løsnet på. De synes også fjæra på avtrekkeren var veldig rar, virket som om forrige eier hadde satt inn en fjær der selv mente de.

Tok den med hjem igjen og tok hele greia fra hverandre, fant en video på hvordan man gjorde det. Viste seg at en fjær hadde hoppet ut fra festet sitt inni selve våpenet. Klarte omsider å fikse dette og satt den sammen igjen.

Avtrekkeren funket nå og alt virket bra...
I mellomtiden så tok jeg kontakt med selgeren på finn (privatperson) og han hevder selvsagt at han hadde 0 problemer og at den funket helt utmerket og var nøyaktig.

Men så stakk jeg ut for å teste den igjen i dag, og jeg er litt rådløs på hva jeg skal gjøre nå.

Den kiler fast hver kule, klarer ikke å kaste dem ut ordentlig. Og så på 5 skudd så hoppet fjæra av 3 ganger. Vet jeg festet den riktig for jeg så hvordan den skulle sitte i videoen og det er egentlig bare en måte å feste den på...

Synes også nøyaktigheten var veldig rar på den, skøyt på 20-25 meter og den traff veldig rart uten at jeg justerte siktet og siktet helt på midten og brukte armstøtte + at jeg satt (altså jeg støtta våpenet på bilen min midt i skogen), men dette kan være meg og siden jeg har veldig lite erfaring med rifle (har skutt en del med hagle, men ikke noe særlig rifle før).

 

Jeg har lagt med bilder som jeg har tatt som viser det jeg snakker om.
Her er videoen jeg brukte for å ta våpenet fra hverandre, se under:

 

Så det jeg lurer på nå er: hva gjør jeg? sitter med et våpen som er ubrukelig slik det er nå, selger nekter for at det var noe problemer med det, og det er begrensa hvor mye penger jeg ønsker å bruke på et våpen som kosta 2300kr. Må si at prisen i ettertid er litt suspekt, fikk rifla + lyddemper + kikkertfeste + original bag + 2 magasiner til den prisen, ser de går for ganske mye mer hvis du skal kjøpe den ny...

 

 

 

 

IMG_20200913_195404.jpg

IMG_20200913_195429.jpg

IMG_20200915_184033.jpg

IMG_20200915_184102.jpg

IMG_20200915_202052.jpg

IMG_20200916_184640.jpg

IMG_20200916_185013.jpg

IMG_20200916_185023.jpg

IMG_20200916_185038.jpg

IMG_20200916_185123.jpg

IMG_20200916_190925.jpg

IMG_20200916_191321.jpg

IMG_20200916_191832.jpg

Edited by Devilspecter
La til bilde fra sktebanen med treffsikkerheten
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Devilspecter said:

"billigdritt"

Det er riktig ;) 

 

Av bildene ser det ut som den er både full av dritt og feil satt sammen, så om du får en som vet sånn halvveis hva han gjør burde du kunne forvente at den virker nesten hver gang med den ammunisjonen den virker best med, og selvsagt ikke i det hele tatt med noen typer, som den ikke liker.
Presisjon som kan brukes til noe vet jeg ikke om du kan forvente. Jeg har ikke 1. hånds erfaring med de der - Rugers versjon, 1022T Dhar jeg prøvd noen av, og de er iallefall totalt ubrukelige til alt annet enn å bruke ammunisjon, og den der er vel strengt tatt neppe så mye bedre.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kinkig situasjon. Du skulle nok orientert deg bedre før kjøp. Våpenet virka jo ( på et vis) før du begynte å fikle med det, og det kan muligens samle skuddene (på et vis), om det får ammo det liker. Er vel tvilsomt om selger vil ta det tilbake. Vær forberedt på å bruke tid og ressurser ( les børsemaker) om du vil kjøre sak for å få omstøtt handelen.  

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Devilspecter said:

(skulle ønske jeg visste det før jeg kjøpte den).

Google is your friend!

 

Dessverre ikke mye trøst og få her, men den "presisjonen" du postet bilde av, er det beste du kan forvente av ei slik børse. En kompis av meg har en akkurat maken. Han bruker den til plinking på korte hold. Til det er den ok.

 

Når det gjelder funksjonaliteten så bør det finnes en løsning. Smør opp alle glideflater, og sørg for å bruke ammo som ikke soter for mye. (Unngå det billigste rælet) Puss ofte.

Mateproblemene du poster bilde av kan tyde på svakt/ujevnt ladde patroner. Bruk noe med futt i, så skal utkast og omladning gå glatt. Når det gjelder  fjærer som løsner under skyting osv., så er det en jobb for en kyndig børsemaker å finne ut av. 

Link to comment
Share on other sites

Som Chiefen.v-2  sier, for å få noe presisjon må du nok over på en bolt-rifle (CZ e.l.). Men man bør vel ikke skrote halvautoen nødvendigvis. Jeg hadde heller ikke giddet å forsøke å heve kjøpet, det blir nok vanskelig (bare klunder og frustrasjoner vil jeg tro).

 

Du kan vel ha 2 stk. 22LR vil jeg tro, man kan vel ha flere rifler i samme kaliber .... inntil 6 jaktvåpen er det vel i våpenloven.....

 

Prøv å få noen kyndig til å se på halvatoen slik at den virker... og bruk halvautoen til "plinking" på blikkbokser etc. på 25m, og kjøp så ei boltrifle til presisjons-blinkskyting på 50m etc.

Link to comment
Share on other sites

Vurder uansett om det er verdt å koste på "skrothaugen" noe. Du er forresten kommet i godt selskap. De fleste som har holdt på med våpen, jakt og skyting en tid har på noe tidspunkt gjort dårlig(e) valg ved kjøp av våpen, og som gjerne har endt opp som alt for dyre "prosjekt", ift hva man ender opp med.

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Bergara-Man said:

Prøv å få noen kyndig til å se på halvatoen slik at den virker... og bruk halvautoen til "plinking" på blikkbokser etc. på 25m, og kjøp så ei boltrifle til presisjons-blinkskyting på 50m etc.

Det + prøve forskjellig ammunisjon. Gjerne kraftigere ammunisjon. CCI MiniMag pleier å få det meste i gang, men den er litt dyr, alternativt ha alt helt rent for slam og koks, og sause inn med tynn olje.. @aps vet jeg har mye erfaring med å få halvautoer til å skyte.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er jo noe rart når selger hevder at den har funket bra til jakt og at han har brukt den mye selv (så jo at den var brukt ute i felten siden det var sand og greier inni), men så fort jeg får den så er det problemer... Nå vet jo ikke jeg om den faktisk funket bra eller ikke når han brukte den, men synes jo det er merkelig at jeg skal få så mye problemer med en gang jeg tar den i bruk. Kanskje dårlig sammenligning, men kjøpte en Benelli Argo 308 som funket uten problemer når jeg testet den på banen (igjen, dårlig sammenligning, men jeg forventer jo at våpenet skal funke sånn noenlunde i alle fall).

Hele grunnen til at jeg kjøpte den var fordi det hender det står fugler å ler i toppene av trærne langt unna  som jeg kunne tatt med en rifle når jeg er ute på støkkjakt.

 

Ammoen jeg brukte var TT Fiocchi Sport fra XXL: https://www.xxl.no/fiocchi-fiocchi-tt-sport-22lr-rifleammunisjon/p/1093273_1_style.

 

Men uansett ammunisjon så vil jeg jo ha problemer med at den fjæra hopper av slik jeg ser det. blir liksom litt håpløst hvis jeg må åpne hele børsa og rette på en fjær som hopper av 3/5 ganger jeg skyter.

 

Slik jeg ser det er dette ikke et våpen jeg ønsker å beholde slik det er nå. var ikke klar over problemene med takedown, bare leste noen positive omtaler om våpenet når jeg googlet og fant ut at dette sikkert var greit nok

 

Noen her nevnte heving av kjøp, hvordan går man fram for dette?

Edited by Ei tohi varjata
Fjernet link til (død) Finn-annonse. Ei tohi varjata, mod
Link to comment
Share on other sites

Kjedelig hendelse.

 

Kjenner ikke hverken deg, eller selger, kun lest denne tråden og sett annonsen. La våpenet ligge/ bruk det slik det er (eller fiks det om det er tilnærmet gratis å fikse det), eller skrot det. Kjøp deg heller en boltrifle.

 

Slik jeg leser deg innledningsvis, begynte dette med at våpenet fungerte men var upresist. Deretter var du hos en børsemaker som kom med noen anbefalinger (og ikke gjorde noe med våpenet?), deretter begynte du selv å fikle det fra hverandre....

 

Ikke misforstå meg - jeg beskylder hverken deg for å ha bidratt til å forværre problemene, eller selger til å ha solgt deg et defekt våpen - men tror ikke du har noe særlig god sak sånn objektivt sett - særlig ikke om du som relativt fersk våpeneier har "plukket fra hverandre" greiene og "ikke fått det sammen igjen" (som er et argument du må kunne forvente å bli møtt med av selger). Her har kan hende ikke forventning hos kjøper matchet produktet som er kjøpt. Annonsen sier heller ikke noe om tilstand og hva du kunne forvente å kjøpe. Tror du har en noe usikker sak i forhold til å bruke energi på heving sett i forhold til varens verdi. Å kjøpe brukt halvauto .22lr, eller brukt våpen, er uansett noe risikabelt. Du bør på forhånd være inneforstått med at du kan bli skuffet, eller at kjøpers forventning ikke passer med produktet.

 

Om jeg hadde vært en "sleip" selger som var kvitt et produkt jeg visste var dritt, ville jeg ved en eventuell henvendelse sannsynligvis heller ikke latt deg heve kjøpet/ eventuelt argumentert for at du selv hadde "fiklet i stykker" våpenet eller lignende.

 

På den andre siden, hadde jeg vært en hederlig og redelig selger, som mente jeg hadde solgt deg et våpen som fungerte etter normal objektiv vurdering, ville jeg heller ikke latt deg heve kjøpet om du hadde kommet tilbake med noe som ikke fungerte og i tilleg hadde "fiklet med det". Da hadde jeg tenkt at risikoen gikk over på kjøper ved overlevering.

 

Du må selvsagt selv vurdere hva du vil gjøre med dette, men jeg hadde nok latt dette ligge og forsøkt å ta lærdom av det til neste gang du kjøper noe brukt. Sleipe selgere er noe dritt, men ofte er det også en mismatch mellom kjøpers forventning og produktet som selges. Hva greiene er her vet jeg ikke. Selv har jeg aldri eid, kjøpt eller ville kjøpt en slik .22lr halvauto.

Link to comment
Share on other sites

Positive omtaler fra hvem? jegere? eller amerikanere som skyter låvedør samling på 25 og er happy? Lurt å vise litt kildekritikk på internett. Evnt spørre på kammeret, her er vi alle eksperter :D:D 

ammoen du bruker pleier stortsett gå dårlig i alt må sies, 22 er litt ømfintlig på ammo for samling, men ikke minst i halvauto.  Prøv noe CCi standard, og cobberplata 36gr federal. 

 

Jeg tror du sliter veldig med å heve kjøpet fra privat part, og prisen er lav, hadde nok bare tatt det på "oi" kontoen og ikke giddet bruke noe energi på å forfølge. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg også forstod det slik at alt virket minus manglende presisjon. Så plukekr du det frahverandre så virker den ikke lenger? Jeg ville da levert den til noen som kan sette den sammen igjen riktig og testet annen ammunisjon. Som andre her skriver dette er ikke superpresise våpen og ammunisjonen du bruker er også ikke av den beste.

 

SÅ få den satt sammen rett og bruk annen ammunisjon ofte noe med mer krutt enn disse TT.

 

Eller selg den videre/skrot den hos politiet.

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Mas-36 said:

Jeg også forstod det slik at alt virket minus manglende presisjon. Så plukekr du det frahverandre så virker den ikke lenger? Jeg ville da levert den til noen som kan sette den sammen igjen riktig og testet annen ammunisjon. Som andre her skriver dette er ikke superpresise våpen og ammunisjonen du bruker er også ikke av den beste.

 

SÅ få den satt sammen rett og bruk annen ammunisjon ofte noe med mer krutt enn disse TT.

 

Eller selg den videre/skrot den hos politiet.

Å "selge videre" som delvis foreslås i ovennevnte post anser i alle fall jeg som skikkelig bad moral. Da sender du bare denne "bitre sitrona" videre til en annen - og sånt vil vi vel ikke ha - i alle fall ikke jeg!

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, OptiBond FL said:

Å "selge videre" som delvis foreslås i ovennevnte post anser i alle fall jeg som skikkelig bad moral. Da sender du bare denne "bitre sitrona" videre til en annen - og sånt vil vi vel ikke ha - i alle fall ikke jeg!

Så lenge du opplyser at det er noe feil du ikke gidder å fikse ser jeg ikke problemet.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en billig Brno modell 2 fra -80 tallet hvis du vil ha litt bedre presisjon. Det fines bedre og dyrere ekspempler her altså.

Disse får du ofte for ett par tusenlapper.

 

Alternativt; kjøp deg en ny Ruger 10/22 Take Down , eller en helt standard Ruger 10/22 med treskjefter som også har liten  vekt og tar liten plass.

Kjøpte selv en ubrukt på Finn.no for under 2000,- for kort tid siden. Helt grei rifle og har ikke hatt en eneste klikk med Top Shot etter cirka 1500 skudd. Pusses etter cirka 2-300 skudd.

Er ikke beste presisjonen samenlignet med langt dyrere rifler. Kjøpte min for minirifle i DSSN.

 

Ikke bruk tid og krefter på en børse til et par tusen kroner. Hvis du er sta så får du en børsemaker til å se på den for å få den til å fungere.

Når du skriver sand og skit i mekanismen så ser jeg for meg at den ikke er pusset siden sist skyting.

 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, petrol said:

Alternativt; kjøp deg en ny Ruger 10/22 Take Down , eller en helt standard Ruger 10/22 med treskjefter som også har liten  vekt og tar liten plass.

Jeg kaster øks mer presist enn en 1022TD skyter. Men strengt tatt er ingen 22-halvautoer noe å ha til jakt. De er notorisk upresise alle sammen, og selv de beste er ikke i nærheten av de verste boltriflene. 
Noen er selvsagt presise NOK, men så skal du finne ammunisjon som de både virker med, og er presise med - 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Riktig, var derfor jeg anbefalte en boltrifle først. Men det er litt uhåndterlig ifm jakt med annen rifle også.

Fikk inntrykk av at han ville ha en enkel og lett børse i sekken.

 

Ang presisjon kan det gjøres endel ting for å bedre det. Men det koster og svarer kanskje ikke alltid til forventningene.

 

Uansett, Highpower gjorde for noen år siden noen modifiseringer på en 10/22- (ikke TD)

 

 

Edited by petrol
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, petrol said:

Uansett, Highpower gjorde for noen år siden noen modifiseringer på en 10/22- (ikke TD)

Vanlig 10/22 kan bli rett så presis, og de dyre, "Target", "Competition", osv er presise nok til "vanlig" jakt som de er. TD-en tror jeg er en tapt sak.
Men selv de mest presise 10/22 har ikke noe å stille opp med, mot ei boltrifle som er god stand - og mot ei presis boltrifle blir det svært tungt...

Selv superrifla til Highpower er jo sjanseløs mot en hvilken som helst Anschütz eller Sauer tatt rett ut av eska.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Den eneste delbare rifla i 22LR som er verd å ha er Browning SA22.

Den har helt grei presisjon, 2-3cm på 50m, og delemekanismen er bokstavelig talt uslitelig og repeterbar som en Blaser.

Den kaster også ut hylsene rett ned, utkasteråpningen er under låskassa, og dette er også med på å dempe lyden ved bruk av lyddemper.

 

Hvis man vil bygge den om til matchgrade med ny pipe kan man kopiere Stengun-config med kikkert montert på kjølekappa.

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Her har trådstarter gjort en klassisk begynner tabbe, og kjøpt våpen som ikke passer til tiltenkt bruksområde. Den er vi flere som har gjort. 😉

 

Det er ikke sikkert rifla er så ille, om man tar høyde for endel ting en nybegynner med rifle normalt ikke har så mye kunnskap om. 

 

 

Ting å ta med seg.

 

1. Rifla er veldig lett (1,5kg?).

 

2. Rifla skytes med grep fremst på en stokk uten forgrep.

 

3. Det er en TD, der det er meningen at en skyter med åpne sikter (slik at treffpunkt kan repeteres ved demontering og montering av løp).

 

4. Bruker en kikkertsikte eller annen optikk montert på låsekasse, må en påregne ny innskyting etter demontering av løp.

 

5. Skyter en med anlegg mot løpet, vil en endre treffpunkt alt ettersom.

 

6. Dette er ett svært vanskelig våpen å mestre for en uerfaren rifle skytter (Vekt, sikter, avtrekk, ergonomi).

 

 

Jeg har mye erfaring med Nylon 66 (50000+ skudd) og den har samme problem om man monterer optikk på den, men funker ypperlig når en bruker de åpne siktene. I tillegg er den om mulig enda lettere.

Slike våpen er fine til sitt bruk, men det bruket er normalt ikke jakt på avstand over 50m.

 

P.s har også en 10/22 (ikke td), er ikke så mye bedre den heller. Min Cz452 american er i en helt annen klasse, selv om den også er litt vel lett og kort i stokken til en kar på 191cm.

 

Rifla som fungerer helt rått på 100m er min Sauer 200str med 22lr settet.

 

Anbefaler å fikse driftsproblemer med rifla, det er en morsom og god rifle når en bruker den til det den er laget for. Og så se seg om etter ny rifle som er bedre egnet til jaktutøvelse.

 

Her er en video viser omtrent hva man kan forvente av en slik rifle.

 

 

Edited by vingemutteren
Retting av skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har selv en litt eldre Papoose; med trestokk og svartstål. Det er jo en litt spesiell sak, som har noen egenskaper som andre salonger ikke har, noe som gjerne går på bekostning av presisjon og driftsikkerhet. Grunnen til at jeg kjøpte denne var at jeg ønsket meg en liten rifle i sekken når jeg er på rypejakt. Ser ikke for meg skuddhold på mer enn 70-80m. Har en Norønna Hjerkin sekk, og den går rett oppi der. Med en vekt på 2kg inkl kikkertsikte og lyddemper, så synes jeg ikke det gjør noen ting om den ligger oppi sekken hele dagen. 

I begynnelsen opplevde jeg også at tomhylsene ikke ble kastet ut skikkelig. For det første så er det viktig at en ikke legger noe press på magasinet.  Så snart jeg skjønte det, så kom det seg. Videre så brukte jeg en Dremel og litt slipepasta til å polere sidene på sluttstykket, og innsiden på låskassa. Etter disse to tiltakene, så har jeg ikke opplevd så mye mer tull. På bildene så kan det virke som at den fjøra er blitt litt bøyd. Jeg ville bare kjøpt ny fjør og byttet ut.Deler er lett å få tak i. Brownells skaffer det meste. Eller Numrich: https://www.gunpartscorp.com/gun-manufacturer/marlinglenfield/rifles-marlin/70pss Alternativt kan du høre med en forhandler/børsemaker, om de kan skaffe.

Når det gjelder presisjon så har jeg enda ikke fått satt av en dag til å skyte den skikkelig inn på 70-75m, som jeg tenker er greit ifmb rypejakt. Men jeg har tatt den med på banen for å plinke litt med mens jeg venter på at storviltriflen skal kjøle seg ned mellom rundene. Da har jeg lagt på 100m, liggende, både med og uten anlegg. Husker ikke helt nøyaktig hva samlingene var på (ca.10cm?), men selv om den ikke var helt presis nok til å skyte ryper på 100m, så har jeg ikke blitt skremt av presisjonen heller. Prøvde først litt Remington Yellow jacket, men den ammoen likte den ikke! CCI derimot, både standard og subsonic, funket veldig bra. CCI standard var nok den som virket mest presis. Jeg tar løpet av og på, men merker ikke så veldig treffpunktforandring. Ihvertfall ikke noe som plager meg.

Det er opp til hver enkelt; skal en ha mest mulig presisjon i en salong så er det boltrifle som gjelder, og gjerne i kal.17HMR. For meg så ble det et kompromiss mellom vekt/størrelse og presisjon. Hadde jeg kommet over en delbar boltrifle som veier like lite, så ville jeg foretrukket det. Men Papoose funker greit nok til det jeg ville ha den til.Nå skal det sies at jeg har også en boltrifle i .223 rem. for de dagene jeg trenger dèt. 

 

Hadde jeg vært i din situasjon, så ville jeg først byttet ut den fjøren, så prøvd litt andre typer ammo. Polering kan være verdt forsøket. Har du derimot et ønske om en dønn presis og pålitelig rifle, så ville jeg byttet. Du kan alltids selge den som rep.objekt, eller fikse den før salg. Børsemaker vil fort koste mer enn det smaker.

 

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg er selger av den nevnte børsa. 

 

Selger tok kontakt med meg tre måneder etter at han mottok børsa og beskrev at han hadde opplevd dårlig presisjon og at han hadde fått en forkiling. Skrev da at jeg ikke opplevde unormal presisjon og foreslo å prøve CCI da dette hadde fungert for meg.

 

Dette er som nevt over en halvauto på 1,5kg så match presisjon er det jo ikke akkurat.

 

Videre får jeg medling om at han har demontert rifla ved hjelp av video på YouTube og at det da er flere problemer med den, vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til dette.

 

Kjøper har aldri (annet en her) spurt om å heve kjøp eller økonomisk komensasjon, så å fremstille meg som uredelig og atpåtil si at prisen er mistenkelig setter jeg ikke særlig pris på. Prisen satte jeg lavt for å få solgt fort for å frigi plass på kvoten for nytt våpen (det var jo dårlig gjort av meg....)

 

Synes man bør kontakte selger å be om kompensasjon/heving av kjøp før man legger ut linker til annonser og henger ut folk. Og er heller ikke mitt ansvar å tilby dette uten å ha fått noe annet enn en upresis klage som det er vanskelig å forholde seg til.

 

Dette er forøvrig det jeg vil utale meg om saken her og vil kjøper si noe mere kan han ta dette på PM.

Edited by BPE
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Hvis eneste problemet var dårlig presisjon før våpenet ble demontert og alle problemer oppstår etter det har blitt demontert, så har det skjedd noe når våpenet ble satt sammen som førte til problemet. Når jeg hører ordene demontert og YouTube med påstand om flere feil som kjøper selv har oppdaget, så ville ikke jeg som selger tatt i dette med ildtang uten om og si at dette er selvforskyldt og heving av kjøp eller kompensasjon er uaktuelt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...