Jump to content

Rifle 223 med super kort låsekasse


Håkon223

Recommended Posts

God dag 😁 Er på utkikk etter rifle til samboeren min i kaliber 223 rem med låsekasse tilpasset patronen.  Skal i all hovedsak brukes til trening på skytebanen samt et og annet jaktfeltstevne på sikt.  Vet om Cz527, vixen og howa mini action.. Finnes det andre gode alternativer til disse? Gjerne rifler med mulighet for å sette på en kkc stokk eller andre gode skyte ergonomiske stokker. Kikkerten som skal på er en eldre Leupold 4,5.14x40 med parallakse justering.  Takk for tips 👍

 

 

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Håkon223 said:

kanskje jeg bruker feil uttrykk, men spør om tips til rifle med liten låskasse tilpasset 223 patronen slik som feks sako vixen. 

 

OK,

 

Til ei banerifle i 223 er egentlig en medium eller lang kasse med sluttstykkevandring tilpasset patronlengde det beste.

Ladegrepene på disse går mye glattere.

 

Har du økonomi er en Blaser R8 i 223 veldig fin. Den har 5-skudds magasin.

Link to comment
Share on other sites

Det spørs litt hva du ønsker å få ut av børsa.

Skal du utnytte moderne riflestigning så utgår de minste kassene pga patronlengde.

Hvis du holder deg til 58-60mm og er fornøyd med maks 73gr kuler (eller deromkring) så funker de.

 

Jeg har klådd på en Legacy med KKC og det blir ikke stort bedre enn det.

Med den tyngste pipa så er den bare litt vinglete, ikke helt katastrofe.

Til jaktfelt og lignende så tror jeg den hadde passet veldig godt med 600/19 pipe og en liten demper på tuppen.

 

Tikka T3(x) har lang kasse, men veier ikke stort mer enn Legacy. Ettermarkedsstøtte i en helt annen divisjon gjør at du kan velge og vrake i stokker. Litt for lett pipe til banebruk, men med en Ase utra SL5i på enden så er den i aller høyeste grad skytbar.

 

Tikka kommer med riflestigning 1:8 og de fleste påpeker at denne sjeldent går bra med billig fabrikkammunisjon.

 

Legacy kommer med 1:10 som slakeste tror jeg.

 

Jeg er tilhenger av lette børser til jakt, men det er ufattelig mye lettere å skyte godt på frihånd (og med reim) med litt lengre og tyngre pipe.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en CZ-527 i 223 men vil egentlig fraråde de pga. en del ting. Spinkel konstruksjon, dårlig boltgange (lugger) og tung å veksle med når den skal hente ny patron fra magasinet. Avtrekket har en del kryp, men kan muligens poleres for bedre avtrekk. Min versjon har 1:12" riflestigning og klarer defor kun å stabilisere veldig lette kuler (maks 55 grains egentlig).

 

Velg heller noe med bedre boltgange, 1:8 eller 1:9 riflestigning for bedre utvalg av ammo, bedre avtrekk etc. og mer robust. Howa Mini Action med bedre stokk (MDT Oryx e.l.), ev. som en skriver Shultz & Larsen Legacy ser flott ut (men dyr) eller Tikka, Browning X-bolt eller noe i den gata.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes vell knapt en Browning X-bolt i 223rem som har et magasin som fungerer. Jeg havarerte 2 på ett halvår før jeg ga opp. Howa Mini Action kommer med "råttistokk" og "råttimagasin" CZ 527 er i følge Bergara-Man ikke spesielt forlokkende. Sako 85 er særdeles bra, bortsett fra verdens mest idiotiske utstøter som KAN skape problemer med hylseutkast. (Beskrevet i Sako-tråden, jeg har en).  Shultz & Larsen Legacy kommer med trestokk og pipeskifte. Med andre ord, det du etterspør (223 kasse-bra rifle) finnes ikke😁 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Super XX said:

Shultz & Larsen Legacy kommer med trestokk og pipeskifte

Pipeskifte er jo en kjempefordel i et kaliber som eter løp. Og så kan en jo kombinere med 300 blackout om en vil skyte lydløst. 

1 hour ago, jmosbakk said:

Jeg har klådd på en Legacy med KKC og det blir ikke stort bedre enn det.

Med den tyngste pipa så er den bare litt vinglete, ikke helt katastrofe.

Til jaktfelt og lignende så tror jeg den hadde passet veldig godt med 600/19 pipe og en liten demper på tuppen.

Det er jo tydeligvis mulig å få den med KKC og den er bra.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Håkon223 said:

Ser anschutz har en som virker bra😁 mod 1771. Sikkert svindyr, synd den har 4-skudds magasin og ikke 5..

 

Anschutz virker 100%

 

https://jga.anschuetz-sport.com/index.php5?menu=262&sprache=1

 

Ellers er Tikka T3x den rifla som gir mest for pengene.

Nå får man jo også veldig fine 6 og 10-skudds metallmagasiner, produsert i Australia, som passer det orginale underbeslaget. 

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Kan dette være noe ?

 

Sauer 100 Pantera    223 REM     4 skudds magasin (og ett i kammeret)   51cm pipe

 

http://www.jpsauer-usa.com/sauer-100-pantera/

 

https://images.guntrader.uk/GunImages/18/1810/18100/181004160641003/181004160641003-2.jpg

 

https://www.landro.no/jp-sauer/100318/sauer-100-pantera-fluted-51cm-19mm-m17x1-m-justerbar-k

 

Det ser ut som riflestigning er 1:10"

 

http://www.jpsauer-usa.com/sauer-100-2/

 

Men den var ikke akkurat på billigsalg......

Edited by Bergara-Man
tillegg+rettelse magasinkapasitet
Link to comment
Share on other sites

Legg til et Waters Rifleman magasin så har man kurant børse uten å måtte snu sparegrisen to ganger.

 

Jeg anbefaler å kjøpe uten fabrikkgjenger for å få 56cm pipelengde. Gjenget fra fabrikk så er de 51cm. Dette for å få til 14mm gjenge.

 

Jeg har sistnevnte og skal forsøke med en lang og tung demper for å se om den blir litt mindre vinglete.

 

Blir det for ille så har IBI nye piper. Da utgår billig, men resten av børsa er bra så jeg synes det er verdt det.

(dessuten så leverer de 6,5-stigning)

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Mas-36 said:

Nei, fy styr unna Sauer 100 i 223 rem. Det skal mye til før jeg kaller et våpen møkk, men Sauer 100 er MØKK med store bokstaver.

 

Oj, såpass !  Hva er problemet med dem ? Kan du spesifisere hva som er så dårlig ?

Jeg har bare sett Sauer 100 XT tror jeg den het, men aldri skutt med en. Virket som det var bra greier, glatt fin boltgange osv.

Edited by Bergara-Man
skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

OK, synd ikke Bergara produserer B14 HMR i 223REM for leveranse til Europa. Det var visst noe tull med at 223REM var forbudt i Spania, ettersom det var et "millitary caliber" som han fra fabrikken sa. Det blir kun laget noe for USA markedet, men der blir vel pipene ferdiglaget i USA slik jeg forsto det.

 

Quote

The 223rem is unfortunately banned in Spain, because it is categorized as military calibre.

It is only available in the States, always chambered there. All imports and re-exports are of course also banned from Spain, so, it will not be easy finding a BERGARA 223rem in Norway…..

 

Da er det vel Shultz & Larsen Legacy eller Tikka T3x som gjenstår vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Da er det bare å få Bergara til å kamre rifla i 222rem(tight BR-kammer) slik at det bare er å tre inn en 223 kammerbrosj når rifla kommer til Norge.

Selv Colt solgte AR15 i 222rem i Europa for å omgå denne regelen på 70 og 80-tallet. Den fantes i hvertfall 5 slike i Norge på den tiden..

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Bergara-Man said:

 

Oj, såpass !  Hva er problemet med dem ? Kan du spesifisere hva som er så dårlig ?

Jeg har bare sett Sauer 100 XT tror jeg den het, men aldri skutt med en. Virket som det var bra greier, glatt fin boltgange osv.

Masse tull med magasin(faller ut, setter seg fast), mating, magasin vil ikke gå på plass og endel annet. Avtrekk, presisjon og boltgange var fint da(når det ble med patroner inn i kammer).......

 

Leverte den tilbake til forhandler og tok en gammel Rem 700 i 223 i stedet og angrer ikke på det. Den virker som du forventer.....

Edited by Mas-36
Link to comment
Share on other sites

Etter å ha håndtert både 100/M18 og 101/M12 så må jeg si meg enig med @Bell.

Sauer 100/Mauser M18 er ikke dårlig, men det er så åpenbar kvalitetsforskjell når man går opp en klasse.

Med Tikka T3(x) så vet du at du får ei billig plastbørse. De fleste har et forhold til den og har akseptert at den er som den er.

 

I utgangspunktet er jeg tilhenger av sluttstykke med stor diameter og 3-6-9 låseklakker, men på 100/M18 så synes jeg ikke de har fått det helt til. Hevarmsløftet er tungt og drar børsa unødvendig mye ut av stilling. (manglende teknikk fra operatørens side er mulig årsak)

Browning X-Bolt lider av det samme mtp hevarmsløft.

Uten å ha studert så er det mulig det går an å justere/polere osv, men like fullt, skuffende.

Tikka er helt strålende på sistnevnte, men de har liten diameter på sluttstykket med dertil hørende slark.

 

Hvis man håndterer en pent brukt Sauer 202/200STR så har man benchmark. CG3000/Sauer90 er også enestående, men det er en annen konstruksjon igjen.

 

Jeg har forsket litt på 223 i 200STR, men har strandet litt ettersom det finnes ferdige børser som fungerer tilfredsstillende.

 

Remington 700 Varmint i 223 er absolutt ikke en tullete kandidat. Hvis man følger med litt på bruktmarkedet så hender det at det dukker opp noe med komposittskjefte til en hyggelig penge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...