spørsmål Posted September 15, 2020 Share Posted September 15, 2020 Skulle til å ringe Rafdal for å få sendt inn ei rifle. Planen var å få et løpsbyttesystem, men i går kveld satt man som folk flest å surfet og kom over en youtube video der kommentarfeltet hadde en del negative, men viktige ting å legge frem. Mye av denne negative kritikken kom fra en skytter jeg har stor respekt av og da får man jo litt tanker relatert til valg av børsemaker osv. Har noen av dere erfaring med Rafdal? Evt kan dere anbefale gode børsemakere!? Om jeg må betale litt mere andre steder, men får kvalitet fra ende til ende så foretrekker jeg heller det buy once cry once.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmosbakk Posted September 15, 2020 Share Posted September 15, 2020 Hvis det er Albert Rafdal du tenker på så er det vel få børsemakere i Norge som har så godt rykte som han. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jegermeistern Posted September 15, 2020 Share Posted September 15, 2020 26 minutes ago, spørsmål said: - en youtube video - 26 minutes ago, spørsmål said: - Mye av denne negative kritikken kom fra en skytter - Kanskje du bør google uttrykket "kildekritikk"? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Volt Posted September 15, 2020 Share Posted September 15, 2020 Link til videoen hvor kritikken er? Kommer litt ann på hva kritikken er, forskjellige børsemakere har forskjellige spesialiter, om man gjør en jobb utenfor hva man er vant til, må man ha andre forventninger. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rotorhead Posted September 15, 2020 Share Posted September 15, 2020 Jeg har brukt Rafdal på alle mine våpen. Kommer ikke til å bruke noen annen. Albert ringer for å diskutere arbeid før han begynner, prisen er bra og arbeidet og. Jeg kan i allefall anbefale ham på det sterkeste. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bisley Posted September 15, 2020 Share Posted September 15, 2020 Har fått utført 3-4 jobber hos Rafdal og har bare gode erfaringer. Greie priser, tar kontakt hvis det er spørsmål ang jobben, svarer raskt på henvendelser, har levert til avtalt tid og jeg har ingenting å utsette på kvaliteten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nyati Posted September 15, 2020 Share Posted September 15, 2020 Jeg har brukt Rafal til mange jobber i årevis. Topp arbeid, holder hva han lover og blir ferdig til avtalt ti. Anbefaler Rafdal på det varmeste!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spørsmål Posted September 15, 2020 Author Share Posted September 15, 2020 Flott at folk henger seg på! Grunnen til min skepsis har grobunn i en Youtube video sitt komentarfelt, "nei ikke aller beste kildene" men for de som kjenner til kanalen og som meg "fulgt den i årevis" så har man en formening om at denne fyren har en viss greie på det han snakker om Grobunnen stammer fra en av THLR.NO sine youtube- videoe," Longrange blog 315" og der kan dere lese første kommentar og deretter hans respons nedover. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted September 15, 2020 Share Posted September 15, 2020 Eneste børsemaker jeg bruker, han er i stand til å kommunisere, gi en pris (og holde seg til den) , holde avtalt tid OG rette opp både egne og andres feil. Vet ikke helt hvordan komentaren under en videoen skal tolkes men om han får solgt flere "patcher" og annet ræl er det sikkert bra. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cruiser Posted September 15, 2020 Share Posted September 15, 2020 For noen år tilbake, kjøpte jeg flutet lilja pipe til en Sauer 202 av Rafdal. Picatinny skulle også monteres. En av de fire skruene på skinna stakk 2mm for høyt opp (over bunnen på skinna) og kom i konflikt med montasjen. Pipa var laget slik at hverken forhøyningen mellom to fluter, eller en flute var sentrert rett opp (hvis det var mulig å forstå den forklaringen). Jeg opplevde det som om pipa var montert en halv cm vridd til en side. Rafdal sa at dette ikke hadde noen praktisk betydning, og det hadde det sikkert ikke.. Syntes uansett det var irriterende på ei pipe som kostet like mye som en ny tikka t3. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ladebenken Posted September 15, 2020 Share Posted September 15, 2020 Er godt fornøyd med rafdal. Nå har jeg ikke brukt han til noe avanserte greier, bare noen løpsskifter, muffe og annet småtteri. Bra arbeid og ikke minst, han vet hvordan en kalender fungerer - arbeid er ferdig til avtalt tid! magnumhansen leverer også svært bra arbeid! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjortefot Posted September 15, 2020 Share Posted September 15, 2020 Jeg har brukt Rafdal flere ganger og jeg har god erfaring med han. Det var en gang det var noe småtteri som ble feil, men det ble raskt retta opp i. Og som andre her skriver, så blir det levert til avtalt tid. Noe en del andre ikke er særlig flinke med. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spørsmål Posted September 16, 2020 Author Share Posted September 16, 2020 16 hours ago, ladebenken said: Er godt fornøyd med rafdal. Nå har jeg ikke brukt han til noe avanserte greier, bare noen løpsskifter, muffe og annet småtteri. Bra arbeid og ikke minst, han vet hvordan en kalender fungerer - arbeid er ferdig til avtalt tid! magnumhansen leverer også svært bra arbeid! Har du noe neggativt å si om muffe-løsningen? Er dette jeg vurderer selg skjønner du! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hare4 Posted September 16, 2020 Share Posted September 16, 2020 Jeg har brukt rafdal til å bygge om en Tikka til løpsmuffe og 3 løp. Gikk knirkefritt, grei pris meget bra arbeid, oppfølging underveis og alt etter avtale og akseptabel tid Hva lurer du på ? Eneste jeg merket var at når jeg hadde demper så måtte jeg holde igjen i løpet og ikke stokk/kasse når jeg løsnet demperen så ikke løpet skrudde seg ut. Litt vane-sak, men tok alltid å kjente på løpet når jeg skulle ut på ny jakt at det satt skikkelig, hadde ingen tilfeller der det løsnet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ladebenken Posted September 16, 2020 Share Posted September 16, 2020 Irriterende at løpet løsner når du skal av med demperen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hare4 Posted September 16, 2020 Share Posted September 16, 2020 Ikke hvis du holder i løpet når du skrur og ikke kasse/stokken. Kjøpte A-lock hurtigfeste, ble en annen verden:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spørsmål Posted September 17, 2020 Author Share Posted September 17, 2020 15 hours ago, Hare4 said: Jeg har brukt rafdal til å bygge om en Tikka til løpsmuffe og 3 løp. Gikk knirkefritt, grei pris meget bra arbeid, oppfølging underveis og alt etter avtale og akseptabel tid Hva lurer du på ? Eneste jeg merket var at når jeg hadde demper så måtte jeg holde igjen i løpet og ikke stokk/kasse når jeg løsnet demperen så ikke løpet skrudde seg ut. Litt vane-sak, men tok alltid å kjente på løpet når jeg skulle ut på ny jakt at det satt skikkelig, hadde ingen tilfeller der det løsnet Lurte igrunn på akkurat det du svarte på. Det at løpet er løs er en sånn negativ side fra min side :) Hadde forestilt meg at muffa satt bom fast og at man måtte omtrent måtte sette våpenet i skruestikka for å få det løst. Er løpet så løst at man skrur det ut med håndmakt i skauen når man tar av lyddemperen så frykter jeg presisjonen går ned betraktelig :/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spørsmål Posted September 17, 2020 Author Share Posted September 17, 2020 13 hours ago, Hare4 said: Ikke hvis du holder i løpet når du skrur og ikke kasse/stokken. Kjøpte A-lock hurtigfeste, ble en annen verden:) Blir løpet sittende så løst? eller har du skrud det inn med liten "kraft"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hare4 Posted September 17, 2020 Share Posted September 17, 2020 Muffa sitter bom fast, kun løpet som bare skal sitte med håndmakt, har prøvd å skru ut og inn løpet, tatt av løp osv mange ganger men endrer ikke treffpunkt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
msteiro Posted September 17, 2020 Share Posted September 17, 2020 Da har du nok misforstått litt, hele poenget med en muffe er at man skal kunne skru inn med håndmakt. Eller så kan man jo bare bruke fabrikkgjengene. Og hvis en demper da sitter litt hardt vil jo det være mulighet for at pipen følger etter hvis man holder andre steder enn i pipen. Hvorfor du skal skru på demperen ute i skauen skjønner jeg ikke, og hvis noe skulle skjedd som gjorde at du måtte skru av demperen, så er det ikke verre enn å holde i pipen eller stramme den etterpå. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jegermeistern Posted September 17, 2020 Share Posted September 17, 2020 14 minutes ago, spørsmål said: Hadde forestilt meg at muffa satt bom fast og at man måtte omtrent måtte sette våpenet i skruestikka for å få det løst. - eller "løpsstikke", som det heter, når man skifter pipe direkte i gjengingen i låskassa. "Muffe" er altså en forenkling av dette, for de av oss som har 10 venstre-tommelfingre. Slik at man slipper å dra med seg skrustikke og rørtang til jaktbua. Rafdal skal få montere muffe på Remingtonen min, og tilpasse ekstra pipe i 6 XC, når jaktsesongen er over. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hare4 Posted September 17, 2020 Share Posted September 17, 2020 Muffe er egentlig løpet på rifla som blir kuttet få cm fra låsekassen og blir gjenget opp så flere løp passer i samme gjenger og innfesting Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hare4 Posted September 17, 2020 Share Posted September 17, 2020 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OptiBond FL Posted September 17, 2020 Share Posted September 17, 2020 Som jeg nevnte til en av mine kompiser her om dagen - Rafdal er antageligvis en av Nordens beste børsemaker(verksteder). De får også sendt mye fra utlandet og har et internasjonalt marked. Avtalt jobb til avtalt pris, hyggelig og gode på kommunikasjon og ekspedert i henhold til avtale. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
seawolf Posted September 17, 2020 Share Posted September 17, 2020 8 hours ago, Hare4 said: Muffe er egentlig løpet på rifla som blir kuttet få cm fra låsekassen og blir gjenget opp så flere løp passer i samme gjenger og innfesting Hva blir gjenga opp; pipa eller løpet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
follo Posted September 17, 2020 Share Posted September 17, 2020 5 minutes ago, seawolf said: Hva blir gjenga opp; pipa eller løpet? Hei, Ta en kjapp titt på bildene her. "Me lagar sjølve muffa i eit veldig seigt og sterkt stål, så tilpassar me denne til pipe og til kasse." Altså lager han en muffe som skrus i kassa. Pipa er så dreid/gjenget slik at den passer til muffa. Enkelt og greit. Jeg har forøvrig en rifle som han har lagd for meg med muffe i kaliber 338wm/375hh/458wm. Upåklagelig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
seawolf Posted September 17, 2020 Share Posted September 17, 2020 Det ante meg at det var slik, men ble usikker når det stadig vekk snakkes om løpet. Løpet er hullet i pipa og her er det tydeligvis pipa som er gjenget opp utvendig? Litt OT, når det gjelder muffe forøvrig (på norsk) er det jo i tillegg til overnevnte koblingsstykke, også noe av pels damene varmet hendene sine i. I Canada brukte vi også begrepet Muff om noe annet "pelskledd", og begrepet Muff diver var ikke helt ukjent Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JLmorten Posted September 17, 2020 Share Posted September 17, 2020 Jeg har Rafdal muffe på min X-bolt. Har skrudd ut/inn løpet noen ganger og treffpungt endring er ikke målbart. Kanskje om man måler med micrometer, men for det blotte øye er det ikke forskjell, og rifla samler nokk helt ned til 10mm på 100m om skytteren har god dag. Servicen hos Rafdal var også helt topp. En kan skru ut løpet for hand, fikk beskjed om at jeg ville ha det til å sitte fastere kunne en bruke verktøy til å stramme til noe. Selvsagt bruke riktig verktøy og fremgangsmåte da. Jeg bruker noen arbeidshansker med gummiert gripflate når jeg skrur til. Kan skru det løst for hand, men har aldri løsnet. Er forøvrig helt naturlig for meg og holde igjen løpet når jeg skrur av demper. Så om dette er et problem er nokk ikke muffe rette valget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruger #1 Posted September 18, 2020 Share Posted September 18, 2020 (edited) Rafdal's "Raffismuffe" er jo genialt enkelt, ganske enkelt genialt Med flere løp/kikkerter, sørg for å ha en solid repeterbar kikkert montasje løsning, evt. høye nok ringer. Jeg har begge deler i nåværende konfigurasjon. Bruker samme kikkert på begge løp, da det kun er noen få klikk i forskjell. Banen er 5 min unna, og jeg nar nøkler Rafdal har gjort en veldig bra jobb på alt jeg har levert inn. Prisen blir som avtalt. Kjapp med å ta kontakt dersom uklarhet. Leverer ofte før avtalt. Edited September 18, 2020 by Ruger #1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spørsmål Posted September 22, 2020 Author Share Posted September 22, 2020 On 9/17/2020 at 11:24 AM, msteiro said: Da har du nok misforstått litt, hele poenget med en muffe er at man skal kunne skru inn med håndmakt. Eller så kan man jo bare bruke fabrikkgjengene. Og hvis en demper da sitter litt hardt vil jo det være mulighet for at pipen følger etter hvis man holder andre steder enn i pipen. Hvorfor du skal skru på demperen ute i skauen skjønner jeg ikke, og hvis noe skulle skjedd som gjorde at du måtte skru av demperen, så er det ikke verre enn å holde i pipen eller stramme den etterpå. Fungerer det like fint å bruke fabrikkgjengene? Er dette like/ mere holdbart?. Har ikke noe behov for å kunne bytte løp ute i skogen, skyter med 6,5 *55 9 månder i året, men hadde lyst på løp i 3006 når elgen står for tur. Så dersom fabrikkgjenger fungerer like fint og er holdbart osv så ser jeg kanskje ikke lengre fordelen med muffe ?. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
msteiro Posted September 22, 2020 Share Posted September 22, 2020 Fordel er å kunne bytte med håndkraft. Hvis man kun skal bytte to ganger per år kan man bruke fabrikkgjenger og skrustikke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjella Posted September 22, 2020 Share Posted September 22, 2020 Selv om du bytter pipe hver dag kan du bruke fabrikkgjenger pipestikk og låskassenøkkel. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sakoen75 Posted September 22, 2020 Share Posted September 22, 2020 Hvordan er det med treffpunkt forandringer når du ikke bruker muffe løsning? Må det justeres noe for hver pipe? (Har ikke muffe selv, bare et spørsmål og ikke for å være frekk) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjella Posted September 22, 2020 Share Posted September 22, 2020 Det må justeres noe for hver pipe, som det også må gjøres med moffesystem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sakoen75 Posted September 22, 2020 Share Posted September 22, 2020 Ok, trodde du slipper det med tilpasset muffe. Lærer noe nytt stadig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ellingskapteinen Posted September 22, 2020 Share Posted September 22, 2020 Men er det slik at ein må skyte inn igjen når ei byttar pipe? Eller held treffpunktet seg noko lunde på den enkelte pipe? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjella Posted September 22, 2020 Share Posted September 22, 2020 Treffpunkt er det samme for hver enkel pipe, men du må jo allikevel skyte inn ved bytte av pipe. (Forskjellig kaliber og kulevekt) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ellingskapteinen Posted September 22, 2020 Share Posted September 22, 2020 2 hours ago, kjella said: Treffpunkt er det samme for hver enkel pipe, men du må jo allikevel skyte inn ved bytte av pipe. (Forskjellig kaliber og kulevekt) Skjønnar, det var eigentleg det eg lurte på. Det slår meg at det enklaste kanskje er å ha to børser, men det treng ikkje alltid å ver enkelt og rasjonelt når det er snakk om hobbyar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gillen Posted September 23, 2020 Share Posted September 23, 2020 Det aller enkleste er vel å ha 1 rifle og 2 kikkerter. Men det blir jo fryktelig kjedelig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeffery Posted September 23, 2020 Share Posted September 23, 2020 (edited) Kort oppsummert er det vel to fordeler med muffe, kontra flere piper tilpasset fabrikkgjengene. Med muffe kan en bytte pipe uten verktøy. Uten bør en ha pipestikke og låskassenøkkel. Dette trenger ikke være mer avansert en foringer til skrustikka og en litt stor fast-/skiftnøkkel, men kan selvfølgelig være langt mer spesialisert. En kan også bestille nye piper til rifla(fortrinnsvis fra samme børsemaker som har levert muffa) uten å måtte sende fra seg børsa for å få det tilpasset. Er ikke disse elementene relevante, så er, etter min mening, muffe bare en kompliserende løsning. Edit: Og med skikkelig tilpassede piper, så er behovet for innskyting like stort/lite, enten en skrur i fabrikkgjengene, eller i ei muffe. Edited September 23, 2020 by Jeffery lagt til... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted September 23, 2020 Share Posted September 23, 2020 4 minutes ago, Jeffery said: Kort oppsummert er det vel to fordeler med muffe, kontra flere piper tilpasset fabrikkgjengene. Med muffe kan en bytte pipe uten verktøy. Uten bør en ha pipestikke og låskassenøkkel. Dette trenger ikke være mer avansert en foringer til skrustikka og en litt stor fast-/skiftnøkkel, men kan selvfølgelig være langt mer spesialisert. En kan også bestille nye piper til rifla(fortrinnsvis fra samme børsemaker som har levert muffa) uten å måtte sende fra seg børsa for å få det tilpasset. Dette er ikke helt riktig. Det er mange som har piper nå, med nøkkelspor, og som skifter pipe med en fastnøkkel, og å holde resten av rifla mellom knærne eller noe sånt. Er gjengene i kassa pene og i godt hold, så er dette helt uproblematisk Børsemakeren lager ny pipe like fint til det oppsettet som til et med muffe. 4 minutes ago, Jeffery said: Er ikke disse elementene relevante, så er, etter min mening, muffe bare en kompliserende løsning. Edit: Og med skikkelig tilpassede piper, så er behovet for innskyting like stort/lite, enten en skrur i fabrikkgjengene, eller i ei muffe. Jepp K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vannebo Posted September 23, 2020 Share Posted September 23, 2020 Jeg har hatt en rem7 med muffe og det holder for meg. jeg ville ha mulighet for å plukke ut pipe uten å måtte ta kassa ut av stokken for transport,men på mitt oppsett funka det uansett ikke, så muffe var bortkastet arbeid og ikke minst penger. Har man først kassa ut av stokken kan man like gjerne bruke verktøy. Har hatt lakelander og der jeg bare plukka piper ut og inn. Helt uproblematisk og minimal treffpunktforandring, og slapp plukke ting i biter for å bytte pipe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeffery Posted September 23, 2020 Share Posted September 23, 2020 9 minutes ago, M67 said: Dette er ikke helt riktig. Det er mange som har piper nå, med nøkkelspor, og som skifter pipe med en fastnøkkel, og å holde resten av rifla mellom knærne eller noe sånt. Er gjengene i kassa pene og i godt hold, så er dette helt uproblematisk Børsemakeren lager ny pipe like fint til det oppsettet som til et med muffe. Jeg har nok fulgt litt dårlig med de siste årene men dette understreker jo i grunnen poenget mitt enda mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torf Posted September 23, 2020 Share Posted September 23, 2020 (edited) Hvorfor ikke få Hansen til å lage "muffesystemgjenger" direkte i låskassa uten muffe.. Dytter man ut det gamle løpet i Steyr SSG69 er det ei fin kasse å lage direkte muffegjenger i. AI har en genial måte å låse løpet i låskassa på etter at det har blitt skrudd til med håndkraft. Edited September 23, 2020 by Torf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vannebo Posted September 23, 2020 Share Posted September 23, 2020 @Torf er den kassa splitta i bånn, eller er det en settskrue som låser mot gjenger? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
msteiro Posted September 23, 2020 Share Posted September 23, 2020 Er vel splittet, mente @Aannerudgjorde noe lignende på sin.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torf Posted September 23, 2020 Share Posted September 23, 2020 (edited) En liten del på midten av gjengepartiet er splittet i bunn. Gjengene foran og gjengene mot støtbunnen er hele. Hele gjengepartiet er ganske langt. Edited September 23, 2020 by Torf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted September 23, 2020 Share Posted September 23, 2020 34 minutes ago, Torf said: En liten del på midten av gjengepartiet er splittet i bunn. Gjengene foran og gjengene mot støtbunnen er hele. Hele gjengepartiet er ganske langt. Patentet beskriver hvordan det er gjort: https://patents.google.com/patent/US8910408B2/en K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjella Posted September 23, 2020 Share Posted September 23, 2020 12 hours ago, M67 said: Dette er ikke helt riktig. Det er mange som har piper nå, med nøkkelspor, og som skifter pipe med en fastnøkkel, og å holde resten av rifla mellom knærne eller noe sånt. Er gjengene i kassa pene og i godt hold, så er dette helt uproblematisk Børsemakeren lager ny pipe like fint til det oppsettet som til et med muffe. Jepp K Nøkkelspor er en smart løsning, men er ikke særlig vakkert til en pen trestokk da sporene vil skjemme ut overgangen mellom låskasse og pipe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted September 23, 2020 Share Posted September 23, 2020 2 minutes ago, kjella said: Nøkkelspor er en smart løsning, men er ikke særlig vakkert til en pen trestokk da sporene vil skjemme ut overgangen mellom låskasse og pipe. Alle har jo sine egne preferanser. Jeg synes pene trestokker er pene, men de blir fort stygge slik jeg bruker rifler, så akkurat det falt meg ikke inn engang. Men du har jo rett. Du får kjøre 8-kantet pipe K 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts