Jump to content

Børsemaker Rafdal?


spørsmål

Recommended Posts

Skulle til å ringe Rafdal for å få sendt inn ei rifle. Planen var å få et løpsbyttesystem, men i går kveld satt man som folk flest å surfet og kom over en youtube video der kommentarfeltet hadde en del negative, men viktige ting å legge frem. Mye av denne negative kritikken kom fra en skytter jeg har stor respekt av og da får man jo litt tanker relatert til valg av børsemaker osv. 

Har noen av dere erfaring med Rafdal? Evt kan dere anbefale gode børsemakere!? Om jeg må betale litt mere andre steder, men får kvalitet fra ende til ende så foretrekker jeg heller det :) buy once cry once..

 

Link to comment
Share on other sites

  • msteiro changed the title to Børsemaker Rafdal?

Flott at folk henger seg på!

Grunnen til min skepsis har grobunn i en Youtube video sitt komentarfelt, "nei ikke aller beste kildene" men for de som kjenner til kanalen og som meg "fulgt den i årevis" så har man en formening om at denne fyren har en viss greie på det han snakker om :) Grobunnen stammer fra en av THLR.NO sine youtube- videoe," Longrange blog 315" og der kan dere lese første kommentar og deretter hans respons nedover. 

 

Link to comment
Share on other sites

For noen år tilbake, kjøpte jeg flutet lilja pipe til en Sauer 202 av Rafdal. Picatinny skulle også monteres. En av de fire skruene på skinna stakk 2mm for høyt opp (over bunnen på skinna) og kom i konflikt med montasjen. Pipa var laget slik at hverken forhøyningen mellom to fluter, eller en flute var sentrert rett opp (hvis det var mulig å forstå den forklaringen). Jeg opplevde det som om pipa var montert en halv cm vridd til en side. Rafdal sa at dette ikke hadde noen praktisk betydning, og det hadde det sikkert ikke.. Syntes uansett det var irriterende på ei pipe som kostet like mye som en ny tikka t3. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, ladebenken said:

Er godt fornøyd med rafdal. Nå har jeg ikke brukt han til noe avanserte greier, bare noen løpsskifter, muffe og annet småtteri.  Bra arbeid og ikke minst, han vet hvordan en kalender fungerer - arbeid er ferdig til avtalt tid!  
 

magnumhansen leverer også svært bra arbeid!

Har du noe neggativt å si om muffe-løsningen? Er dette jeg vurderer selg skjønner du!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt rafdal til å bygge om en Tikka til løpsmuffe og 3 løp. Gikk knirkefritt, grei pris meget bra arbeid, oppfølging underveis og alt etter avtale og akseptabel tid :)

 

Hva lurer du på ? Eneste jeg merket var at når jeg hadde demper så måtte jeg holde igjen i løpet og ikke stokk/kasse når jeg løsnet demperen så ikke løpet skrudde seg ut. Litt vane-sak, men tok alltid å kjente på løpet når jeg skulle ut på ny jakt at det satt skikkelig, hadde ingen tilfeller der det løsnet :)  

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Hare4 said:

Jeg har brukt rafdal til å bygge om en Tikka til løpsmuffe og 3 løp. Gikk knirkefritt, grei pris meget bra arbeid, oppfølging underveis og alt etter avtale og akseptabel tid :)

 

Hva lurer du på ? Eneste jeg merket var at når jeg hadde demper så måtte jeg holde igjen i løpet og ikke stokk/kasse når jeg løsnet demperen så ikke løpet skrudde seg ut. Litt vane-sak, men tok alltid å kjente på løpet når jeg skulle ut på ny jakt at det satt skikkelig, hadde ingen tilfeller der det løsnet :)  

Lurte igrunn på akkurat det du svarte på. Det at løpet er løs er en sånn negativ side fra min side :) Hadde forestilt meg at muffa satt bom fast og at man måtte omtrent måtte sette våpenet i skruestikka for å få det løst. Er løpet så løst at man skrur det ut med håndmakt i skauen når man tar av lyddemperen så frykter jeg presisjonen går ned betraktelig :/ 

Link to comment
Share on other sites

Da har du nok misforstått litt, hele poenget med en muffe er at man skal kunne skru inn med håndmakt. Eller så kan man jo bare bruke fabrikkgjengene.

 

Og hvis en demper da sitter litt hardt vil jo det være mulighet for at pipen følger etter hvis man holder andre steder enn i pipen. Hvorfor du skal skru på demperen ute i skauen skjønner jeg ikke, og hvis noe skulle skjedd som gjorde at du måtte skru av demperen, så er det ikke verre enn å holde i pipen eller stramme den etterpå.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, spørsmål said:

Hadde forestilt meg at muffa satt bom fast og at man måtte omtrent måtte sette våpenet i skruestikka for å få det løst.

 

  -  eller "løpsstikke", som det heter, når man skifter pipe direkte i gjengingen i låskassa. "Muffe" er altså en forenkling av dette, for de av oss som har 10 venstre-tommelfingre. Slik at man slipper å dra med seg skrustikke og rørtang til jaktbua.

 

Rafdal skal få montere muffe på Remingtonen min, og tilpasse ekstra pipe i 6 XC, når jaktsesongen er over.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, seawolf said:

Hva blir gjenga opp; pipa eller løpet?

 

Hei, 

 

Ta en kjapp titt på bildene her. "Me lagar sjølve muffa i eit veldig seigt og sterkt stål, så tilpassar me denne til pipe og til kasse." Altså lager han en muffe som skrus i kassa. Pipa er så dreid/gjenget slik at den passer til muffa. Enkelt og greit. 

 

Jeg har forøvrig en rifle som han har lagd for meg med muffe i kaliber 338wm/375hh/458wm. Upåklagelig! 

Link to comment
Share on other sites

Det ante meg at det var slik, men ble usikker når det stadig vekk snakkes om løpet.
Løpet er hullet i pipa og her er det tydeligvis pipa som er gjenget opp utvendig?

Litt OT, når det gjelder muffe forøvrig (på norsk) er det jo i tillegg til overnevnte koblingsstykke,  også noe av pels damene varmet hendene sine i.
I Canada brukte vi også begrepet Muff om noe annet "pelskledd",  og begrepet Muff diver var ikke helt ukjent :)

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Rafdal muffe på min X-bolt. Har skrudd ut/inn løpet noen ganger og treffpungt endring er ikke målbart. Kanskje om man måler med micrometer, men for det blotte øye er det ikke forskjell, og rifla samler nokk helt ned til 10mm på 100m om skytteren har god dag. Servicen hos Rafdal var også helt topp.

En kan skru ut løpet for hand, fikk beskjed om at jeg ville ha det til å sitte fastere kunne en bruke verktøy til å stramme til noe. Selvsagt bruke riktig verktøy og fremgangsmåte da. Jeg bruker noen arbeidshansker med gummiert gripflate når jeg skrur til. Kan skru det løst for hand, men har aldri løsnet.  Er forøvrig helt naturlig for meg og holde igjen løpet når jeg skrur av demper. Så om dette er et problem  er nokk ikke muffe rette valget.

Link to comment
Share on other sites

Rafdal's "Raffismuffe" er jo genialt enkelt, ganske enkelt genialt :winke1:

Med flere løp/kikkerter, sørg for å ha en solid repeterbar kikkert montasje løsning, evt. høye nok ringer. Jeg har begge deler i nåværende konfigurasjon. Bruker samme kikkert på begge løp, da det kun er noen få klikk i forskjell. Banen er 5 min unna, og jeg nar nøkler😏

Rafdal har gjort en veldig bra jobb på alt jeg har levert inn. Prisen blir som avtalt. Kjapp med å ta kontakt dersom uklarhet. Leverer ofte før avtalt. IMG_20200918_225914.jpg.e37ddb305fb3c814258896e5173787b8.jpgIMG_20200918_230117.jpg.afc6ad45a56e9ea6eaae689e3116a7f4.jpg

 

 

Edited by Ruger #1
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

On 9/17/2020 at 11:24 AM, msteiro said:

Da har du nok misforstått litt, hele poenget med en muffe er at man skal kunne skru inn med håndmakt. Eller så kan man jo bare bruke fabrikkgjengene.

 

Og hvis en demper da sitter litt hardt vil jo det være mulighet for at pipen følger etter hvis man holder andre steder enn i pipen. Hvorfor du skal skru på demperen ute i skauen skjønner jeg ikke, og hvis noe skulle skjedd som gjorde at du måtte skru av demperen, så er det ikke verre enn å holde i pipen eller stramme den etterpå.

Fungerer det like fint å bruke fabrikkgjengene? Er dette like/ mere holdbart?. Har ikke noe behov for å kunne bytte løp ute i skogen, skyter med 6,5 *55 9 månder i året, men hadde lyst på løp i 3006 når elgen står for tur. Så dersom fabrikkgjenger fungerer like fint og er holdbart osv så ser jeg kanskje ikke lengre fordelen med muffe ?.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, kjella said:

Treffpunkt er det samme for hver enkel pipe, men du må jo allikevel skyte inn ved bytte av pipe.

(Forskjellig kaliber og kulevekt)

 Skjønnar, det var eigentleg det eg lurte på. Det slår meg at det enklaste kanskje er å ha to børser, men det treng ikkje alltid å ver enkelt og rasjonelt når det er snakk om hobbyar. 

Link to comment
Share on other sites

Kort oppsummert er det vel to fordeler med muffe, kontra flere piper tilpasset fabrikkgjengene. Med muffe kan en bytte pipe uten verktøy. Uten bør en ha pipestikke og låskassenøkkel. Dette trenger ikke være mer avansert en foringer til skrustikka og en litt stor fast-/skiftnøkkel, men kan selvfølgelig være langt mer spesialisert. En kan også bestille nye piper til rifla(fortrinnsvis fra samme børsemaker som har levert muffa) uten å måtte sende fra seg børsa for å få det tilpasset. 

Er ikke disse elementene relevante, så er, etter min mening, muffe bare en kompliserende løsning.

Edit: Og med skikkelig tilpassede piper, så er behovet for innskyting like stort/lite, enten en skrur i fabrikkgjengene, eller i ei muffe.

Edited by Jeffery
lagt til...
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Jeffery said:

Kort oppsummert er det vel to fordeler med muffe, kontra flere piper tilpasset fabrikkgjengene. Med muffe kan en bytte pipe uten verktøy. Uten bør en ha pipestikke og låskassenøkkel. Dette trenger ikke være mer avansert en foringer til skrustikka og en litt stor fast-/skiftnøkkel, men kan selvfølgelig være langt mer spesialisert. En kan også bestille nye piper til rifla(fortrinnsvis fra samme børsemaker som har levert muffa) uten å måtte sende fra seg børsa for å få det tilpasset. 

Dette er ikke helt riktig. Det er mange som har piper nå, med nøkkelspor, og som skifter pipe med en fastnøkkel, og å holde resten av rifla mellom knærne eller noe sånt. Er gjengene i kassa pene og i godt hold, så er dette helt uproblematisk

Børsemakeren lager ny pipe like fint til det oppsettet som til et med muffe.

 

4 minutes ago, Jeffery said:

Er ikke disse elementene relevante, så er, etter min mening, muffe bare en kompliserende løsning.

Edit: Og med skikkelig tilpassede piper, så er behovet for innskyting like stort/lite, enten en skrur i fabrikkgjengene, eller i ei muffe.

Jepp

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en rem7 med muffe og det holder for meg. jeg ville ha mulighet for å plukke ut pipe uten å måtte ta kassa ut av stokken for transport,men på mitt oppsett funka det uansett ikke, så muffe var bortkastet arbeid og ikke minst penger. Har man først kassa ut av stokken kan man like gjerne bruke verktøy. Har hatt lakelander og der jeg bare plukka piper ut og inn. Helt uproblematisk og minimal treffpunktforandring, og slapp plukke ting i biter for å bytte pipe.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, M67 said:

Dette er ikke helt riktig. Det er mange som har piper nå, med nøkkelspor, og som skifter pipe med en fastnøkkel, og å holde resten av rifla mellom knærne eller noe sånt. Er gjengene i kassa pene og i godt hold, så er dette helt uproblematisk

Børsemakeren lager ny pipe like fint til det oppsettet som til et med muffe.

Jeg har nok fulgt litt dårlig med de siste årene:wink: men dette understreker jo i grunnen poenget mitt enda mer. 

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke få Hansen til å lage "muffesystemgjenger" direkte i låskassa uten muffe..

Dytter man ut det gamle løpet i Steyr SSG69 er det ei fin kasse å lage direkte muffegjenger i.

 

AI har en genial måte å låse løpet i låskassa på etter at det har blitt skrudd til med håndkraft.

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, M67 said:

Dette er ikke helt riktig. Det er mange som har piper nå, med nøkkelspor, og som skifter pipe med en fastnøkkel, og å holde resten av rifla mellom knærne eller noe sånt. Er gjengene i kassa pene og i godt hold, så er dette helt uproblematisk

Børsemakeren lager ny pipe like fint til det oppsettet som til et med muffe.

 

Jepp

 

K

Nøkkelspor er en smart løsning, men er ikke særlig vakkert til en pen trestokk da sporene vil skjemme ut overgangen mellom låskasse og pipe.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, kjella said:

Nøkkelspor er en smart løsning, men er ikke særlig vakkert til en pen trestokk da sporene vil skjemme ut overgangen mellom låskasse og pipe.

Alle har jo sine egne preferanser. Jeg synes pene trestokker er pene, men de blir fort stygge slik jeg bruker rifler, så akkurat det falt meg ikke inn engang. Men du har jo rett. Du får kjøre 8-kantet pipe ;)

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...