Jump to content

Uerfaren hagleskytter trenger råd relatert til ny hagle.


MatsPelle

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter ei ny hagle ettersom jeg føler at min nåværende hagle ikke lengre tilfredsstiller mine krav. Arvet ei billig hagle av type Beretta 412 12/70. Denne har gjort jobben i mange år, men fra tid til annen så må jeg innrømme at jeg savner muligheten for å ha skudd nr 2 klart.

Har da sett på litt forskjellig, men får liksom ikke bestemt meg for om jeg skal gå for en semi auto eller en tradisjonell o/u eller pump.. 

 

Mange fordeler med o/u.. enkle å vise sikkerhet, enkle å vedlikeholde av mekanisme, enkel våpenpuss og mulighet for ulik spredning. 

Fordelene jeg ser med semi er, mulighet for større magasinkapasitet på leirdue banen, 1 løp å forholde seg til, mye bedre justeringsmuligheter i forhold til kolbe og div, samt at det er sjeldent jeg igrunn har bruk for 2 ulike choker og da er det lettere å bare stappe i choke type etter jakt. 

Var på banen og fikk tafsa litt på noen o/u hagler, men her endte jeg opp med å få prøve ei hagle som passa meg godt.. Dessverre så snakker vi da om en beretta til 35k, noe som er langt unna budsjettet mitt for haglevåpen.

Har funnet noen alternativer, men ikke den mest aktive hagleskytteren så har ingen praktisk erfaring med noen av de. Setter pris på litt geleiding :) akkurat nå så så er det benelli pump som virker som det greieste alternaternativet, men hva mener dere som bruker hagla litt mere ;) 

 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=191592753 (Merr driftsikker enn semi? og billigere)

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=189845817

https://www.jaktogfriluft.no/churchill-206x-silver-1276-66cm

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MatsPelle said:

Mange fordeler med o/u.. enkle å vise sikkerhet, enkle å vedlikeholde av mekanisme, enkel våpenpuss og mulighet for ulik spredning.

Riktig! - Hvorfor ikke se etter pen brukt?- En Beretta 686 bør la seg oppdrive til ca 10 -12 K

 

1 hour ago, MatsPelle said:

Fordelene jeg ser med semi er, mulighet for større magasinkapasitet på leirdue banen, 1 løp å forholde seg til, mye bedre justeringsmuligheter i forhold til kolbe og div, samt at det er sjeldent jeg igrunn har bruk for 2 ulike choker og da er det lettere å bare stappe i choke type etter jakt

Jeg kjenner ingen leirduedisiplin der lading med flere enn 2 skudd er aktuell (lovlig). 

Vil likevel ikke direkt fraråde deg, mange skyter uforskammet bra med sine halvau

toer og driftsikkerhet er sgs 100% fra anerkjente producenter,-(styr unna de tyrkiske). Du finner flere gode innom samme prisområde ca +/- 10 K  ( Beretta Outlander, Franchi Affinity, Browning Gold, etc )

 

Pump.-Ser egentlig bare ulemper,..en ting mer å forholde seg til

( pumpebevegelse) ved oppfølgningsskudd. Kanskje greit nok ved jakt fra kajak eller båt, men ellers, nei - som noen skrev;.."de gjør seg best på film"

 

Edited by bobby
Tillegg
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...