Jump to content

LAR Grizzly .45 Win Mag


Grizzly45

Recommended Posts

Da er det min tur til å eie en sånn en. Jeg antar det er ca 5 av dem i landet, og at de går på omgang mellom oss?

Min er Mark 1, med .45 Win Mag sett og .45 ACP sett. Jeg har sett at det finnes .357/45 GWM løp, men det var dessverre ikke med i pakka :(

Jeg har 3 .45 ACP magasiner som er litt slarkete, men funker greit. Har bare ett i .45 WM, det kjenner jeg at ikke er helt greit.

Hadde jeg greid å banke ut en follower av litt stålblikk kunne jeg bygget om et av .45 ACP magasinene, har .45 WM magasinfjører, men mangler followeren..

Det er vel neppe stort marked for 3.parts reservedeler til denne..

 

Noen som har noen erfaringer å dele?

Den er ganske trang i throath'en - kulene må settes ganske dypt, og bør helst begynne å kone rett utenfor hylsemunningen for å kamre.

 

Har prøvd 185, 200 og 230 gr så langt, med N110. N110 virket "riktig" med 230, men jeg tror jeg skal prøve N105 eller 3N37/38 på de lettere kulene. N340 mumler Quickload at kanskje er litt kjapt.

(forøvrig så var QL spot on på simuleringene sine - typ 3-7 f/s avvik mellom simulert og målt gjenomsnittshastighet. Ganske imponerende)

 

Det ble veldig fine ildkuler, og det er jo alltid moro, men hjelper ikke på hodepinen. Holdt Mag2 faktor med 200gr kule, sånt er jo også gøy.

Tror ikke den liker Frontier så godt, men noen Berry's 185gr gikk veldig bra.

 

Tips om en litt tyngre kule som kamrer og veksler godt? Lekte med en 255gr RN FP, men den ville ikke kamre uten å stå fryktelig lavt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

kulene må settes dypt, bommene kommer tidlig på den som jeg såvidt nevnte.

340 går, men er litt borderline, n105 og n110 er safe, jeg brukte FMJ 230gr (siden det er mye fart) 3n37 og 3n38 går og, men fort litt y00 fireball, som jo er kult.

 

 

Jeg skal ta en ladedag på 45wm en dag.... men har sagt det 1-2 år også så 😛 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde den første som forlot USA, med nr. PP (Pre Production) noen-og-sytti. Komplett med sett i .357 Magnum og .45 ACP. Vet ikke om det ble tatt inn konverteringsett i .357 GWM (som var en .45 Winchester Magnum-hylse krympet ned til .357, og hadde dermed en karakteristisk flaskeform). Har ladedata for .45 WM for ulike krutt- og kuletyper, hvorav noen ga en voldsom munningsflamme. Send PM så tar vi det derfra.

Grizzly.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det virker som de var mer utbredt enn jeg trodde, ja.

Sender PM om ladedata.

Jeg tror magasiner kan bli et problem, mine begynner å bli litt slarkete.

Jeg har forøvrig to vrak også, som ser ut som om de er blåst ut av en out-of-battery avfyring. De er blokka ut i en pen oval midt på.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har også en herlig "liten" sak med noen magasiner. Koser meg med denne, sjøl om det aldri blir volum-skyting med den. Har også ei 357/45 pipe, men har dessverre aldri kommet i gang for å produsere egne hylser. Tragisk, men sant.... Prøvde å legge inn bilde, men det skar seg...

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 10/9/2020 at 1:34 PM, Pekkan said:

Jeg har også en herlig "liten" sak med noen magasiner. Koser meg med denne, sjøl om det aldri blir volum-skyting med den. Har også ei 357/45 pipe, men har dessverre aldri kommet i gang for å produsere egne hylser. Tragisk, men sant.... Prøvde å legge inn bilde, men det skar seg...

 

 

Jeg tror vi må ta en liten prat på PM :)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Grizzlyen er en morsom pistol å skyte med, og svært presis, fikk sølv med den på NM i mag 2, morro å kile seg inn mellom revolvergutta:-)

Bruker N350 til 230gr hullspisskuler, lett å nå faktor. Har også prøvd med blykuler, god presisjon, men ikke optimal neseform på de jeg har prøvd, så funksjon lider litt, kunne tenkt meg en rundneset kule på ca 250ish gr.

Ett vekselsett i 357 hadde vært en drøm, så kunne man skutt Mag 1 og.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En .45 Win mag er en forlenget .45 ACP hylse, og den er sertifisert for mye høyere trykk.

I TC Contender er den vel ladet med 300-350gr kuler også, men i en Grizzly må man holde OAL nede for at kula ikke skal stå i bommene.

Patronene skal jo også passe i magasinet, så lange patroner blir litt vanskelig.

Jeg har ladet en håndfull med 250 gr H&N KS HS kuler som kamrer, har ikke fått prøveskutt ennå.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 11/13/2020 at 10:15 PM, OlavM said:

 

Ett vekselsett i 357 hadde vært en drøm, så kunne man skutt Mag 1 og.

Litt off topic men det er vel denne du skulle hatt med 15" pipe til mag1  :-) :

 

J201098.jpg

 

 

Luger 10mm 1907 Carbine

$13895.00

Made in USA
Caliber: 10mm
Capacity: 7 + 1
Barrel Size: 16 inch
Overall Height : 5.5 inch
Overall Length : 21.3 inch
Body Width: 1.25 inch
Max Width at toggle: 1.45 inch
Weight: 38 ounce
Finish: Slow Rust Blue, Straw and Fire Blue on small parts
Grips: Checkered Walnut

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...