Jump to content

Blodspor: verharrmetoden


Sonic

Recommended Posts

Jeg leste  om en metode som heter Verharrmetoden som kan brukes for å avgjøre om en hund er på sporet eller ikke, hvis man er usikker. Den er beskrevet i boka "Ettersøk"av Magne Klokset, fra 1998, som er tilgjengelig på nb.no

Det går ut på å stramme opp lina slik at hunden blir stoppet. Hvis hunden da fryser med hodet i retningen den gikk er den på sporet. Om den slår ut til siden er den ikke på sporet. Noen her som har prøvd/bruker denne metoden?

 

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hørt om metoden, men kan garantere at det der ikke er noe eksakt vitenskap. Har strammet opp og stoppet bikkjer utallige ganger på spor av div årsaker. Den vanligste atferden jeg opplever er at hunden ser bakover og lurer på hva jeg holder på med før vi går videre i sporet. Det er forøvrig helt vanlig at hunden når den sporer slår ut til sidene av "fertgata"  når den går på overværspor, eller kombinert fotavtrykk/blod og overvær. Stopper du en hund som går et overværspor, er det helt naturlig at den pendler ut til siden for å bekrefte at den er i fertgata.. 

Link to comment
Share on other sites

On 9/14/2020 at 7:57 PM, vavlo said:

Forskjellige raser jobber forskjellig og det er individuelle forskjeller på hvor godt de markerer hva de holder på med, og hvor lett eller vanskelig de lar seg avlede. 

Jeg mener man bør være ytterst varsom med å korrigere en hund på sporet, og bare stramme opp lina og dra den tilbake om den er helt på bærtur (dvs. langt utenfor eller på vei i feil retning). Jeg har selv hatt dachs, som av naturlige årsaker alltid gikk med nesa nesten plantet i bakken. Så måtte jeg en gang tilkalle en ekvipasje for å gjøre ettersøk på rådyr. Bikkja var en velvoksen jemthund, og fører sa "den kan virke litt vimsete og ukonsentrert på sporet, men den finner alltid dyret hvis det ligger". Og det gjorde den, men med et helt annet sporingsmønster enn det jeg var vant til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...