Jump to content

Kjøter


358 Win

Recommended Posts

Her i bygda er det en kar som har ei middels langbeina kjøter som han alltid går skogstur med løs. Den løper etter alt den møter av ville dyr og jager de i full los noen 100 meter før den kommer tilbake. Ikke har han spurt grunneiere heller og han går turer med den bikkja sommer som vinter. 

Jeg vet jo at jeg ikke noen kan nekte han å gå tur i skauen men kan man ikke kreve at bikkja skal være i bånd, selv om det ikke er båndtvang ?

Link to comment
Share on other sites

Kapittel 2. Sikring av hunder

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

Hunder kan være løse bare når de

a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller
b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.

Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen.

Hunder skal alltid holdes under slikt tilsyn at de så vidt mulig hindres i å drive eller forfølge vilt, jf. likevel § 9 tredje ledd.

 

 

§ 8.Særlig om hundedressur, jakt og fangst

Jakthundtrening, jakthundprøver og dressur kan bare foregå med samtykke av grunneieren eller den som har en allmenn bruksrett til eiendommen. For statsallmenningene gis samtykke av fjellstyret.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, 358 Win said:

Her i bygda er det en kar som har ei middels langbeina kjøter som han alltid går skogstur med løs. Den løper etter alt den møter av ville dyr og jager de i full los noen 100 meter før den kommer tilbake. Ikke har han spurt grunneiere heller og han går turer med den bikkja sommer som vinter. 

Jeg vet jo at jeg ikke noen kan nekte han å gå tur i skauen men kan man ikke kreve at bikkja skal være i bånd, selv om det ikke er båndtvang ?

Jeg er ikke jurist, men hvis det er slik du beskriver vil jeg tro du kan støtte deg på Hundeloven §3 om et generelt aktsomhetskrav: "Hundeholderen skal sørge for at hunden eller hundeholdet ikke er til urimelig ulempe for folk, miljø eller andre interesser." Det er vel også noe i §4 som sier at hundeholder (eier) skal ha kontroll over hunden når den er løs. Høres ikke slik ut i dette tilfellet.

 

Edit. @Cruiser det ble dødt løp😉

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En samtale er vel det beste hvis det oppleves som et problem, uansett. Vet ikke om jeg hadde brydd meg om ei bikkje som bjeffer på ting et hundretalls meter i en skog før den kommer tilbake. Båndtvangsbrudd vår og sommer er vel noe en både kan og bør ha en samtale om, med et blikk mot dyrevelferd eller jaktforvaltning.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...