Jump to content

Ammo til småvilt


LA8PV

Recommended Posts

Anbefaler patroner i 12/70, gir som oftest bedre dekning (jevnere haglsverm) enn 76 mm. Haglstørrelse US No. 5 skulle være et greit kompromiss til orrfugl og storfugl, US No. 6 til orrfugl og rype. Jeg har god erfaring med Rottweil Waidmannsheil. Hvis du vil være helgardert, No. 6 i løpet med minst trangboring, 5 i det andre.   

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt bra resultat med Rottweil Jagd Braun Spreder No. 6 i det første løpet (skudd nummer 1) og Winchester Super Speed No. 5 i det andre (skudd nummer 2).

 

Vil absolutt anbefale å prøve jaktammunisjon på papp først. Skuddbildet er som regel ikke det samme fra en hagle til en annen. Prøv deg også frem med forskjellige choker om mulig. 

Edited by Tord
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Har en eldre lett sideligger med hard kolbekappe. Etter neon turer på leirduebanen nå så er ikke patroner med 35-36gram hagl aktuelt i den føler jeg :P Sideligger og patroner laget av papp/papir lukter jo litt klassisk og fant da Nittedal Spesial Retro med kal 12/65 med 30 gram us7 hagl. Men føler kanskje us7 blir litt smått i ha i skogen til div vilt? Eller er det slik at us 7 holder til mye slik i starten av jakta? Gyttorp Røda virker også perfekt til meg og min hagle, men der er det us 5 som minste. Ville heller hatt us 6 men det er det kun Rottwail som har og da snakker vi 35-36 grams patroner som vil gi mye rekyl. Noen som vet om papp/papir patroner i kal 12 med 28-32 gram og us 6 eller uk 5 så setter jeg pris på det også ;) 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Rugerdud said:

Men føler kanskje us7 blir litt smått i ha i skogen til div vilt? Eller er det slik at us 7 holder til mye slik i starten av jakta? 

Ja. Nei.

Vet ikke hva du skal jakte, men jeg liker å differensiere haglstørrelse ut fra vilt-type gjennom hele sesongen. Antar det er bly vi snakker om, og da går US #7 går fint til duer o.l., til f. eks. ender og hare ville jeg valgt #5 (og til rev enda grovere). Gyttorp Röda er fine patroner, men jeg har landet på Rottweil Waidmannsheil som en god allround-patron i mine hagler.

Link to comment
Share on other sites

@Sølvrev Som jeg skrev "div i skogen" jeg jakter småvilt og skyter det som dukker opp av jaktbare vilt. Syns us 7 kanskje er due og trost patroner. Derfor jeg lurte litt på hva dere kanskje skyter med us 7. Det er "blysmuth" vi snakker om ja. Papp, lette ladninger og utvalg i haglnr virker ikke som det er mulig å ha lenger. S&B og Rottweil har hele spekter men da med 25-36 grams patroner.

Link to comment
Share on other sites

Ja, i kal. 12/70 er vanlig haglvekt for bly 35-37 gram. Før hadde vi et godt utvalg av 65 mm patroner med litt lavere haglvekt (i papp, selvsagt!), og ofte ga disse jevnere og penere skuddbilde en 70 mm. Nå virker det som 70 er lettvekteren, men skal du ha skikkelig trøkk må du gå for 76 mm. Og slike patroner setter ikke spesielt pene skuddbilder av dem jeg har prøvd. Jeg skulle gjerne også sett et bedre utvalg av patroner med papp-hylse, men det som virkelig irriterer meg er den helv...... plastkoppen som har erstattet den tidligere forladningen av papp eller filt. Disse koppene finner man nå over alt i naturen der haglejegere ferdes😬.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

I litt yngre år hadde jeg "trua" på små hagl. Småviltjakta var for det meste ryper, - så skogsfugl var ofte de som ble felt på vei opp på fjellet.

Gyttorp Röda us 7 papp var det som regel lå i sideligger eller Rem 1100. Datt faktisk en hel del både Orre, Rudge og Røy. Jaktet uten hund på den tiden, men kan ikke huske problemer å finne påskutt fugl...som regel døde i luften.

Min første double på Orrfugl var med disse rel små hagl,- det var sent på kvelden, ganske mørkt og "tett" terreng, jeg så at de begge "fikk det" i skuddet, men husker jeg likevel var skeptisk på å finne de, bekymringer var likevel unødvendig- begge lå døde, godt synlige med utslåtte vinger.

Disse gamle Gyttorp-patronene hadde ypperlige trefrbilder i mine våpen.

Jeg jakter nå for tiden mest i skog,- mindre med ryper og brattere og lengre opp til fjells 😊, - så nå ligger us6 i det åpneste, trangeste varierer, men oftest us5. - Litt lang historie ble dette - men meningen var vel å si at om du har en god us7, så kan den være meget effektiv også i skog og tidlig sesong - treff i hode hals er sikker død og slik treff er mer sannsynlig med mindre/små hagl.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...