Jump to content

Ammunisjon til Mossberg mvp 223 Patrol


terje86

Recommended Posts

Heisann! 

 

Har riflen nevnt i tittelen, og får ikke fine samlinger på 100m (skyter ofte hull i hull med andre våpen). Bruker Sellier & Bellot 55gr helmantel. Etter som jeg har forstått det så er dette ei børse som er kresen på ammunisjon. Kan det stemme? I så fall, er det noen her som har noen erfaringer med ammunisjon til denne riflen? Tenker både til fugl (helmantel) og rådyr. 

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha billige MFj med 55grs kuler som går godt prøv Magtech og GGG. Til rådyr prøv Federal Fusion 62grs kule. Og Remington PSP Core Lock. Den er 62 eller 64 grs.

 

Ellers er det bare å kjøpe litt ammunisjon og teste selv. Hva som går godt i andre Mossberger er ikke sikkert din liker. Sjekk Jaktdepotet da de har stort utvalg og bestill ei pakke med litt div fra de. Kjøp kun ei pakke av hver ammunisjonstype og test. Så kjøper du noen pakker av det som går godt etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Stor spredning. Større enn en snusboks på 100m, med Sellier og Bellot. Har sjekket vindhastighet, dratt et papirark mellom skjefte og pipe, sjekket alle skruer, pusset løpet jevnlig og grundig, justert avtrekk, sjekket at kikkert sitter etc. 

 

Begynner å dra samme konklusjon som deg - rett og slett at presisjonen er for dårlig på denne modellen. Har et lite håp om at riktig type ammo kan gi hvertfall litt tettere samlinger. S&B er vel ikke akkurat kjent for å være verdens beste billigammo. 

 

Bedding? Interessant. Hva går det ut på? (har mye å lære enda) 

Edited by terje86
Link to comment
Share on other sites

Uansett billig USA rifle er snusboks for mye. Så jeg vil mistenke at det er comboen ammo og rifle som er dårlig. MVPen er vel også søylebeddet fra fabrikk.

 

Bedding er et hjelpemiddel som holder kasse og pipe stødigere i stokken. Vanlig bedding ligger som en hard masser rundt kasse i stokken. Søylebeddign er rør av aluminium som oftest som sitter rundt skjefteskruene i stokken så den holdes støtigere i stokken :)

 

Prøv annen ammo du "terje86" så kommer det nok bedre preisjon. Når du finner rett combo så vil du nok ligge rundt 20-30mm tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Kan også legge til at min Rem 700 liker heller ikke disse S&B FMJ, ikke så ille som din men 4-5cm. Magtech, Winchester og GGG samler rundt halvparten. GGG slet min 700 med å få til å smelle. Så kommer ikke til å kjøpe mer av de. Men vet andre skyter de uten problemer. Jeg sliter også med GECO. Så tror den ikke liker ammunisjon med harde "nato" tennhetter.

Link to comment
Share on other sites

Ok, så det er det som er "bedding" ja. 

 

Ja, det blir å prøve seg frem. Magtech, Norma og Winchester i første omgang. Når du sier 20-30mm, da snakker vi. Uaktuelt å gå på rypejakt med fare for skadeskyting. 

 

Poster så snart jeg finner favoritt-ammo, så takker jeg for hjelpen så langt 🙂👍

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Mas-36 said:

Kan også legge til at min Rem 700 liker heller ikke disse S&B FMJ, ikke så ille som din men 4-5cm. Magtech, Winchester og GGG samler rundt halvparten. GGG slet min 700 med å få til å smelle. Så kommer ikke til å kjøpe mer av de. Men vet andre skyter de uten problemer. Jeg sliter også med GECO. Så tror den ikke liker ammunisjon med harde "nato" tennhetter.

Bytt tennstempelfjær. De blir ofte slappe etter noen år. At S&B ikke vil gå særlig bra er nokså normalt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, terje86 said:

👍

 

Rart med de S&B fmj. Virker som det er ammoen som er kresen på børsa i dette tilfellet

Det er ammoen som er drit. Etter all sannsynlighet er kulene underdimensjonerte, for de går godt i enkelte våpen - som ofte har rykte for å ha underdimensjonerte løp. Så ja, den er kresen på børsa...

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har brukt endel S&B i 308 win selv og de fleste våpen har det vært god til veldig god ammunisjon. Rugeren jeg har liker derimot ikke 180grs FMJ fra S&B mens 147 og 124grs går supert(til billig våpen med billig ammo å være).

 

Den S&B som hadde 5,56 betegnelse i 140 stk pakninger gikk strålende i Remingtonen. Mens disse nye med 223 rem merking går betydelig dårligere. Jaja, jeg får bruke de opp på stående skyting. Da er det jeg som sprer mest uansett :P

 

@M67Mulig jeg kommer til å bytte den fjæren med tiden. Men enn så lenge holder jeg meg til ammunisjon som smeller i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med denne S&B 55gr .223 er at den er hardt ladet og får børsa til å gå varm fortere enn noe annet. Samling kommer også an på våpen. I en børse samlet den helt akseptabelt på 100m men i en annen var spredningen merkbar.

Om du skal prøve hel-mantel, test også Fiocchi sin 55gr. Dessverre er den dyr hos XXL nå men kanskje noen andre selger den billigere. Samlet 10 skudd i innertier på 100m i den børsa som ikke likte S&B.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Just now, aps said:

banker alfa på 400 meter med S&B 223.... bra bc, grei fart på kula, hardere enn fiocchi. 

I call Bullshit ;) Kom evt. og vis meg 

 

12 hours ago, terje86 said:

Hehe. Har til gode å møte noen som "skyter bedre enn børsa" i stående, om man kan si det sånn. Sikkert ypperlig ammo til dynamisk skyting og plinking 👍

Bedre enn børsa skal som oftest noe til. Men om børsa skyter snusbokssamlinger på 100m så er vi ikke langt unna. Jeg kjenner en haug folk som samler < snusboks stående på 100m. Ikke spør meg om hvordan de får det til.

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 9/15/2020 at 6:55 PM, Vida said:

 

Hei , jeg har en mvp patrol som skyter kløvere på 100m med den billigste 223 ammoen fra jaktdepotet (PMC 55gr fmj) . Kanskje du kan prøve en pakke med de også. Min mvp samler også betraktelig dårligere med s&b og fiocchi ammo.

resampler.aspx?type=big&src=223a.jpg

Takker så mye! Den skal testes. Er det mvp Patrol du har eller? Er veldig fornøyd med våpenet ellers. Justerbart avtrekk og et solid arbeidsjern. 

Edited by terje86
Link to comment
Share on other sites

Har nå testet diverse ammo. Mye av det ga spredning. Endte opp på Norma Jaktmatch 55gr helmantel. Med den ble det 4 innertiere, nesten hull i hull, på 100m. Og et sleivskudd, som mest sannsynlig var menneskelig feil. Det som jeg bet meg merke til var at dette var den eneste dagen på lenge hvor det var 100% vindstille. 

 

Så da lurer jeg - er kaliber 223 ganske ømfintlig på vind? 1-2 m/s f.eks?

Edited by terje86
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Mas-36 said:

Hva slags ammunisjon har du testet? Nja, den er nok ikke like god som 6,5x55 med lange torpedokuler. Men 1-2m/s på 100meter har ikke mye å si. Snakker vi 5-7m/s vil det nok starte å skje litt men fortsatt lite på 100 meter.

Sellier & Bellot 55gr fmj

Fiocchi 55gr fmj

Winchester 55gr fmj

Norma Jaktmatch 55gr fmj

Norma Oryx 55gr blyspiss(?) (meget høy pris) 

 

De to Norma var altså de eneste som ga fin (forsvarlig på fuglejakt) samling med denne børsa. 

Edited by terje86
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, terje86 said:

Norma Jaktmatch 55gr fmj

Norma Oryx 55gr blyspiss(?) (meget høy pris) 

De to Norma var altså de eneste som ga fin (forsvarlig på fuglejakt) samling med denne børsa. 

Oryx er blyspiss ja, fin til rådyr og stort småvil der du vil ha litt mer virkning enn en FMJ kule.

De tre andre er ofte slik billig treningsammunisjon der pris er viktigere enn presisjon. Bruk de to fra Norma på jakt(går ikke så mange skudd da uansett) så leter du videre etter noe rimelig til trening.

 

Test ut Magtech, GGG, PMC, Remington UMC, Ferderal American Eagle med 55grs FMJ kuler. Disse er alle billigere og en av de bør gå godt nok til trening :D

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Mas-36 said:

Oryx er blyspiss ja, fin til rådyr og stort småvil der du vil ha litt mer virkning enn en FMJ kule.

De tre andre er ofte slik billig treningsammunisjon der pris er viktigere enn presisjon. Bruk de to fra Norma på jakt(går ikke så mange skudd da uansett) så leter du videre etter noe rimelig til trening.

 

Test ut Magtech, GGG, PMC, Remington UMC, Ferderal American Eagle med 55grs FMJ kuler. Disse er alle billigere og en av de bør gå godt nok til trening :D

Ja, det høres ut som en god plan 👍 

 

Er sikkert god reklame for Norma dette innlegget da 😁 den Jaktmatch var ikke spesielt dyr heller mener jeg å huske. 

 

Sitter igjen med litt ammo til overs her nå, så bare å skrike ut om noen trenger

Edited by terje86
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...