Jump to content

Recommended Posts

Winter is coming!

 

Mine forberedelser for mørketid og vinter😉

 

1572103156_received_27151182520935313.jpeg.b81d74388a96ac286c911797f8f5eab9.jpeg

 

Da har jeg satt igang med den givende oppgaven å smelte diverse bly skrap til barrer/"ingots" så jeg kan nyte arbeidet med kulestøping når mørke høsten og vinteren kommer😊

Jeg hadde en helaften med smelting av "rangescrap"/brukte kuler,lodd for fiskegarn, taktekkerbly og blyrammer fra gamle blyglassvinduer.

Jeg vil gjøre det jeg kan klart og legge til rette for å kunne kose meg med kulestøping når mørke kvelder og etterhvert snøen kommer.

Jeg har ikke kontroll veid disse barrene og klumpene ennå denne gangen,men det er 1 pund barrer og 1/2 pund barrer + "klumper" jeg har produsert med ett jern til å lage noen kaker kalt "munker"..

Dette jernet lager 7 "bly-munker" i slengen og har en perfekt form og størrelse til min "Lee Production pot IV" som tar 10 pund bly..

Da er det viktig med passe store ingot's (som disse "munkene") som ikke er for store til å smeltes effektivt eller påvirker temperatur og tid for mye ved påfyll under kulestøpingen.

 

 

940321452_received_7677536404340393.jpeg.c4048228c80c0dd0881f41d774c6a6c8.jpeg

("Bly-munker" ca 1 pund)

 

Det endte opp med å bli en helaftens oppgave siden jeg valgte å bruke en gammel komfyr som jeg har i garasjen som også skal få gjøre jobben med å "bake" kuler med pulverlakk i vinter når det prosjektet starter opp.

Men det fungerte bra,når jerngryta fikk opp temperaturen gikk det slag i slag utover ettermiddagen og kvelden.

Jeg "fluxet" i gryts med både voks bra ett kubbelys av bivoks og sagflis,så jeg føler de verste urenhetene ble borte.

All kobbermanter,all sand,jord og annet rusk fra kulene ble fisket ut og på forhånd og borte og alle de andre ekle tingene fra blyglassvinduene som lim ect ble fjernet på forhånd og etter fluxingen fikk jeg tappet en ren og fin blanding i formene 🙂

 

 

received_2881080781993460.jpeg.9d4cc26fab461838714aa79eb80b47ac.jpeg

(Det blir mye avfall av gamle kuler,men under all mantel og rusk ligger det noen kilo fint bly..Til slutt etter flere slike gryter fulle ble det en del av det og det er vel verdt innsatsen mener nå jeg)

 

received_307791117177479.jpeg.e70e759d61f6d37a4806970c24f8eb18.jpeg

(Bly fra vinduene er veldig mykt og fremstår som nesten helt rent,kun noe tinn fra lodding)

 

 

De inneholder nok mer tinn enn taktekkerbly siden det er loddet i skjøtene mellom glassene men er omtrentlig like mykt etter min beregning og målte ca 8 bhn med blyant testen.

Det blir forbeholdt myke wadcutters eller tilsvarende kuler.. (evt slugs el buckshot for hagle,noe jeg også vil begynne å lukte på å fremstille etterhvert)

Rangescrapet hadde en hardhet mellom 12-14 bhn en plass og ved å droppe kulene i vann rett fra tanga gjør de fine for medium/standard 38 special ladninger og kuler til 45 auto etter min erfaring..

Når jeg får begynt med pulverlakkering er det jo ikke lenger like viktig med hardhet ettersom jeg har forstått😉

Neste steg er merking av blyet med en tusj og legges til side sammen med de andre "blyreservene" mine for senere bruk.

Nå og fremover er det fremstilling av ingots som står på dagsorden,så det skal bli en fin høst og vinter 😊

 

 

Har dere noen forslag eller erfaringer dere vil dele og hvordan ser deres kulestøper-planer ut for mørketiden? 😊

 

 

received_767753640434039~2.jpeg

received_3624653627545819.jpeg

received_2715118252093531.jpeg

received_322858138800521~4.jpeg

received_322858138800521~5.jpeg

received_3624653627545819~4.jpeg

  • Like 5
Link to post
Share on other sites

De, der har du litt å skyte med!

Jeg har laget drøyt 20kg barrer av kulefangerbly (BHN12), og ca 30 kg av en legering rundt BHN15. 

Jeg skyter mest .30- kaliber riflekuler, så jeg har bly for en stund 🙂

 

Jeg har snart to nye (for meg) rifler i hende. En aldrende banekrag, og en CZ527 i .222 rem. Gleder meg til å pusle med de utover høsten og vinteren!

 

 

Link to post
Share on other sites
13 hours ago, Smith&Wesson said:

Det blir forbeholdt myke wadcutters eller tilsvarende kuler.. (evt slugs el buckshot for hagle,noe jeg også vil begynne å lukte på å fremstille etterhvert)

En bekjent av meg var ivrig med selvstøpte slugs. Han har tenger til disse to, "tror" det er Lee. Disse fungerte helt topp i en Winchester Defender. Vekten på disse fra venstre: 433 grain og 529 grain. 

Slugs.JPG

 

DSC03858.JPG

Nå har jeg aldri kronografert hagleammo, det kommer mye grums i en klase som kan missvise? Wads og forladninger m.m. kan vel også treffe og skade kronografen. Jeg mener å huske at min bekjente hadde kronografert sine slugs til ca. hastigheter som var oppgitt i ladetabeller. Respektabel fart. Rekylen er heller ikke ille.

Edited by Vaquero
Link to post
Share on other sites

Jeg har også startet produksjon av mer håndterlige blybarrer, men heldigvis er det blyet jeg har nå så rent at det blir minimalt med slagg. Bruker ett gammelt propanapparat å smelte på, ca 8 kg i slengen, og så over i ingot-forma med 1 pund og 1/2 pund former. Men det munkejernet så bra ut, tror jeg får skaffe meg 1 eller 2 av de.

Mesteparten av de kulene jeg støper er til svartkrutt i .32, .38, og .44, men også noe .38 WC til moderne våpen. Til svartkrutt prøver jeg å holde meg på 8 - 9 bhn, det virker som det blir minst blying i løpet da. .38 WC ligger på ca 15 bhn, de støper jeg til en kompis som jeg driver byttehandel med.

Klarer en vanlig kokeplate å få høy nok temp ? I såfall skal jeg kutte ut propanen, boksene koster ca 70,- pr stk, det blir mange kwh med strøm pr boks.

Link to post
Share on other sites
17 minutes ago, Nagant 762 said:

 

Klarer en vanlig kokeplate å få høy nok temp ? I såfall skal jeg kutte ut propanen, boksene koster ca 70,- pr stk, det blir mange kwh med strøm pr boks.

 

Jeg bruker en vanlig kokeplate. Nye har et vern som kobler ut om det blir for varmt, disse duger ikke. Finn en brukt en. Smelter greit med en 4 liters jerngryte.

 

Link to post
Share on other sites

Eller for å få litt fortgang i det, kjøp en krabbekoker! Jeg bruker målebeger i rustfritt stål, kjøpt på Biltema. Litt over halvfull, er ca en halvkilo. Passer fint i gryta. Jeg har borret hull i en treplanke, som jeg plasserer koppene i. Når det gjelder gryte, er rustfritt stål best, støpejern funker, men ikke bank på gryta. IKKE bruk aluminiumsgryte!

Link to post
Share on other sites

Jeg mener (tror) at ei støpejerngryte med tykk bunn holder bedre på varmen enn rustfritt stål, mulig jeg tar feil.

Aluminium har jeg aldri overveid engang, jeg bruker en mapp-brenner for å smelte blyet fortere og aluminium smelter alt på 660 grader, så tror det kunne blitt en ubehagelig opplevelse.

Link to post
Share on other sites

Jeg har smeltet om bly og lagd "barrer" i passe størrelse til å ha i smeltegryta når jeg skal støpe kuler.

Har rett og slett da brukt eggkartonger å helle det smeltede blyet i. Da får en passe størrelse på blyklumpene til å etterfylle smeltegrya med.

Nei, kartongene brenner ikke opp og blyet flyter ikke ut. Iallefall har det ikke gjordt det for meg.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Brukte eggekartong før ( vi snakker sist på 80tallet da Linotype og Stereotype lot seg skaffe i bøttevis i bytte mot en pose boller)-fungerte helt fint. Prøvde igjen for ikke så lenge siden men da tok pappen fyr.

Alt var bedre før, til og med eggekartonger !

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Støpte noen kuler ikveld, av kulefangerbly (22lr) med 1%tinn. Til venstre Lee ctl312-160, som er en riktig god kule til 308/30-06. I midten MP360-200, som går veldig godt i min 35 Helen. Til høyre MP-BLK i gas check/hullspissutgave, den er ca 215grs. I 1:10 riflestigning gir den fine grupper (5 skudd/30mm/100m) i underlydsfart, men hullene blir litt ovale. I høyere hastighet stabiliserer den fullt. Alle disse skal pulverlakkeres, tenker jeg.

IMG_20200919_212406469.jpg

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Hardhet er langt mindre kritisk med pulverlakkerte kuler. Jeg skyter kulefangerbly i 600ms uten problem. Skal du ha mer fart må du kanskje ha i en dasj typebly i gryta og kanskje også gas check. 

Presisjonskravet ditt avgjør om du må teste hardheten mer presist enn hva du klarer med å hamre en kule på ambolten... 

Link to post
Share on other sites

Enig med siste taler, hardheten har veldig liten betydning med pulverlakk. 

 

Blyanttesten fungerer fint til hardhetsvurdering. Jeg brukte den i noen år før jeg kjøpte en Lee hardhetstester. De to metodene har vist seg å gi veldig sammenfallende målinger hos meg. 

 

Lykke til md kulestøpingen, @Ruger #1! Jeg tror du vil finne ut at det er en oppslukende og spennende utvidelse av skytehobbyen. 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...