Jump to content

advarsel, Våpen indratt pga finn anonnse 30sk magasiner


Vestmag

Recommended Posts

hei, tenkte bare jeg skulle gi dere en liten advarsel samt fortelle en liten historie.

 

jeg ble frastjålet mine våpen  i 2 uker i sommer av politiet pga en bekymringsmelding angående en annonnse jeg hadde ute hvor jeg ønsket å kjøpe noen 30skudd ¨ak¨ magasiner i kaliber 7.62x39 . så om noen andre blir utsatt for dette nå så anbefaler jeg å gå rett til advokat. jeg fikk erstattning for advokat omkostningene.

 

så. jeg la ut en anonnse, kjøpte magasiner, fjernet ikke anonnsen. noen har så meldt den inn til politiet. politiet kontaktet meg om å få inspisere våpenskap. jeg sa det ikke var noe problem. de skulle ringe før de kom en uke senere, ble også avtalt at de skulle komme i sivil.

 

en tidlig tirsdags morgen banker det noe forferdelig på døra. jeg går å åpner, til min store skrekk så står det altså 2 politibiler å 4 uniformerte betjenter samt innsattsleder der. de forlanger å få komme inn, jeg fikk ikke en gang ha på meg klær først. jeg ble så bedt om å låse opp skapet, noe jeg gjorde. så ble jeg geleidet til inngangspartiet mitt, der leste en betjent opp et skriv som er vedlagt.

jeg står der i sjokk, prøver så å spørre betjenten om dette er sant, og at det ikke er noe ulovelig å ha magasiner å vertfall ikke til lovlige våpen. jeg ble da fortalt at det har ikke noe å si å at de tar med seg våpenene mine nå.

jeg så da at de drev å tok bilder inne i leiligheten min. jeg prøvde å bevege meg fra gangen for å se hva de holdt på med, men 2 betjenter blokkerte veien.etter noen minutter fikk jeg komme frem til skapet, jeg spurte da om jeg fikk ta av optikken fra 2 rifler først (vx6 og zeiss victory ht i qd montasje) og om de hadde noe å oppbevare våpenene i. svaret var nei og nei samt at jeg burde ikke bry meg da jeg bare hadde slengt de inn i våpenskapet selv i følge insattsleder (bullshit, jeg har selv laget custom skumgummi vegg inne i skapet, ingen av mine våpen hadde så mye som en ripe).

jeg ble mildt sagt sjokkert over den utallesen samt den dårlige planleggingen deres, da de tydeligvis hadde tenkt å ta med 3 pistoler, 1 hagler, 3 4 rifler. blant dem valmet ak og ar 15 rett ut på gaten midt i morgen rushet der jeg bodde da.

jeg måtte så motvillig vise at våpenene var uladd samt pakke de ned i mine plano kofferter mens jeg sto der i underbuksa forran 4 betjenter, hvor jeg er ganske sikker på at 2 var bevæpnet. de sjekket så skapet som de ikke fikk til å rikke på , fordi jeg hadde vektet det ned godt over kravene. da ble innsattslederen synlig irritert. tror han skjønte der å da at de ikke kunne ta meg på noe. jeg ble så fortalt at jeg sansynlig vis aldri vil se våpenene mine igjen. jeg sa at jeg skal ha de tilbake å at jeg vil kreve en unskyldning fra de, så dro de. hele greia tok kansje en 20minutter.

jeg var i sjokk føltes som jeg var en jøde som hadde hatt gestapo på besøk. satt meg ned i godstolen 1 times tid før det gikk inn hva som akkuratt hadde skjedd. heldigvis har jeg et advokatfirma som en av nermeste naboer. så jeg dro på meg noen klær å gikk dit. fikk da snakket med en god advokat. etter han leste dokumentene samt snakket med meg 5 minutter fikk jeg beskjed om at dette skulle ordne seg, å at han skulle ta kontakt med de for å ordne opp. noen uker og eposter senere så får jeg en telefon om at jeg kunne komme ned på stasjonen og hente alle våpen samt ammo. fikk de da utlevert av en representant av fylkesmannen. jeg spurte etter betjentene som var hjemme hos meg, men de hadde vist ikke veldig lyst å snakke med meg.

fra de ble tatt til jeg hadde våpenene mine hjemme igjen gikk det rett rundt 2 søvn løse uker. jeg var helt ferdig å jeg bestmte meg dagen deretter for og flytte, og var ferdig flyttet til bygda jeg vokste opp i noen dager senere. denne opplevelsen satt virkelig en støkk i meg som jeg ikke unner noen andre.

varsel våpen.jpg

får våpen tilbake.jpg

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Skremmende at dette kan skje i en rettsstat som vi ønsker å fremstå som.
 

Lever inn en bekymringsmelding om en vilt fremmed person, basert på en finn.no annonse for en lovlig vare, og politiet slår til med beslag og forvaltningsvedtak selv om det ikke er noen ulovlige  våpen eller annet.

Link to comment
Share on other sites

Regner med at TS er medlem i noe lag tilsluttet en organisasjon/ forbund. Anmod din organisasjon om å forfølge saken. Våre organisasjoner bør få slike saker i fanget. Kan hende de etter hvert vil prioritere slikt høyere i sine møter med både politikere og embedsverk. Fint at det legges ut her. Jaktpressen er sikkert også interessert i det (om du orker fokuset). Kanskje elendigheta etterhvert siger inn i bevisstheten hos flere våpeneiere.

PS. Om skytset skal rettes noe sted, er det vel helst mot politijurister "som går av skaftet". Regner med fotfolket ikke har mye de skal ha sagt når juristen har bestemt seg.

Edited by vavlo
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, Wintel said:

Fikk du navn på innsatsleder og politibetjenter?

Lever anmeldelse for tjenesteforsømmelse. Slik skal lovlydige innbyggere ikke finne seg i.

jeg har hatt for vane og spørre om tjeneste nr og navn etter jeg ble stoppet mye uten grunn i trafikken en periode( jeg kjørte mye på kveldstid med svart bmw som hadde senke sett å sotede ruter, godkjent hos svv selvsakt.). men det var noen år siden å denne gangen ble jeg så paff at jeg ikke spurte. hvordan dette skulle annmeldes vet ikke jeg vertfall.

når jeg tenker meg om så ble jeg faktisk stoppet utenfor nærbutikken en uke før alt dette. typisk førerkort og vognkort kontroll. men det er ikke veldig uvanlig i den aktuelle byen for de under 30.

36 minutes ago, vavlo said:

Regner med at TS er medlem i noe lag tilsluttet en organisasjon/ forbund. Anmod din organisasjon om å forfølge saken. Våre organisasjoner bør få slike saker i fanget. Kan hende de etter hvert vil prioritere slikt høyere i sine møter med både politikere og embedsverk. Fint at det legges ut her. Jaktpressen er sikkert også interessert i det (om du orker fokuset). Kanskje elendigheta etterhvert siger inn i bevisstheten hos flere våpeneiere.

PS. Om skytset skal rettes noe sted, er det vel helst mot politijurister "som går av skaftet". Regner med fotfolket ikke har mye de skal ha sagt når juristen har bestemt seg.

jeg vet ikke hvordan jeg skulle gått frem å hvem jeg skulle snakket med. har snakket med en del i dssn klubben min om det som skjedde, og det jeg fikk ut av det er stort sett bare at alle er redd det skal være dem som er neste. jeg er forøvrig medlem i dssn og dfs samt aktiv jeger.

1 hour ago, Chiefen.v-2 said:

Fy faen...

Hadde ikke gitt meg før jeg hadde fått like offentlig unnskyldning som politiets besøk var...

problemet er at jeg rett og slett er redd det vil få konsekvenser, jeg bodde i en relativt liten by når dette skjedde. og jeg bor i samme distriktet ennå, bare annen kommune der lensmann er en ordentlig kar.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er mange ansatte i politiet som er aktive på forumet her, hadde vært interessant å få deres synspunkter på saken.

 

Jeg mener at slik oppførsel fra politiet (og dette er ikke første saken) allerede har ødelagt tilliten mellom våpeneiere og politi.

 

Det som gjenstår nå er frykten for at man selv blir neste som blir utsatt for maktmisbruk...

Link to comment
Share on other sites

Passer ikke disse magasinene i f.eks Arsenal SAR som er på listen? Og Valmet ak som du skriver du har? Altså ikke ulovlige våpen?

 

Kan du få innsyn i hva som var ordlyden i "bekymringsmeldingen" og hvordan den ble levert? Eller kan man anta at det hele er et påfunn fra Politiet sin side etter en runde på Finn.no...

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Vestmag said:

 etter jeg ble stoppet mye uten grunn i trafikken en periode( jeg kjørte mye på kveldstid med svart bmw som hadde senke sett å sotede ruter,

Som politi hadde jeg vel stoppet deg selv ;) Er det i visse byer du kjørte også så er det jo visse ikke helt greie miljøer som bruker mye slike biler som det er greit å holde øye med :P

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Groppe said:

Passer ikke disse magasinene i f.eks Arsenal SAR som er på listen? Og Valmet ak som du skriver du har? Altså ikke ulovlige våpen?

 

Selvfølgelig, men det er heller ikke poenget. Du kan eie hva f du vil av magasiner, det er ikke registreringspliktig. Det at at eier eller vil ha magasiner til et våpen betyr heller ikke at han eier det våpen. Jeg kan da kjøpe så mange .50BMG tomhylser jeg vil, uten at politiet skal komme på døra for å inndra ditt og datt.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Groppe said:

Passer ikke disse magasinene i f.eks Arsenal SAR som er på listen? Og Valmet ak som du skriver du har? Altså ikke ulovlige våpen?

 

Kan du få innsyn i hva som var ordlyden i "bekymringsmeldingen" og hvordan den ble levert? Eller kan man anta at det hele er et påfunn fra Politiet sin side etter en runde på Finn.no...

Disse passer i lovlige våpen ja, men det skal da ikke ha noen betydning. Jeg har magasiner og div til alt mulig. Har samlet på slikt i mange år, tror jeg kan verdsette bare magasinsamlingen til rundt 25000-30000

52 minutes ago, Mas-36 said:

Som politi hadde jeg vel stoppet deg selv ;) Er det i visse byer du kjørte også så er det jo visse ikke helt greie miljøer som bruker mye slike biler som det er greit å holde øye med :P

Nå er det ikke akkurat Oslo det er snakk om. Største gjengen i den byen er nok krumkake mafiaen, men de finner du vel heller på bingoen eller bak rattet på en Toyota yaris.

Det å bli stoppet pga bilen er i og for seg greit, problemet jeg hadde med det var å bli stoppet mellom 20-30 ganger ila et år samt ransakelse av meg, eventuelle passasjerer å bilen minst 5 ganger. Det tok faktisk ikke slutt før jeg truet med advokat og startet å filme de. Ble ikke stoppet på flere år etter det. Det er et kjent problem at det foregår sånn trakassering av rånere og ungdom i den byen. Det rettferdiggjøres med at det er forebyggende arbeid mot rusmisbruk å kriminalitet har jeg blitt fortalt.

Men går ut fra at du hadde stoppet med sånt etter stopp 2 eller 3?

Skal sies at det er en del rusmisbrukere i den byen. Men de tar vel mest bussen eller går. Ellers så er det jo et ganske stort råner miljø også da. Men det er jo ikke ulovlig å kjøre rundt så lenge man forholder seg til veitrafikk loven..

 

Skal se om jeg finner epostene som ble utvekslet i kveld etter jobb vist det er av interesse.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, m00se said:

 

Selvfølgelig, men det er heller ikke poenget. Du kan eie hva f du vil av magasiner, det er ikke registreringspliktig. Det at at eier eller vil ha magasiner til et våpen betyr heller ikke at han eier det våpen. Jeg kan da kjøpe så mange .50BMG tomhylser jeg vil, uten at politiet skal komme på døra for å inndra ditt og datt.

 

Det er absolutt poenget mitt da det er dette som i skrivet fra Politiet oppgis som grunnlag for inndragelse. 

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, Rausheim said:

Skulle nesten trodd at en av politifolkene (med litt makt) i ditt nærområde var et tidligere mobbeoffer av deg eller noe, for dette ligner jo ikke grisen.

Interensan teori, men jeg har aldri vert typen til å ta glede av andres lidelse. Så er nok ikke noe sånt.

Link to comment
Share on other sites

@VestmagBare jeg som lurer på hvordan og hvorfor enkelte skal "tas". Er jo nok av historier som man alltid lurer på hvordan folk blir tatt og ofte virker det nesten som at det er en tjenestemann som har et horn i siden til "offeret". Det skumle med dette er at de kan ransake boligen din pga et lovbrudd som ikke er et lovbrudd, men om de hadde funnet noe annet ulovlig, så kunne dette blitt brukt mot deg uansett hvor lovlig ransakingen var eller ei.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Vestmag said:

Det tok faktisk ikke slutt før jeg truet med advokat og startet å filme de. Ble ikke stoppet på flere år etter det.

 

Kan dette ha noen sammenheng med besøket du fikk? Altså at det hele har vært en slags hevnaksjon hvor noen på politikammeret har sett annonsen din og tenkt at denne gangen får de "tatt" deg? Jeg håper virkelig ikke det er slik, men muligheten er jo der...

 

Vi har jo dessverre fått servert en del historier om grove overtramp opp gjennom årene her på Kammeret, og dette må sies å ligge i toppsjiktet... Verste jeg har hørt på lenge!

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Vestmag said:

Men går ut fra at du hadde stoppet med sånt etter stopp 2 eller 3?

Joda, 2-3 ganger uten noe å finne hadde jeg nok lagret skiltene så den ikke ble stoppet mer enn nødvendig ;)

 

Ikke tull med Yaris. Utrolig gode biler med lite tull skal jeg si deg ;) Men de er jo ikke spennende å kjøre da :P

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Rausheim said:

@VestmagBare jeg som lurer på hvordan og hvorfor enkelte skal "tas". Er jo nok av historier som man alltid lurer på hvordan folk blir tatt og ofte virker det nesten som at det er en tjenestemann som har et horn i siden til "offeret". Det skumle med dette er at de kan ransake boligen din pga et lovbrudd som ikke er et lovbrudd, men om de hadde funnet noe annet ulovlig, så kunne dette blitt brukt mot deg uansett hvor lovlig ransakingen var eller ei.

Virker for meg som at det sjekker noen tilfeldig en gang for mye å føler da de bare må finne noen på vedkommende for og vise at de hadde god grunn eller rett mistanken.

1 hour ago, FredrikW said:

 

Kan dette ha noen sammenheng med besøket du fikk? Altså at det hele har vært en slags hevnaksjon hvor noen på politikammeret har sett annonsen din og tenkt at denne gangen får de "tatt" deg? Jeg håper virkelig ikke det er slik, men muligheten er jo der...

 

Vi har jo dessverre fått servert en del historier om grove overtramp opp gjennom årene her på Kammeret, og dette må sies å ligge i toppsjiktet... Verste jeg har hørt på lenge!

 

Jeg vet ærlig talt ikke. Føles som jeg rett og slett tilfeldig hadde fått navnet mitt trukket ut av en hatt.

51 minutes ago, Mas-36 said:

Joda, 2-3 ganger uten noe å finne hadde jeg nok lagret skiltene så den ikke ble stoppet mer enn nødvendig ;)

 

Ikke tull med Yaris. Utrolig gode biler med lite tull skal jeg si deg ;) Men de er jo ikke spennende å kjøre da :P

Mulig de fortsatt har analog system i den byen. Rånerene pleide å snakke om at de ble skrevet opp i "svart boka" 😂

Kanskje yaris kunne erstattet politiets sivil biler😉

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, m00se said:

Jeg og, så jeg kan holde meg langt føkkings unna Sovjet 2.0

Hvor dette har skjedd lurer jeg også på!!!!!

Å bo/jobbe et sted med sånne amatør/inkompetente jurister er uaktuelt for min del. 

 

Jeg tipper på at det har skjedd på en av de følgende stedene : Notodden, Sokndal eller Stord. 

Edited by Federal86
Link to comment
Share on other sites

Det siste jeg gir av info på dette er at det er snakk om Møre og Romsdal. Jeg har fortsatt ikke bestemt meg om jeg vil gå ut offentlig med all informasjon. Om noen fra forbund eller pressen ønsker informasjon så kan de sende meg en pm. Men jeg ønsker og være anonym inntill videre.

Såvidt jeg husker så var alt av ordre gitt og signert lokalt av byens politi jurist. Så resten av fylket er ikke noe skummelt. Har bare god erfaring med politet i de andre byene å hjembygda. Kontoret som behandler våpensøknader i denne delen av fylket har også vært meget hyggelige å imøtekommende.

 

Angående anonnsen så sto det bare at jeg ønsket og kjøpe magasiner til ak type rifle med en liste av opprinnelsesland som er av interesse da jeg har fra noen forskjellige land fra før. Ønsket enkelt og greit å utvide samlingen da det er litt gøy å ha alle de forskjellige typene.

 

Jeg finner ikke epost, men har en del på papir mener jeg. Skal se i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg respekterer ditt ønske TS og jeg skal ikke spørre eller spekulere mer, angående lokasjon. 

 

Jeg kjenner ikke til hvordan politiet håndterer ting når de har gjort grove feil, men jeg håper da i hvert fall de tar lærdom av dette for å unngå at det skjer igjen. 

Men har det gått greit med deg psykisk etter dette? 

Det må jo være ganske belastende å gå gjennom noe sånt, spesielt når du ikke har gjort noe feil og blir behandlet som en kriminell. 

 

Edited by Federal86
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Høres litt merkelig ut, men juristen har tydeligvis ikke hatt helt peil siden det ser ut til å være gitt beslutning om ransaking på bakgrunn av noe som ikke i seg selv er ulovlig.

 

Hva i all verden hadde "en representant for fylkesmannen" med dette å gjøre?

 

Feil gjøres desverre, de fleste i politi og påtalemyndighet er ikke mer våpeninteresserte enn den gjennomsnittlige Ola Dunk. Har selv måttet ordne opp etter kolleger som ikke helt forsto at våpendel låskasse (lower) pluss våpendel pipe (upper) utgjør en AR, de trodde de hadde funnet et uregistrert våpen.

 

Men, jeg opplever oftere at åpenbart ulovlige ting omsettes på nett uten at noen vil ta tak eller tør å beslutte ransaking. Å få ransake på så tynt grunnlag er jo nærmest et under, det pleier å være andre veien.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det er vel politijuristen her som har vurdert at det var nødvendig med en ransakelsesordre her av en eller annen grunn. Lurer oppriktig hva som gikk gjennom hodet til denne som i sin visdom mente at det var grunnlag for en såpass stor inngripen.

Tjenestemennene gjorde vel bare den jobben de var satt til å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Ratel said:

Tjenestemennene gjorde vel bare den jobben de var satt til å gjøre.

Sikkert, men også her kommer oppdragelse, høflighet, og diskresjon inn.. (vi kjenner foreløpig bare saken fra en side). 

Bajasbetjenter er ikke med på å skape tillit i befolkningen, dersom dette var tilfelle. 

For å bruke fotballsjargong, så "mister man garderoben" dersom man går fra autoritær, til rasshøl.. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Trådstarter har åpenbart blitt utsatt for en feil og uheldig behandling fra politiets side. 
Men når det gjelder dette med ulovlig ransaking, som det påstås over her at dette er, er jeg ikke så sikker på at det er riktig. Hvis dette var en ransaking, antar jeg at trådstarter har blitt gjort kjent med en beslutning om ransaking. Beslutningen skrives av en jurist som må ha en subjektiv oppfatning av at det er skjellig grunn til å mistenke vedkommende for å ha begått en straffbar handling. Skjellig grunn til mistanke betyr mer enn 50 % sannsynlighet for at mistanken er korrekt. Om denne vurderingen er gjort og det viser seg at ransakingen ikke fører frem, og det ikke er begått et straffbart forhold, er handlingen fortsatt lovlig.

 

Men det er også slik at politiet kan foreta våpeninspeksjoner i private hjem uten rettslig kjennelse og mot våpeneierens vilje ved å bruke paragraf 27 a i våpenloven også kalt hjemmebesøksparagrafen. Eneste krav er at inspeksjonen må varsles på forhånd, og det er kanskje det som har skjedd i denne saken?

 

 

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Cruiser said:

Trådstarter har åpenbart blitt utsatt for en feil og uheldig behandling fra politiets side. 
Men når det gjelder dette med ulovlig ransaking, som det påstås over her at dette er, er jeg ikke så sikker på at det er riktig. Hvis dette var en ransaking, antar jeg at trådstarter har blitt gjort kjent med en beslutning om ransaking. Beslutningen skrives av en jurist som må ha en subjektiv oppfatning av at det er skjellig grunn til å mistenke vedkommende for å ha begått en straffbar handling. Skjellig grunn til mistanke betyr mer enn 50 % sannsynlighet for at mistanken er korrekt. Om denne vurderingen er gjort og det viser seg at ransakingen ikke fører frem, og det ikke er begått et straffbart forhold, er handlingen fortsatt lovlig.

 

Men det er også slik at politiet kan foreta våpeninspeksjoner i private hjem uten rettslig kjennelse og mot våpeneierens vilje ved å bruke paragraf 27 a i våpenloven også kalt hjemmebesøksparagrafen. Eneste krav er at inspeksjonen må varsles på forhånd, og det er kanskje det som har skjedd i denne saken?

 

 

Hvis du ser i førsteposten, så ser du jo at han er mistenkt for noe som er helt lovlig - Du må også lese politiloven, for at ransakingen skal være lovlig må han være mistenkt, med skjellig grunn til mistanke, for en straffbar handling som kan medføre fengselsstraff.
Her han svart på hvitt mistenkt for ha helt lovlige magasiner - juristen skriver nærmest selv at ransakingen er ulovlig.

 

Trådstarter kan være en kuk, kriminell, uoppdragen, hva som helst - det er ikke lov å ransake folks hjem på grunn av mistanke om at de har noen magasiner. Uansett hvor frekk han må ha vært. 

Egentlig er det en sak for henleggelsesenheten, men, vel, ja...

 

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
  • Thanks 5
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, M67 said:

Hvis du ser i førsteposten, så ser du jo at han er mistenkt for noe som er helt lovlig - Du må også lese politiloven, for at ransakingen skal være lovlig må han være mistenkt, med skjellig grunn til mistanke, for en straffbar handling som kan medføre fengselsstraff.
Her han svart på hvitt mistenkt for ha helt lovlige magasiner - juristen skriver nærmest selv at ransakingen er ulovlig.

 

K

I første posten leser jeg dette: Forhåndsvarsel og innhenting av våpen ble foretatt på bakgrunn av bekymringsmelding hvor det fremkom at du har annonser etter magasiner til ulovlige våpen, og at det derved ble vurdert at det var berettiget mistanke om at du også hadde ervervet ulovlige våpen. (Dette gjør at jeg tror tjenestehandlingen er hjemlet i våpenloven § 27a).

 

I dette avsnittet redegjør politiet også for mistankegrunnlaget som rettmessig gir anledning til å ransake (dersom det er det de har gjort). Hvor har du lest at dette er en ransaking? Jeg finner det ikke i farten..
Hvis de ikke har lagt inn noen nye avsnitt i politiloven som omhandler ransaking, tror jeg du blander politiloven og straffeprosessloven når det gjelder det du mener jeg må lese meg opp på..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg mener ikke det. Men dersom juristen har gitt beslutning om ransaking, er det et absolutt krav at vedkommende må ha ment det. Det jeg har forsøkt å tydeliggjøre, er hva som skal til for å gjennomføre det politiet har gjort. Har de ransaket, har de hjemmel til det slik jeg beskrev over, og har de utført tjenestehandlingen med hjemmel i våpenloven, er det også en lovlig tjenestehandling. Dersom politiet har opptrådt overfor han slik han beskriver (jeg syntes han virker oppriktig og har ingen grunn til å betvile det han sier), så er det ytterst kritikkverdig og der jeg syntes det negative fokuset bør ligge. Jeg kan ikke se at tjenestehandlingen i seg selv er ulovlig..

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Cruiser said:

I første posten leser jeg dette: Forhåndsvarsel og innhenting av våpen ble foretatt på bakgrunn av bekymringsmelding hvor det fremkom at du har annonser etter magasiner til ulovlige våpen, og at det derved ble vurdert at det var berettiget mistanke om at du også hadde ervervet ulovlige våpen. (Dette gjør at jeg tror tjenestehandlingen er hjemlet i våpenloven § 27a).

 

 

Om du mener dette er innenfor det som er lov etter 27a håper jeg virkelig du ikke jobber i etaten...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 9/9/2020 at 8:13 PM, Vestmag said:

jeg la ut en anonnse, kjøpte magasiner, fjernet ikke anonnsen. noen har så meldt den inn til politiet. politiet kontaktet meg om å få inspisere våpenskap. jeg sa det ikke var noe problem. de skulle ringe før de kom en uke senere, ble også avtalt at de skulle komme i sivil.

 

Fra første post.  Avtalt at de skulle komme i sivil... 

Derfra til full Gestapo uroer meg som våpeneier. 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Om du mener dette er innenfor det som er lov etter 27a håper jeg virkelig du ikke jobber i etaten...

En ting er hva som er lovlig eller ikke, men her har det tilsynelatende svikta i alle ledd, helt fra jurist til patrulje. Men som @Cruiser poengterer: Slett arbeid er ikke nødvendigvis ulovlig, selv om det er politiet som gjør det.

 

Men det er absolutt egnet til å svekke tilliten til etaten, og det synes jeg er trist.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke første gang dette distriktet roter det til og ender med å måtte betale advokstregninger.

 

Om det er som TS beskriver (jeg har ingen grunn til å tro noe annet, jeg vet hvem hva hvor her) er dette en ulovlig husransakelse og vedkommende politijurist er veldig klar over at her er et potensiellt kjempeproblem.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Dette er ikke første gang dette distriktet roter det til og ender med å måtte betale advokstregninger.

 

Om det er som TS beskriver (jeg har ingen grunn til å tro noe annet, jeg vet hvem hva hvor her) er dette en ulovlig husransakelse og vedkommende politijurist er veldig klar over at her er et potensiellt kjempeproblem.

La oss gjøre tråden litt konstruktiv. Det hadde vært interessant å høre hvorfor du mener dette er ulovlig ransaking. Jeg klarer ikke å se det, men kanskje ditt perpektiv kan opplyse meg..

Link to comment
Share on other sites

Mistanken om ulovlige våpen er ubegrunnet. Punktum finale. At han har annonsert etter noe lovlig som kan brukes på noe ulovlig er ikke grunn til å mistenke noe som helst. Jeg har bajonetter, betyr det at jeg har en AG3? Det er faktisk så enkelt noen ganger, som for eksempel i dette tilfellet. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...