Jump to content

Termisk Monokular - Valgets Kval


Krabben1980

Recommended Posts

Hei

 

Noen som har erfaring med Pulsar Axion Key XM22 og XM30.

Ser at at det er 250 meter mer rekkevidde på XM 30 men den har også mindre synsvidde.

Skal i utgangspunktet brukes til å observere dyr inntil 500 meter. Vil da kanskje tro at det vil være en fordel med synsvidden til XM22?

 

I forhold til storebrødrene  XM30S og XQ38, har Key modellene ett display som kalles LCOS mens de dyrere og større XM og XQ har AMOLED.

Noen som kan si litt om forskjellen.

 

B

Link to comment
Share on other sites

Har ikke mye erfaring med termisk men ville fokusert 80% på den termiske sensoren, 15% på optisk zoom/linse og ganske lite på displayet. Det hjelper ikke med HD-display om sensoren har 300x200 oppløsning. Noen bøter på den lave sensooppløsningen ved å øke optisk zoom. Det hjelper selvsagt til noen formål men på bekostning av synsfelt.

 

Har ikke selv funnet at det er noen kikkerter (monokulær) som er noe særlig mer verdi for pengene enn andre, men hører gjerne hvis noen har det. Trodde Guide skulle være billig men hvis man ikke er interessert i veldig vidvinkel må man opp på toppmodellen..?

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, keenhunter said:

Har ikke mye erfaring med termisk men ville fokusert 80% på den termiske sensoren, 15% på optisk zoom/linse og ganske lite på displayet. Det hjelper ikke med HD-display om sensoren har 300x200 oppløsning. Noen bøter på den lave sensooppløsningen ved å øke optisk zoom. Det hjelper selvsagt til noen formål men på bekostning av synsfelt.

Jeg har ikke funnet noen termiske kikkerter med optisk zoom. Hvilke e det som har det? Ellers er jeg enig. Sensor, sensor og sensor - det sagt, så ser det ut som svært mange av produktene har samme sensor.

 

8 hours ago, keenhunter said:

Har ikke selv funnet at det er noen kikkerter (monokulær) som er noe særlig mer verdi for pengene enn andre, men hører gjerne hvis noen har det. Trodde Guide skulle være billig men hvis man ikke er interessert i veldig vidvinkel må man opp på toppmodellen..?

Ja, for det ene så koster både sensor og optikk det det koster, germaniumlinser er bare ikke billige, og både det og de andre materialene som (til nød) kan brukes lages også av noen få, og det er det samme som sitter i flere kikkerter.

 

Jeg vil si brukervennlighet og enkelhet teller mye, kort oppstartstid, og lang batteritid. Og størrelse.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Optisk zoom, jeg mente fast zoom / linse, det er stor forskjell i bruk om de starter på 1x eller 5x før man begynner å zoome digitalt, for de som gjør det (gir ikke noe klarere bilde av det man ser på). Dette kan være forsøkt reflektert i «detection» og «identification» range men selv ser i

jeg ikke mye på akkurat det tallet

Link to comment
Share on other sites

En annen ting er jo at den digitale zoomen stort sett er meningsløs. Bildet blir større, men du ser ikke noe mer, siden du bare forstørrer det kornete bildet fra sensoren. De eneste jeg har sett som har brukbar digtital zoom er de (dyre) med 764x1024-sensorer.

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Brukernavn: said:

Noen som har erfaring med Pulsar Axion Key XM22 og XM30.

 

Jeg har XM30. Husdyr på beite vises fint på over 200m. Rådyr er gjenkjennbart på 100m på grunn av bevegelsene ikke på grunn av formen. Tidligere i høst så jeg et rådyr på litt over 100m som klatret opp på et dobbelt steigjerde. Jeg trodde først at det var en rev. Da jeg kom tettere innpå, viste det seg at det var et rådyr som da klatret over neste steingjerde.

En annen episode var da jeg så en liten flekk som kom mot meg fra ca. 100m, på vei mot bebyggelsen. Jeg var usikker på om det var en rev. Det viste seg at det kun var hodet som ble gjenngitt som varmt område. Først på 15m kunne jeg se omrisset av kroppen til en katt. Dette betyr at dyr med mye hår som isolerer, blir vanskelige å identifisere på kroppsform.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det høres jo da ut som XM30 er litt ubrukelig?

Hvis du ikke gjenkjenner rådyr på 100 meter, er det ingen ting å ha.

Har prøvd Quantum 38 når den kom for noen år siden. Med den så jeg sau på nesten 1 km, er den så mye bedre??

 

 

Pulsar Axion Key XM22, Key XM30 og XM30S har samme sensor ut i fra det jeg kan se. 

 

Sensoren er 320x240 pix. @ 12 µm. Forskjeller er detekterings avstand og skjerm type.

 

B

Edited by Brukernavn:
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Brukernavn: said:

XM 30 men den har også mindre synsvidde.

Jeg ville prioritert en med størst mulig synsvinkel. Når du skal sitte å spane av større områder, så blir det slitsomt å se gjennom et "sugerør".

Jeg har prøvd en XM30 key, og synes den hadde for smalt synsfelt. 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Brukernavn: said:

Hvis du ikke gjenkjenner rådyr på 100 meter, er det ingen ting å ha.

Du ser fint hvilket dyr det er på lengre enn 100 mtr også, men den må stilles inn på fokus foran og bak, etter øyet ditt, pluss kalibreres (auto)

Jeg har forgjengern quantum xq23v. Den ser jeg meget godt i på 2-300 mtr, ja lengre også. På hold under 200 mtr er det mulig å se horn på hjort feks (Warmwhite modus) XM 30 serien er skarpere i bildet enn qvantum, men synsvinkelen er smalere på de billigste utgavene

Link to comment
Share on other sites

On 9/11/2020 at 10:38 AM, hewi said:

Du ser fint hvilket dyr det er på lengre enn 100 mtr også, men den må stilles inn på fokus foran og bak, etter øyet ditt, pluss kalibreres (auto)

Jeg har forgjengern quantum xq23v. Den ser jeg meget godt i på 2-300 mtr, ja lengre også. På hold under 200 mtr er det mulig å se horn på hjort feks (Warmwhite modus) XM 30 serien er skarpere i bildet enn qvantum, men synsvinkelen er smalere på de billigste utgavene

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Pulsar xm30 key, og den har synsfelt på ca 13 meter ved 100 meter avstand. Jeg ville ikke hatt mindre synsfelt enn dette, men jeg ville kanskje heller ikke hatt synsfeltet særlig større da det gir dårlig med detaljer da sensoren kun har 320x240 oppløsning.

Det tar litt tid å få oversikt med med så lite synsfelt, men det er også greit å kunne ha nok detaljer for å bestemme alder og kjønn på dyrene som er innenfor skuddhold.

 

Jeg stod å så på to hjorter på rundt 100 meters i ca 10 minutter før jeg oppdaget at de "kollene" hadde noen små pigger som stakk ut av hode. Jeg tviler på at jeg hadde oppdaget at det var spissbukk med xm22.

 

Så jeg fikk litt lyst på en Pulsar Helion XP50, som gir både mer synsfelt og mer detaljer pga høyere oppløsning, men den koster jo 3 ganger så mye...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk for en Guide 510 med Wifi, har ikke fått testet den ut skikkelig enda, men til nå er jeg ikke overbevist.
Skal teste noe i kveld, kan komme med en liten rapport etterpå.

 

Erfaringen så langt er at zoomen er ubrukelig, det fine med Guiden er at den starter på 0. Di fleste starter gjerne på 1,5 - 2 og oppover.

Guiden lager endel tikkelyd når du sveiper for fort.  Treg oppstart ( ca 15-20 sek )

Fokus rattet har veldig liten justering.

 

To be continued...

guide 510.JPG

Link to comment
Share on other sites

Er på utkikk etter det samme jeg til villsvinjakt neste helg. Virker som at Pulsar sliter med leveringen da Ingen har inne modellene jeg har sett på, dvs xm30. Eller XM30s. Zeiss har også en interessant modell på vei, men ingen har visst fått inn denne heller. 
Hkvision kan jeg få tak i, men har ikke peiling på om det er brukbart. 
Helium modellene til Pulsar virker også å være vanskelig å få tak i, og relativt stort hopp i pris.. 

Får vel sette kjøpet litt på hold tror jeg..

Link to comment
Share on other sites

Tok du bare antakelsene med at den er lik Leupold sin ut av lufta @Vida

Litt hva de skriver om Calonox

Tekniske spesifikasjoner
Optisk grunnforstørrelse: 2,5x
Digital zoom: 10x
Oppløsning, skjerm: 1280x960
Oppløsning, sensor: 640x512
Skjermtype: LCOS
Diopterkompensasjon: +/- 5
Bildeflyt: 50 Hz
Deteksjonsrekkevidde (objekt på 1,7x0,5 m😞 3000 meter
Opptaksenhet: Ja (stillbilder og film)
Internminne: Ja
Video ut: USB-C
Batterilevetid: 4-5 timer
Vanntett: Ja
Dimensjoner: 170x65 mm
Vekt inkl. batteri: 665 gram .

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg bare antok at den var i samme gaten som leupolden, og ville råde folk å sjekke spesifikasjonene før de bestemmer seg, ettersom leupolden er veldig dårlig i mitt syn. Så ble jeg litt interessert selv og klarte å google meg til spesifikasjonene og ser at leicaen har mange andre forbedringer, men jeg valgte å kun nevne oppløsning på sensor så derfor skrev jeg at sensoren har betraktelig bedre oppløsning. Det var kanskje dumt av meg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte Guiden hos Interjakt på Ålgård ( i Gjesdal Kommune) Super service. Jeg fikk en hjort på 200 meter men hadde vansker med å identifisere noe mer enn det. Det er her jeg synes Guiden kom til kort. Pulsaren har optiske zoom muligheter som ikke denne har. Kun digital zoom som igrunnen kun gjør bildet mer kornete. 

Bildekvaliteten var klarere og mere detaljrik en pulsar,  men dog med en begrenset avstand.

 

Alt til sitt bruk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Noen som har kjøpt Zeiss DTI og fått testa den litt? Nå er det vel mange forhandlere som har fått den inn. Spennende tider dette, med mye utvikling på området. Men klarer ikke helt å fri meg fra at det er en OEM-produsent som leverer mye av innholdet/designet og at det er mer eller mindre endringer sluttprodusentene gjør. (Det vil naturligvis være fellestrekk mellom dingser som gjør mer eller mindre det samme, men også når man ser på specs så ser det temmelig likt ut enkelte ganger). 

 

Disse 3 synes jeg for eksempel er slående like (også sammenlignet med Guide 510 postet over): 

 

termisk2.jpg.8adbfb031e08238284f33d30fba3c481.jpgtermisk3.jpg.dcf8731c0d3feb14aa6a3c22663ea5d1.jpgtermisk1.jpg.1aa9e27478c4051a7c004f0183564036.jpg

 

 

Edited by Bell
.
Link to comment
Share on other sites

Har tenkt det samme. Er kanskje ikke så mange produsenter av de sensorer og monitorer som nyttes. Vil kanskje tro at dyrere produkter har noe bedre optikk og mindre margin for feil (døde pixler), så en høyere sortering er brukt. Ellers ser det ut som om at oppløsningen på sensoren er nok så avgjørende for pris. Å sette inn en monitor med høyere oppløsning koster nok ikke så mye mer. Mulig det har en viss effekt på opplevelsen, men kan ikke helt se at det gir den store gevinsten, så lenge oppløsning på sensor ikke økes. Ellers må man nok gjøre et valg så lenge det er fast optisk forstørrelse. Lav eller ingen forstørrelse gir rolig bilde ved frihåndsbruk, samt stort synsfelt, men vanskeliggjør identifikasjon på noe avstand.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bell said:

Noen som har kjøpt Zeiss DTI og fått testa den litt? 

 

 

 

 

Hei.

 

Jeg har brukt prototypen av DTI i sommer. 

Det var litt wow første gangen jeg så i den. Detaljskarpheten er meget bra. Såg hjort laaangt unna gjennom tjukk morgentåke. Såg hodet på en hest 1480 meter unna. 

Måten knappene er plassert er også veldig logisk og lett å sette seg inn i.

 

Har filmet litt med den også 

Ligger på youtube: 

Videoklipp Zeiss DTI Termisk 👈

 

Tråkker ikke feil med å velge den. 

Må faktisk opp i over 40 000 for å få tilsvarende ytelse hos andre fabrikater.

 

Men stikk innom en forhandler og se selv 😎 Det er nok det beste 👍

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...
On 9/24/2020 at 2:17 PM, hjortefot.com said:

Hei.

 

Jeg har brukt prototypen av DTI i sommer. 

Det var litt wow første gangen jeg så i den. Detaljskarpheten er meget bra. Såg hjort laaangt unna gjennom tjukk morgentåke. Såg hodet på en hest 1480 meter unna. 

Måten knappene er plassert er også veldig logisk og lett å sette seg inn i.

 

Har filmet litt med den også 

Ligger på youtube: 

Videoklipp Zeiss DTI Termisk 👈

 

Tråkker ikke feil med å velge den. 

Må faktisk opp i over 40 000 for å få tilsvarende ytelse hos andre fabrikater.

 

Men stikk innom en forhandler og se selv 😎 Det er nok det beste 👍

Hvilke avstander er det filmet på her?

 

Hvilke andre fabrikater til 40 K mener du har tilsvarende ytelse?

 

B

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...